Permalänk
Medlem

Ostabil temp efter ny kylare

Tjo. Köpte nyligen en Zerotherm Nirvana nv120 för att förbättre på min kylning på processorn(q6600 g0). Problemet är detta:

I Idle så går processorn på ca 40-42c, vilket verkar ganska acceptabelt(rum temp 22-25c, jag gillar varmt :3).

Men när jag krämer på prime95 för att testa kylaren börjar den ganska snart(under 1 timme) krypa sig upp mot 80c sträcket, vilket är mer än vad den kom upp i med stock kylaren från intel.

Jag använder AS 5 som pasta, vilket jag noggrant kollat och lagt på i rätt mängd på rätt sätt(samma håll som texten på cpun) och jag har monterat om den ett par gånger för att vara på den säkra sidan att jag inte satt fast den på fel sätt(bytte såklart pasta varje gång).

Jag Skruvar noga fast kylaren så att det blir lika mycket tryck från alla håll ibörjan. ca 1/3 av max på varje skruv, 3 ggr om så att trycket fördelas lika.

Vad har jag gjort för fel och varför kyler den som en kratta?

Jag har också kännt på själva flänsarna, och dom känns kalla när jag rör dom, så är det något kontaktproblem mellan CPUn och Kylaren måntro?

Tack på förhand.

P.S: Jag kör på stock volt, ingen OC.

Permalänk
Medlem

Om din CPU temp är 80 grader och kylflänsarna på kylarna "kalla" är det definitivt ett seriöst kontaktproblem mellan CPU och kylare.

Låter som du har koll på appliceringen av kylpasta (jag fattar iofs. inte vad det skulle ha för betydelse hur du applicerar den i förhållande till texten). Är du säker på att du inte tagit för mycket pasta? Den ska bara appliceras i mycket liten mängd som bildar en tunn hinna när kylaren trycks på.

/MM

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mountain Man
Om din CPU temp är 80 grader och kylflänsarna på kylarna "kalla" är det definitivt ett seriöst kontaktproblem mellan CPU och kylare.

Låter som du har koll på appliceringen av kylpasta (jag fattar iofs. inte vad det skulle ha för betydelse hur du applicerar den i förhållande till texten). Är du säker på att du inte tagit för mycket pasta? Den ska bara appliceras i mycket liten mängd som bildar en tunn hinna när kylaren trycks på.

/MM

Jag läste om just appliceringen av AS5 på quads:

http://www.arcticsilver.com/pdf/appinstruct/as5/ins_as5_intel...

Sida 4 beskriver hur du ska applicera pastan så jag gjorde som det stog.

Jag kan ha använt lite för mycket pasta då tuben som det kommer med gör det svårt att applicera mindre än så.

Kan det vara detta som är problemet då, ska jag plocka isär datorn(igen) och använda mindre pasta?

Permalänk
Medlem

Läs den här tråden http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Kan nog vara så att du applicerat för mycket (eller inte gjort rent tillräckligt noggrannt). Om man lägger en "lina" som AC föreslår blir det nog lätt för mycket.

Jag tror det bästa du kan göra är att plocka isär, göra rent, applicera ny pasta (ett riskorn) och montera ihop igen.

/MM

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem

prövade igen, fullständig rengöring, ett riskorn pasta. Samma sketna resultat.

Vette fan vad som är fel.

Permalänk
Medlem

Med den kylaren ska du skruva i tills det tar stopp. Det finns ett stopp som gör att du inte kan skruva hur långt som helst.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Med den kylaren ska du skruva i tills det tar stopp. Det finns ett stopp som gör att du inte kan skruva hur långt som helst.

Har märkt det, jag skruvar tills det tar stopp, så problemet är inte där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenaii
Har märkt det, jag skruvar tills det tar stopp, så problemet är inte där.

Kolla igen! Skruva tills det verkligen tar stopp. Funkar det inte så kan du testa om ytan är plan på kylaren med ett rakblad.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Hmmm ... kan ju faktiskt oxå vara så att din dator visar fel temp. Titta på både CoreTemp och CpuTemp, stora skillnader? Olika tempprogram, skillnader? Känn på processorn (mycket försiktigt om du kommer åt), är den verkligen 80 grader! Är det något annat som är ändrat i datorn i samband med byte av kylare som kan påverka temperaturen?

Kan ju också vara som scienta misstänker att du fått ett måndagsex med oplan yta.

/MM

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem

Löste problemet. Vände på kylaren så den pekade innåt burken, och smetade ut pastan en aning före, tog också närmare 1.5-2ggr så mycket pasta man borde. men nu idlar jag på 29-34c direkt efter uppstart på core volt(1.32v).

Tack för hjälpen.