Ljudredigeringsprogram - "svart" ljudfil..

Permalänk

Ljudredigeringsprogram - "svart" ljudfil..

Halloj!
Jag och mitt band spelade in lite låtar idag. Vi använder programet "sony acid pro". Det funkar rätt hyffsat, nu kommer problemet dock.

För 2 låtar blev det perfekta inspelningar, men för 2 andra så kunde inte programmet "bygga" färdigt låten. Vi kan lyssna på låtarna i VLC, dock så kan vi inte redigera låtarna i några program. Detta är enbart för låtarna som inte "byggs klart" av programet. De andra låtarna funkar perfekt (att redigera och lyssna på).

Vi har testat i Goldwave samt Adobe audition 3 (och självklart acid pro). Inget funkar, det blir bara svart och vi kan ej redigera låtarna (de som inte byggdes klart). Vet ni något bra redigeringsprogram som kanske kan lösa problemet?

Tack!

Permalänk
Medlem

Nu nämner du ingenting om filtyper el dylikt. Vilket filformat talar vi om? Har ni provat att exportera/spara i andra filformat, ex .wav?

Visa signatur

www.faihido.com - Musikgrupp jag grundat med min bror
www.mathiaskholm.se - Personlig hemsida
www.faihidoadministration.se - Administrativa vårdtjänster på distans
www.medicinsksekreterare.se - Samlad information för vårdadministratörer/medicinska sekreterare

Permalänk

wav 192khz 24-bitar. PCM tror jag?
provat att spara om filen i ett annat format men då blir den 1kb stor :/

inspelningsfilerna är ca 250mb stora och ca 3min långa. Så ingen direkt komprimering.

vi får väl spela in igen nästa gång

Permalänk
Medlem

om det är PCM så bär juh vilket ljudedeterings program somhälst fungera.... testa Audacity och/eller Ardour...

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk

mjo men kruxet är att acid pro som jag spelade in i ibland buggar sig och inte "bygger" ljudfilen när man slutar spela in. När den bygger klart så kan jag redigera. När den inte bygger klart så kan jag inte redigera.
Jag kan alltid lyssna på filerna i VLC.

Men ska testa de där programmen, tack!

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur du menar när du säger "bygger". Menar du att du använt en WAV-fil i ett ljudprojekt i Acid PRO, eller att WAV-filen på något sätt är inkomplett? Om den inte är komplett så borde det ju gå att öppna den med något ljudprogram i stil med Audacity och sen köra "Spara som..." för att skriva en ordentlig fil. Om du har en komplett wav-fil så förstår jag inte vad problemet är, det är ju bara att tuta och köra då (som du verkar kunna göra med exempelvis VLC)

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

ja typ.

i acid pro, när jag spelar in och allting går som det ska. När jag avbryter inspelningen så står det "building peaks", och sinuskurvan för ljudfilen blir synlig.

Men ibland så kommer inte "building peaks" upp utan det blir bara vitt och man ser inte sinuskurvan. Dock kan jag lyssna på filen i VLC..

audocity funkar ej, får spela in igen. tack för hjälpen iaf!

Permalänk
Medlem

Men du, peaks är bara en grafisk representation av ljudfilen väl? Du ska inte behöva spela in på nytt (hemska tanke ;P), det borde gå att importera filen och "bygga om peaks". Så fungerar iaf REAPER.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

släng upp ljudiflen så kan jag prova öppna den i protools, logic 9, soundforge eller amadeus, vissa program blir kinkiga med 24 bits, mest ska du bara ha det vid inspelning/mixning, sen köra 16bit efter det.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)