Permalänk
Medlem

3870 512mb VS 4850 512mb

Jag har några enkla frågor. Vilket kort är det snabbare kortet?

Det sitter gddr5 minnen på 3870 kortet men gddr3 på 4850 kortet. Kan det göra så stor skillnad?

Så nu till dom frågorna jag har:

Vilket bör vara snabbast?

Kan det göra så stor skillnad mellan gddr3 och gddr5?

Tacksam för svar.

Mvh jonas.

Visa signatur

-Corsair Spec-Alpha -Intel Core i5-6600K - MSI Z170A KRAIT GAMING - Crucial DDR4 2133MHz 32GB -Asus GTX 980TI STRIX

Permalänk
Avstängd

Ett 4850 presterar ungefär som två stycken 3870 512mb i crossfire.

Det är inte bara minnena som gör skillnaden. Hela grafikkortet (4850) är annorlunda och snabbare.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Aha. Då måste nått i mitt system flaska eftersom jag verkar inte få mer skjut i grejjorna med 4850 kortet?

Jag har en Gigabyte MA74GM-S2H bräda en 9650 quad AMD och 4 gb 800mhz minnen.

Vad kan det vara som flaskar issåfall?

Visa signatur

-Corsair Spec-Alpha -Intel Core i5-6600K - MSI Z170A KRAIT GAMING - Crucial DDR4 2133MHz 32GB -Asus GTX 980TI STRIX

Permalänk
Avstängd

Ett 3870 räcker ju till det mesta, sen vet jag inte vilken upplösning du spelar i, ifall det är en låg så kan skillnaden vara lite mindre. Det du kan göra är att köra något/några benchmarks, t.ex. ingame i något spel. Så sätter du i ditt 3870 o jämför fpsen.

Ang. flaskning så tycker jag att du borde klocka processorn lite. Det är inte särskilt svårt o få upp den några hundra megahertz iaf. Ha koll på temperaturen bara o kolla stabiliteten med t.ex. OCCT.
Finns guider på överklocknigsdelen.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

OK. Jag lirar i 1920*1200. Och jag va ju så dum att jag inte köpte en Black edition så att klocka verkar den inte vilja gör mer än typ några hundra megahertz.

Men jag ska kolla lite mer för att få mer på kött benen.

Visa signatur

-Corsair Spec-Alpha -Intel Core i5-6600K - MSI Z170A KRAIT GAMING - Crucial DDR4 2133MHz 32GB -Asus GTX 980TI STRIX

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joinas

9650 quad AMD

Det där är troligen problemet. När jag bytte från en Phenom I processor till en Phenom II vart skillnaden enorm med ett 4870 kort. (hade Phenom 9950) nu har jag phenom II 955.