Permalänk
Medlem

Win7 fördelar?

Ser att win7 blir lovordat överallt..
Men när man kollar benchmarks, minnesanvändning o.s.v är det inga större skillnader mot vista.
Alla irriterande "popups" i vista går ju att stänga av = Mitt vista business besvärar mig inte mer än XP.

Vad gör det värt den ansenliga summa en ny licens kostar??

Avsaknad av driver signing tvånget skulle kunna vara en anledning men vad jag förstått är det
samma trams med win7.. Pratar såklart x64, x86 är inget alternativ.

Permalänk
Medlem

Det känns mycket bättre tycker jag. Svårt att förklara riktigt. Det märks att de har tagit tid att putsa i Win7. HDD/Superfetch är bättre och peronligen älskar jag den nya taskbaren.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst så mycket benchmarks, bara använt produkterna och responstiden är mycket bättre i Windows 7 och i allmänhet känns det bara mer behagligt att använda. Drivrutinsstrul är helt och hållet i det förgångna, WU har drivrutiner till allt! Bootar märkbart snabbare än Vista också.

Permalänk
Medlem

Min uppstart är snabbare än med Vista. Har inga haft några BSODs och inga problem med mina mjukvaror än så länge. Jag sitter på x64 Professional o är helnöjd.

PS: Mitt Asus D2X fungerar efter sleepmode i Win7, gjorde det inte i vista senast. Kanske dom har fixat nu med vista men, funkar fint i Win 7 ^^

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Medlem

I många fall är win 7 likt vista. Vore att lura sig själv om man tror annat, om det är värt ett köp är upp till var och en. Jag anser det personligen, men.. de flesta ändringarna i win 7 är under skalet och mindre synliga.

Exempelvis skulle vista aldrig kunna fungera bra med enbart 512mg ram utan att det var segt som sirap, det gör win 7 och det i 64bit som tar mer minne (jag har testat). Med 512mg ram tar win 7 64 ca 200mg (150 i xp) och ja nästan omöjligt att använda datorn med vista så nog är det skillnad.
Ingen större skillnad i minnesanvändning?
inte med superfetch igång nej men superfetch laddar in programfiler som används ofta och laddar ur så fort det krävs, effektivare än vista även om vista även har superfetch.
Win 7 är mer balanserat, lättare att använda men knappast revolutionerande, det är mer än ett service pack helt klart.. så allt beror på vad du själv lägger ribban för vad som är värt pengar. Lämpligast vore att testa hos en kompis eller liknande som har win 7 om du är osäker.

Permalänk
Medlem

Jag har testat en beta någon dag innan jag fick vista business nyckeln. Flashiga startmenyer m.m gör mig det samma.

Om man jämför med ett nyinstallerat vista så förstår jag om win7 ses som en dröm men att ändra inställningar är ju inte "rocket science" även om det är mycket skit som behöver stängas av.

Att det funkar på enklare datorer har jag också fattat där vista (även x86) är som sagt, segt som sirap. Men det jag far efter är på en någolunda "highend" dator med minst 4gb ram.

Borde väl finnas någon ordentlig anledning till all hype? Att det funkar nästan lika bra som ett 8år gammalt OS på enklare datorer är väl inte mycket att hurra över? Eller har jag missat något??

edit: Jag använder i stort sett bara windows för spel o div program som inte går att få igång efter ordning i wine, t.ex amplitube.

Jag hade hoppats på något liknande XP64 med dx10/11 o ordentligt programstöd.

Permalänk
Medlem

ja du verkar inte behöva byta direkt så...