Permalänk
Inaktiv

Guide: BIGADV-foldning

Guide för BIGADV-foldning.

1. Inledning
Denna guide är avsedd till att komma igång med BIGADV-folding och baseras på uppgifter jag samlat inför, under och efter körning av mina första BIGADV-WU’s. Denna guide ger dig inte den perfekta basen för att folda dessa men bra nog för att förhoppningsvis få en inblick och intresse att prova på.

2. Systemkrav

2.1. CPU
För att kunna folda dessa jätte WU’s behövs väldigt kraftfull hårdvara. Systemet måste kunna tillhandahålla 8 trådar som minst. Detta utesluter alla processorer förutom LGA 1156-processorerna i7 860 och i7 870 samt samtliga LGA 1366-processorer. Din CPU kommer även behöva klara av en klockfrekvens kring 4GHz med HyperThreading aktiverad om du vill få tillgång till den åtråvärda bonuspoängen.

För dual socket system bör även LGA 771 Xeon Quads gå bra. LGA 1366-baserade dual socket system är det absolut bästa.

2.2. RAM
Systemet behöver också mycket RAM. I dagsläget rapporteras det att man minst bör ha 4,6GB RAM ledigt för foldklienten. Detta innebär att 6GB Ram är absolut minimum, 12GB rekommenderas.

2.3. Kylning
Då din CPU kommer få arbeta hårt och med hög klockfrekvens räcker inte standardkylning till. För att kunna få ut bonus-PPD kommer du med dagens fyrkärniga HyperThreading-processorer behöva en klockfrekvens kring 4GHz. Då värmeutvecklingen är stor vid denna klockfrekvens behövs kraftig kylning. Highend luftkylare och vattenkylning rekommenderas. Foldar du idag med SMP-foldning så bör din nuvarande kylning räcka, förutsatt att du känner dig bekväm med temperaturerna.

2.4. Operativsystem
Du måste ha ett 64-bitars operativsystem. Windows 7 64-bit och Ubuntu 9.10 64-bit rekommenderar jag personligen. Windows XP 64-bit och Vista 64-bit liksom alla olika 64-bitars Linuxdistributioner och versioner av dessa bör även dessa gå bra.

Linux är det bästa valet då det är resurssnålare (Windows behöver både hålla igång sig själv och en VM (Virtual Machine). Det ska nämnas att jag inte haft möjlighet att exakt kolla hur stor skillnad det blir. Det blir lättare att klara sig på 6GB RAM under Linux åtminstonde.

3. Risker
Det finns dessvärre tråkiga saker man bör ha i åtanke.

3.1. Förlorat arbete
Då dessa WU’s är stora och tar lång tid att slutföra så ökar risken att man tappar tid och arbete om fel uppstår.

3.2. Förlorad bonus / tidsbrist
Då dessa WU’s har en bonus som baseras på den tid det tar att slutföra WU så minskas bonusen vid utebliven arbetstid dessutom. För att få någon bonus så måste du slutföra din WU samt skicka in resultatet till Stanford inom tre dagar. Efter tre dagar uteblir bonusen och det enda du får är poängen för den WU du arbetat på. Som vanligt, klarar du inte din WU’s slutgiltiga tid så får du inga poäng alls. Väldigt viktigt att tänka på om man har tid och möjlighet att klara av att slutföra WU då vanlig SMP-foldning annars är ett bättre val.

Dedikerade foldsystem tjänar mest på BIGADV-foldning. Systemet behöver köras dygnet runt vilket kan ställa ytterliggare krav på ljudnivå.

4. Fördelar

4.1. Bonus
När du foldar med BIGADV får du även tillgång till den tidigare nämnda bonusen. Den bonus du får räknas ut på den tid det tar att slutföra din WU. Det går att få ett hum om hur stor bonus man kan få genom att folda en frame från en BIGADV-WU och fylla i tiden i minuter och sekunder i följande kalkylator: Folding@home Bigadv Bonus Point Calculator
Observera att uträkningen endast stämmer någorlunda om systemet får stå orört tiden ut och arbeta. Stänger du av foldningen så förlorar du tid och bonusen sjunker.

Exempel:
Mitt system jag foldar på är klockat till 3,8GHz, HT aktiverat. 6GB DDR3 i 1520MHz CL7-7-7-24 Command Rate 1N och jag får ut en ungefärlig TPF (Time Per Frame) på 33 minuter och 43 sekunder för att utföra en frame. Jag fyller i detta i kalkylatorn och får då fram följande:

Då mitt system ostört får arbeta klart sin WU så vet jag att jag kan arbeta med en PPD (Points Per Day) på ca 24 000-25 000PPD. Betydligt bättre än de ca 8000PPD jag fått med exakt samma system med vanlig fahcore_A2/SMP-foldning. Obsera även tiden; 2,34 dygn är den beräknade tiden för att mitt system ska hinnar klart. Jag får vid den TFP på bilden ca 32000 i bonus. Värt att tänka på är att FahMon inte beräknar med bonus utan enbart visar PPD för baspoängen (ca 11 000PPD).

Skulle jag av någon anledning välja att avbryta min foldning och och mitt arbete blir klart först efter tre dygn så kommer jag endast få baspoängen (25403) Poäng vilket ger en betydligt lägre PPD.

Nu har jag låtit min dator fått arbeta klart denna WU ifred och kan tillslut få se poängen jag fått för den:

57 080 poäng på en WU är fint.

4.2. Effektivitet
Som jag innan nämnde så kan du med i princip samma energiförbrukning rejält öka den PPD du får om du idag SMP-foldar. Kraven är hårda men för de system som detta fungerar på är det väl värt att överväga riskerna och sätta igång.

Är du dessutom lycklig ägare av ett dual socket-system så kan du rejält öka din PPD då dessa system med minst 8 riktiga kärnor presterar riktigt bra, får en låg TPF och får riktigt rejäla bonusar.

Se följande tråd hos Foldingforum.org som listar toppresterande BIGADV-system och den PPD de får. Ger även dig ett hum om hur ditt system presterar och gör det lite lättare att få ett hum över vad ditt system bör kunna klara.
Folding Forum • View topic - Top -bigadv systems

5. Förberedelser

5.1. Överklockning
Har du kollat i listorna och konstaterat att ditt system inte klarar av en tillräckligt högt TPF så kan överklockning vara värt att överväga. Jag tänker inte gå in på överklockning i denna guide utan föreslår ett besök till FAQ’n för överklockning: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

5.2. Stabilitet
Då ditt system kommer lastas hårt i flera dagar, i vissa fall veckor, är det viktigt att ditt system är stabilt. Detta gäller såväl ett oklockat som överklockat system.

Personligen föredrar jag att använda LinX (Linpack-baserat) men OCCT går även det bra då även den innehåller Lintest. Systemet bör minst klara av att köras i ett par timmar utan beräkningsfel/BSOD eller liknande. Passa även på att se över kylningen, jag får inte så höga temperaturer när jag foldar som när jag kör LinX men likväl kan ditt system bli varmt. Kom ihåg att ditt system konstant kommer ligga på samma temperatur.

Kolla gärna även ditt RAM för fel. Memtest rekommenderas, och följer du min guide kommer du få den med Ubuntu 8.04LTS. Bränn ut ISO-filen på en skiva, boota från skiva och välj minnestestet.

LinX: LinX - A simple Linpack interface - XtremeSystems Forums
OCCT: Download - OCCT Website english

5.3. Passkey
Du behöver även börja använda en passkey om du inte redan gör det.

Gå in till passkey formuläret Folding@Home och fyll i det användarnamn (donorname) som du idag använder. För mig blir det anders190. Fyll i den epost du vill koppla till din passkey och tryck sedan på ”Get passkey”.

Du får sedan ett mail skickat till din epost från Stanford där din personliga passkey finns med. Denna ska du senare lägga till i konfigurationsfilen för din SMP-klient.

För övrig info angående passkey; se FAQ’n hos Stanford: Folding@home - FAQ-passkey

5.4. Windows eller Linux?
Nu är det dags att bestämma dig för vilket operativsystem du vill folda under.

5.4.1. Windows
Eftersom Windows inte klarar av att folda med fahcore_A2 så behöver du köra ett virtualiseringsprogram för att köra en Linux-distrubution under Windows. Flera val finns där de två främsta är VMWare och Sun Virtualbox. Då jag mest använt VMWare Player 3 så tänker jag endast ta upp denna.

5.4.2. Linux
Linux har bäst grundförutsättningar för att så effektivt som möjligt kunna folda. Detta alternativ är nog bäst för de linuxvana och jag förutsätter att ni som använder detta har kunskap och erfarenhet nog utav att köra ett Linuxsystem. Jag har valt att använda Ubuntu 8.04 i guiden då jag är mest van vid denna. Vad ni själva väljer är upp till er.

6. Installation (Windows)
Jag förutsätter att du redan installerat och ställt in ditt system som du vill ha det.

6.1. Hämtning av filer

6.1.1. VMWare Player 3
VMWare Player 3 är gratis och kan hämtas från exempelvis VMWare Temporary Maintenance - VMware. Då stödet för fler än fyra trådar försvunnit efter build 203739 så måste denna eller äldre användas. Nyare fungerar inte i dagsläget.

Installera programmet.

6.1.2. Ubuntu 8.04LTS
Ubuntu 8.04LTS är gratis och kan hämtas från Download Ubuntu | Ubuntu
Kom ihåg att du måste ha 64-bitars utgåvan även här.

Tryck på ”Alternative download options..”, Tryck sedan i ”Download Ubuntu 8.04LTS” och markera tillsist ”64-bit version”. Välj sedan ”Sweden” som nedladdningsplats och tryck sedan på ”Begin download”.

6.2. Konfigurering av VMWare Player 3
Starta upp VMWare Player 3.

Tryck på ”Create a New Virtual Machine”

Peka på ISO-filen av Ubuntu 8.04LTS du innan laddat hem.

På nästa fönster fyller du i namn samt inloggningsinformation för ditt Ubuntu 8.04LTS.

Döp din VM till vad du vill. Välj sedan vart du vill placera den.

Efterföljande ”Specify Disk Capacity”-rutan kan du godkänna som den är om du vill.

Kryssa ur ”Power on...” och tryck sedan på ”Customize Hardware”-knappen.

Det enda du behöver göra här är att ändra minnet till minst ca 4900MB. Har du mer minne än vad jag har så öka gärna ytterliggare. Tryck sedan på ”OK”, sen ”Finish” och stäng av programmet.

Gå in i utforskaren och leta upp den mapp där du tidigare valde att spara din nya VM. I mappen hittar du ett par filer. Högerklicka på filen som slutar med .vmx, högerklicka och välj öppna med och välj notepad i listan.

I denna lista lägger du till följande:

numvcpus = "8"

Raden lägger till ett customkommando för att tillåta, i detta fall, 8 kärnor till VM. Eftersom BIGADV kräver 8 kärnor så behövs detta. Självfallet krävs 8 fysiska kärnor eller 8 trådar (fyra kärnor med HT).
Spara och stäng filen. Starta VMWare Player igen.

Markera din nyskapade VM, tryck på ”Edit virtual machine settings”.

Har allt gjorts rätt så visas 8 kärnor. Tryck ”OK”.

6.3. Installation och konfiguration av VM
Starta VMWare Player och tryck ”Play virtual machine”..

6.3.1. Installation
Ubuntu 8.04LTS installeras automatiskt. Logga in när installationen är klar.

6.3.2. Byte av tangentbordslayout

Gå till System, Preferences, Keyboard. Välj fliken ”Layouts”, tryck på ”Add...” och välj ”Sweden”. Tryck ”Add”. Markera USA och tryck på ”Remove”. Tangentbordslayouten är nu bytt.

6.3.3. Installation av fold-klienten.
Öppna terminalen (Application, Accessories, Terminal) och skriv eller kopiera in följande:

mkdir ~/folding cd folding wget http://www.stanford.edu/group/pandegroup/folding/release/FAH6... tar xzf FAH6.29-Linux.tgz chmod +x fah6

6.3.4. Konfiguration av fold-klienten.
För att ställa in ditt användarnamn, lagnummer och passkey skriver du in följande i terminalen:

./fah6 -configonly

Fyll i ditt användarnamn du foldar med, i mitt fall anders190. Tryck enter. Fyll även i lag, i vårat fall 37451. Sedan fyller du i passkey, klistra eller skriv av det du tidigare fick skickat från stanford i terminalen när detta efterfrågas.

När ”Acceptable size of work assignment...” visas skriv ”big” i terminalen.

Lägg inte till -advmethods under de avancerade inställningarna då detta kan störa -bigadv.

Efter detta är konfigureringen klar.

6.3.5. Utdelning av arbetsmapp
Om du vill övervaka foldningen med FahMon kan du göra följande.

Tryck på ”Places, Home”. Högerklicka på mappen som heter ”folding” och välj ”Sharing Options”. Bocka i ”Share this folder” och tryck sedan på ”Install service” när frågan om installation av windowsfildelning kommer upp. Skriv in ditt lösenord. När installationen är klar tryck ”Close”. Välj sedan ”Restart session”. Bocka i ”Guest Access”.

7. Foldning

7.1. Start av foldning

För vanlig foldning eller för att nå upp till kravet för bonus kan du starta med följande:

cd ~/folding ./fah6 -smp 8

Foldning startas nu och efter att du gjort tio stycken vanliga WU’s med passkey och A2-core så kommer du kunna folda bigadv WU's få bonus. Observera att du kan köra 10st bigadv WU’s med passkey för att nå upp till kravet för bonus.

När du foldat tio eller fler A2-WU's kan du börja folda bigadv WU's och nu få bonus. Starta med:

./fah6 -bigadv -smp 8

Observera att du alltid måste folda med passkey med -bigadv. För att behålla rätten till bonus måste minst 80% av arbetet slutföras och skickas in inom tidsgränsen. Vanliga A2-core WU's kan användas för att öka andelen arbete som slutförts om värdet sjunker för mycket. Observera att vanliga A2-core WU's inte ger bonus.

7.2. Start och stopp av foldning och VM
För att stoppa foldningen trycker du CTRL+C. För att åter starta foldningen kan du trycka uppåtpil tills kommandot för att starta foldningen visar sig i kommandofältet. Kom ihåg att bonusen minskar om du avbryter foldningen då tiden det tar att hinna klart ökas.

Du kan försätta din VM i suspend (ungefär som en vanlig dator) och på så vis spara ner allt din VM höll på med. När man av någon anledning behöver stäng av foldningen kan man trycka CTRL+C i terminalen för att stoppa foldning, sedan trycka på "VM, Power, Suspend" för att spara ner din VM till hårddisk. När du sedan vill fortsätta startar du VMWare Player, markerar din VM i listan samt trycker på "Play virtual machine" för att fortsätta därifrån du var när du tryckte på suspend. Sedan är det bara att fortsätta foldandet genom att åter knappa in startkommandot för bigadv.

7.3. Oneunit-flaggan
Vill du bara köra en WU lägger du till -oneunit när du startar foldklienten. Endast en WU arbetas och klienten stänger sedan av sig när den är klar och har skickat in arbetet. För att folda en till WU startar du bara foldklienten igen med samma kommando, med eller utan -oneunit flaggan.

8. Slutord
Detta är ett av flera sätt att komma igång med bigadv-foldningen. Bättre optimerade sätt finns och det är fritt fram att testa och optimera din klient. Jag hoppas du som läsare fått ut något av att ha läst denna guide och känner för att prova på. Bidrag till guiden är välkommet och krediteras självklart.

Uppdateringshistorik

2010-01-15
Publicerad

2010-01-21
Styckena 4.2, 6.3.4, 7.1, 7,2 har uppdaterats. Tack till främst TheJerk, rulleeeee, EoZ men även ni andra som läst och kommit med kritik.

2010-01-23
Länkarna i stycke 6.3.3 visades felaktigt, tillrättat. Bindesstreck tillrättade i 6.3.3, 6.3.4 och 7.1. Tack EoZ & DimF!

2010-05-06
Stycke 6.1.1 har uppdaterats med information om VMware Player 3 build 203739. Tack STimmyS och él Mero!
Stycke 6.3.3 har uppdaterats då ny version av klienten släppts.

Permalänk
Hedersmedlem

Utförlig guide, får fundera på om min 3838A batch orkar med detta... Blir nog på det berömda håret och ifall jag behöver göra lite andra beräkningar ibland blir det nog tufft. Bra guide för att komma igång iaf!

Permalänk
Inaktiv

Hehe jo, jag låter ju mitt system ta en WU i taget just nu, och mellanåt gör jag lite tester och provar optimeringar för att se skillnad i resultatet. Det är nog lite svårt att motivera att köra detta på sin dator om man bara har en då det tar ganska lång tid att köra WU'n.

Jag tänkte göra ett nytt försök med Virtual Box och blir det lyckat så lägger jag till instruktioner även för det. Det ska vara lite effektivare än Playern men jag har inte fått det att fungera bra nog innan när jag försökt.

Permalänk
Medlem

Intressant, men tyvärr kan jag inte köra det då min dator bara har två kärnor och dessutom är avstängd på natten. Men 57k för en WU är JÄVLIGT bra

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem

Intressant det här. Man tvingas att tänka om ang att grafikkorten är de bästa poängdragarna efter att ha läst detta.

Jag har en AM 3 socket och undrar om någon känner till planerade processorer från AMD som kommer ha chans att folda dessa stora WUs? Hade varit kul att testa.

/rickard

Permalänk
Medlem

1. Har aldrig hållt på med VM eller ubuntu heller för den delen. Hur startar/stoppar man sin VM? Om jag kör detta kommer det sannolikt bli mitt i veckan då jag ändå jobbar för mycket för att hålla på med annat. Jag vill lätt kunna "återställa" datorn till vanligt användande på helger då jag helt enkelt stänger av och på vanlig GPU-folding i Vista när jag använder eller inte använder datorn. Kommer det bli krångligt?

2. Kommer det strypa min prestanda foldingmässigt om jag "bara" har 6gb ram?

3. Grymt bra guide, bra jobbat!

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

något som är värt att nämnas är att man _måste_ skicka in 10st 1920p a2 units med sin passkey innan man startar en bigadv, annars får du ingen bonus.

"
IMPORTANT:
Bonuses are only given *if* a client has a passkey and *after* a client has completed 10 Core A2 work units. Also, to qualify for a bonus, a client must have returned >80% of its work units within the deadline. Otherwise bonus factor = 1."

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Intressant, men tyvärr kan jag inte köra det då min dator bara har två kärnor och dessutom är avstängd på natten. Men 57k för en WU är JÄVLIGT bra

Jodå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av guarana
Intressant det här. Man tvingas att tänka om ang att grafikkorten är de bästa poängdragarna efter att ha läst detta.

Jag har en AM 3 socket och undrar om någon känner till planerade processorer från AMD som kommer ha chans att folda dessa stora WUs? Hade varit kul att testa.

/rickard

Precis. Innan var det mitt grafikkort som drog in mest poäng med sina 8000-9300PPD. Ett system med 8 riktiga kärnor eller fler drar in kolossalt mycket poäng. Ska bli intressant att se vad folk får för resultat när i7 980X lanseras och framförallt AMD's Bulldozer med sina 16 kärnor.

Jag har själv dålig koll på AMD idag men jag vet att AMD's Thuban (hexacore) kommer under sommaren. Då det krävs åtta kärnor eller trådar för bigadv så går den bort såvida den inte har någon form av HyperThreading. Bulldozer å andra sidan har ju 16 kärnor vilken bör dra in enormt med poäng. Frågan är när den kommer bara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
1. Har aldrig hållt på med VM eller ubuntu heller för den delen. Hur startar/stoppar man sin VM? Om jag kör detta kommer det sannolikt bli mitt i veckan då jag ändå jobbar för mycket för att hålla på med annat. Jag vill lätt kunna "återställa" datorn till vanligt användande på helger då jag helt enkelt stänger av och på vanlig GPU-folding i Vista när jag använder eller inte använder datorn. Kommer det bli krångligt?

2. Kommer det strypa min prestanda foldingmässigt om jag "bara" har 6gb ram?

3. Grymt bra guide, bra jobbat!

Jag ska försöka lägga till något om detta i guiden imorgon. Du kan försätta din VM i suspend (ungefär som en vanlig dator) och på så vis spara ner allt din VM höll på med. När man av någon anledning behöver stäng av foldningen kan man trycka CTRL+C i terminalen för att stoppa foldning, sedan trycka på "VM, Power, Suspend" för att spara ner din VM till hårddisk. När du sedan vill fortsätta startar du VMWare Player, markerar din VM i listan samt trycker på "Play virtual machine" för att fortsätta därifrån du var när du tryckte på suspend. Sedan är det bara att fortsätta foldandet genom att åter knappa in startkommandot för bigadv.

När du vill göra något annat så stänger du helt enkelt bara av VMWare Player (jag brukar starta om datorn) och fortsätter som vanligt. Vad som kan vara bra att tänka på som rulleeeee nämnde var att för att få behålla rätten till bonus måste mer än 80% av dina WU's skickas in inom deadline. Så du kan behöva tajma in inför helgen så du inte har en massa timmar kvar på din WU när du vill använda din dator och riskera att förlora bonusen. När du kör veckans sista bigadv så startar du med -oneunit flaggan så att den inte tar ut en ny WU när den är klar. Kommer du på att du under arbete vill ändra så att WU i arbete är den sista så trycker du bara CTRL+C för att avbryta och startar sedan upp klienten igen med -oneunit.

Det bör inte strypa förutsatt att du inte har så mycket öppet i Windows under tiden. Mer minne är att föredra om möjligt. Nu vet jag inte hur minneskravet skiljer sig mellan Vista och 7 men jag klarar mig nätt och jämt med mina 6GB. Efter att min senaste WU hade skickats in och jag stängde ner datorn så tog det 10min för datorn att dumpa min VM till hårddisk. Mer minne hade förmodligen gjort att jag inte behövde vänta så länge.

Tack.
Jag är varken någon expert eller speciellt pedagogisk person men jag tyckte att det var dags att få lite mer fart på bigadv-foldandet i laget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rulleeeee
något som är värt att nämnas är att man _måste_ skicka in 10st 1920p a2 units med sin passkey innan man startar en bigadv, annars får du ingen bonus.

"
IMPORTANT:
Bonuses are only given *if* a client has a passkey and *after* a client has completed 10 Core A2 work units. Also, to qualify for a bonus, a client must have returned >80% of its work units within the deadline. Otherwise bonus factor = 1."

Nu står ju detta redan i guiden men jag ska lägga till det om att 80% av WU's måste slutföras och skickas in inom deadline. Hade missat det, tack för påpekandet.

Permalänk
Medlem

Grymt bra att du tar tag i detta och skriver en guide för jag förstod inte allt för mycket innan.

Allt känns förståeligt utom 7.1., där hänger jag inte riktigt med vad skillnaden är.
Eller nej, nu när jag letade efter hur man körde 10 vanliga så fattade jag vad skillnaden är.

Om du vill förbättra den punkten så skriv att man måste köra 10 vanliga först innan bonusen kan börja "och då använder du detta kommandot" sedan under kan du skriva att det är det man kör för de med den trevliga bonusen.

Jag får införskaffa 4 GB ram till och kanske 8 st 120 mm lågvarviga fläktar till kylet för det blir lite varmt med GPU+CPU-folding passivt.
Beställer grejer den 20:e.

Efter klockningen så får jag börja prova detta istället för nuvarande 2000 PPD som jag får nu på CPU.

Återkommer vid lyckat resultat/problem.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Ska bli intressant att se vad folk får för resultat när i7 980X lanseras och framförallt AMD's Bulldozer med sina 16 kärnor.

Jag har själv dålig koll på AMD idag men jag vet att AMD's Thuban (hexacore) kommer under sommaren. Då det krävs åtta kärnor eller trådar för bigadv så går den bort såvida den inte har någon form av HyperThreading. Bulldozer å andra sidan har ju 16 kärnor vilken bör dra in enormt med poäng. Frågan är när den kommer bara.

Bulldozer är samlingsnamnet på den nya arkitekturen och processorer baserade på den behöver inte nödvändigtvis ha 16 kärnor. Kommer 2011 enligt AMD.

Annars kommer ju den 12-kärniga Magny-Cours nån gång i år. Den vore ju nåt men antagligen väldigt dyr.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Grymt bra att du tar tag i detta och skriver en guide för jag förstod inte allt för mycket innan.

Allt känns förståeligt utom 7.1., där hänger jag inte riktigt med vad skillnaden är.
Eller nej, nu när jag letade efter hur man körde 10 vanliga så fattade jag vad skillnaden är.

Om du vill förbättra den punkten så skriv att man måste köra 10 vanliga först innan bonusen kan börja "och då använder du detta kommandot" sedan under kan du skriva att det är det man kör för de med den trevliga bonusen.

Jag får införskaffa 4 GB ram till och kanske 8 st 120 mm lågvarviga fläktar till kylet för det blir lite varmt med GPU+CPU-folding passivt.
Beställer grejer den 20:e.

Efter klockningen så får jag börja prova detta istället för nuvarande 2000 PPD som jag får nu på CPU.

Återkommer vid lyckat resultat/problem.

Tack för att du gillar guiden och dina intryck. Jag förstår hur du menar vid 7.1 då ordningen blev något fel. Grundförutsättningen bör ju vara att man inte har gjort dessa 10 WU's med passkey innan. Jag ser även nu att jag inte lagt till det rulleeeee nämnde innan med.

Jag såg även nu att det fattas en länk till en tråd där man kan de snabbaste BIGADV-systemen där man även ser hur olika konfigurationer av hårdvara samt klockfrekvenser påverkar Bonus och PPD överlag.

Mer minne behöver du definitivt för BIGADV åtminstonde men din kylning borde väl räcka som du har nu annars? Av din signatur så ser det ju ut som vattenkylning. Fast passivt med så kraftiga grejer lär ju bli rätt varmt även med vatten antar jag.

Jag ska försöka uppdatera guiden snarast.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Bulldozer är samlingsnamnet på den nya arkitekturen och processorer baserade på den behöver inte nödvändigtvis ha 16 kärnor. Kommer 2011 enligt AMD.

Annars kommer ju den 12-kärniga Magny-Cours nån gång i år. Den vore ju nåt men antagligen väldigt dyr.

Okej, det var så pass? Jag hoppas likväl att de presterar fint och kommer med en fin prislapp.

Permalänk
Medlem

Där var svaret på hur en Anders sprang förbi mig i en oerhörd fart.
Trevlig guide, kanske blir att leka med när nästa dator införskaffas. Just nu får GPU-foldandet fortsätta sakta men säkert.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 32GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung SSD 870 QVO 1TB | Windows 11 | Citera för svar

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsan
Där var svaret på hur en Anders sprang förbi mig i en oerhörd fart.
Trevlig guide, kanske blir att leka med när nästa dator införskaffas. Just nu får GPU-foldandet fortsätta sakta men säkert.

Haha.
Det var rätt roligt att se när man började plocka placeringar igen, ju högre upp man kommer ju längre tid tar det emellan placeringarna då folk har så groteskt mycket poäng. Vilket är bra såklart. =D
Hastigheten ökades något med BIGADV dock.

Som det ser ut just nu hinner du nog om mig igen då jag har både kylproblem och krångel med moderkortet. Moderkortet ska jag ge ett försök med till idag men eventuellt blir det RMA'a på det. CPU ska lappas då IHS är ojämn dessutom. Men sen så hoppas jag kunna folda i 4GHz iallafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Haha.
Det var rätt roligt att se när man började plocka placeringar igen, ju högre upp man kommer ju längre tid tar det emellan placeringarna då folk har så groteskt mycket poäng. Vilket är bra såklart. =D
Hastigheten ökades något med BIGADV dock.

Som det ser ut just nu hinner du nog om mig igen då jag har både kylproblem och krångel med moderkortet. Moderkortet ska jag ge ett försök med till idag men eventuellt blir det RMA'a på det. CPU ska lappas då IHS är ojämn dessutom. Men sen så hoppas jag kunna folda i 4GHz iallafall.

haha, du menar att du väntar in mig så jag hinner förbi och dagen efter ligger jag 50k efter igen.

GJ med detta iaf, verkar vara en del arbete att hålla igång det hela dock. Men kanske blir stabilare med tiden. Foldingen var ju lite mer instabil tidigare på GPUn i början också.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 32GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung SSD 870 QVO 1TB | Windows 11 | Citera för svar

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsan
haha, du menar att du väntar in mig så jag hinner förbi och dagen efter ligger jag 50k efter igen.

GJ med detta iaf, verkar vara en del arbete att hålla igång det hela dock. Men kanske blir stabilare med tiden. Foldingen var ju lite mer instabil tidigare på GPUn i början också.

Precis.

Tack tack. Inte så mycket arbete i mitt tycke. Största problemet med mitt system var kylningen, låg över 70 grader vid foldningen vilket inte kändes acceptabelt. Efter en ommontering och flytt av radiator i chassit så blev temperaturerna sämre. De borde ha blivit bättre. Så jag ska lappa eländet och se om den skärper sig. Jag är rätt nöjd med 3,8GHz klocken annars då det gav rätt fina 25 000PPD med bonus inräknad. Datorn gick tyst dessutom.

Får man bara till ett stabilt system som går som man vill så ska allt bara gå fint iallafall.
Sedan är det lite speciellt när man ser att ens stora WU krediterats och man får se bonusen man fått.

Permalänk

Instämmer med övriga... Bra guide Anders. Kudos, +1,

Själv så foldar jag mina BigAdv WU's med hjälp av en mycket bra Linux IMG gjord av 'linuxrouter' på EVGA's forum.

Om ni är nyfikna, så finns all info om den IMG filen här: http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=4464

Visa signatur

Foxconn QuantumForce Bloodrage | Core i7 920(D0) @ 3.8 | 3x2GB Corsair Dominator 1866 | Gainward GeForce GTX780 | Samsung 840 250GB | 2xWestern Digital Caviar GreenPower 1TB | Plextor PX-B940SA | Tagan BZ 900W | Corsair H70 | Zalman GT1000 | Samsung Syncmaster T260 | Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem

Jag har insett att jag är alldeles för mycket casual gamer för att klara av att få detta att funka. Hade Ubuntu på min extra burk innan jag sålde den, lyckades inte ens installera SMP-klienten trots att jag följde tutorials. Lite trist att SMP blir så mycket sämre i Windows och att BigAdv inte ens funkar. Ska jag lägga nästan 2k på nya minnen vill man ju inte bli sittandes där med 10 gb ledigt ram-minne och ha ångest över att man inte ens är normalbegåvad.

Jag ska göra ett ärligt försök till med SMP-klienten så att jag åtminstone har skickat in 10 enheter med passkey. Ska leta fram en bra klock/temp med HT på också. Sen vette tusan hur det ska gå. Guiden är jättebra, det är inte det. Men det står ju också att det utgås ifrån att man klarar ubuntu (och det gör jag bevisligen inte). Så när man väl fixat allt enligt guiden så återstår ju linux-delen av det hela. Det hade dock varit trevligt med lite mer tystlåtet foldande. Att det dessutom ger en väldigt bra PPD/Watt är en bra bonus.

Ska naturligtvis kolla in IMG:n ovan också.

Edit: Anders, vad har du för Vcore vid 3,8 HT?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pete®gun
Instämmer med övriga... Bra guide Anders. Kudos, +1,

Själv så foldar jag mina BigAdv WU's med hjälp av en mycket bra Linux IMG gjord av 'linuxrouter' på EVGA's forum.

Om ni är nyfikna, så finns all info om den IMG filen här: http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=4464

Tackar, kul att det gillas.

Jag har sneglat lite på den förut också men inte kört den. Hur pass fungerar den för dig? Du kanske rent av har en guide för den med att lägga upp? Den verkar ju vara enklare att få igång då man slipper konfigurerara och installera en linux-distro.

Jag ska nog ta en titt på den med bara jag får min dator körduglig, den bör om inte annat vara effektivare att folda med.

Citat:

Jag har insett att jag är alldeles för mycket casual gamer för att klara av att få detta att funka. Hade Ubuntu på min extra burk innan jag sålde den, lyckades inte ens installera SMP-klienten trots att jag följde tutorials. Lite trist att SMP blir så mycket sämre i Windows och att BigAdv inte ens funkar. Ska jag lägga nästan 2k på nya minnen vill man ju inte bli sittandes där med 10 gb ledigt ram-minne och ha ångest över att man inte ens är normalbegåvad.

Jag ska göra ett ärligt försök till med SMP-klienten så att jag åtminstone har skickat in 10 enheter med passkey. Ska leta fram en bra klock/temp med HT på också. Sen vette tusan hur det ska gå. Guiden är jättebra, det är inte det. Men det står ju också att det utgås ifrån att man klarar ubuntu (och det gör jag bevisligen inte). Så när man väl fixat allt enligt guiden så återstår ju linux-delen av det hela. Det hade dock varit trevligt med lite mer tystlåtet foldande. Att det dessutom ger en väldigt bra PPD/Watt är en bra bonus.

Ska naturligtvis kolla in IMG:n ovan också.

Edit: Anders, vad har du för Vcore vid 3,8 HT?

Jag förstår ditt problem. Det vore kanske en bra början att prova det pete länkade inlägget ovan dig då den mer bara är att köra igång. Min guide med Ubuntu bör fungera felfritt då jag bidragit med alla kommandon och liknande för att komma igång. Jag skulle nog faktiskt rekommendera EVGA's istället då den faktiskt är färdig och bör vara effektivare (du slipper Gnome som ligger och tuggar i bakgrunden blandannat).

Jag dubbelkollade instruktionerna för att få igång VMWare samt VM och Ubuntu på min andra dator och fick allt att fungera där med. Jag kunde dessvärre inte starta foldningen då i5 750 inte klarar systemkraven. De bör fungera, åtminstonde med Ubuntu 8.04LTS.

Får man bara koll på temperaturerna och ljudnivån så är det riktigt fin PPD kring 4GHz. Allt annat i min lilla lägenhet överröstade datorn trots att denna stod i dryga två dygn och frenetiskt arbetade med WU'n. Jag kan inte direkt påstå att mitt GTX 260 är lika roligt när den inte ens med 353p WU's kommer över 10 000PPD och då ändå låter rätt rejält. Den drar förmodligen lika mycket el med.

Tanken är väl att få in lite fler olika metoder i guiden då min metod inte är optimal. Bidrag är ju alltid välkommet och självklart så krediteras ju den som gör något.

Jag kör min i 3,8GHz med HT på och Turbo av. Moderkortet visar 1,24V olastat och 1,17V under last. Jag har alltså inte valt att kompensera vör vdrop.

Mitt ex klarar då av att tugga för fullt i flera dagar. Jag körde LinX i någon timme, höjde sedan spänningen 2-4 snäpp för extra säkerhet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack för att du gillar guiden och dina intryck. Jag förstår hur du menar vid 7.1 då ordningen blev något fel. Grundförutsättningen bör ju vara att man inte har gjort dessa 10 WU's med passkey innan. Jag ser även nu att jag inte lagt till det rulleeeee nämnde innan med.

Jag såg även nu att det fattas en länk till en tråd där man kan de snabbaste BIGADV-systemen där man även ser hur olika konfigurationer av hårdvara samt klockfrekvenser påverkar Bonus och PPD överlag.

Mer minne behöver du definitivt för BIGADV åtminstonde men din kylning borde väl räcka som du har nu annars? Av din signatur så ser det ju ut som vattenkylning. Fast passivt med så kraftiga grejer lär ju bli rätt varmt även med vatten antar jag.

Jag ska försöka uppdatera guiden snarast.

Japp, det är vattenkylning, men kylet står inklämt bakom TV-bänken så det blir lite dåligt luftflöde när det är passivt.

Processorn går över 65 grader ibland och grafikkortet runt 85 grader. Startar jag fläkt ligger grafikkortet på 55 grader och processor på 40 istället. Inga jättebra vattenblock, så det är ju bra tycker jag ändå.

Jag vill ha det så kallt som möjligt, annars pyr det ut glykoldoft i hela rummet.

Jag har beställt i alla fall ett 2 pack exakt likadana minnen till och 4 st 120 mm factal design-fläktar nu. Jag kom på att jag får inte plats med fläktarna annars då de ska vara i höjd med en hylla i TV-bänken, den är inte så hög så man får plats 2st 120-fläktar på höjden.

Men kylningen kommer räcka gott och väl då jag har ovanstående temperaturförändring med enbart 4 st 80-fläktar.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Nu har jag kommit så långt att jag sitter och viker på två smp-klienter iaf. 3,8 med HT och två klienter blev aaaaningen för varmt för luft, 3,4 går dock bra <69 grader. Nu ska jag bara samla mod till mig, köpa lite minnen etc etc. Kanske blir en H50 också. Dom 10 wu's som måste klaras av innan måste det alltså vara sådana som man får genom att köra denna klient utan flaggan -bigadv (utan bara -smp 8)? Vanliga smp-gromacs 1920 duger inte?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Nu har jag kommit så långt att jag sitter och viker på två smp-klienter iaf. 3,8 med HT

Nu tror jag att du missförstått det hela...

Bigadv foldar man på en klient, inte två! Så sitter du på en i7'a och foldar bigadv på två klienter så kommer ingen av dom två WU's som båda klienterna jobbar på bli klara i tid.

1 i7'a = 1 bigadv klient för 7-8 kärnor.

Citat:

Dom 10 wu's som måste klaras av innan måste det alltså vara sådana som man får genom att köra denna klient utan flaggan -bigadv (utan bara -smp 8)? Vanliga smp-gromacs 1920 duger inte?

Så länge det är Core A2 WU's, så tex. 1920 duger.

Visa signatur

Foxconn QuantumForce Bloodrage | Core i7 920(D0) @ 3.8 | 3x2GB Corsair Dominator 1866 | Gainward GeForce GTX780 | Samsung 840 250GB | 2xWestern Digital Caviar GreenPower 1TB | Plextor PX-B940SA | Tagan BZ 900W | Corsair H70 | Zalman GT1000 | Samsung Syncmaster T260 | Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pete®gun
Nu tror jag att du missförstått det hela...

Bigadv foldar man på en klient, inte två! Så sitter du på en i7'a och foldar bigadv på två klienter så kommer ingen av dom två WU's som båda klienterna jobbar på bli klara i tid.

1 i7'a = 1 bigadv klient för 7-8 kärnor.

Så länge det är Core A2 WU's, så tex. 1920 duger.

Nej, det är två smp klienter jag kör, inte bigadv, vill klara av mina 10 wu's (körde endast gpu innan, ingen smp alls så jag har inte en endaste cpu wu avklarad). Jag förstår att den måste vara 10 Core A2 wu's, men dessa måsta man folda med klienten som denna guide handlar om väl? Det finns ju smp-gromacs wu's som också ger 1920, men är det verkligen en Core A2?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag äntligen fått tummen ur och uppdaterat första inlägget. La till en uppdateringshistorik i slutet av guiden.
En sevärd länk som jag glömde bort att ta med i guiden: http://foldingforum.org/viewtopic.php?f=55&t=11314

Jag såg även denna tråd idag: http://foldingforum.org/viewtopic.php?f=55&t=12971&sid=930f25...
Modifierad notfred-distro för att folda bigadv med. Ingen aning om hur den fungerar men kan vara värd att titta på. Ska själv göra det så fort jag får möjlighet.

I någon framtida uppdatering så bör det tillkomma lite olika och bättre anpassade alternativ då min Ubuntu-metod inte är optimal.

Citat:

Japp, det är vattenkylning, men kylet står inklämt bakom TV-bänken så det blir lite dåligt luftflöde när det är passivt.

Processorn går över 65 grader ibland och grafikkortet runt 85 grader. Startar jag fläkt ligger grafikkortet på 55 grader och processor på 40 istället. Inga jättebra vattenblock, så det är ju bra tycker jag ändå.

Jag vill ha det så kallt som möjligt, annars pyr det ut glykoldoft i hela rummet.

Jag har beställt i alla fall ett 2 pack exakt likadana minnen till och 4 st 120 mm factal design-fläktar nu. Jag kom på att jag får inte plats med fläktarna annars då de ska vara i höjd med en hylla i TV-bänken, den är inte så hög så man får plats 2st 120-fläktar på höjden.

Men kylningen kommer räcka gott och väl då jag har ovanstående temperaturförändring med enbart 4 st 80-fläktar.

Fin kylning.
Det är din i7 du tänkt folda med? Jag såg ditt galleri och du körde en Pentium 4'a där vad jag förstod.

Citat:

Nej, det är två smp klienter jag kör, inte bigadv, vill klara av mina 10 wu's (körde endast gpu innan, ingen smp alls så jag har inte en endaste cpu wu avklarad). Jag förstår att den måste vara 10 Core A2 wu's, men dessa måsta man folda med klienten som denna guide handlar om väl? Det finns ju smp-gromacs wu's som också ger 1920, men är det verkligen en Core A2?

Kul att du verkar ha fått igång allt nu.

Du ska kunna folda dessa 10 A2-cores med den vanliga 6.24betan med. Det viktiga är att du använder passkey. Själv har jag bara sett 1920p A2-core WU's, Gromacs har jag bara sett på mina grafikkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kul att du verkar ha fått igång allt nu.

Du ska kunna folda dessa 10 A2-cores med den vanliga 6.24betan med. Det viktiga är att du använder passkey. Själv har jag bara sett 1920p A2-core WU's, Gromacs har jag bara sett på mina grafikkort.

Tackar, tycker jag med. Just nu kör jag dubbla gpuer och en smp där gpuerna har slightly higher. Smp ger då ca 2300 PPD utan prestandaförlust för gpuerna.

Jag ska nog ge mig på bigadv. Måste jag nog byta kylning tyvärr, min Noctua resulterade i 82 grader vid 3,8 med HT på. En H50 med push/pull räcker förhoppningsvis. Och så mer minne, om du knappt klarar dig med win 7 blir det jobbigt för mig då Vista (som jag har) kräver mer ram-minne än win 7.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Tackar, tycker jag med. Just nu kör jag dubbla gpuer och en smp där gpuerna har slightly higher. Smp ger då ca 2300 PPD utan prestandaförlust för gpuerna.

Jag ska nog ge mig på bigadv. Måste jag nog byta kylning tyvärr, min Noctua resulterade i 82 grader vid 3,8 med HT på. En H50 med push/pull räcker förhoppningsvis. Och så mer minne, om du knappt klarar dig med win 7 blir det jobbigt för mig då Vista (som jag har) kräver mer ram-minne än win 7.

2300PPD kändes dock rätt lågt. Är det Windows SMP-klient eller Linux-klienten?

Det var lite väl varmt, speciellt för att köra konstant i ett par dagar.

Får du någon annan lösning att fungera bra med ditt system, en livedistro med linux exempelvis. FredNotFred's bootbara har jag tänkt prova på mitt system framöver. Då den är bootbar och lätt för systemet så bör 6GB RAM räcka bra. Då jag har mindre bra erfarenheter av den vanliga NotFred så är det inget jag skulle vilja rekommendera ännu iallafall.

http://foldingforum.org/viewtopic.php?f=55&t=12971&sid=930f25...

Permalänk
Medlem
Citat:

2300PPD kändes dock rätt lågt. Är det Windows SMP-klient eller Linux-klienten?

Det var lite väl varmt, speciellt för att köra konstant i ett par dagar.

Får du någon annan lösning att fungera bra med ditt system, en livedistro med linux exempelvis. FredNotFred's bootbara har jag tänkt prova på mitt system framöver. Då den är bootbar och lätt för systemet så bör 6GB RAM räcka bra. Då jag har mindre bra erfarenheter av den vanliga NotFred så är det inget jag skulle vilja rekommendera ännu iallafall.

http://foldingforum.org/viewtopic.php?f=55&t=12971&sid=930f25...

Det är windowsklienten. En annan wu gav 2900 såg jag nu. Lågt kanske men det gör ju inget då det är bonus, poängen är ju gratis så att säga eftersom gpun inte störs. Ska nämnas att den rullar i 3,4 nu, då toppar den 60.

OnT: Tack, jag ska kolla på dessa lösningar och annat (jobbet måste bara lugna ner sig lite först). 1600:- för lite nya minnen är ju inte hela världen heller och en H50 kan ju alltid vara bra att ha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Fin kylning.
Det är din i7 du tänkt folda med? Jag såg ditt galleri och du körde en Pentium 4'a där vad jag förstod.

Japp det är den burken fast med grejerna i sign i fråga, men jag har inte uppdaterat på ett bra tag, har lite annat gott att bjuda på där förutom uppgraderingen av komponenter så är det lite om ljuddämpning, låter datorn mer är det tysta surret från skärmen är det för mycket. Får ta och uppdatera det snart, alla bilder finns samlade.

Hämtar minnena och fläktarna imorgon, monterar på lördag eftermiddag/kväll då jag ska vara ljudansvarig under en fest imorgon och städa dagen efter.

Men sen så kan väl överklockningen börja och när den går bra så byter jag klienterna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Minne och H50 beställt.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Det är windowsklienten. En annan wu gav 2900 såg jag nu. Lågt kanske men det gör ju inget då det är bonus, poängen är ju gratis så att säga eftersom gpun inte störs. Ska nämnas att den rullar i 3,4 nu, då toppar den 60.

OnT: Tack, jag ska kolla på dessa lösningar och annat (jobbet måste bara lugna ner sig lite först). 1600:- för lite nya minnen är ju inte hela världen heller och en H50 kan ju alltid vara bra att ha.

Får man bara till resursdelningen så. Själv har jag aldrig lyckats få GPU och SMP-foldning att fungera bra.

Citat:

Japp det är den burken fast med grejerna i sign i fråga, men jag har inte uppdaterat på ett bra tag, har lite annat gott att bjuda på där förutom uppgraderingen av komponenter så är det lite om ljuddämpning, låter datorn mer är det tysta surret från skärmen är det för mycket. Får ta och uppdatera det snart, alla bilder finns samlade.

Hämtar minnena och fläktarna imorgon, monterar på lördag eftermiddag/kväll då jag ska vara ljudansvarig under en fest imorgon och städa dagen efter.

Men sen så kan väl överklockningen börja och när den går bra så byter jag klienterna.

Okej vilken tur.

Låter gott. Själv ska jag skicka in mitt moderkort på RMA i början av nästa vecka så får se när jag kan folda igen. Men det är bara att hålla tummarna på att få ärendet avklarat fort antar jag.

Permalänk
Medlem

Minne och fläktar monterat och gjort allt fram till steg 6.3.3.

Jag tar fram terminalen och skriver in:

mkdir –p ~/folding
cd folding
wget http://www.stanford.edu/group/pande...4beta-Linux.tgz
tar xzf FAH6.24beta-Linux.tgz
rm fah6
wget http://www.stanford.edu/~kasson/folding/linux/fah6
chmod +x fah6

Sedan kommer följande:

Försöker jag med punkt 6.3.4. och skriver in följande i terminalen:

./fah6 –configonly

Då kommer det höger om texten längst ned i rutan, det fungerar inte om jag trycker enter.

Startar jag om terminalen och börjar om med 6.3.3. och testar med ett mellanrum och sedan:

./fah6 –configonly

Så fungerar det inte heller.

Trycker jag enter efter jag skrivit in det jag ska på 6.3.3. och sedan skriver:

./fah6 –configonly

Så klagar den på att det är felaktigt kommando "bad argument" eller något i den stilen och listar saker och därefter stänger av foldingen med "Folding@Home Client Shutdown."

Jag vet inte hur jag ska gå vidare?

Visa signatur