Saker som behövs för inspelning!?

Permalänk
Medlem

Saker som behövs för inspelning!?

Tjenare SweClockers!

Tänkte att jag skulle aktivera mig lite och spela in lite sånger på datorn.
Det jag har i dagens läge är ungefär endast datorn för inspelning. Den har ett Creative Sound Blaster X-Fi Fatal1ty i datorn.

Som jag har förstått det måste jag köpa en Mikrofon som inte använder som av phantom-matning och sen en XLR-sladd. Det jag undrar är vilken typ av adapter från mikrofonen in till ljudkortet jag behöver?
Är då Shure SM57 ett bra val?

Ska man köra på XLR-hona till RCA-hona eller direkt till tele-hane?
Vad kan jag mer behöva? Tänkt på att jag är student så har inte de största tillgångarna. Det jag känner mig mest motiverad att spendera pengar på är väl ändå mikrofonen.

Ska främst sjungas in på datorn då jag inte behärskar några instrument i dagens läge.

Tacksam för all hjälp!

MVH
// Kevin

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Medlem

Vi hade sådana mickar på min högstadieskolas kabare och det är bra allround-mickar. Vi använde dom dock mest till instrumenten och sm58 till sång men det funkar fint att sjunga i sm57 med.

Sladd: http://foxyurl.com/z1J borde funka fint.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zpiritual
Vi hade sådana mickar på min högstadieskolas kabare och det är bra allround-mickar. Vi använde dom dock mest till instrumenten och sm58 till sång men det funkar fint att sjunga i sm57 med.

Sladd: http://foxyurl.com/z1J borde funka fint.

Ah precis en sån sladd jag tänkte, spelar det någon egentlig roll på dess kvalité, kan jag t.ex. lika gärna köpa den på Kjell o Co.?

Då det knappt är någon skillnad i pris på SM57 eller SM58 kanske 58an passar mina ändamål bättre?

Vad kan jag mer behöva komplettera med, puffskydd, mic-stand ?

MVH
// Kevin

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Medlem

Gick inte länka till kjell direkt så det fick bli svindlarna på mb.

Ska du sjunga är sm58 kanske ett bättre val, enligt prisjakt har sm57 som instrument som användningsområde medan sm58 har sång. Puffskydd använde vi aldrig så det vet jag inte så mycket om, beror på hur du sjunger.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Frågan är bara om jag verkligen behöver en "semiproffs"-mic för drygt 1000 när jag lika gärna kan köpa en Shure Eller Sennheiser för kanske 700-800 eller är det bättre att satsa big time?

MVH
// Kevin

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Medlem

Det beror på hur seriös du är. Det är mycket möjligt att en zalman datormick för 49 spänn räcker, det vet inte någon annan än du. Finns ju en del att välja emellan.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

tror inte det kommer bli riktigt bra med ett sådant ljudkort eftersom de inte alls är ämnade för inspelning på samma sätt, du kommer få en himla massa födröjning etc. jag skulle rekomendera att köpa ett usb-ljudkort eller liknande med xlr in och en preamp.

men du kan ju alltid prova om du vill.

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

SM57 använder du för instrument egentligen, ska du välja någon av dessa så ta SM58an istället, vilket är en live-mick egentligen men jag kör själv med en SM58a hemma och det fungerar fin fint.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

SM58 funkar fint i studion. Tex. Bono har sjungit in i princip alla U2s låtar mha sm58.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Köp ingen datormic bara för det blir bara kass..

skulle rekommendera en billig kondensator-mic och ett extern ljudkort med phantom-matning. Går säkert att hitta paket eller liknande för 2-3 tusen.

lycka till

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.