Permalänk

Släktforskning.

Är det fler än jag på sweclockers som har upptäckt nöjet med att släktforska?

Vilka sidor använder ni?
Själv så är jag nybörjare och sitter på www.svar.ra.se , gravar.se , slaktdata.org och har fått tillgång till Sveriges dödbok vilket är rätt tacksamt om man saknar kunskap om någon som dog relativt nyligen.

Än sålänge är jag på min pappas sida och söker.
Har kommit till början av 1800-talet och har nått min första "vägg".
Än sålänge verkar dock hela min pappas släkt komma från västra och centrala skåne i 5 generationer bakåt.

Inga spännande yrken heller. Drängar, Arbetare, Arbetskarl, Banvaktare o.dyl.

Verkar dock som att någon flyttat till USA när de var över 45 års åldern och de har då haft med sig en ung son och en ung dotter och hur man söker i USA har jag ännu inte lärt mig. (Någon som har tips? )

Skulle vara kul om man kunde få kontakt med andra här på Swec som upptäckt spänningen med släktforskning.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Har inte släktforskat på egen hand ännu, men far min har spårat ett par grenar bak på sin sida till sent 1600-tal åtminstone (Farfars mormors morfars farfars farfars far, född 1685). Intressant helt klart, men dessvärre inget jag tagit mig tid att pyssla med själv då både far och bror har såväl mer tid, intresse och koll på läget.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag kommer förmodligen att påbörja släktforskning när man får lite tid över. Tyvärr så kommer jag inte komma någon vidare lång bit på min fars sida då hans sida kom till sverige mellan andra och första världskriget från dresden, och eftersom dresden blev totalt sönderbombat finns inga möjligheter att gå vidare.

Skulle vara lite intressant om man hade hittat att man var adlig eller något liknande, kanske den sanna kungasläkten! haha

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Har inte släktforskat på egen hand ännu, men far min har spårat ett par grenar bak på sin sida till sent 1600-tal åtminstone (Farfars mormors morfars farfars farfars far, född 1685). Intressant helt klart, men dessvärre inget jag tagit mig tid att pyssla med själv då både far och bror har såväl mer tid, intresse och koll på läget.

Det är ju kul att ni kommit så långt ändå, rätt lyxigt att ha bror och far som gör arbetet åt en.
Själv har jag inte den förmånen. Enda barnet med en avliden far så får man ta itu med det själv. Det verkar rätt enkelt att släktforska i Sverige, i Skåne är det rätt grått innan 1800-talet. Tveksamt till att man kan komma så långt ner som till 1600-talet och ändå hitta rätt person.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
Jag kommer förmodligen att påbörja släktforskning när man får lite tid över. Tyvärr så kommer jag inte komma någon vidare lång bit på min fars sida då hans sida kom till sverige mellan andra och första världskriget från dresden, och eftersom dresden blev totalt sönderbombat finns inga möjligheter att gå vidare.

Skulle vara lite intressant om man hade hittat att man var adlig eller något liknande, kanske den sanna kungasläkten! haha

Jo, dresden blev ju rätt brandbombat men man tycker ju att någon form av arkiv borde ha funnits kvar. Iofs så kan det ju bli en rätt stor lucka. Hade Lund blivit sönderbombat så hade jag ju inte haft någon del av den kunskap som jag har nu.

Jo, att man är adlig är ju den stora drömmen men för de flesta så stämmer det aldrig. Särskilt inte om man som mig härstammar ifrån den Skånska myllan.
Enda gången nån Kung passerat "mina" marker så har det varit för att kriga.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd

Släktforska vore skitkul. Nu ska jag nog vänta med det för då får jag fara ner till polen. En sak jag vet iaf är att jag är adelsman
http://pl.wikipedia.org/wiki/Rogala_%28herb_szlachecki%29

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

Farsan släktforskar en hel del så det finns inget behov för mig att forska i min egen släkt. Han har ca 30 000personer registrerade om jag minns rätt, men så har han heller inte ensam byggt denna bas. Det finns vissa släkten och händelser som är intressanta, bl.a. hur markuppdelningar gjordes m.m. Så det är mer sånt han forskar och inte bara rakt bak i tiden, även om han nu har det med.

Dock brukar jag sitta på tidningsarkiv på bibliotek och läsa o andra personers bravader. Det är intressant speciellt om deras ättlingar är stora i käften idag och anser sig vara förmer p.g.a. ursprung.

Nå mitt tips är detta forum:
http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/discus.cgi?pg=topic...

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Farsan släktforskar en hel del så det finns inget behov för mig att forska i min egen släkt. Han har ca 30 000personer registrerade om jag minns rätt, men så har han heller inte ensam byggt denna bas. Det finns vissa släkten och händelser som är intressanta, bl.a. hur markuppdelningar gjordes m.m. Så det är mer sånt han forskar och inte bara rakt bak i tiden, även om han nu har det med.

Dock brukar jag sitta på tidningsarkiv på bibliotek och läsa o andra personers bravader. Det är intressant speciellt om deras ättlingar är stora i käften idag och anser sig vara förmer p.g.a. ursprung.

Nå mitt tips är detta forum:
http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/discus.cgi?pg=topic...

Jo, man får reda på en hel del. Fast först måste man ju börja gå rakt bakåt det andra får man ju reda på samtidigt eller kan kolla på när man vet vem som är vem och man vet att man är släkt.
Skulle vara riktigt retligt att läsa och släktforska om helt fel familj.

Kan tänka mig att det är rätt roligt att läsa upp om folk. Finns en del såna jag själv vill kolla upp. Folk som skriker nyrika trots att de knappt är medelklass.
Fina i kanten m.m. Själv skulle jag aldrig få för mig att tro att jag är förmer än andra.
Särskilt inte nu när man vet att i flera generationer så var arbetskarl med eget hus det högsta steget i deras karriär.

Egentligen startade mitt nuvarande intresse inte bara för att min svärfar börjat utan även för att jag ärvde ca 4000kr förra året från min farfars bror.
Då insåg jag att jag nog borde ta reda på vilka det finns där ute.
(Kanske nån riktigt rik amerikansk släkting?)

Eller iallafall få veta i vilka områden i Sverige man inte ska strula till det med en tjej på fyllan.
Ehum

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Någon gång kanske man tar tag i det där, min farfar har iaf tagit hand om 1545 - 2002 eller så i sina memoarer, men nu när han är död vet jag inte om någon annan forskar vidare. Kan ju vara så att det är svårt att hitta längre bak än 1545.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

1545 är riktigt långt bak i tiden.
Det som är jobbigt när äldre släktingar dör är att så mycket information försvinner med dem. Kvar blir ingenting.

Men även om din farfar släktforskade så lämnar det ju öppet för släkten på din mammas sida.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if