Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Ja alla sluta datanörda sig och spring ut och protestera mot att ett företag som inte längre tillverkar konkurensmässiga produkter går i konkurs.
Speciellt när det finns helt andra oviktiga saker att engagera sig i som miljöförstöring svält och krig.

Å miljöförstöring!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Ja! Sen kan vi använda skattepengar för att rädda alla andra bolag som går i konkurs!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

Will somebody pleeeeeeease think of the children!!!!!!!!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ja! Sen kan vi använda skattepengar för att rädda alla andra bolag som går i konkurs!

Hur ska vi då ha råd att vara nr 1 på att skänka bort skattepengar till andra länder?

Jag ser inte frågan som om staten skall hjälpa företag när staten suger ur företag pengar som självklar. Dock tycker jag prognosen för Saabs framtid var lite för osäker.
Och med hjälpa tänker jag på infrastruktur och liknande, vilket staten har satsat på i västra götaland.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanslagna*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Hur ska vi då ha råd att vara nr 1 på att skänka bort skattepengar till andra länder?

Jag ser inte frågan som om staten skall hjälpa företag när staten suger ur företag pengar som självklar. Dock tycker jag prognosen för Saabs framtid var lite för osäker.
Och med hjälpa tänker jag på infrastruktur och liknande, vilket staten har satsat på i västra götaland.

Hur menar du, förstår inte riktigt vad du menade :p. Kanske är jag som är trött.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Förutsättningen för att protestera tordes väl ändå vara att man har köpt en fabriksny SAAB senast typ 5 år sedan. Helst enbart typ 2-3 år sedan.
Undrar hur många som jobbar på SAAB som kör en sådan bil.

Eller tänker jag fel nu? En bil kanske förväntas användas längre än 5 år av den målgrupp som köper fabriksnya bilar?

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tror ni det kommer att ta innan arbetslösheten är tillbaka på bra nivåer igen? Jag har ju säkert fel men jag tror att vi kommer att få det tufft med arbetslöshet länge i Sverige.

Jag och en arbetskamrat diskuterade lite om hurvida det var bra om regeringen skulle köpa SAAB eller inte. Han menade då på att det kunde vara bra att hålla igång SAAB under kanske 10 år och dra ner bitvis istället för att släppa hela bomben direkt ifall det gick dåligt. Men jag sa då att tar man allt direkt så sparar staten in de pengarna som det skulle kosta att hålla igång det och satsar på nya saker och teknologier. Men samtidigt blir ju det så att man måste lägga en massa pengar på att betala akassor och skit istället.

Egentligen så är ju frågan vad som är värst. För samtidigt som SAAB kanske går i förlust en del så är det kanske inte lika mycket som de behöver betala för en mängd akassor som det blir.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Hur menar du, förstår inte riktigt vad du menade :p. Kanske är jag som är trött.

Försökte vara lite ironisk, inget riktigt menat.
Sverige skänker ca 30miljarder om året i bistånd, för en person där Saab-krisen kan förstöra dens liv, så kan denna tycka att staten skulle prioritera svenska arbeten mer istället.

Nu skall man inte ställa bidrag emot varandra, då man kan jämföra många. Men svenska staten är inte minimal och inte enbart gör bara de sysslor som den måste göra, därav vår höga skattenivå. Och då argumentera som att staten enbart skall göra de minimala sakerna i just en fråga tycker jag är lite fel.

Nu har dock Saab gått dåligt längre, men om Saab hade varit i ett mycket bättre läge, så hade jag kunnat tänka mig att staten skulle kunna hjälpa när staten ändå skänker pengar till en massa annat.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Försökte vara lite ironisk, inget riktigt menat.
Sverige skänker ca 30miljarder om året i bistånd, för en person där Saab-krisen kan förstöra dens liv, så kan denna tycka att staten skulle prioritera svenska arbeten mer istället.

Nu skall man inte ställa bidrag emot varandra, då man kan jämföra många. Men svenska staten är inte minimal och inte enbart gör bara de sysslor som den måste göra, därav vår höga skattenivå. Och då argumentera som att staten enbart skall göra de minimala sakerna i just en fråga tycker jag är lite fel.

Nu har dock Saab gått dåligt längre, men om Saab hade varit i ett mycket bättre läge, så hade jag kunnat tänka mig att staten skulle kunna hjälpa när staten ändå skänker pengar till en massa annat.

Om Saab gått bättre tror jag garanterat staten skulle gått in

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Förutsättningen för att protestera tordes väl ändå vara att man har köpt en fabriksny SAAB senast typ 5 år sedan. Helst enbart typ 2-3 år sedan.
Undrar hur många som jobbar på SAAB som kör en sådan bil.

Eller tänker jag fel nu? En bil kanske förväntas användas längre än 5 år av den målgrupp som köper fabriksnya bilar?

Med tanke på den enorma värdeminskning en ny bil har, är det få privatpersoner som köper nya bilar. Många företag behåller sina bilar i tre år för att hela tiden ha fabriksgaranti att åberopa vid problem med bilarna.

Vidare hjälper det i allra högsta grad att även köpa begagnade SAAB-bilar då det håller uppe priset på begagnade bilar vilket i sin tur gör att den som skall köpa ny bil inte förlorar lika mycket i värdeminskning och därmed gör en mindre dålig affär. Man vågar alltså köpa en ny SAAB om man vet att man får ett bra pris för den vid försäljning sedan!

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Faktum kvarstår ju, om SAAB vore ett vinstföretag som blivit fult mörkat av GM, varför skulle dom då göra sig av med sin lilla kassako? Finns i min värld ingen anledning, bli av med både kunskap och inkomstkälla. Allt pekar ju på att det är som de flesta är överrens om, att SAAB tyvärr är ett gigantiskt förlustföretag. Visa annars gärna nån indicier som pekar på det ni menar.

Det faktum att GM behållit SAAB sedan nittiotalet talar ju för att man trots allt haft nytta av bolaget även om man inte bokfört vinster i det, inte sant?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davyp3
Det faktum att GM behållit SAAB sedan nittiotalet talar ju för att man trots allt haft nytta av bolaget även om man inte bokfört vinster i det, inte sant?

Mycket möjligt att man "fuskat" så att de amerikanska bolagen sett bättre ut på pappret! men frågar är Hur ska man bevisa det om det är sant?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Förutsättningen för att protestera tordes väl ändå vara att man har köpt en fabriksny SAAB senast typ 5 år sedan. Helst enbart typ 2-3 år sedan.
Undrar hur många som jobbar på SAAB som kör en sådan bil.

Eller tänker jag fel nu? En bil kanske förväntas användas längre än 5 år av den målgrupp som köper fabriksnya bilar?

när SAAB körde med 2 skift var det många som leasade en SAAB, (lr opel, beroende på hur mkt pengar man ville lägga) när fabriken gick över till dagtid blev det för dyrt med avgiftenn på leasing bilar då lönen sänktes;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davyp3
Det faktum att GM behållit SAAB sedan nittiotalet talar ju för att man trots allt haft nytta av bolaget även om man inte bokfört vinster i det, inte sant?

Eller så kan det vara så att det har varit dyrare att ha göra sig av med det...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Jag och en arbetskamrat diskuterade lite om hurvida det var bra om regeringen skulle köpa SAAB eller inte. Han menade då på att det kunde vara bra att hålla igång SAAB under kanske 10 år och dra ner bitvis istället för att släppa hela bomben direkt ifall det gick dåligt. Men jag sa då att tar man allt direkt så sparar staten in de pengarna som det skulle kosta att hålla igång det och satsar på nya saker och teknologier. Men samtidigt blir ju det så att man måste lägga en massa pengar på att betala akassor och skit istället.

Men nu förlorar SAAB så vansinnigt mycket per anställd att det hade varit helt galet att köpa företaget och sedan driva det med förlust i tio år.

Det är inte värt att bromsa ner döden om det kostar flera gånger mer än att stoppa allt direkt.

Om vi jämför med vad det hade kostat att köpa SAAB så skulle man kunna ge alla SAAB-arbetare som blir sparkade pengar för att klara sig i flera månader. Många kommer antagligen att få jobb direkt dessutom, vilket lindrar fallet för de som inte får det.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davyp3
Med tanke på den enorma värdeminskning en ny bil har, är det få privatpersoner som köper nya bilar. Många företag behåller sina bilar i tre år för att hela tiden ha fabriksgaranti att åberopa vid problem med bilarna.

Vidare hjälper det i allra högsta grad att även köpa begagnade SAAB-bilar då det håller uppe priset på begagnade bilar vilket i sin tur gör att den som skall köpa ny bil inte förlorar lika mycket i värdeminskning och därmed gör en mindre dålig affär. Man vågar alltså köpa en ny SAAB om man vet att man får ett bra pris för den vid försäljning sedan!

Jag förstår hur du menar, men jag tycker ändå att det blir lite "vill ha kvar mitt jobb men vill inte köpa företagets produkter".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
när SAAB körde med 2 skift var det många som leasade en SAAB, (lr opel, beroende på hur mkt pengar man ville lägga) när fabriken gick över till dagtid blev det för dyrt med avgiftenn på leasing bilar då lönen sänktes;)

Det tyder väl i så fall på att SAAB inte är en attraktiv affär?
Tycker fortfarande lite "vill, så länge jag slipper!".

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Men nu förlorar SAAB så vansinnigt mycket per anställd att det hade varit helt galet att köpa företaget och sedan driva det med förlust i tio år.

Det är inte värt att bromsa ner döden om det kostar flera gånger mer än att stoppa allt direkt.

Om vi jämför med vad det hade kostat att köpa SAAB så skulle man kunna ge alla SAAB-arbetare som blir sparkade pengar för att klara sig i flera månader. Många kommer antagligen att få jobb direkt dessutom, vilket lindrar fallet för de som inte får det.

Ja det är ju det som är frågan. Vore kul att se en liten studie på detta senare hur länge varje arbetare fick gå arbetslös i snitt. Tyvärr ser jag inte lika hoppfullt på deras framtid som du gör men hoppas att jag har fel.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Vad tror ni på värdet på nya 9-5 om några år?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Eller så kan det vara så att det har varit dyrare att ha göra sig av med det...

Så det var billigare nu?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Så det var billigare nu?

De har ju kris så de kan inte precis vänta även om de hade velat.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Så det var billigare nu?

Eller så går Saab ännu sämre nu så det är dyrare att ha kvar det nu än innan + att de har mindre att spendera och måste dra ner kostnaderna.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

GM hoppades kanske på att kunna sälja SAAB någon gång under de senaste åren. Hade dealen med Koenigsegg gått igenom hade det väl sett annorlunda ut, men någon gång måste de väl insett att SAAB är värt mindre än utgifterna och kostnaderna som kommer av att sälja.
Var det först nu? Verkar skumt.

Har också svårt att tänka mig att nedläggningen av Saab skulle vara så svår för GM kostnadsmässigt (uppskattat till 15-20 miljarder SEK). Inget litet företag precis, de gjorde en förlust på 274 miljarder SEK och hade en omsättning på 150 miljarder USD 2008.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Skulle vara väldigt roligt om några nya 9-5or faktiskt kom ut på marknaden. Personligen hade jag nog definitivt övervägt att köpa en om behovet av bil fanns. Jag menar, andrahandsvärdet behöver inte alltid vara speciellt relevant. Det beror helt enkelt på när/om man hade tänkt att sälja bilen.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Skulle vara väldigt roligt om några nya 9-5or faktiskt kom ut på marknaden. Personligen hade jag nog definitivt övervägt att köpa en om behovet av bil fanns. Jag menar, andrahandsvärdet behöver inte alltid vara speciellt relevant. Det beror helt enkelt på när/om man hade tänkt att sälja bilen.

exakt

en 20 år gammal bil har nästan tappat allt sitt värde. även om det var en merca som kostade millen ny eller en volvo 740.

kanske vore nått köpa för att spara till eftervärlden.

farsan beklagar sig ofta att han sålde båda sina p1800 (varav en var ES, "kombin") eller sin röda Amazon 123 GT

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Nya 9-5 lär nog bli ett riktigt samlarobjekt om inte Spykers sista giv går hem.

Permalänk
Medlem

Såja, då var det klart. GM säljer SAAB till Spyker Cars för 350milj USD.. pressrelease kan läsas på GM:s hemsida http://media.gm.com/content/media/us/en/news/news_detail.bran...

Edit:

Dags att fira med en lite svensk whisky nu

Permalänk
Medlem

Fasiken, jag ville vara först med det där.
Idag är man glad.

Fan håller med m0rk, ska fram med MackMyra Special!

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Så nu kommer SAAB spira mot nya höjder fast först får vi ju givetvis veta om den hemliga GM-konspirationen som kört SAAB i botten förstås. Eller det kanske hör till affären att Spyker aldrig får berätta om den när Spyder får SAABs finanser.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Såja, då var det klart. GM säljer SAAB till Spyker Cars för 350milj USD.. pressrelease kan läsas på GM:s hemsida http://media.gm.com/content/media/us/en/news/news_detail.bran...

Edit:

Dags att fira med en lite svensk whisky nu

Jippy, här ska också firas. Dock främst för min egen del, nej jobbar ej på saab men vill ej ha runt en 10 000st nya arbetslösa i orten.

Frågan är dock om Saab stannar kvar på orten? Belgien (enligt skittidningar) erbjöd sig en miljard i lånegarantier om spyker flyttade saab dit. http://www.dn.se/ekonomi/belgien-vill-ha-saab-till-antwerpen-...
(vilket jag direkt tolkar som en krigshandling, och min högaffel är vässad )
Skämt åsido: Men jag hade för mig att det fanns lagar som förbjöd länder att erbjuda företag pengar, för att de ska flytta till sitt land. Precis som det är med kommuner.

Nå de kan ju även flytta till andra länder. Så detta behöver inte betyda så mycket för trollhättan ändå. Dock är lite utdragningar bra, trollhättan har redan idag väldigt hög arbetslöshet och det är inte precis "rätt tid" för ännu mer.

Dessutom bana väg i väst projektet har inte riktigt kommit igång, jag tycker det tar lika lång tid att åka mellan trollhättan och göteborg idag som för 3år sedan. (tågen kör sakta, massa stop. Dock mellan öxnered & trollhättan är det en faslig skillnad i restid)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".