Komplett – Reklamation KöpL 32§ fullföljs ej? Döm själva!
Komplett - Reklamation KöpL 32§ fullföljs ej? Döm själva!
Jag har för företags räkning köpt en bärbar dator (garanti 1 år) från Komplett föra ca 1.5 år sedan. Nu har jag fått ett fel på den. Jag har därför kontaktat Komplett (Christoffer Iveslätt, säljledare och Johan Thorén, kundombudsman) för att reklamera datorn men man vill inte ta emot den. Först angav man att det inte finns reklamationsrätt (2 år) mot näringsidkare, men när jag hänvisade till KöpL 32§ ändrade man sig och angav istället att reklamationsrätten är bortavtalad enligt Kompletts Allmänna villkor punkt 9.1. Det anser inte jag. Jag har även varit i kontakt med en jurist som har gått genom Kompletts Allmänna villkor, som anger att Komplett har fel, men Komplett ändrar inte sin ståndpunkt trots det.
Döm själva!
Köplag (1990:931):
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.HTM
32 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).
Reklamerar köparen inte inom två år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.
Kompletts Allmänna villkor:
http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=cond
9.1 Våra produkter levereras med de garantier som tillverkare eller leverantörer erbjuder oss. Du kan som kund inte åberopa någon ytterligare produktgaranti från Komplett. Garantin är även personlig vilket innebär att du som köpt en produkt i andra hand inte kan få produkten reparerad hos oss.
(Felet är att skärmen är svart. Om en extern skärm kopplas in får man fram informationen i denna. Jag har varit i kontakt med tillverkaren som anger att det är ett ursprungligt fel.)