INET smyghöjer priserna REJÄLT!

Permalänk

INET smyghöjer priserna REJÄLT!

Tänkte bara vädra ett konstaterande om Inet, deras priser börjar tappa attraktionskraft!

La ihop ett slutgiltligt datorpaket för en månad sen och sen dess har priset höjts dagligen och summa summarum är det en ökning på strax över 300 kr och fortsätter trenden såhär blir jag väldigt ledsen, haha..

Känner ni igen det här eller är det jag som hallunicerar? Rustar dom för ökad marginal under december månad?

Permalänk
Medlem

dollarn går upp och ned vettu precis som allt annat.
möjligt att de smyghöjer priserna, men inet brukar vara bra.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ~ Asus M4A78-E ~ Powercolor HD5850 1Gb ~ AMD Phenom II 965 ~ Thermalright True Black ~ Corsair XMS2 @ 1066mhz

Permalänk
Medlem

Dom har säkert en god anledning till detta, skulle råda dig att istället för här, ta upp detta i inet.se tråden, eller skicka ett PM direkt till dem.

Tex om du har valt ett 58xx kort i ditt paket, så är det AMD som höjt priset och inte inet.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk

Jag hade, precis som du lagt ihop ett paket för c.a 2 veckor sen på en ganska tight budget vid 5000:- strecket åt en kompis.
Då han inte hade pengarna än så lät jag det ligga i varukorgen och varje dag ökade priset med några kronor.
Just nu ligger priset på 450:- mer än då jag plockade ihop det, vilket är nästan en 10% ökning vid ett budgetbygge på kring 5000, på enbart två veckor så du hallucinerar inte alls.

Självklart får man räkna med lite ökning då och då i priser och att priserna ändras efter kursen och supply & demand men att öka ständigt i två veckor så pass mycket är väldigt surt.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II | Gigabyte Odin 1200W| Gigabyte x58a-OC | 12GB Corsair Dominator DDR3 @ 1600MHz | MSI GTX970 | Intel Core i7 920 @ 3,4GHz (HT enabled) | Samsung EVO 250GB |

Permalänk

ingen aning här iaf... jag handlar dock inte enbart på inet pga priset (när det diffar med så lite)
bra support, gratis frakt etc etc

vet du VAD i din kundvagn som stigit i pris? eller är det alla varor?

Permalänk

Hört talas om dagspriser eller?
Man ser att priserna är annorlunda på inet hela tiden, som tex Razer Mamba kostar 1190:- just nu och den kostade under 900:- för ca en vecka sedan.
Rätt som det är så är priserna nere igen, och sådär varierar det nästan hela tiden. Samtidigt tycker jag inte vi ska klaga på inet.se då vi har vårat "gratis frakt".

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk

Klagar inte på Inet, uttryckte mest lite frustration iom. de höjda priserna och TS frågade om några andra märkt av det.

Dock så var Razer Mamba på REA då den kostade 899 eller vad det var

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II | Gigabyte Odin 1200W| Gigabyte x58a-OC | 12GB Corsair Dominator DDR3 @ 1600MHz | MSI GTX970 | Intel Core i7 920 @ 3,4GHz (HT enabled) | Samsung EVO 250GB |

Permalänk
Inaktiv

Hur "smyghöjer man rejält"? Då lär det ju märkas (som nämnt) och då blir det inget smygande?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Segas
Hur "smyghöjer man rejält"? Då lär det ju märkas (som nämnt) och då blir det inget smygande?

hehe ja det kan man undra.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk

köpte en dator månadsskiftet aug/sept och det blir dyrare nu om man köper samma delar, fan vad nice!!!:D:D:D:D jag som planerat sälja om ett tag. ska ut o resa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fixz92
dollarn går upp och ned vettu precis som allt annat.
möjligt att de smyghöjer priserna, men inet brukar vara bra.

Dock så sänker dom inte priserna om nu dollarn går ner utan dom höjer priserna. Dessutom är dollarn inte hög nu. Låg under 7 kr senaste jag kollade (2009-11-09)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiSmidig
Hört talas om dagspriser eller?
Man ser att priserna är annorlunda på inet hela tiden, som tex Razer Mamba kostar 1190:- just nu och den kostade under 900:- för ca en vecka sedan.
Rätt som det är så är priserna nere igen, och sådär varierar det nästan hela tiden. Samtidigt tycker jag inte vi ska klaga på inet.se då vi har vårat "gratis frakt".

Vår "gratis frakt" är mellan 59 och 99:- i dom allra flesta fallen (har inte provat beställa hela butiken) och att höja en hel varukorg med 10% på 2 veckor blir oftast lite mer än 99:-

Jag beställer gärna från t ex. Misco då dom håller avsevärt lägre priset totalt sätt än vad Inet gör. Där har vi också rabatt och det brukar innebära i princip gratis frakt från dom med när all rabatt är pålagd. När dom dessutom håller lägre pris så känns det som att Misco is the way to go.

Paketet jag plockade ihop och beställde från Inet förra veckan var:

  • Fractal Design Define R2, Svart

  • Corsair 4GB (2x2048MB) 1600Mhz XMS3

  • Corsair VX 550W 80+

  • Gigabyte GA-MA790XT-UD4P DDR3

  • AMD Phenom2 X4 945 3,0Ghz, AM3

  • 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA

  • 640GB Western Digital Caviar BLACK SATA II

  • XFX Radeon HD5850 1GB

Pris Inet: 10 908 - Inkl "gratis frakt"
Pris Misco: 10 704 - Inkl betald frakt

Kan inte säga att supporten är nå sämre på Misco än vad den är på Inet heller så jag har svårt att motivera varför det ska vara 200:- skillnad.

Permalänk
Avstängd

Har handlat massor i från inet men deras priser är inte roliga nuförtiden... förut låg dom asbra i priser men på senare tid så har dom höjt rejält.. enda bra är deras låga frakt priser.

Permalänk
Medlem

varför köper ni allt från samma ställe då? är det inte bättre att köpa där priset/service är bäst för tillfället.

Ett exempel bara, ska ni köpa grafikkort i den högre prisklassen och bor/känner någon i Norge så beställ från komplett.no istället för .se då det har varit billigare ett bra tag. har handlat om 4-500kr skillnad på de bästa(dyraste) korten i några månader nu när jag kollat, även kronkursen inräknad...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför skulle INET inte höja sina priser? Om du själv var företagare och får ökade inköpskostnader från dina leverantörer tänker du då sälja produkterna för det gamla priset och på slutänden riskera att konka eller lägga på någon krona till på utpriset till kund och överleva ? Tänker fortsätta handla hos INET !!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pazzo
varför köper ni allt från samma ställe då? är det inte bättre att köpa där priset/service är bäst för tillfället.

Ett exempel bara, ska ni köpa grafikkort i den högre prisklassen och bor/känner någon i Norge så beställ från komplett.no istället för .se då det har varit billigare ett bra tag. har handlat om 4-500kr skillnad på de bästa(dyraste) korten i några månader nu när jag kollat, även kronkursen inräknad...

Därför att det blir krångligare när det blir problem med t ex. reklamation.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
Varför skulle INET inte höja sina priser? Om du själv var företagare och får ökade inköpskostnader från dina leverantörer tänker du då sälja produkterna för det gamla priset och på slutänden riskera att konka eller lägga på någon krona till på utpriset till kund och överleva ? Tänker fortsätta handla hos INET !!!

Kan du motivera varför du tänker handla till överpris när du inte får någon bättre support på Inet än på Misco?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OggeB
Därför att det blir krångligare när det blir problem med t ex. reklamation.

Kan du motivera varför du tänker handla till överpris när du inte får någon bättre support på Inet än på Misco?

Lätt! mest för att jag haft dålig erfarenhet av misco men aldrig haft ngt att strul med inet. sen är jag inte i behov av att jaga runt för att spara nån krona hit & dit. Men det var ju inte var jag valde att köpa sakerna tråden handlade om eller hur? Den dan misco höjer sina priser ska det klagas i en ny tråd då också ? Alla företag höjer ju sina priser förr eller senare av en enda anledning. För att på slutänden inte konka .

Permalänk
Avstängd

Tycker inet.se har fått dåligt utbud på varor, innan hade de mer olika märken på minnen, kylare osv. Många gryma grejer som de hade innan, har de tagit bort från sortimentet när det t.ex bara har varit 1 grej kvar på deras lager.

De har bara så kallade main stream märken. Nejfan om det inte vore för inets fri frakt, skulle jag hellre handla från komplett.se som har mycket större och mer spännande utbud. Tyvärr har jag fått handla från komplett mycket den sista tiden, pga inets fattiga utbud. De har ju i princip bara Corsair och A-Data minnen, samt några kassa Kingston minnen i sitt utbud. Vad hände med alla de andra minnena så som OCZ, Patriot, Mushkin osv. Tycker de borde ha lite mer såna märken. Sen när det gäller nätaggregat har de 7 olika modeller av skit Ace aggen, och inga modeller av Chieftec, eller andra bra märken. Som datorenthusiast blir man tvingad att handla
från andra ställen.

Jag tror inet.se kommer möta samma öde som datorbutiken en gång i tiden gjorde. Måste utvecklas med tiden oich skaffa intressantare sortiment. Om det inte vore för frakten, så är det en handkull skara av webbhandlare som gått om inet vad gäller komponenter. En annan sak som stär mig, och detgäller alla datorbutiker, det har allt förmånga varor som är ej i lager, då blir man tvingad att köpa en sömmre artikel, eller en mycket bättre och dyrare som man inte har nytta av.

Sverige har för övrigt dåligt utbud på datorkomponenter gömflrt med tyska, engelska, italienska butiker. Man kör för mycket på mainstream märken i sverige, vågar inte testa nya grejer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
Varför skulle INET inte höja sina priser? Om du själv var företagare och

Vi är konsumenter nu. Konkurransen är hårdare än någonsin, och företahgen måste anpassa sig efter omvärlden. Den tiden där företagen styrde människornas val hopas jag är förbi......

Permalänk
Medlem

Jo jag har också märkt det

Dessa RAM-minnena köpte jag för 507;- i slutet av juli detta året.
Samma RAM-minnen kostar idag 973;- på Inet!

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OggeB
Dock så sänker dom inte priserna om nu dollarn går ner utan dom höjer priserna. Dessutom är dollarn inte hög nu. Låg under 7 kr senaste jag kollade (2009-11-09)

teorin är så här:

dollarn/yenen/yuanen/pundet/euron går upp - man höjer priserna
dollarn/yenen/yuanen/pundet/euron går ner - man höjer priserna
dollarn/yenen/yuanen/pundet/euron går ingenstans - man höjer priserna
det blir finanskris - man höjer priserna
det blir inte finanskris - man höjer priserna

kortfattat kan man säga att man alltid höjer priserna.

även om dollarn/yenen/yuanen/pundet/euron skulle sjunka till en tiondel av sitt nuvarande värde så skulle man inte sänka priserna.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Avstängd

Du har rätt på sätt och vis, ibland påverkas man dock va finanskriser osv, men det klart att företagen höjer för egen vinning. Se bara på ICA Maxi, de snänke priserna när det va nån som kontroll, sen höjde de efter, vilka svin äärligt talat. Snart är det bara de rika som har råd att leva.

Permalänk
Medlem

Priset på DDR2 minnen har stigit mycket i alla butiker det senaste halvåret och dessutom har HD5850 stigit i pris dom senaste veckorna.

Jag brukar ofta jämföra priserna med hjälp av Prisjakt och har märkt att Misco den senaste tiden ofta har lägre priser på dator komponenter jämfört med Inet.

Visa signatur

janee

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OggeB
Vår "gratis frakt" är mellan 59 och 99:- i dom allra flesta fallen (har inte provat beställa hela butiken) och att höja en hel varukorg med 10% på 2 veckor blir oftast lite mer än 99:-

Jag beställer gärna från t ex. Misco då dom håller avsevärt lägre priset totalt sätt än vad Inet gör. Där har vi också rabatt och det brukar innebära i princip gratis frakt från dom med när all rabatt är pålagd. När dom dessutom håller lägre pris så känns det som att Misco is the way to go.

Paketet jag plockade ihop och beställde från Inet förra veckan var:

  • Fractal Design Define R2, Svart

  • Corsair 4GB (2x2048MB) 1600Mhz XMS3

  • Corsair VX 550W 80+

  • Gigabyte GA-MA790XT-UD4P DDR3

  • AMD Phenom2 X4 945 3,0Ghz, AM3

  • 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA

  • 640GB Western Digital Caviar BLACK SATA II

  • XFX Radeon HD5850 1GB

Pris Inet: 10 908 - Inkl "gratis frakt"
Pris Misco: 10 704 - Inkl betald frakt

Kan inte säga att supporten är nå sämre på Misco än vad den är på Inet heller så jag har svårt att motivera varför det ska vara 200:- skillnad.

Att Misco skulle vara generellt billigare verkar inte iaf Prisjakt tycka http://www.prisjakt.nu/fight.php?ftgid1=141&ftgnamn1=Inet&ftg...
Gränsen är dock hårfin och man ser tydligt att gapet mellan Inets och Miscos priser minskad rejält.

Kan ju mycket väl vara att Inet satsade tidigare på att ta marknadsandelar och mer eller mindre struntat i lönsamheten för att nu skörda frukterna av denna satsning.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Jämför bara Datorer&delar så ser ni att Misco är billigare än Inet http://www.prisjakt.nu/fight.php?ftgid1=141&ftgnamn1=Inet&ftg...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janee
Jämför bara Datorer&delar så ser ni att Misco är billigare än Inet http://www.prisjakt.nu/fight.php?ftgid1=141&ftgnamn1=Inet&ftg...

Hehe, tog en Fight mellan dom 2 som du länkade och Inet vann den

Iaf, jag har handlat en hel del på Inet bla. 2st bärbara och en hel stationär dator, tycker att dom har snabb frakt och bra priser, men visst har dom höjt med lite jämna mellanrum, det måste dom ju göra...antar att komplett osv har småhöjt på vissa av deras varor oxå?

Thumb up for Inet

Visa signatur

Fractal design R3 black # Fractal Define Tesla 650Watt 80+ # Intel i7 2600 @ stock # Asus P8P67 deluxe # Noctua DH U12S cpu kylare # Corsair XMS3 1600mhz DDR3 8GB # Gigabyte Windforce3 GTX 670 2GB OC # Kingston SSD 120GB # Asus VG248QE 144hz 1ms 24" LCD # razor deathadder blue mus # Logitech G110 tangentbord # Asus ROG vulcan headset #

Permalänk
Medlem

Dom smyghöjer ingenting eller förklara smyghöja för mig? Är det att höja priserna utan att informera befolkningen om det?

Det är deras butik och dom höjer som dom vill. Passar det inte så handla någon annanstans.

Jag är ganska övertygad om du plockar ihop samma paket på datorbutiken eller komplett så kommer det inte bli billigare. Ibland måste butikerna höja.

En anledning kan vara för att vissa som i en annan tråd inte tänker betala en faktura som Inet tycks ha glömt bort, den differensen vill dom få igen någonstans och det kan innebära en prishöjning.

Permalänk
Medlem

Nu handlade det om höjda priser inom 1-2 veckor..men men..

kan dra mitt exempel:

Köpte dessa: https://www.inet.se/artikel/5304247 en gång i tiden.

13/12 - 08 för 511kr
10/11 - 09 kostar dom 1203kr

men att man dubblar priset på saker och ting är ju lite att ta i.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Inet och Misco är bäst, köper delar från båda ställena, mest från Inet

Permalänk
Medlem

Tycker Inet håller generellt låga priser. Trots att priserna har höjts rejäl ligger Inet bra till!