Permalänk

Nytt GFX, nu lr vänta

Tänkte skaffa ett bättre GFX till min i7 920, har i dagsläget en GTS250 som flaskar rejält i crysis. Nu e frågan: ska jag vänta på Nvidia o deras Fermi eller slå till nu o införskaffa ett par sånahär: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=469950

?

Permalänk
Keeper of Traditions

Korten kommer ju bli billigare när Nvidia släpper sina kort och konkurrensen tar fart... just nu har ju ATI monopol, så då är ju priserna höga.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Så du menar altså o vänta. När tror ni dom nya grafikkorten kommer o dyka upp då?

Permalänk
Medlem

Om du inte vill ha ATI:s grejer, som är klart bäst för tillfället, så skulle iaf jag vänta på Fermi. Det känns ju lite fel att köpa två st nya DX10-kort när DX11 är den nya standarden. Räkna dock med att Fermi kommer att kosta minst 3500kr samt att det kommer att dröja ett tag innan de finns att köpa i stora mängder. Enligt uppgifter kommer vi ev. att få vänta tills April 2010 innan korten dyker upp.

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milohenke
Om du inte vill ha ATI:s grejer, som är klart bäst för tillfället, så skulle iaf jag vänta på Fermi. Det känns ju lite fel att köpa två st nya DX10-kort när DX11 är den nya standarden. Räkna dock med att Fermi kommer att kosta minst 3500kr samt att det kommer att dröja ett tag innan de finns att köpa i stora mängder. Enligt uppgifter kommer vi ev. att få vänta tills April 2010 innan korten dyker upp.

Skulle DX11 vara den nya standarden..?

Näe, det tror jag inte.

Och de kommer verkligen inte att kosta minst 3500 heller...

Sen är det verkligen inte fel att köpa 2 st DX10 kort, prestandan är grym och behöver man inte nyheterna i DX 11, så varför betala massa extra?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Tja, det dyker upp en hel del spel med stöd för DX11 inom snar framtid och då kommer det antagligen att kännas lite trist att sitta med nyinköpta DX10-kort. Det mesta pekar även på att DX11 får klart större genomslag än DX10.

Jag skulle bli förvånad om de bättre Fermi-modellerna kommer att kosta mindre än 3500kr den första tiden. Med tanke på att kretsen innehåller ~3milj transistorer så finns det inte mycket som pekar på något annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newklear
Skulle DX11 vara den nya standarden..?

Näe, det tror jag inte.

Och de kommer verkligen inte att kosta minst 3500 heller...

Sen är det verkligen inte fel att köpa 2 st DX10 kort, prestandan är grym och behöver man inte nyheterna i DX 11, så varför betala massa extra?

DX 9/10 är faktiskt inte nyare än 11.. Men jag är inte totalt korkad så jag fattar vad du menar och håller med

Till TS, ska du köpa nu så välj ett hd5870 för ca 3500kr. Bör gå att få tag på om du kolla varje dag i en månad ;D annars vänta. Får du tag på två gtx 260 för 3000 kr så är det iofs inte så dåligt. Men du får med allt fint krux som kommer med sli/crossfire vilket gör hd5870 är ett bättre val imo.

Och jo fermi lär vara dyr. Men det kommer finnas bättre grejer till bättre pris ändå för just nu är ATI helt överlägsna utan konkurrens.. Det kommer förhoppningsvis fermi ändra på.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

DX9 vs DX10 vs DX11:
http://www.overclock.net/ati/597046-dx11-vs-dx10-vs-dx-9-a.ht...

Demo av DX11 (+ lite PR-snack och sånt som man får sålla bort)
http://www.youtube.com/watch?v=6Wp4Y-u8-Qw

Permalänk
Medlem

ett till gts 250 är ju en billig uppgradering.

Visa signatur

QX9650, GTX295+GTX285, Asus Rampage Formula, 2x VelociRaptor 150Gb Raid0, Corsair HX1000, CM Stacker ST01, Eizo HD2441W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av golflars
ett till gts 250 är ju en billig uppgradering.

Spelar ingen roll vad d kostar. Vill ha ett system som e tyst och kraftfult. 250 e för klent, även i SLI.

Alltså vad jag förstår så e DX11 da shit nu o man ska helst vänta på kort som stödjer d. Men fan sitta o vänta tills april d blir inte kul. Kan inte nvidia skynda på, d var väl 50000 år sen dom släppte ngt nytt.

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriggus
DX 9/10 är faktiskt inte nyare än 11.. Men jag är inte totalt korkad så jag fattar vad du menar och håller med

Dx11 är nyare, men det har knappast blivit en standard än.

Dx9 är fortfarande standarden, då dx10 aldrig blev någon sådan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lastochka
Spelar ingen roll vad d kostar. Vill ha ett system som e tyst och kraftfult. 250 e för klent, även i SLI.

Då är det väl bara att köpa ett 5970 och sen byta kylare... knäpptyst och väldigt kraftfullt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lastochka
Spelar ingen roll vad d kostar. Vill ha ett system som e tyst och kraftfult. 250 e för klent, även i SLI.

Alltså vad jag förstår så e DX11 da shit nu o man ska helst vänta på kort som stödjer d. Men fan sitta o vänta tills april d blir inte kul. Kan inte nvidia skynda på, d var väl 50000 år sen dom släppte ngt nytt.

Jag vet att 2x 250 inte är det kraftfullaste (3sli är ju också ett alternativ), men just nu är de det prisvärdaste alternativet. Sedan är det bara att vänta tills fermi kommer ut så att ati sänker sinna priser som de brukar göra. Dessutom sitter du ju bara på en 22 tummare.

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/gf-gts250-sli_...

Två GTS250 är ju iaf bättre än ett GTX285 och det finns ju en hel del kort som är sämre.

Visa signatur

QX9650, GTX295+GTX285, Asus Rampage Formula, 2x VelociRaptor 150Gb Raid0, Corsair HX1000, CM Stacker ST01, Eizo HD2441W

Permalänk

Aight. Det blev en GTS250 till: http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:2367127

Exakt kopia av d kortet jag har nu - problemet var o hitta en, för den jag har e TOP modell med factory OC. Tror köpte sista ex för produkten finns inte längre kvar. Pröjsade strax under tusenlapp vilket e helt ok, måste var't prissänkt för o göra slut på lagret hehe

Hoppas d räcker fram till våren lr när fermi nu kommer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newklear
Då är det väl bara att köpa ett 5970 och sen byta kylare... knäpptyst och väldigt kraftfullt.

Nejfan ingen ATI crap i min puter - dom må göra fin HW men deras drivrutiner suger apa. Sen att orka o modda grejer sånt har man inte tid med numera, jag hellre pröjsar extra för d om dom gör d på fabriken lol .

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig köpa ett grafik kort utan dx 11, det börjar komma fler och fler spel med det nu. Ati är idag bästa köpet, hd 5870, 5850 eller 5970 tycker jag alla är prisvärda kort. Om du är nvidia fanboy så skulle jag väntat på nvidias nästa kort men ingen vet när de kommer så har du otur blir det en lång väntan.

Sen några år tillbaka har nvidia alltid varit de som haft sämre kvalitet på sina drivare, men att nvidia för länge sedan hade bättre än ati tycks leva kvar på något vänster.

Jag hoppas bara du inte köper något sådant där nvidia kort som blåser ut varmluften i lådan i stället för ut från lådan som riktiga grafik kort skall göra.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lastochka
Nejfan ingen ATI crap i min puter - dom må göra fin HW men deras drivrutiner suger apa. Sen att orka o modda grejer sånt har man inte tid med numera, jag hellre pröjsar extra för d om dom gör d på fabriken lol .

Det är inget fel på ATI's drivrutiner, det är bara skit bakom tangentbordet.

Och vaddå modda..?

Kallar du det att modda bara för att man måste skruva upp ett par skruvar, byta kylare och sen skruva tillbaks skruvarna..?

Men visst visst, gör som du vill!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.