Autmatiskt skapa thumbnails för filträd?

Permalänk

Autmatiskt skapa thumbnails för filträd?

Jag skulle vilja skapa thumbnails för alla mina foton i ett filträd, alltså för varje folder ska det skapas en thumbnail-bild och för alla sub-folders ska det också skapas thumbnails i respektive sub-folder.

Finns det något profram för Windows som enkelt gör detta utan att man behöver gå igenom hela strukturen och köra thumbnailgenereringen själv?

Det handlar om kanske något hundratal folders med 2-3 nivåer av sub-folders. Fotona är förresten huvudsakligen JPEG, med några undantag som är RAW eller TIFF.

Permalänk
Medlem

Jag läser ditt inlägg om och om igen och fattar nog trögt här... vill du ha en thumbnail av en mapp? Eller menar du att du vill ha en slags översiktsbild av alla fotona i den mappen? Eller ska du ha en thumbnail av alla bilder (som en extra kopia av alla foton fast pytteliten)?

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Ursäkta, jag var nog inte så tydlig. "Index" kanske är en bättre benämning än "thumbnails".

Jag har en mapp, "Bilder", som i sin tur har undermappar, typ "2003", "2004", etc.

I undermapparna kan det ligga bilder och/eller ytterligare undermappar (typ "Julafton" etc).

För varje mapp som inne håller bilder vill jag ha en översiktsbild som visar miniatyrer av alla bilder i just den mappen. Jag vill alltså ha en bild i mappen "2003" som heter t.ex. "alla_bilder.jpg". I "Julafton" under "2003" vill jag också ha en "alla_bilder.jpg".

Varje mapp som innehåller bilder ska alltså ha sin egen "alla_bilder.jpg".

EDIT:
"contact sheet" verkar vara benämningen jag letat efter.

Det ser ut att vara lösbart med ImageMagick och lite scriptande:
http://code.goto10.org/projects/puredyne/wiki/photo-contactsh...

Då ska jag bara få till traverseringen av filsystemet...