Permalänk

Stora eller lilla batteriet till x40

Jag håller på att restaurera min x40. SSD installerad, ny nätadapter, nytt batteri o.s.v

Som topic säger så gäller detta alltså val av batteri.

Med tanke på att det sitter en ssd i så har jag kanske bra batteritid med det lilla batteriet, folk med insyn får gärna uppskatta.

Det stora batteriet har sina självklara nackdelar, storlek och vikt. Men levererar mer än dubbelt så mycket kräm.

Jag vill höra jämförelser från folk som provat båda, och hur mycket man stör sig på den utstickande delen på det stora batteriet.

Tack
/Erik

Visa signatur

Macbook pro 13", 4gb ddr3, core2duo 2,53ghz, nvidia 9400m

Permalänk
Inaktiv

En fräsch 4-cellare bör ge 3 timmars batteritid om du snålar med ljusstyrka och proppen men har wifi etc igång, en 8 cellare räcker drygt 6 timmar med samma inställningar.

Generellt sett hade jag hellre valt 8 cellaren, livslängden går ner över tid även om du inte använder de så ofta så då klarar du dig med hyfsad batteritid även om ett par år.

De sticker som sagt ut på baksidan men jag stör mig inte på de (har en X61 med stora batteriet), tvärtom så är den ett bra handtag för att ta upp den ur väskan + bära den i.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
En fräsch 4-cellare bör ge 3 timmars batteritid om du snålar med ljusstyrka och proppen men har wifi etc igång, en 8 cellare räcker drygt 6 timmar med samma inställningar.

Generellt sett hade jag hellre valt 8 cellaren, livslängden går ner över tid även om du inte använder de så ofta så då klarar du dig med hyfsad batteritid även om ett par år.

De sticker som sagt ut på baksidan men jag stör mig inte på de (har en X61 med stora batteriet), tvärtom så är den ett bra handtag för att ta upp den ur väskan + bära den i.

Prima Svar, precis som i alla andra trådar jag skapat kring x40!

:D:D

Visa signatur

Macbook pro 13", 4gb ddr3, core2duo 2,53ghz, nvidia 9400m

Permalänk

Har köpt nytt batteri, blev det lilla pga priset, betalade 1100 för det, ej original såklart, men butiken(vilken jag känner och litar på) säger att batteriet är av hög kvalitet och skall leverera enligt dess specifikation.

ENERGISPARAREN(Thinkvantage)
I början indikerade datorn 2:50 timmar vid full laddning och idle.

Nu visar den straxt under 2 timmar.

Energispararen visar återstående kapacitet olika från dag till dag(nästan), har hoppat mellan 74% återstående kapacitet och "batteriet är i gott skick" ett flertal gånger, men idag säger den 65% återstående kapacitet

Batteriet har gjort 17 cykler, efter 10 cykler indikerade den för första gången något annat än "batteriet är i gott skick".

Jag har nollställt batterimätaren 1 gång efter att jag fick det nya batteriet.

Vad tror ni, är detta normalt eller har jag köpt ett skitbatteri?

Visa signatur

Macbook pro 13", 4gb ddr3, core2duo 2,53ghz, nvidia 9400m

Permalänk
Medlem

Hade en X60 förut som jag köpte ett stort batteri till via ebay, kostade 600kr och fungerade jättebra i ca 1 år, så rent spontant låter det som att du fått ett dyrt "skitbatteri".

Visa signatur

Dator: Intel Core 2 Duo E6750@3.2Ghz 2 GB DDR2 6400, 320GB HD, ATI HD3850 256MB, 22" Mirai TFT.
Laptop: Lenovo S10E.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Torkelboy
Har köpt nytt batteri, blev det lilla pga priset, betalade 1100 för det, ej original såklart, men butiken(vilken jag känner och litar på) säger att batteriet är av hög kvalitet och skall leverera enligt dess specifikation.

ENERGISPARAREN(Thinkvantage)
I början indikerade datorn 2:50 timmar vid full laddning och idle.

Nu visar den straxt under 2 timmar.

Energispararen visar återstående kapacitet olika från dag till dag(nästan), har hoppat mellan 74% återstående kapacitet och "batteriet är i gott skick" ett flertal gånger, men idag säger den 65% återstående kapacitet

Batteriet har gjort 17 cykler, efter 10 cykler indikerade den för första gången något annat än "batteriet är i gott skick".

Jag har nollställt batterimätaren 1 gång efter att jag fick det nya batteriet.

Vad tror ni, är detta normalt eller har jag köpt ett skitbatteri?

65% efter 17 cyckler är helt oacceptabelt, du har 1 års garanti på batteriet, ring Lenovos support så skickar dom ett nytt, de brukar räcka med att säga att du är missnöjd och redogöra för siffrorna i energispararen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
65% efter 17 cyckler är helt oacceptabelt, du har 1 års garanti på batteriet, ring Lenovos support så skickar dom ett nytt, de brukar räcka med att säga att du är missnöjd och redogöra för siffrorna i energispararen.

Batteriet är inte original, men jag har dock bra kontakt med butiken.

Energispararen visar nu 53%, jag provar göra ytterliggare en nollställning, kvarstår problemet/felet så kommer jag reklamera batteriet.

Visa signatur

Macbook pro 13", 4gb ddr3, core2duo 2,53ghz, nvidia 9400m

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Torkelboy
Batteriet är inte original, men jag har dock bra kontakt med butiken.

Energispararen visar nu 53%, jag provar göra ytterliggare en nollställning, kvarstår problemet/felet så kommer jag reklamera batteriet.

Sorry, läste lite slarvigt hursomhelst så är det ett solklart fall av reklamation, batteriet bör räcka ett par hundra cyckler innan de presterar så dåligt.

Permalänk
Medlem

Min förra laptop (MSI) gick ner till 65% hälsa på batteriet på två år...

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk

Batteriet är reklamerat! Sitter nu på det gamla

500 laddningscykler
5 år gammalt
18% kapacitet

Något jag la märke till nyss är att både originalbatteriet och den kopian jag köpte har tillverkarnamn "SANYO". Vad man ev. kan dra för slutsatser av det vet jag inte.

Visa signatur

Macbook pro 13", 4gb ddr3, core2duo 2,53ghz, nvidia 9400m