Noctua NH-D14 – en jätte på över ett kilo

Permalänk
Medlem

google translate på recensionen.

=========
[...]

"Also new to the program are various compatibility problems by significantly growing size of the cooler. In our case, we could not block a couple of Corsair Dominator, because the heatsink collided with the high heat spreader of the store. It would have been no matter in what direction we would have mounted the cooler - it was simply not enough space is available. The problem is to relate, according to Noctua P55 mainboards mainly because the memory slots are located closer to the CPU socket, as with other platforms."

[...]

"Definitely louder than NH-U12P, because of the centrally positioned fan causing more air turbulence and can hear them. This is however not a nasty turn noise, but really only about the audible pumping of air. However, the NH-D14 - even if only the 140-mm fan is utilized - not suitable for the silent area."

Permalänk

Nytt mordvapen

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meatwipe
liknar asus triton 88 (som jag äger) fast lite tillbiffad. 100-200gram mer metall och större fläktar bara, kan man ju alltid modda på på denna och den liger ju inte i denna prisklassen på långa vägar.... flopp på noctua

Vadå flopp.. man får vad man betalar för.
Mycket bättre prestanda för 260 spänn extra. (jämfört med NH-U12P)
Ser ut som en fullträff av Noctua.

Förstår inte varför folk klagar på priset, 260 spänn extra för att få mycket bättre kylning, dessutom är det troligtvis den bästa kylaren på marknaden, krossar allt motstånd.
Folk har råd med grafikkort för 7600 kr men sen har de inte råd att betala 260 kr extra för en processorkylare.
"Åh nej 260 spänn extra, världen går under."

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otsu
google translate på recensionen.

=========

"Also new to the program are various compatibility problems by significantly growing size of the cooler. In our case, we could not block a couple of Corsair Dominator, because the heatsink collided with the high heat spreader of the store. It would have been no matter in what direction we would have mounted the cooler - it was simply not enough space is available. The problem is to relate, according to Noctua P55 mainboards mainly because the memory slots are located closer to the CPU socket, as with other platforms."

Just därför som jag brukar avråda folk att köpa minnen som Dominator, dessutom är kylflänsen på minnena ganska värdelös.

Permalänk
Citat:

Just därför som jag brukar avråda folk att köpa minnen som Dominator, dessutom är kylflänsen på minnena ganska värdelös.

Därför man köper Corsair H50 Kylaren!

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem

men snälla.. tycker ändå det var ett bra pris! skulle vilja se denna med tre stycken Noctua fläktar om det nu skulle bli nån skillnad ^^

Go Go Noctua!

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk

Ja jävlar ett test på denna vore kul

Permalänk
Medlem

För er som tycker att detta var en dyr 1 kg klump så finns ju denna. men då får man köpa fläktar själv. Två fläktar kan monteras.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=308815

dessa minnen får plats under den.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=505886

Permalänk
Medlem

vill ha!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

oj. undrar om inte den är lite väl otymplig. Hur blir det med chassiplats? kommer den täcka ramet så att man måste plocka bort när man ska sätta i fler stickor?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

I artikeln står det att den har 6 st värmeledningsrör.. men det är 12 st?
6 st på båda sidor..

Permalänk
Medlem

Nästan så man redan nu skrattar gott åt detta.. (inte i framtiden).

Permalänk
Medlem

Ha ha, man får en "Birdcatcher" lucka på datorn (en sån där luffarturbo hål som gamla trimmade amerikanare hade på motorhuven för förgasar insuget). Men vill ha faktorn är väldigt hög. Hoppas vi får tester av den snart .

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Denna VS H50 med push pull

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
I artikeln står det att den har 6 st värmeledningsrör.. men det är 12 st?
6 st på båda sidor..

Det är 6 hela rör, de är ju inte kapade i fästet.

Jag gillar denna kylaren och kan inte påstå att det är överpris eller vikten är något problem.
Men jag håller mig till min passiva vattenkylning.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Det är 6 hela rör, de är ju inte kapade i fästet.

Förstår inte vad du menar.. om jag inte har slagit i huvudet och tappat förmågan att räkna så räknar jag till 12 st värmeledningsrör.
Vadå kapade i fästet..

EDIT: tror jag förstår vad du menar nu, du menar att det är 6 st hela rör på så sätt att varje rör är en enda enhet, varje rör går rätt igenom hela den där grejen som vidrör processorn.
Hmm det där bör ge väldigt dålig prestanda, för bästa prestanda borde varje rör vara fastsvetsat i den där grejen som vidrör processorn.

Permalänk
Medlem

Fan va overkill.. snart blir det stora kylare som i kylskåp

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Fan va overkill.. snart blir det stora kylare som i kylskåp

Nej det är inte overkill.
Det är nästan alltid som temperaturerna sätter maxgränsen för en överklockning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Förstår inte vad du menar.. om jag inte har slagit i huvudet och tappat förmågan att räkna så räknar jag till 12 st värmeledningsrör.
Vadå kapade i fästet..

EDIT: tror jag förstår vad du menar nu, du menar att det är 6 st hela rör på så sätt att varje rör är en enda enhet, varje rör går rätt igenom hela den där grejen som vidrör processorn.
Hmm det där bör ge väldigt dålig prestanda, för bästa prestanda borde varje rör vara fastsvetsat i den där grejen som vidrör processorn.

Jag tror inte du behöver oroa dig, för något säger mig att ingenjörerna på Noctua vet mer om hur man designar kylflänsar för bästa resultat än vad du gör.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Corsair H50 Vs. Noctua NH-D14 - Vilken kyler mest?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Förstår inte vad du menar.. om jag inte har slagit i huvudet och tappat förmågan att räkna så räknar jag till 12 st värmeledningsrör.
Vadå kapade i fästet..

EDIT: tror jag förstår vad du menar nu, du menar att det är 6 st hela rör på så sätt att varje rör är en enda enhet, varje rör går rätt igenom hela den där grejen som vidrör processorn.
Hmm det där bör ge väldigt dålig prestanda, för bästa prestanda borde varje rör vara fastsvetsat i den där grejen som vidrör processorn.

Men snälla.. Och du brukar ge andra datorråd? Jisses..

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Måste man inte ha en väldigt varm processor för att kunna använda denna fult ut?

Läste någon stans att stora kylare inte får visa sin förmåga på svalare processorer (t.ex oklockade) då de inte är tillräckligt varma för att sprida värmen över hela kyaren.

Men antar att man köper denna om man har en galet överklockad cpu och avstår från att ha vatten i sin dator.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gris
Corsair H50 Vs. Noctua NH-D14 - Vilken kyler mest?

Corsair h50 kyler lite bättre än U12P (i vissa tester) , och D14 kyler bättre än U12P också. Så det är ganska nära, men tror faktiskt att D14 tar hem vinsten den här gången

Permalänk

Overkill? Tror jag inte.. med denna bör jag kunna dra upp min i7a till 4.4GHz

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk

ni som säger att moderkortet kmr att gå av. Har ni ens försökt o knäcka ett moderkort?

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkst@r
Äntligen!

edit: seriöst när kommer folk sluta dra paralleller med bilar? O_o

Håller med börjar bli jävligt drygt

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kinnunen4321
ni som säger att moderkortet kmr att gå av. Har ni ens försökt o knäcka ett moderkort?

Nej, har du?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BurningHeretic
Men snälla.. Och du brukar ge andra datorråd? Jisses..

Måste jag vara expert på hur processorkylare är uppbyggda i detalj innan jag får ge köpråd till folk?

Permalänk
Medlem

Har 2 Noctua kylare sen tidigare och tycker dom gör fina grejer. Men jag skulle inte vilja ha den där klumpen hängande påmitt moderkort. Bättre satsa på en H50 istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Förstår inte vad du menar.. om jag inte har slagit i huvudet och tappat förmågan att räkna så räknar jag till 12 st värmeledningsrör.
Vadå kapade i fästet..

EDIT: tror jag förstår vad du menar nu, du menar att det är 6 st hela rör på så sätt att varje rör är en enda enhet, varje rör går rätt igenom hela den där grejen som vidrör processorn.
Hmm det där bör ge väldigt dålig prestanda, för bästa prestanda borde varje rör vara fastsvetsat i den där grejen som vidrör processorn.

Det verkar inte vara något fara att man har rören hela där nere mot processorn, de flesta kör med den konstruktionen och även TRUE som är en bevisat effektiv kylare.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Hur skulle det vara med stöd för PWM istället för alla motstånd?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12