Få tillbaka gamla Bass-Boost!

Permalänk
Medlem

Få tillbaka gamla Bass-Boost!

Hej Sweclockers, och god jul! Jag hoppas att det är flera än jag själv som inte tittar på grinchen och kalle anka för tillfället som skulle kunna hjälpa mig.

Inledning:
Jag använder inget ljudkort utan moderkortet står för ljudet, och både i Vista och Windows 7 har jag haft möjligheten att skruva upp basen ifall jag går in på Playback devices/Properties på speakers/Enhancements/Bass-Boost

I Vista kunde jag välja 3-6-9dB.
I Windows 7 kunde jag välja 3-6-9-12-15-18-21dB

Problemet:
En dag skulle jag ställa in basen efter mina hörlurar, passade även på att testa ifall mina hörlurar hade 5.1 stöd, så jag körde "Configure speakers". Mina hörlurar stöttade som väntat INTE 5.1, men efter testet så hade min Bass-Boost möjlighet förändrats.. Eftersom jag inte har möjlighet att printscreena hur det var innan så gjorde jag en snabb kladdbild i paint.

Före och efterbild

Före:

Efter:

Lösning:
Vet någon hur jag skulle kunna resetta inställningarna till de gamla eller om det finns något så enkelt som en inställning emellan de olika bas-ökningarna. Detta går mig på nerverna då basen är såpass klen i mina sennheiser 515 hörlurar, visst visst, klart ljud som fan, men musiken blir rätt stel utan bas.

Tack i förhand! Over'n'out

Permalänk
Medlem

Haha det finns fler Östersundare som inte sitter klistrad framför TVn

Testat att confa om högtalarna/lurarna igen fast välja stereo istället? Då borde du få tillbaka inställningarna du hade från början.

Visa signatur

Antec P180B | Corsair HX620W | Asus P5P55D | Core i7 860 | 4Gb Corsair Dominator 1600mhz | 1TB Seagate 7200.11 | GeForce GTX285 |
Vattenkylning: MCR220, MCR320, MCP355 (XSPC-top), DD Dual-bay Res | EK Wave, EK S-max NB | MCW60

Permalänk
Medlem

Haha, kul att höra! och tackar så mycket, det fungerade!

Permalänk
Medlem

Vill du få tillbaka EQn med så
http://www.addictivetips.com/windows-tips/get-the-realtek-equ...

AC97 EQn fungerar med HD drivisarna, mycket användbart imo..