INET smyghöjer priserna REJÄLT!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Jag är då ute efter en http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=660447
och den kostar 762kr utan sweclockers rabatt och 739kr med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Töm din cache och starta om din webbrowser ska du se att priserna skiljer. Kolla dock upp orabatterat pris först då rabattkoden verkar hålla i sig även efter att man loggat ut.

Men iallafall, se bilderna nedan så ser du hur mycket du sparar.

(Bilder)

Okej tack Då vet jag.
Japp rabatt priset är kvar även fast man loggar ut.

Permalänk
Medlem

Jag har satt ihop två jämförbara paket varav ett på Inet och ett på Komplett och jag måste säga att Inet var överlägset billigast för en månad sedan men nu är det i stort sett samma totalkostnad och det är inklusive frakt från Komplett. Det jag märkt av har blivit dyrare är minnen, grafikkort, hårddiskar, chassi... det höjs lite över hela sortimentet och det har inget med dollarn att göra för då borde även komplett berörts samt att dollar har legat still som någon tidigare nämnt.

Visa signatur

Ace Clubs 2 | Asus M4A785TD-M EVO DDR3 | AMD PhenomII x2 550 3,1GHz @ x4 3,1GHz | Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 | XFX HD5770 512MB | 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ | Windows 7

Permalänk
Medlem

Inte så mycket att göra åt saken att dom smyghöjer, visst är det tråkigt men det är bara att jämföra priserna när man handlar. Inet har varit och i vissa fall är även nu billigast men lite till och dom hamnar på samma nivå som komplett, datorbutiken etc. Det kommer definitivt förändra vart man kommer beställa i från om det bara skiljer tio kronor totalt, varför det blir så här kan man spekulera i men att skylla allt på dollarn tror jag inte är hela sanningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur får man studentrabatten? Kan man kombinera den med sweclockers rabatten?

Förövrigt älskar jag Dustins studenrabatt. Grattis frakt och sjukt bra priser på billigare produkter (som har väldigt hög procentuell marginal vanligtvis) som t.ex. kablar, hörlurar, adaptrar, tangentbord, möss osv. En produkt som vangligtvis kostar 150kr kan kosta 45kr med stundenrabatten! Också sjyst om man ska typ köpa en tv där frakten vanligtvis kostar 500kr. Datorkomponenter är dock vanligtvis dyrare på Dustin, trots studenrabatten.

Hos Dustin gäller det endast för de som går på högskolan, Misco tillåter de på gymnasiet också. Gå in här:
http://www.csn-kortet.se/studentrabatter/datorprodukter/tillb...
Sen skrollar du ner till Mer Info och trycker där.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rotnin
Jag har satt ihop två jämförbara paket varav ett på Inet och ett på Komplett och jag måste säga att Inet var överlägset billigast för en månad sedan men nu är det i stort sett samma totalkostnad och det är inklusive frakt från Komplett. Det jag märkt av har blivit dyrare är minnen, grafikkort, hårddiskar, chassi... det höjs lite över hela sortimentet och det har inget med dollarn att göra för då borde även komplett berörts samt att dollar har legat still som någon tidigare nämnt.

Komplett har ju fastare priser än Inet eftersom de alltid har 95, 99 eller 49 i slutet. T.ex. kan en sak kosta 1495kr på komplett och 1418kr på Inet. När sedan inköpspriserna ökar höjer också Inet priset nästan dagligen, medan Komplett kan hålla den still bra länge eftersom de har den redan högre från början men också för att de sjusterar sina priser i större steg så att priset alltid är *49/*95/*99 kr.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Hos Dustin gäller det endast för de som går på högskolan, Misco tillåter de på gymnasiet också. Gå in här:
http://www.csn-kortet.se/studentrabatter/datorprodukter/tillb...
Sen skrollar du ner till Mer Info och trycker där.

Kollade upp det där nyss och det verkar som att Misco tillåter endast de som går gymnasiet. Dustinhome å andra sidan tillåter endast de som går högskola (men brukar funka att få en även för gymnasieelever om man mejlar dem).

EDIT: Läste nu att man faktiskt får CSN-kortet när man går på högskola. Därigenom kan man alltså få studentrabatt på Misco också.
Jag har antigen slarvat bort den eller helt enkelt glömt bort att jag har fått en sån. Blir att försöka leta fram den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alla som studerar ska typ få CSN kortet eller något liknande. Har fått det när jag läste på komvux och nu en annan utbildning. Men hur mycket gör studentrabatten på misco då? För när jag jämförde ett paket på inet och misco så skiljde det över 500kr till inet's fördel.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

5% ska studentrabatten ligga på. Vet inte om den går att kombinera med sweclockers rabatten också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om ni tror att samma företag kan vara billigast i tid och evighet lever ni i drömmarnas land.

Det går i perioder, man sänker för att kapa till sig marknadsandelar, sen återgår man sakta till sina rätta marginaler igen.

Förr var db billigast, sen komplett, Dustin Home, inet och nu Misco.

Enligt prisjakt har Misco lägsta pris på 74% av antal jämförda datorprodukter jämfört med Dustin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Om ni tror att samma företag kan vara billigast i tid och evighet lever ni i drömmarnas land.

Det går i perioder, man sänker för att kapa till sig marknadsandelar, sen återgår man sakta till sina rätta marginaler igen.

Enligt prisjakt har Misco lägsta pris på 74% av antal jämförda datorprodukter jämfört med Dustin.

exakt (Y) handlade alltid på Datorbutiken förut sen Komplett och nu på senare tid Inet

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är rätt, själv brukar jag handla på den butiken som har allt jag ska ha hemma, så slipper jag köpa från flera ställen för smidighetens skull.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Medlem

Tycker det är ganska lustigt att dem ända sakerna folk länkar som har blivit dyrare är t.ex ram minne och grafikkort. Men enligt "fight" funktionen på prisjakt så är inet billigare (51% på dem produkter dem har gemensamt). Förutom det orka byta affär för att den är 20kr billigare. Ni går väl inte och handlar på lidl för att icas priser är för dyra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nombah
Ni går väl inte och handlar på lidl för att icas priser är för dyra.

Jo jag handlar på lidl dels för att dom är billiga och ligger 10 meter från vart jag bor, det gäller att göra så bekvämt för sig som möjligt

Permalänk
Medlem

kanske ett fruktantsvärt dåligt exempel av mig. Men som sagt köper man datorer och det skiljer 20-200kr, så borde ju man gå på vad man tycker om affären leveranstider support osv.

Permalänk
Citat:

Men enligt "fight" funktionen på prisjakt så är inet billigare (51% på dem produkter dem har gemensamt).

Kör man fight på enbart kategorien datorer & delar så vinner dock Misco med 57%.

Tar man även med att Misco är billigare än Inet på de produkter där de har samma pris (då vi får SweClockers rabatt på dessa) ökar procentsatsen med 2%.

Givetvis är det ingen ide att byta butik om man endast sparar 20,- men de produkter jag tittat på / köpt har sparat mig mer än 20,- per produkt. Jag handlar fortfarande på båda, dock blir det mer och mer andra butiker då Inet's produkt lineup och aftersales support lackar lite. Finns inga Corsair HX450 f.ex. vilket är det PSU jag oftast använder.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Citat:

kanske ett fruktantsvärt dåligt exempel av mig. Men som sagt köper man datorer och det skiljer 20-200kr, så borde ju man gå på vad man tycker om affären leveranstider support osv.

Men är det så att man tycker att båda affärerna har samma nivå på support och leveranstid så blir ju priset utslagsfaktorn, även om det bara skiljer några kronor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att de höjer priserna nu verkar märkligt då dollarn är på ettårslägsta.

Permalänk
Medlem

Jag trodde allt kom från taiwan/kina.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boy
Jag trodde allt kom från taiwan/kina.

och handlas i USD.

Permalänk

Inte hängt med riktigt i tråden på slutet nu, men kan man få rabatt på inet från csn?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiSmidig
Inte hängt med riktigt i tråden på slutet nu, men kan man få rabatt på inet från csn?

Inet.se - rabatt för sweclockersmedlemmar (gratis frakt över 500kr)
Dustinhome.se/student - rabatt för studenter
Misco.se - rabatt för sweclockers medlemmar OCH 5% rabatt för studenter.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Inet.se - rabatt för sweclockersmedlemmar (gratis frakt över 500kr)
Dustinhome.se/student - rabatt för studenter
Misco.se - rabatt för sweclockers medlemmar OCH 5% rabatt för studenter.

Okej, tack

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Fantastiskt intressant att en sån här tråd kan växa så stor.

Priser går alltid upp, på kort sikt till stor del på grund av bland annat valutaförändringar, på lång sikt på grund av inflation då det varje år finns mer pengar i omlopp än året innan vilket gör varje krona mindre värd.

I fallet INETs marginaler kan den som vill gå in på http://www.allabolag.se/5565918884 och titta på deras vinstmarginal de senaste åren.

TS bör även läsa på vad ett aktiebolags enda syfte är.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davyp3
Priser går alltid upp, på kort sikt till stor del på grund av bland annat valutaförändringar, på lång sikt på grund av inflation då det varje år finns mer pengar i omlopp än året innan vilket gör varje krona mindre värd.

Priser går alltid upp? Så om 300 år kommer ett frimärke kosta 99999999999999999 miljarder?
Kronan blir mindre värd varje år? Så om 800 år kommer kronan inte vara värd någonting?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Priser går alltid upp? Så om 300 år kommer ett frimärke kosta 99999999999999999 miljarder?
Kronan blir mindre värd varje år? Så om 800 år kommer kronan inte vara värd någonting?

I korta drag kan man säga så ja.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_

Kronan är inte värt mycket idag heller, värdelös redan.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av markiiie
Jo jag har också märkt det

Dessa RAM-minnena köpte jag för 507;- i slutet av juli detta året.
Samma RAM-minnen kostar idag 973;- på Inet!

Och idag 3 dar senare skostar samma minne idag 1158:- (!) på misco.se
http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemID=657791&Sear...

I den här takten kommer du bli rik mannen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FANTEN
Och idag 3 dar senare skostar samma minne idag 1158:- (!) på misco.se
http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemID=657791&Sear...

I den här takten kommer du bli rik mannen.

Jag har 2x1024MB DDR2 Corsair som jag var på väg att sälja i våras. Men är ganska glad att jag aldrig kom till skott då med tanke på hur priserna på såna ser ut nu på tradera Frågan är hur länge priset på DDR2 kommer fortsätta att öka...

Visa signatur

Permalänk

Haha jäklar vilket liv det blev! Kul att ni engagerar er. Däremot var tanken med min tråd inte sådär överanalyserad utan jag slängde spontant upp en tråd för att höra om ni upplevt det här fenomenet tidigare eller har andra tankar om det.

Det var absolut inte menat att på något sätt "konfrontera" och uppmana till bojkott av Inet. Jag kommer fortsätta handla av dom just som några sa, på grund av deras kundservice osv.

MEN absolut, det är kul när folk har olika tankar, idéer och åsikter, precis som det ska va.

Det jag menade med smyghöjning förresten var just att det höjdes med några kronor varje dag. Jag är inte jätteinsatt i branschen och jag förundrades lite över fenomenet då priserna inom andra hemelektronik områden inte är lika rörliga, det är min erfarenhet.

Summa summarum, kul med en aktiv tråd och just den allmänna debatten. Däremot tycker jag inte man ska dra allt för stora växlar eller slutsatser av det här. Sannolikt är det precis som många av er säger, det är ett naturligt resultatet av hur marknaden ser ut just för tillfället och inget konstigare än så!

Ha en bra dag!

Permalänk
Citat:

prisjakt går ju ej att lita på

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]