Hur rengör jag detta myntet [Bild]

Permalänk
Musikälskare

Hur rengör jag detta myntet [Bild]

Har köpt ett mynt här i Chile/Santiago från 1851 som jag tyckte var coolt

2000 pesos är helt ok med, fast hur rengör jag det enklast? Verkar vara koppar?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Hushållsoda, vatten och aluminumfolie bör funka rätt bra.

Du kanske minns Tv shop's lilla aluminiumbit med utstansade stjärnor som rengjorde smycken, mynt o annat.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

OKej dåligt tips

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Använd för sjutton inte stålull!

Rengöring?
Mynten måste förvaras dels så att de inte skadas, dels så att man kan hantera dem, förevisa dem och i största allmänhet "pyssla" med dem. På lång sikt är det viktigt att mynten inte utsätts vare sig för mekanisk skada eller åverkan, eller för kemiska angrepp. Många mynt har genom tiderna förstörts genom ovarsam "rengöring". Här uppmanas till den allra största försiktighet - speciellt med bättre objekt. Om du saknar kunskaper i hur mynt skall rengöras - låt då bli. Samlare uppskattar att ett mynt har kvar sin ursprungliga patina och ogillar starkt alltför blanka och glänsande mynt. Naturligtvis med undantag för de som samlar ocirkulerade exemplar från de senaste hundra åren. Det är dessutom mycket lätt att åsamka myntet repor vid ovarsam rengöring. Det finns rena skräckexempel på hur dyrbara mynt gjorts nästan helt värdelösa genom "putsning" med stålull, "Häxans silverputs" eller dylikt. I äldre litteratur ser man ofta råd kring mynts rengöring. Saltsyra till guldmynt, ammoniak till silvermynt, tvål och vatten till kopparmynt m.m. "Mjuk tandborste" rekommenderas. Bästa rådet är nog :LÅT BLI!

http://www.nku.nu/samla.php

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Hushållsoda, vatten och aluminumfolie bör funka rätt bra.

Du kanske minns Tv shop's lilla aluminiumbit med utstansade stjärnor som rengjorde smycken, mynt o annat.

Den metoden används för silver och utnyttjar skillnaden i ädelhet mellan silver och aluminium.

Jag tror inte att man kan använda den för vilka metaller som helst, så det beror lite på vad det är för metall i myntet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Den metoden används för silver och utnyttjar skillnaden i ädelhet mellan silver och aluminium.

Jag tror inte att man kan använda den för vilka metaller som helst, så det beror lite på vad det är för metall i myntet.

Sant, fungerar nog inte på kopparmynt. Googlade fram det och la inte så mycket eftertanke vid det.

Här är ett annat tips:
http://www.uppsala.se/Upload/Dokumentarkiv/Externt/Dokument/K...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

ketchup!
jag vet inte om ett så pass gammalt mynt tar skada av det eller inte, men blänka kommer det göra

jag rengjorde kopparmynt så, när jag var liten

Visa signatur

"I reject your reality and substitute my own." /Adam Savage

Permalänk
Medlem

Sådan där ultraljudstvätt borde väl fungera?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem

Koppar brukar funka bra att rengöra med saltsyra, men jag tycker att du ska låta myntet vara som det är.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
Koppar brukar funka bra att rengöra med saltsyra, men jag tycker att du ska låta myntet vara som det är.

Håller med, tycker myntet ser bra ut som det är och gamla saker ska inte se nya ut imo^^

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Ultraljudstvätt - finns billiga på ÖoB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
Koppar brukar funka bra att rengöra med saltsyra, men jag tycker att du ska låta myntet vara som det är.

+1
Låt det vara som det är,ser bättre ut om den är lite skitig.

Visa signatur

Asus TUF X570-Plus > Ryzen 7 3700X > Noctua NH-U14S > MSI RTX 3070 SUPRIM 8GB > Corsair Vengeance LPX 16GB > Kingston A2000 500GB M.2 NVMe > Samsung 860 Evo 500GB > Kingston V300 120GB > WD CB 640GB > Evga G2 750W > Meshify 2 Compact > Windows 10 Pro > Glorious Race Model D > Corsair Gaming MM350 Pro XL > Corsair Strafe RGB MX Brown > Logitech G935 > AOC AG322QCX > 100/100 Mbit

Permalänk
Musikälskare

Som många säger så låter jag det vara som det är

Tack för alla tips iaf!

EDIT: Mina ninja skills på google sviktar, någon som kan hitta information om myntet

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

cilit bang!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Någon mer information om den? Hur många pesos t.ex. som står på den, hitta inte mycket om den med informationen chile santiago 1851

Hitta något som likna ditt mynt, fast silvrig

http://www.cointalk.com/t78996/

Sök bara på chile medio centavo 1851 så hittar du massa mynt som är liknande och till salu, men misstänker dom dära som ligger på en 9,000 osv är pesos och dylikt, fanns en på ebay for 55 dollar

Permalänk
Medlem

Bandputs?

OT:

Normalt ska man inte rengöra mynt, Ett silvermynts patina har ett värde i sig, man ser att ingen har försökt putsa myntet.

Men om de gamla Oskar och Gustav kronorna har suttit i plast fickor i många år och fått en grön beläggning beror det på ett kemiskt medel i plasten

Då måste man tvätta dom, tex i isopropylalkohol, apoteket brukar ha små flaskor. Bara tvätta inte putsa.

Kopparmynten om dom är smutsiga ta tvål o vatten inga kemiska medel.

Permalänk
Medlem

Låt det ligga i ett glas Coca Cola.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Häxan kopparputs skulle nog ge glansen åter.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades inte hitta något direkt, bara lite bilder på ett inte fullt så skitigt mynt: http://worldcoingallery.com/countries/coine.php?image=nmc2/41...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Hushållsoda, vatten och aluminumfolie bör funka rätt bra.

Du kanske minns Tv shop's lilla aluminiumbit med utstansade stjärnor som rengjorde smycken, mynt o annat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Den metoden används för silver och utnyttjar skillnaden i ädelhet mellan silver och aluminium.

Jag tror inte att man kan använda den för vilka metaller som helst, så det beror lite på vad det är för metall i myntet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Sant, fungerar nog inte på kopparmynt. Googlade fram det och la inte så mycket eftertanke vid det.

Här är ett annat tips:
http://www.uppsala.se/Upload/Dokumentarkiv/Externt/Dokument/K...

är ni säkra på att det inte fungerar ? har för mig att dom kör med ett kopparmynt i tv shop reklamen som är samma grej som alufolie metoden

jag tror koppar är en ädlare metall än aluminium men inte helt hundra så tycker det borde fungera lika bra på koppar som silver.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
är ni säkra på att det inte fungerar ? har för mig att dom kör med ett kopparmynt i tv shop reklamen som är samma grej som alufolie metoden

jag tror koppar är en ädlare metall än aluminium men inte helt hundra så tycker det borde fungera lika bra på koppar som silver.

Hmm, jo det är ju sant. Aluminium är ju väldigt oädelt.
Det tar nog bara lägre tid.

Är det brons borde det däremot säkert bli lite knepigare.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker bilderna ser ut som en flagga?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NAD
Bara jag som tycker bilderna ser ut som en flagga?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tänk på att gamla mynt förlorar i samlarvärde om man putsar och rengör dem. Repar du dessutom dem sänker du kvalitetsnivån för myntet och värdet sjunker än mer.
Den naturliga beläggning som bildats under lång tid anses attraktiv i samlares ögon.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Bara att lite aluminiumfolie i en kastrull, ta bikarbonat över pengen och häll lite kokande vatten över.
Det kommer att bubbla lite och låt den stå lite...allt smuts är borta samt den är skinande ren

Visa signatur

Merlin

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av RFM:

Bara att lite aluminiumfolie i en kastrull, ta bikarbonat över pengen och häll lite kokande vatten över.
Det kommer att bubbla lite och låt den stå lite...allt smuts är borta samt den är skinande ren

6 år gammal tråd haha wtf, jag har kvar myntet dock

Edit: GRAAAAAAAVE DIGGGGGGGGER

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Skulle just skriva ett inlägg och påpeka att du absolut inte bör rengöra gamla mynt, då de förlorar patina och samlarvärde av detta. Ser dock att jag redan gjort det för 6 år sedan

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.