Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Lättviktsdist för barn?

Jag har rotat fram en gammal laptop som jag tänkte att min dotter, som precis har börjat lära sig hur man pekar och klickar med musen, ska få. Det jag letar efter är en komplett "instal n' play" -dist någonting i stil med OLPC -sugar, eller edubuntu.

Mitt problem är att laptopen bara har 64Mb RAM vilket utesluter ovanstående + de flesta andra distar som är från den här sidan milllenieskiftet. Jag är inte så sugen på att installera feather/dsl eller någon annan "generalistdistribution", mest för att då måste jag själv leta upp bra barnprogram och jag har ingen koll - så det hade varit trevligt att få den biten gratis.

Någon som har ett bra förslag?

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem

Re: Lättviktsdist för barn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rokka
Jag har rotat fram en gammal laptop som jag tänkte att min dotter, som precis har börjat lära sig hur man pekar och klickar med musen, ska få. Det jag letar efter är en komplett "instal n' play" -dist någonting i stil med OLPC -sugar, eller edubuntu.

Mitt problem är att laptopen bara har 64Mb RAM vilket utesluter ovanstående + de flesta andra distar som är från den här sidan milllenieskiftet. Jag är inte så sugen på att installera feather/dsl eller någon annan "generalistdistribution", mest för att då måste jag själv leta upp bra barnprogram och jag har ingen koll - så det hade varit trevligt att få den biten gratis.

Någon som har ett bra förslag?

vrf inte installera windows 95 lr 98? borde finnas drösvis med program för barn och barnspel?

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Därför att detta är en linuxtråd

Nja, ärligt talat så vill jag gärna slippa ett gränssnitt med dubbelklick. 2-åringar har svårt för det.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk

beror ju lite på vad du vill vänja dom vid. att lära en 2-åring dubbelklicka samt använda windows kan ju vara nyttigt, men likaså att lära en 2 åring att en linux dist funkar lika bra som vad som hälst

Permalänk
Hedersmedlem

nu är det så enkelt att man lätt kan ställa in windows att istället svara på singelklick. Lätt som en plätt. Men om vi lämnar windows ett tag...
Får man fråga vad en tvååring ska göra framför en dator? Is it really a good idea?

Aja, jag har två ramstickor för en laptop som jag kan skänka för detta ändåmål. De är dock på 256mb styck. Vet inte om din dator kan hantera en 256mb-sticka. Men om så är fallet så skicka ett pm

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
nu är det så enkelt att man lätt kan ställa in windows att istället svara på singelklick. Lätt som en plätt. Men om vi lämnar windows ett tag...

Hade jag ingen aning om, där ser man... föredrar nog fortfarande en barnanpassad dist framför windows dock.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Får man fråga vad en tvååring ska göra framför en dator? Is it really a good idea?

Det är ju en leksak bland andra leksaker. Handlar över huvud taget inte om lärande, hon ser ju vad jag gör och vill såklart göra likadant, och jag kan inte se något problem med att hon sysselsätter sig några minuter med en dator som variation till böckerna, dockskåpet, etc.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rokka
Hade jag ingen aning om, där ser man... föredrar nog fortfarande en barnanpassad dist framför windows dock.

Det är ju en leksak bland andra leksaker. Handlar över huvud taget inte om lärande, hon ser ju vad jag gör och vill såklart göra likadant, och jag kan inte se något problem med att hon sysselsätter sig några minuter med en dator som variation till böckerna, dockskåpet, etc.

Äe, jag har hört att mindre barn inte bör sitta framför TVn. Har egentligen inte hört något om datorn, men jag tänkte att det kanske var samma sak. Aja, vad vet jag? Har inga barn själv och vet verkligen inte bäst här. Skit samma.

Intresserad av minne? Jag bor i götet...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det där med tv som strålar in cancer i hjärnan på barn.... glöm det !! Ögonen tar ingen skada heller av dagens skärmar heller föresten.
Frågar du en gammal sköterska, får du svaret att det förmodligen är sant men att inte du ska chansa med det. Man ska ju inte äta stekt mat eller hamburgare eller dricka cola och inte ska man.....ja du fattar, man ska inte leva för man dör bevisligen till sist av det !

Jag har en dotter på 5 och en brorson på 4 och det är barn som tillhör riktiga datornördar och vi vill inget hällre än lära våra barn allt vi kan, men vi har upptäckt att barnets hjärna kopplar inte sina rörelser med musen och klickande på nåntingen som är rationelt förrän ungefär vid 3,5-4 års ålder så du kan låta henne ha en mus sittande framför en kalle anka film ett tag till , sedan köper du henne en netbook längre fram och installerar kidzui den är både lärande och underhållande på alla vis för den åldersnivån och äldre! Mitt barn kan dock skriva sitt namn och mamma och pappa på datorn, men motoriken klara inte av att göra det med penna på papper, så *watch it*
Been there, done it !!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Det där med tv som strålar in cancer i hjärnan på barn.... glöm det !! Ögonen tar ingen skada heller av dagens skärmar heller föresten.
Frågar du en gammal sköterska, får du svaret att det förmodligen är sant men att inte du ska chansa med det. Man ska ju inte äta stekt mat eller hamburgare eller dricka cola och inte ska man.....ja du fattar, man ska inte leva för man dör bevisligen till sist av det !

Jag har en dotter på 5 och en brorson på 4 och det är barn som tillhör riktiga datornördar och vi vill inget hällre än lära våra barn allt vi kan, men vi har upptäckt att barnets hjärna kopplar inte sina rörelser med musen och klickande på nåntingen som är rationelt förrän ungefär vid 3,5-4 års ålder så du kan låta henne ha en mus sittande framför en kalle anka film ett tag till , sedan köper du henne en netbook längre fram och installerar kidzui den är både lärande och underhållande på alla vis för den åldersnivån och äldre! Mitt barn kan dock skriva sitt namn och mamma och pappa på datorn, men motoriken klara inte av att göra det med penna på papper, så *watch it*
Been there, done it !!

Nja, nu va det inte riktigt strålning jag tänkte på utan istället att det inte är så utvecklande för hjärnan att sitta still och titta som är felet i sig. När man är liten är det bättre att ägna sig åt lekar med mer social och fysisk karaktär.
Men detta gäller väl framförallt för TVn kanske? Datorn har iaf lite motorik och tankeinslag. Sedan vet jag absolut inte något om åldersgränser och när det börjar bli lämplig.
Och barnen gör annat också såklart! Grundtanken var väl: varför skapa ett behov som inte är där naturligt vid så tidig ålder.

Men jag inser ju att jag är ute på hal is, både vetenskapligt och "påhoppsmässigt". Ville egentligen bara förtydliga att jag inte fallit i "vara rädd för all strålning-fällan".

Jag släpper gärna denna diskussion och fokuserar gladeligen på datorproblemet i sig istället om det är OK.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Debian med LXDE kanske fungerar på den laptopen? Om du sedan bootar edubuntu med LiveCD på en annan dator bör du på något sätt kunna dra ned alla "barnprogram" till .deb-filer som sedan kan installeras på laptopen.

Visa signatur
Permalänk

Puppy linux!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Jag släpper gärna denna diskussion och fokuserar gladeligen på datorproblemet i sig istället om det är OK.

Jo jag med... annars hade jag ställt min fråga någon helt annanstans

Två sanningar först bara:
1) Det "naturliga" för barn är att göra det som deras föräldrar/förebilder gör. För 100 år sedan innebar det att att följa med ner i kolgruvan eller ut på fälten idag innebär det datorer, tvspel och TV. Om du som förälder tittar "för mycket" på TV kommer ditt barn sannolikt också att göra det eftersom det blir normen.

2) Nyckeln till kontakt med ditt barn är att göra saker tillsammans. Att vara tillsammans och göra whatever är alltid bättre än att barnet leker pedagogiskt korrekta lekar för sig själv.

Jag har PM'at dig ang. minnet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Puppy linux!

Jag tror puppy vill ha 128Mb RAM

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk

jag kan garantera dig att du inte hittar någon barnvänlig(eller användarvänlig öht) som fungerar med 64mb ram. kul att kunna hjälpa till

Permalänk
Medlem

Det beror väl mer på vilket UI man använder än vilken dist. Debian + fluxbox + plugins för ikoner på skrivbordet eller liknande borde fungera rätt bra. "Bara" att konfigurera fluxbox efter behov (ooooootroligt flexibelt).

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Hedersmedlem

jag har varit dålig på att svara här. Hittar inte de satans minnena som jag lovat dig, och kommer faktiskt inte ihåg exakt vad för typ det är. Måste ta mig en titt innan jag kan säga mer.

Men jag har dem iaf. Och de kommer komma fram inom kort, i promise!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska lägga ner idén om att köra ett barn os och försöka få allt att funka på 64MB ram. Försök istället att få tag i minnesbrickor och tryck in åtminstone 512MB så öppnar sig mycket fler möjligheter.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Detdära kommer nog inte rulla på bra alls.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Näe säkert inte, men tipsade om den ändå eftersom vi kom fram till att ingen skulle funka på den datorn. Denna verkade ändå vara en rätt ok dist för barn.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Klart det finns saker som skulle fungera på datorn, men de hade krävt lite konfigurering för att fungera bra. EvilWM tar te.x ganska mycket mindre ram än xfce Har aldrig kollat minnesanvändningen själv, men hört rykten runt 100kb.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Jo Qimo hade varit bra... men nä - inte på den burken.

Jag börjar också inse det hopplösa i detta. Jag rotade fram en gammal Mandrake 8 -CD och det gick ju fint att installera tills jag kom ihåg att stöd för usb, ljudkort, touchpad etc. inte riktigt var trivialt att få till på den tiden... Jag har helt enkelt inte tid att bråka med sånt längre.

Så, Nån som vill ha en gammal 14" fujitsu siemens AMD K6-2 475MHz med a whooping 64Mb RAM, 6Gb hd, CD rom, USB port och en pmcia-plats, för förslagsvis nätverk om man inte vill använda det inbyggda modemet?
Batteriet finns inte. Nätsladd / laddare finns. Hämtas söder om Stockholm eller i stan längs med gröna linjen.

EDIT:
Poof! borta!
Case closed.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.