Permalänk
Medlem

XBMC med Ati kort.

Ha länge fundera på att använda ubunto istället för winXP till minHtpc. Jag har en Ati grafikkort (HD4350), och enligt de flesta är det en dåligt kombination ifall man ska köra XBMC (det nånting med Xvba grejen).

Är problemet löst nu med den nya Catalys?
Kommer även att köra Blue-ray filmer med den.

Permalänk

Kort svar nej.

XvMC finns det ej stöd för i Linux med ATi-kort:

Citat:

ATI/AMD's current display drivers for Linux do not support XvMC

http://xbmc.org/wiki/?title=Hardware_Accelerated_Video_Decodi...

Det är nvidias kort som gäller om man vill ha hårdvaru-accelerering (kommer snart stöd för ett Broadcom kort också, som går löst på 20-30 USD) i XBMC (finns inte ens för Windows i dagens läge om jag inte minns fel). Väljer man nvidia kan man använda sig av "vdpau". Räcker med ett billigt kort som 9400.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm, Jag använda just nu Powerdvd till blue-ray och iMEDIAN HD (somföljde med thermaltek DH101 lådan) till övriga filer. Funka de på Ubuntu, om inte vad finns det för alternativ (med hårdvaru-acc)?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Houlan
Hmm, Jag använda just nu Powerdvd till blue-ray och iMEDIAN HD (somföljde med thermaltek DH101 lådan) till övriga filer. Funka de på Ubuntu, om inte vad finns det för alternativ (med hårdvaru-acc)?

PowerDVD är väll ett windows program så det lär inte funka bra. XBMC har hårdvaru acceleration under windows på gång om jag inte fattat fel så om du väntar ett tag så kan du nog köra det på windows.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem

Och att spela upp bluray-filmer är bara att glömma i linux om man inte gör egna backupper av sina skivor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag får nog fortsätta med winXP så länge då (tänker fan inte betalar 1500 spänn för win7).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rydberg
Och att spela upp bluray-filmer är bara att glömma i linux om man inte gör egna backupper av sina skivor.

Varför är det att glömma? Bluray i Ubuntu har då fungerat ett tag.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.