Permalänk
Medlem

Dra ny kabel i befintlig kanalisation

Jag har nyligen flyttat in i en lägenhet där det finns ett antal jack med dubbla RJ-45-uttag.

Tyvärr är det draget ISDN-tråd(?), och till ett av två uttag i varje jack. Allt är sammankopplat på en plint i ett mediaskåp.

Det jag nu vill göra är att dra ny cat6-kabel till ett av alla jacken (närmast tv:n), och dit vill jag ha dubbla kablar.

För det första. Iom att det bara är dragen en tråd till varje jack, så är en "tunnel" tom. I tunneln som har kabel planerar jag att knyta i min nya cat6 i den befintliga kabeln från mediaskåpet, och sedan dra ut sladden vid jacket vid tv:n, och därmed dra den nya kabeln igenom hela tunneln till rätt jack.
Tips på att fästa kabeln så det håller?

Och för det andra, den tomma tunneln, hur gör jag där? Går det att bara "pressa" in min nya kabel så den går hela vägen, eller kommer den att fastna? Vore väl rätt idiotiskt om det inte gick, då är tunneln ju rätt värdelös... Antar att det är byggt med "runda" hörn så det funkar?

För det tredje. Jag skall alltså ha två kablar som löper i varsinn tunnel men precis invid varandra. Borde jag dra STP- el FTP-kabel, eller funkar det med Cat6 UTP?

Tacksam för hälp!

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Tunnlarna skulle jag även kalla rör. Vore man elektriker skulle man väl använda en så kalla "fjäder" för att dra igenom kabeln. Det är en platt metall"tråd" som dras igenom röret först, sen fäster man kabeln i änden på den och drar igenom kabeln.
Om jag har förstått din fråga rätt.

Vilken kabel du ska använda är inte riktigt min grej.
Lycka till!

Visa signatur

Yoshi-HTPC
ASUS Z97-AR | i7-4790K | ADATA 2x8GB CL9 1600MHz XPG | Sapphire Radeon R9 290 | NZXT H440 vitt | Samsung 850 Pro 256GB SSD | EVGA Supernova G2 750W | Corsair Raptor K50 Gaming Keyboard | Steelseries Rival | Sennheiser G4ME One
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Kan du inte pressa igenom kabeln själv låna eller köp en dragfjäder så ska det nog gå.

Kör på UTP.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonsson9
Tunnlarna skulle jag även kalla rör. Vore man elektriker skulle man väl använda en så kalla "fjäder" för att dra igenom kabeln. Det är en platt metall"tråd" som dras igenom röret först, sen fäster man kabeln i änden på den och drar igenom kabeln.
Om jag har förstått din fråga rätt.

Vilken kabel du ska använda är inte riktigt min grej.
Lycka till!

Ja, helt rätt med "rör".. Så, utan fjäder tror du det är lönlöst? Går det att tillverka något liknande/köpa själv till rimligt pris? I värsta fall kanske jag kan klämma in två kablar i samma rör...

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Kan du inte pressa igenom kabeln själv låna eller köp en dragfjäder så ska det nog gå.

Kör på UTP.

Du hann posta emellan. Tack för alla tips!
Får väl testa och se.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Eller så knyter du i 2 ledare från TP:n i isdn-kabeln och drar i den gamla för att få ut den nya. Rätt vanligt att man gör så när man ska dra in LAN-nät i hus och går i samma rör som inkommande tele-kabel kommer i. Funkar det inte med en fjäder så får gamla telen agera fjäder åt TP och en ny tele-kabel.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daolo
Ja, helt rätt med "rör".. Så, utan fjäder tror du det är lönlöst? Går det att tillverka något liknande/köpa själv till rimligt pris? I värsta fall kanske jag kan klämma in två kablar i samma rör...

Inte allt för dyrt: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135411335

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wooe
Eller så knyter du i 2 ledare från TP:n i isdn-kabeln och drar i den gamla för att få ut den nya. Rätt vanligt att man gör så när man ska dra in LAN-nät i hus och går i samma rör som inkommande tele-kabel kommer i. Funkar det inte med en fjäder så får gamla telen agera fjäder åt TP och en ny tele-kabel.

Mycket bra idé av Wooe där. Se bara till att där du fäster kablarna i varandra inte blir en för stor "bula" och se till att dra lite eltejp runt så det inte finns något som kabeln kan fastna i inuti rören sen.

Lycka till!

Visa signatur

Yoshi-HTPC
ASUS Z97-AR | i7-4790K | ADATA 2x8GB CL9 1600MHz XPG | Sapphire Radeon R9 290 | NZXT H440 vitt | Samsung 850 Pro 256GB SSD | EVGA Supernova G2 750W | Corsair Raptor K50 Gaming Keyboard | Steelseries Rival | Sennheiser G4ME One
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ja, jag testar att knyta ihop några ändar och dra igenom. Sedan har jag ju som sagt ett rör där det inte finns något idag, där får jag väl testa att trycka in kabeln först, funkar inte det så får jag leta upp en dragfjäder.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Förresten, jag fick höra av en kompis att det kan vara kompabilitetsproblem med cat6. Rekommenderas det därför att lägga cat5e ist?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

daolo: Eftersom den här frågan ändå kommer att ställas så kan väl jag vara den som gör det.
Vad menar din kompis med "kompabilitetsproblem"?

Kör på CAT6 om du har råd, blir finnemang.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Jag säger som majoriteten, dra in cat6 om du har råd, använd tele-kabeln att dra med i ena röret och köp dig en dragfjäder på classe eller biltema, svinbilligt och gör det hela mycket enkelt.
Och framför allt, lycka till!

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Det brukar annars gå att dra 2st kablar i ett rör. Kan spara lite tid.

Permalänk

Hej

Prova att binda fast ett tunt snör i en lite bomullstuss, försök suga igenom med dammsugaren, sedan kan du med det snöret dra igenom "dragtråd". för att fästa kabeln i dragsnöret, tvinna snöret runt kabeln, gör gärna strypsnara typ. Tejpa med eltejp, sen kan du dra ganska hårt.

Har jobbat som elektriker, det kan vara besvärligt att dra igenom kablar, speciellt om de använt slang istället för rör.

Tips om det fastnar kan vara att peta in dragfjäder från andra hållet och försöka "kroka" fast kabeln, dra sedan försiktigt i både dragsnöre och dragfjäder medans nån annan matar in kabeln från andra hållet, gick det förstå?

/M

Visa signatur

Dator 1: I7 4770K, 16 gb DDR3 1600MHz, Samsung Evo 840 Basic 250 gb SSD, Asus GTX 1080

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Arrghhh, panik!

Som ni förstår så har jag stött på patrull...

Provade först med att knyta fast ny kabel i min befintliga ISDN och dra igenom båda. Det gick bra nästa hela vägen, men vid vad som förmodligen var sista böjen så fastnade det lite grand, och knuten släppte.
Fine tänkte jag, får dra tillbaka kabeln och försöka med fjäder. Då fastnar kabeln, och jag får inte ut den. Tillslut, med lite våld, så får jag loss den...! Pust. Men var sjukt nervös att den satt fast för evigt.

Projekt två påbörjar jag orutinerat här någonstans parallellt. I mitt andra rör, där det inte fanns någon kabel, kör jag in dragfjädern. Matar på, allt flyter bra, men snart tycker jag att det börjar bli ganska många meter som jag matat. Fortfarande dyker det inte upp någon ände i mitt "mediaskåp". (Vet inte vilket hål som går dit, därför fick jag mäta från jacket som jag vill använda.)
Tillslut måste jag besluta mig för att dra ut fjädern och börja om, eller fokusera på det rör som jag iaf har haft kabeln i innan.

Nu fastnar givetvis skiten. Jag känner riktigt hur det snott sig... Jag börjar fundera på om det har smitit ur röret, om det inte ens är ett helt rör dragit hela vägen.
Jag hör ur det rasslar i väggen, ganska rejält, när jag försöker dra, det tyder väl på att det kanske inte ligger i röret?

Nu är jag hyfsat uppgiven...! Inte lyckats med något hittills, bara bränt tid, möjligheter, resurser och pengar...

Tips för att gå vidare? Ska jag försöka dra ut dragfjädern med våld, försöka skruva, mata in mer eller vad? Är rädd att den kanske har åkt ur röret och att jag ska dra sönder någon annan kabel i väggen...

Tillägg: Det ser ut att vara slang snarare än rör. Huset är byggt 2006, är förvånad om de skulle placerat ut jack med dubbla rj45 och bara dra en kanalisation? Oavsett.. En lösning är ju att bara kapa dragfjädersh-etet och köpa en ny, och försöka dra igenom två sladdar med en ny dragfjäder i samma slang...

HJÄLP! =/

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Hur hårt har du prövat att dra ut dragfjädern?
Den borde inte ha så lätt för att sno sig men det kan väl hända.
Jag skulle definitivt pröva att dra ganska rejält i dragfjädern dock vill man inte ha med sig hela väggen kanske.
Om du lyckas få ut den så se till att knyta fast kabeln riktigt ordentligt nästa gång du drar.

Lycka till!

Visa signatur

Yoshi-HTPC
ASUS Z97-AR | i7-4790K | ADATA 2x8GB CL9 1600MHz XPG | Sapphire Radeon R9 290 | NZXT H440 vitt | Samsung 850 Pro 256GB SSD | EVGA Supernova G2 750W | Corsair Raptor K50 Gaming Keyboard | Steelseries Rival | Sennheiser G4ME One
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonsson9
Hur hårt har du prövat att dra ut dragfjädern?
Den borde inte ha så lätt för att sno sig men det kan väl hända.
Jag skulle definitivt pröva att dra ganska rejält i dragfjädern dock vill man inte ha med sig hela väggen kanske.
Om du lyckas få ut den så se till att knyta fast kabeln riktigt ordentligt nästa gång du drar.

Lycka till!

Hårt, men inte max... Jag känner att det liksom blir gradvis tyngre, som att det ligger snott på "bredden" och att jag drar tills den måste böjas bakåt, om du förstår vad jag menar. Så det är inte en enkel upphakning i röret t.ex., utan snarare en kabelhärva som sviktar tills det tar tvärstopp.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Okej. Ja vad ska man göra. Har du testat att liksom vrida på fjädern föra in den och testa dra ut. Bara lirka med den liksom?
Hoppas du lyckas!

Visa signatur

Yoshi-HTPC
ASUS Z97-AR | i7-4790K | ADATA 2x8GB CL9 1600MHz XPG | Sapphire Radeon R9 290 | NZXT H440 vitt | Samsung 850 Pro 256GB SSD | EVGA Supernova G2 750W | Corsair Raptor K50 Gaming Keyboard | Steelseries Rival | Sennheiser G4ME One
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonsson9
Okej. Ja vad ska man göra. Har du testat att liksom vrida på fjädern föra in den och testa dra ut. Bara lirka med den liksom?
Hoppas du lyckas!

Jo det har jag testat, men det känns som om det kanske bara blir värre... Jag sitter fast kan man säga.. Fler tips?!

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Det är nog bara att rycka som satan som gäller om fjädern verkligen sitter fast nått.

Men jag får en känsla av att röret inte går raka vägen till centralen, utan att du kan ha hamnat i en annan dosa på väg till centralen.
För att inte skada övriga kablar hade jag nog gått runt och lyft på alla uttag och tittat efter så inte fjäderänden vart o lurat bakom nått uttag fastsnodd i en annan kabel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjAlbert
Det är nog bara att rycka som satan som gäller om fjädern verkligen sitter fast nått.

Men jag får en känsla av att röret inte går raka vägen till centralen, utan att du kan ha hamnat i en annan dosa på väg till centralen.
För att inte skada övriga kablar hade jag nog gått runt och lyft på alla uttag och tittat efter så inte fjäderänden vart o lurat bakom nått uttag fastsnodd i en annan kabel.

Det låter ju faktiskt rimligt... En himla massa jack att kolla bara. Och även om jag öppnar vid ändarna så är det kanske inte säkert att den nått ända "ned" till jacket? Är det vanligt att man drar samman flera rör? En sista fundeing, skulle det kunna vara rimligt att det går till en annan lägenhet? Iom att det är två rj45 i varje så kanske den ena med sina rör är tänkt att gå till t.ex. en switch i källaren för fiber? Får väl kanske ta o kolla med de som byggt huset, om sådan info finns sparad...

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Inte hittat något i något annat jack... Vore det inte skumt att dra flera kablar i samma rör när det ändå trillar ned i olika rör i mediaskåpet? Snacka om att man inte har gjort det särskilt uppgraderingsvänligt...

Fler tips och idéer från alla er nätverkstekniker och elektriker där ute? (Innan sambon kastar ut allt vad kablar heter, och mig på köpet.)

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Nu ska vi se.. Du har kollat alla jack, och är säker på att dom inte har satt några dragdosor någonstans på vägen. Och du har mediaskåpet inne i din lägenhet.
Eftersom du nu har ett mediaskåp till alla kablar o uttag så borde rimligtvis inkommande tele/datarör gå till detta skåp, och inte ett uttag ute i lägenheten, så om du inte har matat in fjädern från skåpet så borde du rimligtvis inte ha hamnat nere i källaren.

Enda alternativet att du har hamnat fel om inget rör åkt isär och du inte är i ett annat jack, är att du har hamnat i en dragdosa, dragdosa används där det är långa kabelsträckor för att det ska vara enklare att dra kabeln hela vägen, och på så sätt stöta på patrull, då fjädern lätt tar sig in i dosan men sen fastnar där inne p.g.a andra kablar och plastkanter.
Kolla runt om du har nån dragdosa nånstans, lyft på alla doslock du kan tänka dig, men pilla inte om det inte är TP du hittar. Locken på dessa kan även vara övertapetserade, händer ofta, så man får leka lite detektiv, men det brukar gå att hitta de flesta dosor.

Kolla upp dessa alternativ, och återkom med nya resultat så får vi fortsätta klura åt dig om det inte ger med sig.

Permalänk
Medlem

Sådana rör får inte gå till andra lägenheter såvida de inte är helt och hållet ämnade att göra det, men så är knappast fallet här. Att det är slang hela vägen har jag också svårt att tro, skulle bara vara opraktiskt att göra en sådan lösning. Tror mer på rör blandat med slang i så fall. Jag har gjort närmare 1000 sådana dragningar, dels för kabel-tv men mest för bredbandsinstallationer. Jag har förstört en en enda fjäder på den tiden, och då har jag använt hela min kroppstyngd för att dra många gånger. Har sett 2 meter stark 23åring på 110 kg ta i för fulla muggar utan att det ger med sig. Att ledarna man knyter i går av händer då och då, men en bra fjäder är väldigt ovanligt.. Såvida väggen och rören inte är gjorde av rispapp så håller det

Tänkte tyvär inte på det i mitt tidigare inlägg, men nåon form av glidmedel är alltid att rekomendera vid genomdragning. Finns olika sorters glid ämnade helt för jobb som detta, siliconspray, något sorts gult klet som luktar skit, något som liknar vanligt glidmedel etc. Tror nog att saker som matolja skulle funka i dett fallet med. Är huset såpass nytt så är rören säkerligen helt rena så det känns inte som att det borde kunna fastna i så mycket. Jag gissar på att det sitter lite tape eller någon ledare från TP:n (beroende på hur du knöt) kvar i änden på fjädern. Den fastnar antagligen i en skarv mellan slang och rör. Du får försöka trycka den fram och tillbaka samtidigt som du skruvar i den, böj fjädern lite utan att knäcka den och drar runt så kan den släppa. Annars är det bara att lirka och peta, det går tillslut, trust me

Har dragit i hus från 50-talet där du har mer grus och sten än luft och kabel i rören, det går ändå. En nackdel du kan ha är om väggarna är gjorde av gipsskivor eller spikade, då kan rören ligga lite lösa. De flexar tillbaka i alla böjar och skarvar var på man tappar en del kraft när man petar eller drar. Man får inte det problemet i en betongvägg.

Försök att gissa hur rören går, antagligen så sticker det upp mot taket. Gå runt och knacka lite på väggen precis under taket där rören kan tänkas gå, har du tur så finns det tomma dosor bakom tapeten, då kan du skära ut locket lite försiktigt och peta den vägen. Är det en bra person som har ritat huset kan det mycket väl vara så, på gott och ont. Underlättar med att man kan få fablar precis vart man vill innom lägenheten, men det blir oftast bökigare att dra då efter som att man måste öppna upp lite efter hand många gånger.

Hur gjorde du när du knöt btw? Man vill gärna ha en så liten knut som möjlig. Jag har alltid kört på att jag skalar 5-10 cm på tp:n, kapar alla utom 2 ledare, petar in en från vardera håll i öglan på fjädern, sedan så viker jag dem ungefär på mitten, viker tillbaka dem och snurrar dem runt bitarna som sticker upp ur tp:n. Sedan drar man på en del tape och häver på glid på det. Bör helst inte bli tjockare än kabeln (svårt att undvika många gånger dock). Smalare är alltid bra i alla fall. Misstänker man att det kan bli trögt att dra så kan man ta någon extra ledare för att få det att hålla när man drar, dock så blir det tjockare och det fastnar ännu lättare då. Man får jobba lite på känn där.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Tack för två bra inlägg.

Det senaste jag gjorde var att maila elfirman som var ansvarig vid husbygget.
Jag tänkte kolla om de kan ge mig någon sorts skiss på hur de lagt rören, dosor osv.
Inget svar ännu.

Platsen där mitt jack är där jag stuckit in dragfjädern, är en liten tunn vägg som bara omger en "ö" med kyl och frys.

När jag fipplar med dragfjädern så hör jag hur det liksom verkar skrapa i/mot just denna vägg, och det är väl mest det som oroar mig. Jag tycker verkligen att det låter mer än vad det borde göra om dragfjädern skulle löpa i ett rör. Jag är rädd att den på något sätt har letat sig ut. Därför är jag rädd att dra med full kraft, jag är rädd att jag typ ska dra av någon annan elinstallation som tex sladd till jacken för kyl och frys.

När jag matade in dragfjädern så verkade allt bra, jag matade och matade tills det tog lite stopp.. Då gick jag till mediaskåpet och kollade, ingen dragfjäder hade trillat ned i något rör. Så, jag gick tillbaka och matade vidare. Då gick det lite trögt, men sedan släppte det på igen. Troligtvis var det i detta läget som det började trassla sig. Jag fortsatte ett tag tills det började bli misstänkt många meter inmatat, och när jag sedan gav upp och började dra tillbaka så tog det ju tillslut stopp.

Jag vill verkligen inte skära i väggen, vi har tapet som vi har målat på, och det tar verkligen emot att göra om något där.

Kanske kan det finnas en sån där dosa på "insidan" av väggen där frysen står, om de varit smarta?

Jag ska kolla efter fler dosor, sedan inväntar jag nog svar från elfirman (kanske väntar ihjäl mig där iofs).

Alla frågorna om knutar, det är ingenting kvar i röret, för kabeln som brast brast i knuten. Och det var ju i det andra röret. Dragfjäderna har jag fortfarande inte knutit något i, bara matat i och fastnat.

Kan jag verkligen räkna med att de dragit två rör från varje jack, eller tror ni att de kan ha snålat och abra dragit ett, så jag matade direkt in i väggen?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Det som har hänt är att röret släppt....kanske i ngn muff..men mest troligt i rörstutsen på appparat dosan.
Troligtvis är det endast ett rör förlagt till varje apparatdosa.Vid tråddragning skall man vara 2.Det gör jobbet 4ggr så fort....och säkert.
Det du kan göra nu är att försöka dammsuga i en tunn tråd med en "papperstuss" fäst,sedan knyta på en dragfjäder.
Men som sagt..var 2..en som drar en som för./sladden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sladden
Det som har hänt är att röret släppt....kanske i ngn muff..men mest troligt i rörstutsen på appparat dosan.
Troligtvis är det endast ett rör förlagt till varje apparatdosa.Vid tråddragning skall man vara 2.Det gör jobbet 4ggr så fort....och säkert.
Det du kan göra nu är att försöka dammsuga i en tunn tråd med en "papperstuss" fäst,sedan knyta på en dragfjäder.
Men som sagt..var 2..en som drar en som för./sladden

Det låter troligt... Ve och fasa.

Blir väl till att begrava det där röret, kapa dragjädern för att sedan köpa ny dragfjäder och försöka dra två kablar i det återstående röret. (Om jag nu vågar lita på att det röret sitter kvar som det ska efter detta...)

God jul.... =/

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daolo
Det låter troligt... Ve och fasa.

Blir väl till att begrava det där röret, kapa dragjädern för att sedan köpa ny dragfjäder och försöka dra två kablar i det återstående röret. (Om jag nu vågar lita på att det röret sitter kvar som det ska efter detta...)

God jul.... =/

står inte om du använde det om inte är det bra med någon form av halka i röret. går med diskmedel men det torkar efter ett tag & då fasnar kabeln i röret, blir jobbigt om du ska dra nytt någon gång. finns halka som är för att dra kabel i rör

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Medlem

Känns bra onödigt att kapa fjädern. Pröva att dra fram kyl lr frys och kika där bakom om det finns nån gipsplatta du kan lossa på, om det t.ex bara är målat där så det inte finns nån tapet att förstöra, och kika om du ser dosan och en bit av röret.
Möjligheten finns ju att elfirman slagit ut en stos för mycket i dosan och du lyckats få in fjädern däri så det bara matar ut i väggen. Eller att det går två rör men ett har glidit isär i nån skarv som sagt och nu ligger en bit av fjädern lös inne i väggen.

Så börja med att kika bakom kyl/frys om väggen kan öppnas där utan större problem.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Har lämnat dragfjädern som sitter fast tills vidare. Nu var jag o köpte en ny dragfjäder.
Glad i hågen så rullar jag upp den och ska börja mata in från jacket i röret där isdnkabeln tidigare satt. Döm av min irritation när det tar tvärstopp direkt. Jag försöker kika med en spegel, och det jag ser är något rött, och i ena kanten sitter något litet metallaktigt, som ett litet bleck. Det känns inte som något som rasat ned ivägen, för det sitter verkligen tvärfast, jag kan inte rubba det med dragfjädern. Min första tanke var att röret med dragfjädern som sitter fast (som ju sitter typ 2 cm bort) har rubbats och därmed dragit med sig röret bredvid, men det är verkligen stopp i det andra.

Vad kan ha hänt?!

Mitt sista hopp är att sno röret där antennkabeln för comhemjacket går, men iom att det bara är typ 10 cm bort, så är jag rädd att jag sabbat det också. Iom att det är så trångt i det röret så vågar jag inte dra upp dragfjädern där, och jag vågar heller inte dra ut antennkabeln helt först, om det då rasar så jag inte kan dra något där alls. Skulle ju iofs kunna försöka skarva ihop med den, en nätverkskabel, men det känns som att det lätt skulle brista...

Så, jag får väl gå in o kolla bakom frysen... Men det känns inte helt bekvämt att såga upp väggen...!

Det finns överskåp längst upp också, så de måste demonteras om jag ska kunna titta precis under taket... (Rören går, eller gick hehe, definitivt ovanför taket och inte enbart i vägg, för platsen som jag är o grejar med jacket på är som tidigare nämnt en "ö" i lägenheten.)

Hehe, snart lägger jag in mig själv för rekreation, detta tar på psyket..! Tack alla som engagerar sig, jag har fortfarande inte gett upp tack vare er.

Edit: Var och kollade med ljus, spegel och virknål (mitt kirurgiska instrument) i mediaskåpet i andra änden, och nu upptäckte jag att röret som kommer från det aktuella jacket ej sitter fast till ett av hålen, utan låg lite fritt mellan tre hål. Jag kan få det på plats med nålen, men detta verkar ju antingen betyda att skiten satt kass från början, eller så har den dragits sönder i svallvågorna från dragfjädern (trots att detta inte borde vara samma rör).

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7