Permalänk
Medlem

PWM, moderkort?

hej, måste man har ett speciellt moderkort som stöder PWM för att fläkt regleringen/volt ska fungera eller?

Har köpt https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/super...

och har http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=AM2NF6G-VSTA&s=AM...

kommer det att fungera? är inte så insatt, har iaf redan beställt det men skulle vara tacksam för svar om någon vet.

kan btw inte köpa en fan mate eller för att kylaren har en 4 pin

Permalänk
Medlem

"- CPU Fan Tachometer- CPU Quiet Fan"
Kommer att fungera, 4e pinnen är till för detta, om det mot förmodan är tre pinnar på fläkt eller MB så fungerar det bra ändå, utan styrning. CPU har eget överhettningsskydd.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Om moderkortet mot förmodan inte har 4pinnarsanslutning för CPUfläkt så går inte fläktstyrning genom PWM nej, men det kan bli 'vanlig' fläkt(via temperatur)styrning ändå, som jag fattat saken.
Inte samma sak riktigt, men jag har en Zalman som normalt är kopplad till en fanmate, men inte för tillfället, och med dess 3-pins-kontakt till moderkortets 4-pinsanslutning så blir den tempreglerad. Det jag vill säga är att temperaturreglerad styrning av fläkt går antingen via PWM eller 'den äldre standarden' som bara kräver 3 pinnar(kanske2?). Men bergis finns det nån som har bättre koll på detta och kan upplysa oss alla.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag har en Noctuafläkt med 3pin anslutning. Har inte satt i den i CPU-fan-ingången för att den anslutningen har 4pins. Vad händer om jag sätter den i CPU-fan-ingången i alla fall? Blir den tempreglerad då? Kan man styra fläkten när man sätter den där?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk

M¨nga MB ska kunna ändra funktionen på 4-pin till 3-pin i BIOS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
M¨nga MB ska kunna ändra funktionen på 4-pin till 3-pin i BIOS.

Men om jag ändrar till 3-pin blir det väl ingen fläktstyrning? dvs det blir bara "ström" till fläkten

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Men om jag ändrar till 3-pin blir det väl ingen fläktstyrning? dvs det blir bara "ström" till fläkten

Jag gissar på att den blir tempstyrd, eftersom det är exakt detta som hände mig.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

4-Pin = PWM genom 4e pinnen, konstant spänning på +12v
3-Pin = spänningsreglering på +12v.
Så du får samma funktion som om du haft en 4-pins fläkt.

Permalänk
Medlem

Tackar!

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Om du kollar mitt galleri, jag kör 4st fläktar på på en 3-pin (paralellkopplade). Funkar fint att styra med t.ex. SpeedFan, ingen 4e pinne nödvändig.

Men det är bara en av mina 5st 3-pins kontakter på mobot som har detta stöd så man får prova sig fram till vilken det är.

Visa signatur