Permalänk

Pärmar är sååå 2005

Nu är jag så jävla less på alla papper man måste sortera och arkivera i pärmar för de kan vara bra att ha i framtiden. Jag pratar om allt från lönespecar, kvitton, avtal, försäkringspapper - u name it. Jag försöker slänga så mycket som möjligt men i bland straffar det sig, och ibland hittar jag inte sakerna när jag väl behöver dem.

Jag vill naturligtvis arkivera skiten digitalt, och det ska vara indexerat och sökbart!

På jobbet har vi stora Canonmaskiner där man kan scanna till PDF och få dessa inlagda på en SharePoint site där texten indexeras och blir sökbar. Tänkte fixa något liknande till hemmet men lite mer light. Har inte trott detta var möjligt då ja trodde inte hemmascannrar klarade att göra PDF själva och det skulle bli lite trist med massa extraprogram, men nu när jag läst på lite ser ja att de flesta scanners har en knapp för att skapa PDF. Jag undrar om någon vet om denna knapp aktiverar nåt program på datorn som konverterar till PDF eller om det är själva scannern som gör PDFen

Som lagring har jag funderat på SharePoint, eller snarare WSS 3.0 eftersom jag har en liten server hemma ändå, men jag tror jag ska nöja mig med att spara PDFerna i en mappstruktur på "Mina Dokument" och låta windows (Windows Desktop Search) indexera skiten så kan jag söka på innehållet direkt i windows.

Mina frågor.

• 1. Vet ni hur hemmascanners funkar, skapar de PDFerna eller är det ett program på datorn som gör detta?
    2. Klarar hemmascanners OCR, alltså kommer det gå att indexera dokumenten?
    3. Förslag på scanners? Är sugen på denna som drivs via USB-porten och som är lätt att stuva undan när den inte används

• 4. Har ni andra förslag än WDS på indexering?
    5. Förslag på automatisering för processen

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att papper är bra, alejandro övertygade mig:
http://www.youtube.com/watch?v=0zUbyL6yez4

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Jag är lite lockad att göra nåt liknande. Just nu har jag inte ens pärmar, utan snarare högar...

Jag funderar lite, hade inte en dokument-scanner varit smidigare? Finns ju iofs fördelar med flatbädd också antar jag.

Visa signatur

Har bytt dator, orkar inte skriva in allt här just nu.

Permalänk
Medlem

En stor kartong, och så ner med skiten bara. Enklast...

Visa signatur

Antec Three Hundred | Asus M4A78T-E | AMD PII X3 720 BE @ 3.5 GHz | OCZ DDR3 2x2GB @ 1600 7-7-7-21 | XFX GTX 260 @ 720/1170/1520 | Noctua NH-U12P | Corsair 620W | Hitachi Deskstar P7K500 500GB | Dell 2209WA

Permalänk
Medlem

1 & 2: Det är mjukvaran som sköter OCR.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p7389
Jag är lite lockad att göra nåt liknande. Just nu har jag inte ens pärmar, utan snarare högar...

Jag funderar lite, hade inte en dokument-scanner varit smidigare? Finns ju iofs fördelar med flatbädd också antar jag.

Kollade på det nu och de verkar lite dyrare samt relativt kassa på att scanna bilder. Jag vill kunna scanna in ett par hundra gamla analoga bilder med samma maskin. Bra ide annars, fanns ju riktigt smidiga!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
1 & 2: Det är mjukvaran som sköter OCR.

OK, då är bildkvaliten det enda jag behöver bry mig om när jag väljer scanner, så skaffar man lämplig mjukvara separat?

Någon som har förslag på mjukvara. Omnipage?

Permalänk

jag kör med acrobat 8 pro och en canon multiskrivare, tycker detta funkar mycket bra.
man kan ju även passa på att lägga in varje pdf i sin egen mapp tex kvitto, räkning, försäkringsbrev etc

- det inbyggda programmet är inte så smidigt
- jadå
- mp620 tex så att elgiganten sålde dessa för 990kr men de verkar slut nu