Permalänk
Medlem

Koppla till server och skrivare

Hejsan!
Går rakt på sak, jag har tänkt koppla 3 datorer och en PS3a till en NAS(Buffalo linkstation pro).

Tänkte förklara lite hur allt ligger just nu...
Det är 3 våningar i huset, På högsta våningen är modemet(första jacket ligger där), på mitten våningen är 1 stationär dator, skrivare och router där brevid.
På botten våningen är 1 stationär dator, PS3an och 2 laptops som kommer vara lite varstans i huset.

Sådär har jag tänkt att göra men jag vet inte var i huset jag ska ha NAS:en och eventuellt nya routrar/modem
Själv är jag inte så expert på sådant så berätta gärna vad jag mer behöver köpa in eller ändra på!
Kan finnas lite konstigheter i bilden men:D
Tacksam för svar!:up:

Permalänk
Medlem

Ställ NAS;en och routern mitt i huset, dit det är kortast möjliga kabeldragning till alla maskiner, och skrivaren blir ju lämpligast även den där.
Du lär väl inte behöva mer utrustning än du har idag om du bara vill ha en NAS och en skrivare tillkopplat på nätverket, bara att plugga in i befintlig router om det finns plats annars köpa en switch o utöka portarna.

Plättlätt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjAlbert
Ställ NAS;en och routern mitt i huset, dit det är kortast möjliga kabeldragning till alla maskiner, och skrivaren blir ju lämpligast även den där.
Du lär väl inte behöva mer utrustning än du har idag om du bara vill ha en NAS och en skrivare tillkopplat på nätverket, bara att plugga in i befintlig router om det finns plats annars köpa en switch o utöka portarna.

Plättlätt

Jag har tänkt att ha fast koppling till stationära datorerna och ps3an. Men om jag skaffar en switch, vad kommer den hjälpa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzlimE
Jag har tänkt att ha fast koppling till stationära datorerna och ps3an. Men om jag skaffar en switch, vad kommer den hjälpa?

Switchen behöver du om behöver fler RJ45-portar.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

Som sagt, jag är inte kunnig i såndant här. Så utveckla gärna!