Semenya får behålla VM-guldet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Tidigare(idag) visste jag inte så mycket om hermafroditism och antog att hon var transsexuell och därav att hon tagit hormoner.
...
Som sagt, eftersom utredningen har tagit så lång tid är det säkert inte helt enkelt att definiera.

Exakt. Du var dock stensäker gällande att det "såklart" var doping, definitioner av man/kvinna och allt vad som vi nu diskuterade, därav min reaktion.
Det framkom dock i tråden, samt i ett inlägg du citerade, att hon var född med testiklar, _innan_ du med säkerhet påstod att hon var dopad, m.m...

Nåja..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Exakt. Du var dock stensäker gällande att det "såklart" var doping, definitioner av man/kvinna och allt vad som vi nu diskuterade, därav min reaktion.
Det framkom dock i tråden, samt i ett inlägg du citerade, att hon var född med testiklar, _innan_ du med säkerhet påstod att hon var dopad, m.m...

Nåja..

Som sagt så visste jag inte att människor kunde födas på det sättet, och såg inte ett inlägg här som en säker källa på att hon vad född med testiklar. Men ursäktar mig igen, var lite snabb på att svara på saker jag inte visste tillräckligt om. Tror vi är på samma våglängd nu

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag tycker denna indelning är kränkande att säga till kvinnor att ni per automatik är sämre, ni kommer inte ha en chans, men vi kan ordna ett b-lag åt er, där vi inte tillåter individer med bättre förutsättningar.

Hehe, du skämtar väll? Hur skulle det se ut om det inte fanns några 'B' lag? Jo, det skulle inte finnas en enda kvinna som skulle hålla på med någon som helst muskelkrävande sport eftersom männen skulle vara överlägsna och det har ingenting att göra med att kvinnor är 'mindre värda', utan det har med våra testiklar att göra

Angående den här Semenya så måste jag säga att det är fel att h*n får guldet, h*n borde få ställa upp i en hermafrodit klass som enda deltagare och få guld på det viset

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Kanske en hermafrodit? Ifall du sorterar bollar efter rosa eller blå färg, var placerar du bollen med både rosa och blå färg? I rosa högen?

I någon utav dem? Bollen tillhör ju båda högarna

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Hehe, du skämtar väll? Hur skulle det se ut om det inte fanns några 'B' lag? Jo, det skulle inte finnas en enda kvinna som skulle hålla på med någon som helst muskelkrävande sport eftersom männen skulle vara överlägsna och det har ingenting att göra med att kvinnor är 'mindre värda', utan det har med våra testiklar att göra

Angående den här Semenya så måste jag säga att det är fel att h*n får guldet, h*n borde få ställa upp i en hermafrodit klass som enda deltagare och få guld på det viset

Nu var jag inte emot b-lag, utan att göra b-lag enbart för individer som man anser har sämre förutsättningar för något. Problemet uppstår främst att när det inte är enkelt att säga vilken person som skall tillhöra vilket grupp.
Och som sagt detsamma tycker jag med doping.

Jag själv funderar på att börja med innebandy nästa år (korplag) att jag aldrig ens kommer bli bra på denna sport, är inget hinder att utöva den.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
I någon utav dem? Bollen tillhör ju båda högarna

Det intressanta är väl om det står "Man" eller "Kvinna" på hennes/hans legimitation?
Har hon/han fått juridiskt godkännande som "kvinna" är det ju inget fusk?
"Hon" utnyttjar ju i så fall bara sina samtliga fysiska förutsättningar inom tävlan - som alla andra?

Tråkigt för de andra brudarna & givetvis blir det hönsgård om detta.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Det intressanta är väl om det står "Man" eller "Kvinna" på hennes/hans legimitation?
Har hon/han fått juridiskt godkännande som "kvinna" är det ju inget fusk?
"Hon" utnyttjar ju i så fall bara sina samtliga fysiska förutsättningar inom tävlan - som alla andra?

Tråkigt för de andra brudarna & givetvis blir det hönsgård om detta.

Mvh

Det var det jag menade. Att då spelar det ingen roll vilken färg bollen hade, för fysiskt passar den in lika bra i båda högarna, utan då är det andra saker som styr vart den hamnar. T.ex. vilken färg bollen vill tillhöra som samhället sedan hodkänt Om vi nu skall spinna vidare bollexemplet.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
I någon utav dem? Bollen tillhör ju båda högarna

Nu så rör det sig snarare om en hög där inga rosa bollar får vara med, och en hög där inga blåa bollar får vara med. Så vad nu?

Permalänk
Medlem

Kan inte hermafroditer få sitt eget handikapp-OS?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

hur svårt är det att kolla? sätt henne vid ett bord med flera tidningar, tidningar med vapen, bilar, playboy, veckorevyn, cosmopol och andra tjejtidningar.
Sen kollar man vilken tidning hon först börjar läsa.
man= vapen, bilar, playboy
Kvinna = veckorevyn, cosmopol och andra tjejtidningar.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
hur svårt är det att kolla? sätt henne vid ett bord med flera tidningar, tidningar med vapen, bilar, playboy, veckorevyn, cosmopol och andra tjejtidningar.
Sen kollar man vilken tidning hon först börjar läsa.
man= vapen, bilar, playboy
Kvinna = veckorevyn, cosmopol och andra tjejtidningar.

Kalle Anka?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Musse Pigg?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Nu så rör det sig snarare om en hög där inga rosa bollar får vara med, och en hög där inga blåa bollar får vara med. Så vad nu?

Blir ju exakt samma resultat. Att den färg som bollen valt och samhället accepterat är den färgen som spelar roll.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Nu var jag inte emot b-lag, utan att göra b-lag enbart för individer som man anser har sämre förutsättningar för något. Problemet uppstår främst att när det inte är enkelt att säga vilken person som skall tillhöra vilket grupp.
Och som sagt detsamma tycker jag med doping.

Jag själv funderar på att börja med innebandy nästa år (korplag) att jag aldrig ens kommer bli bra på denna sport, är inget hinder att utöva den.

Finns solklart undantag där någon kvinna avvikit från deras generella kroppsliga utveckling och således blivit rejält överlägsen sina likar men fakta kvarstår; Män är fysiskt överlägsna kvinnor på toppnivå. (och med att ha avvikit från den generella kroppsliga utvecklingen syftar jag på mer normala avvikelser som längre ben, snabbare syresättning av muskler, etc. Inte att personen är en man som i det här fallet.

Har ingen koll på detta men kan man verkligen födas med kvinnliga fortplantingsorgan samt pungkulor?

Om vi ponerar att en individ föds med båda uppsättningarna fortplantingsorgan så anser jag att den skall uteslutas från kvinnornas mästerskap då personen går under manliga kategorin enligt mig, behöver inte direkt innebär att den skall kategoriseras som att vara av manligt kön utan att den har på grund av missbildningar fått överlägsna fysiska egenskaper gentemot kvinnor genom att ha organ som de andra kvinnorna inte har?

Låt säga att tekniken fanns att operera in ett extra hjärta, eller kanske t.o.m. föds med ett extra fungerande hjärta, skulle den personen få tävla med andra som endast har ett hjärta? Nej.

Förresten - är handikapps OS endast för de som har en åkomma / missbildning / handikapp som ger dem nedsatt prestationsförmåga? Eller är det för folk som är rejält avvikande gentemot en normal människa?

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Finns solklart undantag där någon kvinna avvikit från deras generella kroppsliga utveckling och således blivit rejält överlägsen sina likar men fakta kvarstår; Män är fysiskt överlägsna kvinnor på toppnivå. (och med att ha avvikit från den generella kroppsliga utvecklingen syftar jag på mer normala avvikelser som längre ben, snabbare syresättning av muskler, etc. Inte att personen är en man som i det här fallet.

Har ingen koll på detta men kan man verkligen födas med kvinnliga fortplantingsorgan samt pungkulor?

Om vi ponerar att en individ föds med båda uppsättningarna fortplantingsorgan så anser jag att den skall uteslutas från kvinnornas mästerskap då personen går under manliga kategorin enligt mig, behöver inte direkt innebär att den skall kategoriseras som att vara av manligt kön utan att den har på grund av missbildningar fått överlägsna fysiska egenskaper gentemot kvinnor genom att ha organ som de andra kvinnorna inte har?

Låt säga att tekniken fanns att operera in ett extra hjärta, eller kanske t.o.m. föds med ett extra fungerande hjärta, skulle den personen få tävla med andra som endast har ett hjärta? Nej.

Förresten - är handikapps OS endast för de som har en åkomma / missbildning / handikapp som ger dem nedsatt prestationsförmåga? Eller är det för folk som är rejält avvikande gentemot en normal människa?

Eftersom de har med efterblivna människor och det inte krävs mycket hjärnkapacitet för att t.ex. springa så vet jag faktiskt inte.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Eftersom de har med efterblivna människor och det inte krävs mycket hjärnkapacitet för att t.ex. springa så vet jag faktiskt inte.

Exakt. Vad som kan vara ett handikapp inom ett område kan skapa ett övertag inom ett annat. Som autistiska personer som kan ha t.ex. nedsatt social förmåga men vara överintelligenta inom matematik.

Kan inte komma på någon direkt motsvarighet i något som kräver fysisk prestation men låt säga att en person föda med rejält missbildade ben vilket resulterar i att den är en fena på att simma men kan knappt gå, skulle den få delta i simtävlingar? När blir ett handikapp ett övertag? Svår fråga men skulle själv klassa alla permanenta åkommor som rejält negativt påverkar ens förmåga att utföra normala handlingar, vanliga för den genomsnittliga människan, som en säkrad plats i handikapps os. Det är förstås väldigt generaliserat.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

http://www.svd.se/sportspel/nyheter/artikel_3826707.svd

Lite ny information om det hela:

Det är inte alls klart att Caster Semenya får behålla sitt VM-guld på 800 meter och att det är upp till henne om hon vill fortsätta att tävla.

Det säger det Internationella friidrottsförbundet, IAAF, som menar att diskussionen med löperskans representanter och Sydafrikas regering inte är avslutad.

- Vi kan inte till hundra procent bekräfta det som sydafrikanerna gick ut med i går (torsdag), säger IAAF:s talesman Nick Davies.

- Vi håller fortfarande på att diskutera men hoppas ha en lösning snart.

Det har utförts en utredning kring Semenyas könstillhörighet.

- Hon får tävla just nu. Frågan handlar mer om det finns något som kan hindra henne från att tävla i framtiden, det är det som vi försöker lösa, säger Davies.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan manligt och kvinnligt könsorgan är som sagt ganska flytande. En kvinnas klitoris är mannens motsvarighet till kuk. En kvinna kan ha så stor klitoris att det gränsar till manligt könsorgan, och kan dessutom få stånd.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Skillnaden mellan manligt och kvinnligt könsorgan är som sagt ganska flytande. En kvinnas klitoris är mannens motsvarighet till kuk. En kvinna kan ha så stor klitoris att det gränsar till manligt könsorgan, och kan dessutom få stånd.

Hur själv ingången till könsorganet är utformat är irrelevant i det här sammanhanget. Mer relevant är om kvinnliga fortplantningsorgan finns, dvs äggstockar, livmoder, äggledare och vad fan allt heter. Motsvarigheten i män skulle vara pungkulor med bihang. Om man har en penis eller en slida påverkar inte ens prestation, utan det är framförallt de organ som påverkar hormon nivåerna som man skall se till i det här fallet.

Du kan ju inte ärligt säga att det skulle vara svårt att se om det är en liten penis eller en riktigt stor klitoris? Dessutom så är de motsvarigheten till vandra enbart på de sätt att båda kan användas för stimulering till orgasm och att de har svällkroppar som är uppbyggda väldigt lika varandra, själva användningsområdet skiljer sig rejält så måste ärligt säga att kalla de motsvarigheten till varandra är inkorrekt.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Du kan ju inte ärligt säga att det skulle vara svårt att se om det är en liten penis eller en riktigt stor klitoris? Dessutom så är de motsvarigheten till vandra enbart på de sätt att båda kan användas för stimulering till orgasm och att de har svällkroppar som är uppbyggda väldigt lika varandra, själva användningsområdet skiljer sig rejält så måste ärligt säga att kalla de motsvarigheten till varandra är inkorrekt.

En klitoris är i princip en outvecklad penis, eller snarare, en penis är en vidareutvecklad klitoris. Den utvecklingen kan stanna i olika stadier, och det kan säkerligen ibland vara svårt att avgöra vad man ska kalla det.

Det är inte direkt så svart och vitt som du verkar tro.

Edit: Jag vill inte prata om erigerade klitoris och tjejer med pungkulor längre

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Hur själv ingången till könsorganet är utformat är irrelevant i det här sammanhanget. Mer relevant är om kvinnliga fortplantningsorgan finns, dvs äggstockar, livmoder, äggledare och vad fan allt heter. Motsvarigheten i män skulle vara pungkulor med bihang. Om man har en penis eller en slida påverkar inte ens prestation, utan det är framförallt de organ som påverkar hormon nivåerna som man skall se till i det här fallet.

I detta fallet saknar hon även livmoder, vilket säkert gör fallet ännu mer svårbedömt.

Källa: http://www.dailytelegraph.com.au/sport/semenya-has-no-womb-or...

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
En klitoris är i princip en outvecklad penis, eller snarare, en penis är en vidareutvecklad klitoris. Den utvecklingen kan stanna i olika stadier, och det kan säkerligen ibland vara svårt att avgöra vad man ska kalla det.

Det är inte direkt så svart och vitt som du verkar tro.

Edit: Jag vill inte prata om erigerade klitoris och tjejer med pungkulor längre

Du kan säkert ha rätt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
I detta fallet saknar hon även livmoder, vilket säkert gör fallet ännu mer svårbedömt.

Källa: http://www.dailytelegraph.com.au/sport/semenya-has-no-womb-or...

Jo men tycker att följande stycke klarlägger det hela rätt bra;

"Semenya, 18, has three times the amount of testosterone that a "normal'' female would have. According to a source closely involved with the Semenya examinations IAAF testing, which included various scans, has revealed she has internal testes - the male sexual organs which produce testosterone."

Semenya har ingen livmoder eller äggstockar men testiklar - rätt klart fall av att hon är en han. Semenya har tre gånger den normala nivån av hormoner. Uppenbart diskvalificerings fall enligt mig.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

Ja äcklig är hon either way.. ser ut som en kvinna som blev man av ett misstag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Ja äcklig är hon either way.. ser ut som en kvinna som blev man av ett misstag

Det är ett "misstag" också. Ett foster som fick egenskaper från båda könen och föddes. Något som per sannolikhet inte fortplantar sig så lätt vidare och därför slumpas bort i långa loppet.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.