2- eller 4-kärnig processor till HTPC?

Permalänk
Medlem

2- eller 4-kärnig processor till HTPC?

Inventerar utbudet inför uppgradering av min HTPC. Har bestämt mig för att köpa ett moderkort uppbyggd kring AMD 785G och en strömsnål processor. De jag har tittat på i första hand är

AMD Athlon II X2 235E 2,7GHz 629:-
AMD Athlon II X2 240E 2,8GHz 704:-
AMD Athlon II X4 600E 2,2GHz 1 210:-
AMD Athlon II X4 605E 2,3GHz 1 304:-

De två sistnämda är 4kärniga medan de två förstnämda är 2kärniga. Datorn kommer att användas till att spela upp film (strömmad, nedladdad, HD, SD etc), nedladdning och rippning, dock sällan eller aldrig samtidigt. Skulle jag ha någon nytta av de fler kärnorna, och motiverar det i så fall prisskillnaden?

Andra tankar inför inköp?

Permalänk

Enligt mig så motiverar det inte prisskillnaden. Man kan ha en P4 som HTPC om man nu vill det utan några vidare problem. (Har en själv så jag vet) Så en Athlon II X2 kommer rocka.

Permalänk
Medlem

En annan fråga som jag har sökt svar på på nätet är om vilken av processorerna blir varmast vid HTPC-användande?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patols
En annan fråga som jag har sökt svar på på nätet är om vilken av processorerna blir varmast vid HTPC-användande?

Ingen av dem blir speciellt varm. Alla går utmärkt att kyla passivt förutsatt att du har något som liknar ett luftflöde genom chassit.

Permalänk
Avstängd

tja vad jag tror så har AMD skruvat upp volten på x2orna så de kan ha högre prestanda men samma värme utveckling så det är i princip samma processor

Vad jag menar är att de tagit bort två kärnor på x4orna och gjort dem till x2 MEN så har de också skruvat upp stock volten och därmed hastigheten

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

Komihåg att detta är vad jag tror

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Relik 📜

Min Athlon II X2 240 får 1,25 V orginal och maxar runt 40 grader vid 100% load. Duger utmärkt i HTPC:n, orkar att lira det mesta inom 1080p-material även om hårdvaruaccelereringen lägger av.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

En X2 240E skulle jag välja till en HTPC, fullt tillräcklig prestanda och väldigt låg strömförbrukning.
Om du däremot prioriterar att rippa mycket är det så klart en X4 du ska ha.

Visa signatur

ASRock X470 Taichi, AMD Ryzen 7 5800X, 2x16GB G.Skill Ripjaws V CL14 3600MHz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Min Athlon II X2 240 får 1,25 V orginal och maxar runt 40 grader vid 100% load. Duger utmärkt i HTPC:n, orkar att lira det mesta inom 1080p-material även om hårdvaruaccelereringen lägger av.

Jag är mycket nära att beställa en HTPC med just 240e. Det jag dock MÅSTE veta är att den verkligen klarar 1080p.
Tänkte använda XBMC.

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mårten C
Jag är mycket nära att beställa en HTPC med just 240e. Det jag dock MÅSTE veta är att den verkligen klarar 1080p.
Tänkte använda XBMC.

Om man kör XBMC i linux så behöver man inte en lika stark processor som man hade behövt om man använt windows, om jag förstått det rätt.

Så om du vill vara på den säkra sidan så får du väl använda linux

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newklear
Om man kör XBMC i linux så behöver man inte en lika stark processor som man hade behövt om man använt windows, om jag förstått det rätt.

Så om du vill vara på den säkra sidan så får du väl använda linux

Om man kör XBMC Live så är det väl Linux? Den bootar upp i XBMC direkt?

Eller du menar köra Ubuntu sen XBMC?

Riktigt sugen på köpa en X2 240 med, men som föregående talare sa. Vill gärna att den ska klara 1080P i XBMC.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Keeper of Traditions

Jag menar att man har linux som operativsystem och sedan använder XBMC som medieprogram

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

XBMC Live använder ubuntu linux som operativsystem förinställt för att boota upp XBMC.

Ett tips i så fall är ett nvidia-grafikkort med VDPAU-stöd så klarar du dig med den billigaste Sempron-processorn eftersom grafikkortet fixar avkodningen. AMD-grafik har dåligt stöd för videoavkodning i Linux så ska du köra inbyggda grafiken på 785G så får du fixa all avkodning med processorn istället. Men som Lezziter skrev så ska det ju funka ändå med en AMD 240 utan hårdvaruavkodning i grafikkretsen.

Många kör XBMC på ION-plattformen och det verkar funka bra trots klen intel Atom dual core men det är tack vare grafikaccelerationen det funkar.