Högtalare till laptop 1500:-

Permalänk
Medlem

Högtalare till laptop 1500:-

Nu är jag på jakt efter nya högtalare igen...

Hade relativt nyss en tråd uppe där jag köpte mig ett nytt paket med högtalare, dock så har jag flyttat och rummet jag nu bor i är på tok för litet för att de högtalarna ska låta som de ska. Plus att jag inte har någon plats för förstärkaren.

Jag kommer inte att flytta med min stationära dator utan kommer uteslutande att köra på min laptop så ljudkortet är nog inget att hurra över (har en dell xps m1330 ifall nån vet vilket ljudkort som är i den, har själv ingen aning).

Högtalarna jag efterlyser ska vara relativt små och tvåkanals. Det skadar inte om de är aktiva eller så ska förstärkaren vara riktigt liten pga platsbrist, rummet är på cirkus 19kvm å där ingår även badrum så ni kan ju gissa att det är trångt.

Budget är på cirkus 1500 och det är ett stort plus ifall de går att köpa alt hämta ut i sthlm.

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem

ska själv satsa på Audioengine 2, aktiva, små, och ska tydligen låta sketa bra. Inga erfanheter av dom, men kanske nån annan som har hört mkt gott om dom iaf, därav förslaget. Vet inte huruvida ljudkortet kanske kommer flaska lite..

Dom ligger 500kr över budgetten, men annars Creative T40 kanske? 1500 kostar dom.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r:Grid
ska själv satsa på Audioengine 2, aktiva, små, och ska tydligen låta sketa bra. Inga erfanheter av dom, men kanske nån annan som har hört mkt gott om dom iaf, därav förslaget. Vet inte huruvida ljudkortet kanske kommer flaska lite..

Dom ligger 500kr över budgetten, men annars Creative T40 kanske? 1500 kostar dom.

Creative Gigaworks T40 Series II verkar vara bra högtalare i min prisklass, nån som har en kommentar på dessa? var kan man lyssna in sig på dessa?

Det känns lite halvjobbigt att köpa nya högtalare på några bra recensioner på nätet, de förra hade jag ändå läst om i en stor tidskrift.

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem

Så här tycker Pc For alla om dom: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.200121/maxa-volymen-och-njut

Tror dom finns att lyssna på inne på OnOff, har sett dom där i Växjö, så kan ju finnas i andra OnOff butiker me. Dom ska vara riktigt bra hursomhelst, om än inte riktigt Audioengine klass. Men billigare iaf, och större tror ja.

edit: Detta tycker Pc For alla dom Audioengine, ifall du vill lägga på en femhundring:
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.170313

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Permalänk

Jag beställde nyss ett par M-audio studiophile AV 40
Dom gick på 1300kr och har fått en massa bra betyg. Jag har läst 2 användarrecensioner av folk som har jämfört dem med audioengine 2 och sagt att M-audio är bättre för mindre pengar.

Du kan "google" för med info. Men om du inte vill spräcka budgeten så välj dessa.

CNET- recension:
http://reviews.cnet.com/separate-speakers/m-audio-studiophile...

Amazon användarrecensioner. En person jämför dessa med 5 andra datorhägtalare som är populära för musiklyssnare:
http://www.amazon.com/M-Audio-Studiophile-AV-Powered-Speakers...

Sen finns det en mängd andra recensioner. Tillräckligt för att jag beställde dem i tisdags...

Visa signatur

AMD 720BE @ 3,2GHz, GTX 260 Golden Sample, M3N-HD/HDMI, 4Gb Corsair XMS2, Antec 300, Corsair 650w. --//-- 16000p 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Ledsen för att jag inte svarar oftare, har fullt upp just nu å hinner inte sätta mig ner å skriva ihop något under dagarna.

Jag har kikat lite på prisjakt å där ser man att dfeldt Audioengine 2 kostar 1800 och det kan jag ta å sträcka mig till, fick ju trots allt en bättre lön än väntat

Angående M-audio studiophile AV 40 och harman/kardon Soundsticks II så faller dessa mig inte riktigt i smaken. De sistnämnda ser coola ut just nu men de känns som med allt transparent att man tröttnar på det ganska fort. M-audion ser bättre ut men det är fortfarande plotter med ljudreglage och ljudportar på framsidan. Då betalar jag hellre några hundralappar mer och kanske inte får ett lika bra ljud för ett par högtalare som faktiskt ser riktigt bra ut.

Stör mig lite på att teknikmagasinet inte har högtalarna i lager i någon butik. Får gå in å snacka med dem och se om de kan ta hem dom så jag slipper frakten:)

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem

Jag har inte lyssnat på av40 men de flesta verkar vara nöjda med ljudet.
Men om du tycker av40 är för stora har jag lyssnat en hel del på T20/T40 och jag tycker de låter rätt bra, har för övrigt T20 till laptopen i köket.
Har inte hört några "datorhögtalare" jag gillar bättre personligen, med datorhögtalare menar jag mer traditionella små "2.0 system" och inte surround system med subbar och grejor.

Men om du förväntar dig underverk blir du antagligen bara besviken vare sig du köper högtalare för 500 eller 15000. Det jag kan säga är att dom spelar bra mycket högre än vad folk verkar tro när de ser dom och att ljudet är rätt tydligt och fint. Fast basen är ganska mullrig eller hur man kan beskriva det men en del kanske tycker att det gör att det låter fylligt och bra. Fast rummet och var du kommer ha dom placerade har nästan lika stor betydelse som högtalaren för sådana saker.
Som referens för vad jag brukar lyssna på kan jag nämna att jag kör Adam A5 med Adam sub7 till den här datorn fast jag vill egentligen inte att någon ska ta vad jag tycker på för stort allvar eftersom smaken är så jäkla olika.
Sen gillar jag när man har lättåtkommliga bas och diskant knappar på den här typen av högtalare vilket var en av anledningarna att jag köpte T20 till laptopen.

Det jag tycker är absolut viktigast är om du kan provlyssna högtalarna, smaken är som sagt väldigt olika. Tyvärr kan det vara svårt att lösa ibland, plus att tex ljudet när de står på en hylla hos elgiganten inte kommer vara speciellt lika ljudet du kommer få hemma.