Permalänk
Medlem

Ja, det hade ju varit jättebra om Maud Olofsson skänkt över 3 miljarder kronor till ett amerikanskt multinationellt bolag som inte längre får sin ekonomi att gå runt pga gammalmodiga ide'er och teknik istället för att satsa på skola, vård och annat här i Sverige. /sarkasm

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nCredit04
Det kallas marknadsekonomi. Olönsamma företag går under, anställda blir arbetslösa en tid men börjar så småningom få jobb andra företag som är lönsamma och har en framtid. Survival of the fittest.

Eller så kan staten gå in och hålla liv i de livsodugliga företagen tills vi får en zombieekonomi där det inte spelar någon roll hur företagen sköts. De ska i vilket fall som helst inte läggas ner eftersom det resulterar i arbetslöshet och "förstörd kompetens".

Tänkte skriva ett inlägg men såg att du sammanfattat det riktigt bra. Tummen upp.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nCredit04
Det kallas marknadsekonomi. Olönsamma företag går under, anställda blir arbetslösa en tid men börjar så småningom få jobb på andra företag som är lönsamma och har en framtid. Survival of the fittest.

Eller så kan staten gå in och hålla liv i de livsodugliga företagen tills vi får en zombieekonomi där det inte spelar någon roll hur företagen sköts. De ska i vilket fall som helst inte läggas ner eftersom det resulterar i arbetslöshet och "förstörd kompetens".

+1

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk

Jag tycker inte det är så enkelt med marknadsekonomi, då länder har olika företagsklimat och det är väldigt mycket de kan göra för att påverka hur bra det går för företag. Det handlar inte bara om beskattning, utan även infrastruktur(vilket staten nyligen har satsat mycket i trollhätteregionen), men även lagstiftning etc.
Men visst det blir då marknadsekonomi på länderna istället, de dåliga länderna går "under" och de med en stark företagsklimat blir starkare.

Problemet med saab är att det aldrig har varit lönsamt, hade det bara varit problem nu i finanskrisen så tycker jag staten skulle kunna hjälpa till med lånegaranti, om de verkligen trodde på de nya köparna.
Sedan visst kan man säga att staten ej skall hjälpa företag, men staten skall ej heller detaljstyra miljön för företagande. Som politiken är nu så anser jag att staten typ redan ägde Saab som det redan var, och staten får nu ta den största smällen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar ihopslagna*

Permalänk
Relik 📜

Cirkus SAAB!

Oavsett motiv, politik, klantig ledning, urvattnade från GM eller annat önskar jag att Spyker-affären går i lås.. Om inte annat för Trollhättanbornas skull.
Om de sedan kan få SAAB på fötter är en annan femma, only time will tell.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Cirkus SAAB!

Oavsett motiv, politik, klantig ledning, urvattnade från GM eller annat önskar jag att Spyker-affären går i lås.. Om inte annat för Trollhättanbornas skull.
Om de sedan kan få SAAB på fötter är en annan femma, only time will tell.

Om inte annat så får hättarna ytterligare lite tidsfrist till att börja försöka ställa om. Vissa kommer lyckas anpassa sig, det vet man. Snabba förändringar kräver tyvärr nästan alltid offer och de som inte lyckas kommer att vittna om vad som händer när etablerad industri inte längre hänger med i svängarna.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

kanske kan nästa ägare göra billigare SAABar?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
kanske kan nästa ägare göra billigare SAABar?:)

Och vad skulle det vara bra för? Eller menar du billigare och ta ut samma pris så man får en positiv täckning per såld enhet?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Och vad skulle det vara bra för? Eller menar du billigare och ta ut samma pris så man får en positiv täckning per såld enhet?

som det varit nu så har de siktat för högt, sagt sig vara premium tillverkare och konkurrera med BMW och Mercedes, vilket innebar ett högre pris, folk vill hellre ha billigare bilar, eller varför säljer andra märken som Toyota och Opel så bra?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
som det varit nu så har de siktat för högt, sagt sig vara premium tillverkare och konkurrera med BMW och Mercedes, vilket innebar ett högre pris, folk vill hellre ha billigare bilar, eller varför säljer andra märken som Toyota och Opel så bra?

Man har ju inte varit ett premiummärke, men det är väl inte främst där problemet varit? Man har haft negativ täckning på varje enhet, dvs för dyr tillverkning/FoU i förhållande till intäkter, och sen funderar man på varför det inte går ihop.:confused:

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Arbetskraften är långt billigare i Sverige än i Tyskland och man skulle därför lätt kunna göra mer normalt prissatta bilar om man ville och få volym i det hela. Problemet är att 9-X-modellerna är lite för stora, man skulle behövt en halvkombi i golfklassen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Man har ju inte varit ett premiummärke, men det är väl inte främst där problemet varit? Man har haft negativ täckning på varje enhet, dvs för dyr tillverkning/FoU i förhållande till intäkter, och sen funderar man på varför det inte går ihop.:confused:

jag har jobbat inne på SAAB och jag har hört tjatet om att vi ska bygga bilar i Premium klass, när man siktar så högt blir även priset högre=färre som har råd när de kan få en, Opel görs ju med många liknande delar som SAAB men billigare, sen var det först mot slutet av min tid där, innan de gick över till dagskift som de började "anpassa kostymen" dvs minska personalen på avdelningarna.

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

Det är tråkigt att SAAB (antagligen) kommer att läggas ner.
Men å andra sidan så finns det ingen som helst anledning att låta ett företag som bara förlorar pengar att finnas kvar, det är kommunisttänk.
Segt för de anställda på SAAB och dess underleverantörer, men det är inte speciellt mycket att göra åt det.

Permalänk
Medlem

En liten parantes som för oss här på Swec är ju att ett av företagen som är storägare i Spyker Cars är Mubadala.. just det! Samma Mubadala som som tillsammans med AMD gjorde spinnoffen och skapade Global Foundries.
Det verkar som de gamla oljearaberna försöker leta sig in på nya marknader inför den dagen då "oljan tar slut" (eller blir olönsam att utvinna eller ersätts av andra bränslen, etc) Fast än så länge verkar de ha näst intill outtömliga kassakistor.
De äger för övrigt 5% av Ferrari också.

För att gå on topic så tycker jag det är jättetrist om/att (nu är tydligen Spyker Cars med på planen igen. får se hur länge det dröjer till det ändras igen) läggs ner. Själv har jag ägt 2 SAABar i mina dar, en gammal 900i som var min första bil samt min nuvarande 9-3. Skitsköna bilar att köra, mindre roliga att äga må hända. En stor del av SAABs problem kommer nog från att de blivit styrda från GM. De fick inte gå upp till att tillverka premiumbilar för att inte konkurrera med Cadillac och de fick inte göra sportigare bilar för att inte konkurrera med Pontiac. De fick inte heller gå ner till en lägre klass för att inte konkurrera med Opel. De var med andra ord låsta mellan premium/sportiga/"vanliga" bilar. Hur ska man kunna profilera sig på det viset?
"Vi gör bilar som är lite lyxiga, men inte lika lyxiga som Mercedes, lite sportiga, men inte lika sportiga som BWM, och lite dyrare än Opel" Sjysst slogan.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Har ögnat igenom tråden! Jag tror att allt detta handlar om pengar och att regeringen har bedömt att det kommer att kosta mindre att skita i att hjälpa SAAB och satsar på att skuta till pengar till annat som kommer med arbetslöshet(dvs a-kassa, högskolor m.m.)

Jag tror att det är bättre att lägga ner SAAB och satsa på nystartade företag där det finns en utvecklings möjlighet på teknik området och ta vara på den kunskap som finns iom bilbyggeri.

Permalänk
Hjälpsam

Jag köpte iaf. en ny 9-3 sedan 2007, som jag fortfarande är mycket nöjd med.
Automatlåda och Turbo, varvar ca 2000 rpm vid hundra, grymt snygg färg (titangrå).
Tror att GM använt Saab som utvecklingsföretag och valt att låta det gå med förlust av skattetekniska skäl, tex har tydligen Saab fått betala multum för bildelar som dom köpt av Opel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Den som vill se en kort reklamfilm för nya 9-5an klickar på följande länk:

http://www.youtube.com/watch?v=QMNy8AE4D6E

Skruva upp ljudet då den är inspelad med låg volym.

Rörande!

HOPPAS att någon köper upp SAAB så denna fantastiska bil blir till salu snart...

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davyp3
Den som vill se en kort reklamfilm för nya 9-5an klickar på följande länk:

http://www.youtube.com/watch?v=QMNy8AE4D6E

Skruva upp ljudet då den är inspelad med låg volym.

Rörande!

HOPPAS att någon köper upp SAAB så denna fantastiska bil blir till salu snart...

Jag tyckte den såg ganska fräsch ut:) Man kan väll hoppas att dom som arbetar där startar upp ett eget och sätter bilen i produktion:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davyp3
Den som vill se en kort reklamfilm för nya 9-5an klickar på följande länk:

http://www.youtube.com/watch?v=QMNy8AE4D6E

Skruva upp ljudet då den är inspelad med låg volym.

Rörande!

HOPPAS att någon köper upp SAAB så denna fantastiska bil blir till salu snart...

Har aldrig själv varit direkt SAAB-frälst, men den 9-5:an ser ju riktigt bra ut...synd att den antagligen hade varit hutlöst dyr och troligen inte kommer ut ur spjälsängen...verkligen synd :/
Lider med dom som tagit fram modellen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davyp3
Den som vill se en kort reklamfilm för nya 9-5an klickar på följande länk:

http://www.youtube.com/watch?v=QMNy8AE4D6E

Skruva upp ljudet då den är inspelad med låg volym.

Rörande!

HOPPAS att någon köper upp SAAB så denna fantastiska bil blir till salu snart...

Personligen tycker jag inte det var något speciellt som skulle få mig att välja just den bilen.
Den var inte ful eller så. Men en HUD har flera bilar nuförtiden.
Förmodligen så är den på tok för dyr om man jämför med andra märken.
Får de ut den till kund för 140 000 så kanske de kan få några sålda. Men den risken är ju minimal även om saab överlever.
Vill folk ha en lyxbil så köper man inte saab, och speciellt inte när det går dåligt för alla i allmänhet och många förlorar jobben. De får tänka om.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davyp3
Den som vill se en kort reklamfilm för nya 9-5an klickar på följande länk:

http://www.youtube.com/watch?v=QMNy8AE4D6E

Skruva upp ljudet då den är inspelad med låg volym.

Rörande!

HOPPAS att någon köper upp SAAB så denna fantastiska bil blir till salu snart...

Så länge den är markant billigare mot jämförande BMW eller Audi lär några köpa den. Dock känns "baken" väldigt inspirerad av tyska bilar

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Personligen tycker jag inte det var något speciellt som skulle få mig att välja just den bilen.
Den var inte ful eller så. Men en HUD har flera bilar nuförtiden.
Förmodligen så är den på tok för dyr om man jämför med andra märken.
Får de ut den till kund för 140 000 så kanske de kan få några sålda. Men den risken är ju minimal även om saab överlever.
Vill folk ha en lyxbil så köper man inte saab, och speciellt inte när det går dåligt för alla i allmänhet och många förlorar jobben. De får tänka om.

Ja, fast en Saab är och vill inte vara någon lyxbil. Nya 9-5an skulle prissättas i enlighet med vad en motsvarande A6a skulle ha kostat. Båda bilarna är premiumbilar (Audin lyckas såklart bättre med det).

Är det bara jag som inte tycker att någon Saab är speciellt dyr egentligen? Rätt så mycket bil för pengarna tycker jag personligen. Synd på nya 9-5an, en sådan med 190hk diesel och automat hade kunnat bli en rolig grej att ge till farsan.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
jag har jobbat inne på SAAB och jag har hört tjatet om att vi ska bygga bilar i Premium klass, när man siktar så högt blir även priset högre=färre som har råd när de kan få en, Opel görs ju med många liknande delar som SAAB men billigare, sen var det först mot slutet av min tid där, innan de gick över till dagskift som de började "anpassa kostymen" dvs minska personalen på avdelningarna.

Jo, jag har hört det flera gånger. SAAB är en lyxbil i klass med BMW fast till priset av en volvo.
Fast vill folk ha en lyxbil så vill de betala för det och tyvärr med SAAB så har de ett andrahandsvärde av skit. Köper man en ny SAAB eller en 2 år gammal SAAB?
När den "äldre" kostar en tredjedel så mycket?
Jag vet vad jag hade köpt iallafall.

SAAB har inte lyckats få ut sin önskan om att vara premium till den breda massan. Så Svensson ser fortsättningen på SAAB 92 medans ledningen ser utmanaren till BMW 630 fast till halva priset...
http://sv.wikipedia.org/wiki/SAAB_92

Svensson tycker 300 000 - 400 000 är mycket för en ny bil som de känner är "Svensson". Lyxåkskillarna tycker att 400 000 är lite för lite för en riktig lyxbil. De vill helst lägga 800 000 på en "riktig" lyxbil.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Personligen tycker jag inte det var något speciellt som skulle få mig att välja just den bilen.
Den var inte ful eller så. Men en HUD har flera bilar nuförtiden.
Förmodligen så är den på tok för dyr om man jämför med andra märken.
Får de ut den till kund för 140 000 så kanske de kan få några sålda. Men den risken är ju minimal även om saab överlever.
Vill folk ha en lyxbil så köper man inte saab, och speciellt inte när det går dåligt för alla i allmänhet och många förlorar jobben. De får tänka om.

Men tjena hej, en sån bil för 140 000, vad förväntar du dig?

BMW tar ju c:a 160 000 för sin X1... i TILLVALSKOSTNAD för att få den acceptabel!!! Kunde lätt lagt på 100 000 till om jag ville ha lite ROLIGA saker som taklucka, backkamera osv...

Och det är utan HUD, finns inte ens som tillval på den...

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Saab borde ha satsat på mindre bensinsnåla miljöbilar istället för att försöka skapa alternativ till tyska bilar. Och kanske anställt en bildesigner med några nya fräscha idéer. Saab har aldrig någonsin varit snygga.

Fattar inte varför arbetarna är sura på regeringen när dom borde ha varit arga på idioterna som styr Saabs bilar istället. Det är ju dom som gjort ett jävligt kasst jobb på att bygga bilar.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Saab borde ha satsat på mindre bensinsnåla miljöbilar istället för att försöka skapa alternativ till tyska bilar. Och kanske anställt en bildesigner med några nya fräscha idéer. Saab har aldrig någonsin varit snygga.

Fattar inte varför arbetarna är sura på regeringen när dom borde ha varit arga på idioterna som styr Saabs bilar istället. Det är ju dom som gjort ett jävligt kasst jobb på att bygga bilar.

Instämmer till fullo.

Visa signatur

inför åldergräns på ÖÄ!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Tror du på allvar att Sverige går under bara för att ett (dock stort) bolag konkursar? Mycket intressant då vi kan dra paralleller till varvsnedläggningen och det stöd man skapade då, men inte hjälpte ju det. Varför ska det satsas pengar på något som är dödfött från början?

Och nej, det handlar inte om att staten per definition inte kan driva aktiebolag. Däremot vad talar för att staten ska kunna driva det när ingen annan verkar klara av det.

Skrev jag någonsin att Sverige går under utan SAAB? Var i den meningen försöker du dra ur den parallellen? Det är inte sådär speciellt bra för Volvo att SAAB försvinner, de viner förmodligen inte något på det då Sveriges bilindustri blir försvagad.

Sen att jag tycker att staten kunde spelat lite med pengar och hålla igång SAAB ett par år för att se hur det kunde gå är något jag tror skulle kunna ha fungerat ifall de ändrade SAAB en aning. Men det får vi ju aldrig veta.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Skrev jag någonsin att Sverige går under utan SAAB? Var i den meningen försöker du dra ur den parallellen? Det är inte sådär speciellt bra för Volvo att SAAB försvinner, de viner förmodligen inte något på det då Sveriges bilindustri blir försvagad.

Sen att jag tycker att staten kunde spelat lite med pengar och hålla igång SAAB ett par år för att se hur det kunde gå är något jag tror skulle kunna ha fungerat ifall de ändrade SAAB en aning. Men det får vi ju aldrig veta.

Hade du varit beredd att investera dina privata sparpengar i SAAB?