Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hjälp behövs med C++ [Dos Ruta]

Permalänk

Hjälp behövs med C++ [Dos Ruta]

Hej.

Jag skulle vilja göra ett program som man ska skriva ett nummer och då startas internet explorer och startar sidan som man vill.

Jag vill ha det till min lillebror så att han lättare kan se på anime.

#include <cstdlib> #include <iostream> using namespace std; int main(int argc, char *argv[]) { int episode; cout << "Enter the episode you want to see: "; cin >> episode; string site = "start iexplore www.URL.com/watch/"###"-ANIME_Episode_"###".html"; system ("start iexplore" !!!); return 0; return EXIT_SUCCESS; }

### = vill få in variablen "episode" där. men vet inte hur.

!!! = vill få in variablen "site" där. men vet inte hur.

Någon som vet hur man kan få detta att funka?

Permalänk
Hedersmedlem

En stringstream är behändig om man vill bygga upp textsträngar av blandade variabeltyper:

#include <cstdlib> #include <iostream> #include <sstream> using namespace std; int main(int argc, char *argv[]) { int episode; cout << "Enter the episode you want to see: "; cin >> episode; stringstream ss; ss << "start iexplore www.URL.com/watch/" << episode <<"-ANIME_Episode_" <<episode <<".html"; system (ss.str().c_str()); return 0; }

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
En stringstream är behändig om man vill bygga upp textsträngar av blandade variabeltyper:

#include <cstdlib> #include <iostream> #include <sstream> using namespace std; int main(int argc, char *argv[]) { int episode; cout << "Enter the episode you want to see: "; cin >> episode; stringstream ss; ss << "start iexplore www.URL.com/watch/" << episode <<"-ANIME_Episode_" <<episode <<".html"; system (ss.str().c_str()); return 0; }

Tackar Tackar, det funkar bra.

EDIT:

Går det att fixa en loggfil som sparar variablen "episode" och sedan läser upp den när man startar programmet?

Så man ser vilken man kollade på senast?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sephinator
Går det att fixa en loggfil som sparar variablen "episode" och sedan läser upp den när man startar programmet?

Så man ser vilken man kollade på senast?

#include <cstdlib> #include <iostream> #include <sstream> #include <fstream> using namespace std; int main(int argc, char *argv[]) { ifstream u("log.txt"); int episode; string str; if(u.good()) { getline(u, str); cout <<"Previous: " << str << endl; u.close(); } cout << "Enter the episode you want to see: "; cin >> episode; ofstream u2("log.txt"); u2 << episode; u2.close(); stringstream ss; ss << "start iexplore www.URL.com/watch/" << episode <<"-ANIME_Episode_" <<episode <<".html"; system (ss.str().c_str()); return 0; }

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot

#include <cstdlib> #include <iostream> #include <sstream> #include <fstream> using namespace std; int main(int argc, char *argv[]) { ifstream u("log.txt"); int episode; string str; if(u.good()) { getline(u, str); cout <<"Previous: " << str << endl; u.close(); } cout << "Enter the episode you want to see: "; cin >> episode; ofstream u2("log.txt"); u2 << episode; u2.close(); stringstream ss; ss << "start iexplore www.URL.com/watch/" << episode <<"-ANIME_Episode_" <<episode <<".html"; system (ss.str().c_str()); return 0; }

Du är verkligen en pärla.

Permalänk

Kan man kombinera en GUI med ett dos program.

Jag menar att om jag skapar en GUI med WxDevC++ och kan jag sedan starta en hel .cpp fil?

asså om jag trycker på en knapp som finns i min GUI som det står "Watch" i.
kan den då öppna denna dos ruta utan att det finns 2 .exe filer?