Permalänk
Medlem

Fel på fläktstyrning

Hej!
Har problem med fläkt styrningen i min dator, eller jag verkar inte ha någon. Jag har testat både Asus Fan Xpert och SpeedFan men ingen har fungerat. Problemet är att när jag försöker ändra hastigheten så händer inget, när jag kalibrerar fläkt hastigheter i Fan Expert så blir alla värden samma. nedan finns en bild som visar Fan Expert och SpeedFan.

När bilden togs så visade dock FanSpeed att fläktarna stod stilla men det gjorde dom inte.
Moderkortet är ett Asus P7P55D EVO.

Permalänk
Medlem

har du fläktarna kopplade till moderkortet?
annars går det inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sacky
har du fläktarna kopplade till moderkortet?
annars går det inte.

Självklart har jag kopplat in fläktarna till moderkortet, det är väl ganska tydligt i mitt första inlägg?

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem, kortet verkar inte kunna styra fläkten genom att reglera volten..bara PWM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bater
Självklart har jag kopplat in fläktarna till moderkortet, det är väl ganska tydligt i mitt första inlägg?

Nej, det är inte tydligt ty du har icke förtäljt detta

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Har samma problem som dig med min cpu fläkt (3pin) 120mm. preformance optimal och silent lägena i bios ändrar ingenting för mig

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

exakt du har inte nämt det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sacky
exakt du har inte nämt det

I texten och bilden i första inlägget så framgår det att fläktarna är kopplade till moderkortet. Ber om ursäkt om du fan mitt svar provocerande.
Men åter till ämnet. Verkar ju vara fler som har samma problem, men jag kan inte styra några av mina fläktar. Är det någon som har en lösning på problemet?

Permalänk
Medlem

Har nu haft 2 st kort i Asus p5q-serien och har precis som du inte kunnat styra mina chassifläktar. dock kan jag se hastigheterna.

Köpte mig nyligen en fläktkontroller från zalman som fungerar kanon.
Fläktkontroller rekomenderas!

Permalänk
Medlem

Re: Fel på fläktstyrning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bater
Hej!
Har problem med fläkt styrningen i min dator, eller jag verkar inte ha någon.
Moderkortet är ett Asus P7P55D EVO.

Ser inte något om att du skriver att de är inkopplade i moderkortet.
Ont:
har samma problem, funkar inte alls. men på min gammla så funkade det perfekt med speedfan, och de fläktarna var kopplade med 3pin.
Kanske är så att speedfan inte vet vad P55 är än:S har dock inte testat programmet Asus har än, inte för att jag har något större behov av det just nu, men endå:P

Edit: jävlar vad kall din processor är stod den utomhus eller använder du TEC kylning?

Permalänk
Medlem

Kan medge att det inte står så tydligt men bilden visar AI SUITE som visar fläkt hastigheterna och jag skrev att när jag kalibrerar fläkten så blir alla värden samma, Kanske inte så tydligt men. Jag erkänner att det inte stod i första inlägget då.:)

Men även om SpeedFan inte har suport än så borde ju med följande programvaran fungera tycker jag. Egentligen så är detta inte något jag stör mig på så väldigt heller, men då min processor ligger på runt 25C i Idle så skulle jag ju kunna slippa fläkt ljudet tycker jag.