Permalänk
Medlem

konstig upplösning

hej, har nu äntligen fixat dualboot, ubuntu 9.10 .
kör firefox och själva webläsaren ser väl ut som vanligt men sidorna som öppnas verka ha en konstig upplösning dvs inte samma som jag kör bildskärmen med.
en ide någon?

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Hej!

Ett skärmskott skulle underlätta

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Utifrån din ganska knapphändiga beskrivning gissar jag på att du har en konstig DPI. Försök att tvinga fram ett annat värde, t.ex. 96 om du inte redan kör det.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Utifrån din ganska knapphändiga beskrivning gissar jag på att du har en konstig DPI. Försök att tvinga fram ett annat värde, t.ex. 96 om du inte redan kör det.

nja, nu pratar jag tyvärr inte ditt språk men ska googla lite.
det jag menade är att firefox menu ser ut som vanligt i den upplösning jag kör (1650x1050) men de sidorna jag öppnar verkar köras i betydligt större upplösning, texten här på swec t.ex blir så liten att man får huvudverk av att läsa.
annars måste jag säga är jag mycket imponerad av ubuntu, allt verkar funkar som det ska, synd bara att det inte finns spotify

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rosaluxenburg
nja, nu pratar jag tyvärr inte ditt språk men ska googla lite.
det jag menade är att firefox menu ser ut som vanligt i den upplösning jag kör (1650x1050) men de sidorna jag öppnar verkar köras i betydligt större upplösning, texten här på swec t.ex blir så liten att man får huvudverk av att läsa.
annars måste jag säga är jag mycket imponerad av ubuntu, allt verkar funkar som det ska, synd bara att det inte finns spotify

Du kanske råkat zooma ut i Firefox? Testa CTRL + 0 och se om det blir bättre, i Firefox då.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Inaktiv

Spotify fungerar utmärkt, bara att ladda ner Wine genom pakethanteraren.

Permalänk
Inaktiv

CTRL + Scrollhjulet zoomar också, den är rätt lätt att komma åt. Prova den och se om det blir bättre.

Permalänk
Medlem

Ställ in standardtextstorleken till lämplig i Firefox. Redigera ->Inställningar->Innehåll->Textstorlek. Korrekt DPI-värde får du genom att dividera skärmens bredd (i tum) med 1650 och höjd med 1050.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

tackar tackar, ska allt kollas upp när jag är hemma, det blir säkert fler frågor är jag rädd men linux verka väldigt intressant och jag vill lära mig mer

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD