Pärmar är sååå 2005
Nu är jag så jävla less på alla papper man måste sortera och arkivera i pärmar för de kan vara bra att ha i framtiden. Jag pratar om allt från lönespecar, kvitton, avtal, försäkringspapper - u name it. Jag försöker slänga så mycket som möjligt men i bland straffar det sig, och ibland hittar jag inte sakerna när jag väl behöver dem.
Jag vill naturligtvis arkivera skiten digitalt, och det ska vara indexerat och sökbart!
På jobbet har vi stora Canonmaskiner där man kan scanna till PDF och få dessa inlagda på en SharePoint site där texten indexeras och blir sökbar. Tänkte fixa något liknande till hemmet men lite mer light. Har inte trott detta var möjligt då ja trodde inte hemmascannrar klarade att göra PDF själva och det skulle bli lite trist med massa extraprogram, men nu när jag läst på lite ser ja att de flesta scanners har en knapp för att skapa PDF. Jag undrar om någon vet om denna knapp aktiverar nåt program på datorn som konverterar till PDF eller om det är själva scannern som gör PDFen
Som lagring har jag funderat på SharePoint, eller snarare WSS 3.0 eftersom jag har en liten server hemma ändå, men jag tror jag ska nöja mig med att spara PDFerna i en mappstruktur på "Mina Dokument" och låta windows (Windows Desktop Search) indexera skiten så kan jag söka på innehållet direkt i windows.
Mina frågor.
1. Vet ni hur hemmascanners funkar, skapar de PDFerna eller är det ett program på datorn som gör detta?
2. Klarar hemmascanners OCR, alltså kommer det gå att indexera dokumenten?
3. Förslag på scanners? Är sugen på denna som drivs via USB-porten och som är lätt att stuva undan när den inte används4. Har ni andra förslag än WDS på indexering?
5. Förslag på automatisering för processen