Chrome avancerar bland webbläsarna

Permalänk
Melding Plague

Chrome avancerar bland webbläsarna

Under december månad lyckades Google Chrome öka sin marknadsandel med 0,7 procentenheter. Webbläsaren övertar därmed Safaris plats som den tredje mest använda.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har kört ChromePlus nu ett tag och kommer troligen inte byta igen. Väldigt snabba med nya funktioner och knappt några buggar vad jag har hittat. Var bara att installera så tog den alla bokmärken och lösenord från FF också så blev inte ens jobbigt att göra det. Sen kan man ju även synka bokmärken i senare versioner.

Permalänk
Medlem

Kul att höra! Kör med Chrome på min netbook, då det är betydligt bättre optimerat menymässigt, större surfyta på liten skärm.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig fastnat för Chrome. Jag är nöjd som jag är till Opera.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

Coolt Rätt åt apple haha

Visa signatur

Balle

Permalänk
Inaktiv

IE:s dominans blir mindre och mindre för varje dag som går. Precis som Mr Balmers hår

Google Chrome är en grym webbläsare.

Permalänk
Medlem

Kul att folk börjar få upp ögonen för chrome. Den har det en webbläsare ska ha, och är utan tvekan snabbast på min netbook. Störst yta att surfa på, inga stora fula menyer.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Kan inte mer än hålla med Nioreh83, älskar chrome

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Med ett sådant varumärke i ryggen är det inte konstigt att Chrome snor åt sig marknadsandelar. företag som FF och Opera måste skaffa sina andelar genom hårt arbete och bra program

Permalänk

bytte själv från FF till Chrome, är mycket nöjd, enda dumma med chrome är att den blinkar vitt när man laddar ny sida (för att den är så snabb antar jag...)

Permalänk

Mjo, Chrome valet för mig också.
Snabbheten och surfytan viktiga punkter för mig, men även att sidor funkar

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Har kört me Chrome sen första officiella Betan, lär inte byta ifrån den. Känns så mkt rappare och fräschare än andra webläsare

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Installerade precis Chrome och än så länge är jag skit nöjd
Cleant och alla sidor funkar fint.

Kör annars med firefox men vissa sidor vill krångla när det gäller flash osv.

Permalänk
Medlem

Webkit är framtiden alltså. Är nog bara en tidsfråga innan Microsoft lägger ner fjanteriet att göra sina egna renderingsmotorer och går över till webkit. Men jag kör fortfarande Firefox och kommer göra det tills det finns ett noscriptliknande tillägg till Chrome, då kommer jag byta till Chrome förmodligen. För det är ju inget snack om att Webkit är snabbare än Gecko.

Sen så är jag lite skeptisk till hur pollen presenteras, ofta rätt stora skillnader mellan olika versioner av webbläsarna, de borde splittas upp, tex från IE till IE6, IE7 och IE8, Firefox till Firefox 1, 2 och 3 osv. Det skulle vara intressantare enligt mig, framförallt att se andelen som fortfarande använder IE6

Visa signatur

En potatis

Permalänk

http://service.futuremark.com/peacekeeper/ säkert gammal för det flesta...
Någon som har koll på mer specifika tester, typ där de olika(javascript, flash, rendering etc) delarna spec:as upp?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk

Gillar FF mest då den känns stabilast, dessutom går den att configa så den ger mer webyta än både chrome och safari

SS på mitt FF atm: [img="http://img229.imageshack.us/img229/5039/ffconfig.th.jpg"]

Så har jag ställt in att man bläddrar bland bokmäsrken iställlet för historik när man skriver i adressfältet FF äger ^^

Permalänk
Medlem

0.7 procentenheter upp. 17 procent upp.

För övrigt är jag inte förvånad. Det är snabbt och lätt och sköna funktioner i Chrome.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TampongTomte
Det skulle vara intressantare enligt mig, framförallt att se andelen som fortfarande använder IE6

På mitt jobb var det för bara några månader sedan som IE7 rullades ut och IE6 förpassades till arkivet.
Fast iofs, ju större organisationer destå mer parametrar att ta hänsyn till, så gissar att många giganter kommer köra IE6 ett bra tag till...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Just formaterat om datorn och jag hade faktiskt tänkt köra Chrome som default. Tog mig dock bara 5min innan jag hittade en sida som den inte visade korrekt. Får se om det blir Firefox som förrut eller om jag skippar att installera det då jag inte är så brydd egentligen bara saker och ting fungerar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Tog mig dock bara 5min innan jag hittade en sida som den inte visade korrekt.

Starkt jobbat
För skojs skull, testa rapportera sidan och se hur länge det dröjer innan det fixas eller om det rent av är generalknaskodning av sidan som är problemet.

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Hmm, de anger ingenting om hur statistikt säkra dessa trender är. När de anger en sådan exakt siffra för FF som 24,61%, en nedgång på 0,11 procentenheter på en månad men inget intervall undrar man lite hur de tänker.
Sedan blev jag inte heller riktigt klok på vilka siter de kollade besökarnas läsare.
Har aldrig provat Chrome och med tanke på att man inte vill använda en läsare från MS känner jag kanske inte direkt att jag vill använda en läsare från Google istället. Skulle kännas lite som ur askan i elden, typ.

Permalänk
Medlem

Chrome is the shitz, finns ett IE-Tab Addon om man vill logga in på banken o dyl ^_^

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Chrome is the shitz, finns ett IE-Tab Addon om man vill logga in på banken o dyl ^_^

IE Tab har iofs funnits till Firefox i ett antal år...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Hur var det med Google och deras rätt att logga alla användares surfvanor och använda dessa hur de bäst behagade för de som använde Chrome? Väldiga skriverier om detta när Chrome kom.

Permalänk

Finns bara en 100-procentig lösning på det...
Gräv en lagom stor och djup grop, hoppa ner, fyll med cement.
Allt annat är naivt.

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Gillar chrome, visserligen har jag också sett vissa sidor som inte visas korrekt, all forumkod funkar inte heller som det ska, men det är lätt att ta sig förbi. Det är också något som kommer bli bättre med tiden. Hoppas chrome växer snabbt så att alla onlineprogram ska börja stödja chrome.

Chrome är annars helt klart snabbaste och smidigaste webbläsaren jag använt.
Benkaboy jag har för mig att de ändrade det så fort det kom upp, sades vara ett copy-paste-fel.

Permalänk

Jag använder Chrome, men jag stör mig på att den saknar page up/down med hjälp av multitouch. Firefox fixar det, Safari fixar det inte om jag minns rätt (använde det badbollsprogrammet för att ladda hem Firefox).

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Jag som varit så kritiskt mot Chrome har numera gått över till just Chrome =D Jag tycker det är så kvickt och snyggt, men jag hatar verkligen att det inte finns smoothscroll, därför jag fortfarande har kvar Firefox på skrivbordet. Finns alltid där när jag behöver den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Hur var det med Google och deras rätt att logga alla användares surfvanor och använda dessa hur de bäst behagade för de som använde Chrome? Väldiga skriverier om detta när Chrome kom.

Finns ett alternativ där det står "Help make google chrome better by automatically sending usage statistics and crash reports to google", om man bockar av den så antar jag att inget skickas, men är inte säker.

Permalänk
Medlem

På segare datorer är chrome underbart, på snabbare kör jag hellre firefox eftersom hastigheten skiljer väldigt lite. Chrome växer på en, skummt först men helt ok efter ett tag.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Jag gillar Chrome. Men vad är en "potentionell" användare?

Visa signatur

Mvh Johan