Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av logoz
Fick present av frugan Heavy Water och Assassin's Creed

http://pici.se/pictures/DugHitInt.jpg

Heavy water är gott, och det går sjukt bra ihop med det spelet

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
haha oja =P
våra knivar i skolan ska vi inte ens nämna.
Gick fasen snabbare att filéa lax med ena högsidan av en skärbräda.

Många köpte knivar privat pga skolan var riktigt dåliga

Till dig och ni andra som verkar ha koll på knivar, bra keramiska sådana? Var köper man det?

Kollar på sådana eller Porsche knivarna, måste ju ha några bra knivar

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
Gissar att du går Hotell&Restaurang,om så fick du köpa Knivar genom skolan?

Kommer ihåg när jag gick H&R fick envisas med skolans slöa sega knivar,hade en del som inte hade nån hänsyn med skiten.

BTW Livsmedel och näringslära är skittråkigt

Nej, jag går en kockutbildning via vuxenutbildningen, och skolan har många dugliga knivar, de slipar dem själva med maskin så det är absolut inget fel på dem.
Däremot så föredrar jag att ha mina egna då jag vet vad jag får och att jag alltid har alla jag behöver.
Sen att jag hittade dem för halva nypriset på tradera är väl inte att klaga på, de var rätt misskötta, men en vända i slipen så är de som nya.

Har skummat igenom näringsläran lite nu och jag tycker det verkar rätt roligt, men det är jag det. x)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Till dig och ni andra som verkar ha koll på knivar, bra keramiska sådana? Var köper man det?

Kollar på sådana eller Porsche knivarna, måste ju ha några bra knivar

Jag har inte fått tillfälle att testa någon keramisk kniv, däremot gillade jag verkligen inte greppet på porsche-knivarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Till dig och ni andra som verkar ha koll på knivar, bra keramiska sådana? Var köper man det?

Kollar på sådana eller Porsche knivarna, måste ju ha några bra knivar

Keramiska knivar är faktiskt rätt värdelösa. Jättebra tills de har tappat skärpan, därefter.. tja. Jag föreslår att du skummar lite i den här tråden:

https://www.flashback.info/showthread.php?t=402637

Om du inte orkar så är de stående rekommendationerna Anders Petter eller Frosts om man är ute efter en prisvärd kniv med bra stålkvalitet. Om man vill lägga lite mer flis är JCK Original en ypperlig serie.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
Keramiska knivar är faktiskt rätt värdelösa. Jättebra tills de har tappat skärpan, därefter.. tja. Jag föreslår att du skummar lite i den här tråden:

https://www.flashback.info/showthread.php?t=402637

Om du inte orkar så är de stående rekommendationerna Anders Petter eller Frosts om man är ute efter en prisvärd kniv med bra stålkvalitet. Om man vill lägga lite mer flis är JCK Original en ypperlig serie.

Grejjen är ju att de aldrig skall tappa skärpan.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag är definitivt inte expert på knivar själv, men jag vet att de som kan knivar på sina fem fingrar väljer bort keramiska modeller..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Grejjen är ju att de aldrig skall tappa skärpan.

Alla knivar tappar skärpan, frågan är hur snabbt de tappar den.
Keramik är hårdare än stål och bör hålla skärpan längre, men det är även mer skört än stål och bör därmed gå sönder lättare ifall du råkar skära emot något opassande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
Jag är definitivt inte expert på knivar själv, men jag vet att de som kan knivar på sina fem fingrar väljer bort keramiska modeller..

Jag tycker dessa keramiska är lite av ett mysterie, jag har aldrig träffat på någon som använt en, varken lärare på skolan eller arbetande kockar.

Vi kanske bör ta diskussionen i en annan tråd iaf, denna har ju lite av ett annat syfte.

Permalänk
Medlem

Hmm vet inte hur det är nu, men "global" knivar var väldigt många som inhandlade & våra lärare tipsade om.

http://www.clasalenius.se/kockknivar-globalknivar

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Hmm vet inte hur det är nu, men "global" knivar var väldigt många som inhandlade & våra lärare tipsade om.

http://www.clasalenius.se/kockknivar-globalknivar

Stålet håller god kvalité men de är inte särskilt prisvärda, alls. Metallhandtag är inte heller opti när det blir blött eller nerkladdat, jämfört med trä eller dyl.
Återigen så sammanfattar jag bara vad jag har läst mig till.

Sista off-topic posten nu. Förlåt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Hmm vet inte hur det är nu, men "global" knivar var väldigt många som inhandlade & våra lärare tipsade om.

http://www.clasalenius.se/kockknivar-globalknivar

Satsa på begagnat om du är ute efter global, det gjorde jag och jag fick lös dem för strax under 50% av nypriset.
Sliperier utför slipningar på dem för från 25:- per kniv, sen är de som nya igen.

Permalänk
Medlem

Min D2 dog, köpte en Apple Touch.. skickade tillbaka nästa dag och köpte en S9 istället. God bless.

Köpte även Demon's Souls till PS3. Förmodligen det grymmaste jag har spelat på ett jävligt bra tag.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
Stålet håller god kvalité men de är inte särskilt prisvärda, alls. Metallhandtag är inte heller opti när det blir blött eller nerkladdat, jämfört med trä eller dyl.
Återigen så sammanfattar jag bara vad jag har läst mig till.

Sista off-topic posten nu. Förlåt!

Mina päron kör med global-knivarna och de funkar riktigt bra även fast de är blöta och kladdiga. Jag tycker i alla fall att man får bra grepp med dem. Men sen så är jag ju bara en "hemma kock" och inget proffs som jobbar med dem 40h i veckan..;)

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Heavy water är gott, och det går sjukt bra ihop med det spelet

Exakt så tänkte frugan också

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Grejjen är ju att de aldrig skall tappa skärpan.

Men det kommer de till slut göra och då kan man inte slipa dem själv.
Hade dock varit kul med en keramisk kniv. Riktig prylbög-varning på det

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Men det kommer de till slut göra och då kan man inte slipa dem själv.
Hade dock varit kul med en keramisk kniv. Riktig prylbög-varning på det

Finns dock sliperier där det kostar från 25:- per kniv, så det kostar inte mycket att lämna in dem heller.
Och använder man dem bara i hemmet så behöver man lämna in dem ytterst sällan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azzie
Finns dock sliperier där det kostar från 25:- per kniv, så det kostar inte mycket att lämna in dem heller.
Och använder man dem bara i hemmet så behöver man lämna in dem ytterst sällan.

Okey, låter ju billigt
Men det känns som att långt ifrån alla ställen kan slipa keramiska knivar.

http://knivslipning.wordpress.com/2009/03/12/slipning-av-kera...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Köpte hem ett lass med keramiska knivar och när mina är
slöa så slänger jag dem.

Fördelarna är att de håller skärpan längre och skall vara mer hygieniska.
Skivar man ett äpple så blir det inte brunt lika snabbt som med vanliga knivar.
Beroende på hur mycket man använder dem skall de hålla sig vassa några år.

Nackdelarna är att man inte kan använda dem på samma sätt som stålknivar.
Man skall inte skära hårda saker som ben, frusen mat och pressa vitlök med dem eftersom bladet är mycket hårt så det kan gå sönder.
Detta gör förmodligen att kockar inte använder dem.
Svåra att bryna själv. Man måste ha ett diamantbryne.

Jag är supernöjd med dem och har gett bort några till föräldrarna och
kompisar som gillar dem skarpt.
Perfekta presenter eftersom risken att de har en redan är liten.

Har även en Kyocera potatisskalare som är riktigt bra.

De små knivarna gav jag knappt 60kr för och kockknivarna 90kr.
Motsvarande Kyocera ligger på runt 600kr och 1000kr.

Permalänk
Medlem

Airport Extreme Dual Band

och fiber 100/100

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk

Äta bör man...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Från Alpa?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Självklart.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Irish tenor banjo

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk

God bless Alpa!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milk^

och fiber 100/100

http://2.bp.blogspot.com/_rW-OJ48AJBU/R0GhMFxe7lI/AAAAAAAADVU...

Det där var ett par dåligt kontakterade kablar
(antar att det bara var nått du hittade på nätet)

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Köpte en Nokia N97 och fick den i fredags.Sjukt nöjd,älskar pekskärm men vill inte ha iPhone.Tangentbordet är sjukt skönt att använda,har noll problem.Skall dra in lite filmer och skoj när jag orkar.
För retarded för att lägga upp bild men en länk får ni

http://shop.nokia.se/nokia-se/product.aspx?sku=4002550&cultur...

Svart lur såklart..

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Medlem

5 kilo bark till terrariet. Orkar inte lägga upp någon bild, men det var senaste inköpet.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Hedersmedlem

Försök att hålla längre diskussioner borta från denna tråd. Skapa en ny istället om ni vill diskutera ett ämne.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Haha saknar alpa-mackorna
Var ju inte en man käkade när ja pluggade.

Bor ändå 500m ifrån alpa, undrar varför ja inte går förbi och köper mer baguetter ?

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk

2m kabelskydd

några fästen dessutom

Visa signatur

I am Extrazz.