Udda färger i Firefox!?

Permalänk
Sötast

Udda färger i Firefox!?

Jag har tidigare märkt, då jag har postat screenshots att färgerna blir extremt mörka, men jag funderade aldrig på vad som var anledningen till det.

Idag så märkte jag att det mest troligt är firefox!

Eller om det är internet explorer som visar felaktigt, men snyggare?

Här är en bild nyligen tagen:

Båda bilderna är tagna direkt med Printscreen medans jag tittade på bilden igenom webbläsaren:

Om jag nu kollar på denna bilden jag just laddat upp, i firefox, så ser den ÄNNU värre ut än då jag skapade bilden, så för att få den högra sidan att se normal ut så måste jag titta i internet explorer o_O

Är det bara mitt firefox som har fått en släng av förkylning, eller vad pågår?

*orginal* hittas på www.yubo.se

Permalänk
Medlem

Sitter och kollar på samma bild i mitt Firefox, 3.5.6 och det ser ut som ditt screenshot taget ifrån Internet Explorer.

Har också haft liknande problem tidigare att bilder inte alls ser likadana ut i olika webbläsare. Men i det här fallet ser de likadana ut i mina iallafall. (Internet Explorer 7)

Permalänk
Medlem

Problemet beror på att Firefox inte kan hantera vissa färgrymder. Det vore intressant att se bildens Exif-data, men det har du tagit bort.
En vanlig bildskärm borde klara antingen Adobe RGB eller oftast sRGB färgrymd.
Om man lägger till en av de, helst sRGB till bilden då visar FF rätt färger.
Jag har just råkat ut för samma problem med en bild som redigerats i Photoshop CS3 och bilden kom direkt från en Nikon D70 kamera med färgrymden "Nikon D70 genuin V2", vilket Firefox inte klarar att visa, men det gör IE8.
Förslag: editera bilden, helst i Photoshop (för där vet jag att det går) och tilldela (Assigne profile) sRGB IEC61966-2,1 profil till bilden, och spara.

Visa signatur

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

Permalänk
Medlem

Lekte lite med din bild i två olika färgrymder och då blev de som i den bifogade bildubbletten. Den vill bara illustrera skillnaden mellan två olika färgrymder bilden sparades med. OBS, min bild har sparats för webben och då är i sRGB. Borde visas nästan lika i FF och IE.

Visa signatur

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

Permalänk
Sötast

Jag kunde tro att det hade något med färgrymderna, men visste ändå inte vad som var *rätt*.

Tackar så mycket grabbar, nu vet jag till nästa gång!