GUIDE: Ta kontrollen över KDE!

Permalänk
Inaktiv

GUIDE: Ta kontrollen över KDE!

Dags för en guide av det lite smalare slaget. Nämligen att justera KDE så det känns lite mera...mysigt

KDE är en skrivbordmiljö för *nix-system (GNU/Linux, BSD, osv). Läs mer här.

Guiden vänder sig främst till personer som inte är så vana vid KDE, till exmepel användare som testar Kubuntu, Mandriva eller openSUSE. Med dessa små tips från coachen så blir upplevelsen kanske lite smidigare.

Vad ska vi då göra?

Först ska vi utnyttja KDEs trevliga funktioner som gör att vi kan styra exakt hur och var fönster skall placeras, vilken storlek dom skall ha osv. Här finns det massor med valmöjligheter, men vi ska bara skrapa lite på ytan.

För det andra ska vi ställa in två tangentbordsgenvägar som gör vistelsen vid datorn så mycket snabbare och snärtigare. Här kommer du som Windowsanvändare att känna igen dig lite.

Vidare skall vi ställa in så att vi kan växla program på ett mycket smidigt sätt inspirerat av Exposé i OS X. Eller stulet rakt av kan vi väl säga

Steg 1. Utnyttja “Window behavior” för att bestämma över dina favoritprogram.

Ovanstående bild visar hur det ska se ut när det är klart.

Vi har här tre program, Ktorrent, Konsole och Kopete (msn). Dessa fönster kommer efter vår behandling alltid öppnas på sin specificerade plats och ha en bestämd storlek.

Börja först med att köra igång det programmet du vill bestämma över, högerklicka sedan på fönstrets översta list, och välj “Advanced” och sedan “Special window settings”. Här har jag valt Ktorrent.

Här möts du nu av följande fönster, där du kan välja position med x-y kordinater samt bredd och höjd på ditt fönster.

Fortsätt sedan med dina andra fönster tills du är nöjd. Om du skulle tappa bort dig eller ställa in något som du senare ångrar kan du enkelt och överskådligt hitta alla dina inställningar I "Window behavior", som finnes i "System settings". "System settings" hittar du i KDEs motsvarighet till Windows startmeny.

Här kan du modifiera, ta bort eller skapa ett nytt “behavior” för ett specifikt program eller fönster. Väldigt smidigt att ha alla inställningar på ett ställe, om du frågar mig!

Guiden fortsätter imorgon Torsdag med snitsiga tangentbordgenvägar och kvicka programväxlare!

Permalänk
Inaktiv

Då glider vi vidare över till steg 2 I vår väg mot ett hemtrevligare KDE.

Under mina år i Windowsmiljö har jag alltid använt mig av kortkommandot Win+E för att öppna utforskaren och möjliggöra filhantering på ett kvickt sätt. Denna funktion saknas som standard i KDE.

Jag har även stört mig på windowsknappen, då man alltid skickar upp startmenyn i tid och otid när man kommer åt den av misstag.

För att råda bot på dessa två I-landsproblem så ska vi skapa ett kortkommando för att öppna Dolphin, KDEs “Utforskare”. Vi ska även fixa så att vi får upp KDE:s “startmeny” genom att trycka ner Win+Space. Det sistnämda för att man inte ska skicka upp “startmenyn” av misstag, dock går det snabbt att trycka ner kombinationen när man väl vill.

Dock så heter ju inte Win-knappen “Win” i KDE, här heter den istället “Meta”. För att krångla till det ytterligare så sitter jag med ett Apple-tangentbord, där den heter “cmd”. Eller “kringla”. Vi får helt enkelt kalla den för meta under resten av tiden.

Hoppa raskt till System settings, det borde gå snabbt nu. Leta upp “Input actions”.

Nu ska vi skapa en ny global genväg, och det vi vill ska ske är att när Meta+E trycks ner så ska filhanteraren Dolphin öppnas.

Klicka på Edit - New – Global shortcut – Command/URL.

Nu bör du kunna välja din nya genväg I listan till vänster. Jag brukar alltid kommentera mina genvägar, så jag lätt kan uppfatta vad de gör utan att behöva tänka allt för mycket. Kommentera genvägen eller inte, your call.

Vidare ska vi ställa in “trigger”, det vill säga den knappkombinationen som vi vill ha. Klicka på rutan till höger om Shortcut-texten, tryck ner Meta + E och släpp sen upp bägge knapparna. Tryck på apply när du är nöjd.

Sedan ska vi helt enkelt välja vilket kommando, eller "action" som skall ges då vi trycker ner vår kombination. Här är det viktigt att vi skriver in rätt kommando, vilket är “dolphin”. Skriv inte dolphin med stort D, för då blir det kort sagt fel. Tryck sedan på apply.

Sådär. Testa nu att köra igång Dolphin med Meta+E.

Nu ska vi fixa den andra genvägen, som styr KDEs motsvarighet till startmenyn. Denna är lite enklare. Högerklicka helt enkelt på Kmenu-knappen längst ner till vänster, och välj Application launcher settings.

Här är det helt enkelt bara att välja Keyboard shortcut, klicka på rutan och hålla ner Meta + Space.

Släpp upp och tryck sedan på OK.

Testa din nya genväg, och lägg märke till att du kan börja skriva direkt i sökrutan i menyn för att snabbt filtrera bland dina program.

Permalänk
Inaktiv

Steg 3

Nu ska vi som utlovat styra upp ett sätt att växla fönster/program på, som jag tycker är väldigt snabbt och smidigt. Det här kräver att dina 3d-drivrutiner är aktiverade, vilket om du har senaste Kubuntu och supportade Intel-, ATI- eller Nvidia-grafikkort är lätt fixat. (tryck ner Meta + Space för att få upp sökrutan, skriv “hardware drivers” tryck enter , slå in ditt lösenord och sedan väljer du att du ska aktivera din drivrutin).

För att växla fönster the “Exposé-way” så besöker vi konsekvent “System settings” igen för att här leta upp “Desktop” och “Screen egdes”.

Jag tycker om att kunna presentera alla mina fönster genom snärta till med handen upp mot vänstra översta hörnet, det går sjukt snabbt och tack vare den fina animationen ser det väldigt proffsigt ut också.

När du väl är inne i “Screen egdes” så högerklickar du i den gråa rutan i översta vänstra hörnet på exempelmonitorn, och väljer “Present windows – All desktops”.

Ändra activation delay till 0 ms. Vi vill ju att det ska gå undan när man byter fönster!

Tryck på apply.

Sedan, för att fixa till “Present windows” så går vi till System settings – Desktop – Desktop effects.

I fliken “All effects” så scrollar vi ner till Present windows, och trycker på skiftnyckeln till höger.

Ändra inställningarna tills det ser ut som på bilden nedan. klicka på apply.

Nu är det bara att skicka upp pekaren i hörnet, välja ditt fönster och jobba på. Notera att du måste ha två eller fler fönster igång för att du ska kunna växla mellan dom.

Även om du har 3 fönster eller 27, det går fortfarande väldigt snabbt! Du kan även välja att trycka direkt på F3, som i OSX, för samma effekt.

Jag passar på att bjuda på en liten video för att demonstrera hur dessa fönster, genvägar och 3d-effekter är tänkt att samverka:

Nu tackar jag för mig och hoppas att du har lärt dig något, och känner att du har lite mera koll på KDE!

slutgiltig version

Permalänk
Medlem

Tack så mycket

förstår inte varför ingen har kommenterat tidigare? i alla fall mycket bra guide.