Erfarenhet av Tele 2 fiber (100Mbit/s)?

Permalänk
Medlem

Erfarenhet av Tele 2 fiber (100Mbit/s)?

Hej!

Jag ska inom kort få Tele 2 Fiber 100Mbit istället för Bahnhof 10/10 LAN/Fiber som jag har nu. Det handlar om Malmö.

Jag har inte alls hört mycket om Tele 2 fiber överhuvudtaget och drar man en Google-sökning så har folk inte det bästa att säga om dom direkt.

Min fråga är om någon här har erfarenhet av Tele2 Fiber 100Mbit

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det stadsnät?

Har själv Telia som går ut i januari och skulle vilja få 100/10 av antingen Tele2, Bahnhof eller Bredband2.

Har inte Bahnhof varit bra eller varför vill du byta?

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk

Varför du får mest skit från google är väl för att man går inte ut och postar om hur bra sin ISP är utan skriver bara om hur dåligt det är när det väl skiter sig.
Antar att de flesta inte har något problem

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unisol
Är det stadsnät?

Har själv Telia som går ut i januari och skulle vilja få 100/10 av antingen Tele2, Bahnhof eller Bredband2.

Har inte Bahnhof varit bra eller varför vill du byta?

Tror inte det är via Stadsnätet utan ett LAN eller något liknande: http://www.tele2.se/via-datauttaget.html

Min fastighet har kontrakt med Bahnhof som dock går ut nu, och det har varit många kapacitetsproblem med Bahnhof, så dom har valt att byta till Tele 2 som enligt dom ska vara mycket snabbare (upp till 100/10) och stabilare.

Hade jag varit dig hade jag valt Bredband2

paranoiid: Sant, men står inte så mycket om det heller...

Visa signatur
Permalänk
Korsordsguru

Sitter i samma sits här. Föreningen har idag BBB 100/10Mbps till alla lägenheter men går efter nyår över till Tele2 istället. Jag har inte hittat någon konkret information men det verkar vara 100/10 som Tele2 erbjuder. Det som vi får av BBB är ju 5 ip-adresser och 10Mbps upload på varje IP-adress så det här verkar ju vara ett rent nedköp. Frågan är om Tele2 kommer att höja till 100Mbps upload snart? I sådana fall skulle det ju kännas roligare, men om föreningen har bundit sig till 100/10Mbps i flera år framöver vore det riktigt sunkigt. Något positivt är att Tele2 tydligen ska börja med HDTV "snart" och Göteborg ska vara en av de första orterna som får tillgång till det när det väl händer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har precis fått Tele2 fiber i lägenheten, erbjuden hastighet 100/10. Tptest ger 93 ner och 11 upp, med 3ms till Stockholm och 1ms till Malmö. Kan inte säga annat än att jag är helnöjd för 295 kr per månad mot BBBs 349 kr för horribelt ADSL.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Korsordsguru

Det låter skönt att det funkar utan problem i all fall. Tele2 kommer och kopplar in deras grejor i våran förening den 13:e januari, får rapportera in efteråt om hur det fungerar i GBG.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har tele2 på vårat fibernät har i sollentuna och vi har inte haft något problem alls, varken downtime eller annat strul så är riktigt nöjd med dom

Permalänk
Medlem

Har tele2 på vårat fibernät har i sollentuna och vi har inte haft något problem alls, varken downtime eller annat strul så är riktigt nöjd med dom

Permalänk

Enligt devisen "inga positiva kommentarer om någon produkt samlas på internet" måste det vara så att de flesta som har Tele2-LAN är nöjda med sin tjänst. Det är ytterst få inlägg iaf i detta forum om deras tjänst och de flesta svar är positiva. Känns som att jag borde vara nöjd med att veta att hyresvärden nyligen skrivit avtal med dem. Hoppas bara de kommer erbjuda sin 100/100-tjänst också och inte bara 100/10.

Permalänk
Korsordsguru

Ett år efter med Tele2 kan jag säga att det har funkat bra för mig! Vår förening har avtal med 100/10Mbps till alla lägenheter men jag såg på hemsidan att de erbjuder 100/100Mbps nu också så jag mailade och ringde lite hit och dit och fick just mitt abonnemang uppgraderat till 100/100Mbps, för en extra kostnad av 199 per månad tror jag det är. Detta går dock inte göra för alla som har Tele2 berättade de, men för mig gick det som tur var. Kommer utan problem upp i 10-12MB/s i båda riktningarna så jag är nöjd med hastigheten. De flesta som sitter utanför Tele2:s nät kan dock inte ladda ner mer än ungefär 2MB/s per anslutning av mig.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoSubstitute
Enligt devisen "inga positiva kommentarer om någon produkt samlas på internet" måste det vara så att de flesta som har Tele2-LAN är nöjda med sin tjänst. Det är ytterst få inlägg iaf i detta forum om deras tjänst och de flesta svar är positiva. Känns som att jag borde vara nöjd med att veta att hyresvärden nyligen skrivit avtal med dem. Hoppas bara de kommer erbjuda sin 100/100-tjänst också och inte bara 100/10.

Bor du runt Möllevången i Malmö?

Är det någon som har försökt sig på "flera nic" tricket för bättre hastighet med Tele2?

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Korsordsguru
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WetWilly
Bor du runt Möllevången i Malmö?

Är det någon som har försökt sig på "flera nic" tricket för bättre hastighet med Tele2?

Det är inget speciellt trick, det är helt enkelt BBB som har konfigurerat sitt nät att ge 10Mbps upp till varje enskild IP-adress. Men med Tele2 har man bara en IP-adress, och även om de skulle tillhandahålla flera tror jag ändå de begränsar hastigheten per kund.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Re: Erfarenhet av Tele 2 fiber (100Mbit/s)?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xarph
Hej!

Jag ska inom kort få Tele 2 Fiber 100Mbit istället för Bahnhof 10/10 LAN/Fiber som jag har nu. Det handlar om Malmö.

Jag har inte alls hört mycket om Tele 2 fiber överhuvudtaget och drar man en Google-sökning så har folk inte det bästa att säga om dom direkt.

Min fråga är om någon här har erfarenhet av Tele2 Fiber 100Mbit

Jag fick liknade meddelande "du kommer inom kort få bla bla bla".
Fick ett par veckor senare ett nytt "vecka 2 i januari kommer du få tillgång"
Vet inte vad det är för vecka nu med något 100mbit finns ej.
Akta dej för tele2 jag gjorde en felanmälan för 1 1/2 veckor sedan har inte hört ett ord , när man ringer säger dom att teknikerna har mycket att göra just nu.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Mjaa jag har iaf 100/10 tele2 funkat felfritt sen jag fick det... sthlms området

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys
Det är inget speciellt trick, det är helt enkelt BBB som har konfigurerat sitt nät att ge 10Mbps upp till varje enskild IP-adress. Men med Tele2 har man bara en IP-adress, och även om de skulle tillhandahålla flera tror jag ändå de begränsar hastigheten per kund.

Det är väl klart det är ett trick då det oftast kräver att du confar lite speciellt för att kunna utnyttja det så som man vill, virtuella interface eller flera bondade NIC.

Hos Tele2 har man inte alls bara en IP-adress utan 5 st, alternativt kan man 1 statisk + 4 dynamiska.

"Tror" gör man i kyrkan! Det låter som du försöker neka att det skulle gå utan att varken ha testat eller ha fakta.

Jag kommer testa så snart de har installerat uttagen i lägenheten.
Blir Tele2 100/10 + Comhem 100/10 Multi Wan

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Jag sitter med Tele2 100/10 LAN just nu här hemma och har så gjort i snart 2 år.
Det fungerar faktiskt väldigt bra. Jag hade inga höga förhoppningar men det har faktiskt aldrig strulat. Inte ens lite.

Köpte även till deras tjänst för fast IP för en vecka sedan och den vart jag lite förvånad över. Man får då 1 statisk adress och 4 dynamiska, vilket är klockrent när man som jag vill ha lite servrar stående men även lätt vill ha tillgång till att utan router eller liknande komma direkt ut på nätet.

Jag betalar 295 för bredbandet + 30 för det fasta IPt. De har även 100/100 men då kostar det 495 istället vilket är lite saftigt, och än så länge har jag inte mer behov än att 100/10 täcker det.

Har dock inte vart i kontakt med deras support eller kundtjänst så mycket mer än när jag beställde det fasta IPt. Den jag fick tala med var dock väldigt trevlig och hjälpsam så än så länge kan jag inte säga någonting annat än att det har vart en positiv sak att ha Tele2.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Korsordsguru
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WetWilly
Det är väl klart det är ett trick då det oftast kräver att du confar lite speciellt för att kunna utnyttja det så som man vill, virtuella interface eller flera bondade NIC.

Hos Tele2 har man inte alls bara en IP-adress utan 5 st, alternativt kan man 1 statisk + 4 dynamiska.

"Tror" gör man i kyrkan! Det låter som du försöker neka att det skulle gå utan att varken ha testat eller ha fakta.

Jag kommer testa så snart de har installerat uttagen i lägenheten.
Blir Tele2 100/10 + Comhem 100/10 Multi Wan

När vi skaffade Tele2 var det bara en IP-adress per kund som gällde som gick att byta mot en fast för en extra kostnad, men ser nu att det verkar vara 5 faktiskt. Tror ändå inte det funkar för BBB är nog enda ISP:n jag nånsin hört talas om som har det på här sättet. Dessutom är det som alla BBB-kunder upplevt ganska svårt att utnyttja, främst för att nästan alla slags lastbalanserande multi wan-lösningar kräver att alla IP-adresser är fasta. Jag hade en FreeBSD-burk med 4 nätverkskort och det bästa sättet att utnyttja hastigheten på är mjukvara som DrFTPD med slave-servrar igång på samma dator (se bild nedan) eller fyra bittorrent-klienter samtidigt som alla är knutna till en fysisk IP-adress var.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bara hört dåligt om bredband2. Har T3 själv, billigt och bra.

Permalänk
Medlem

Har Tele2-fiber, LAN. 100/10. Tptest ger 96Mbit/s ner och 13Mbit/s upp. Min router sinkar någon procent så är minst sagt nöjd. Har inte varit nere någon gång under det 1½ år som gått.

Permalänk
Medlem

är det något som vet hur de är med ping tider osv , spelar mycket via nätet så skulle helst vilja veta hur de är med de , skulle få hem brev när allt skulle bli inkopplat och klart .

har idag comhem 100/10 , pingar runt 25 till de flesta cs serverna . någon som vet om de kommer bli bättre med tele 2?

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EddAa
är det något som vet hur de är med ping tider osv , spelar mycket via nätet så skulle helst vilja veta hur de är med de , skulle få hem brev när allt skulle bli inkopplat och klart .

har idag comhem 100/10 , pingar runt 25 till de flesta cs serverna . någon som vet om de kommer bli bättre med tele 2?

Tele2 är sk...it enligt min erfarenhet.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Korsordsguru

Beror väl på vart dina paket skall åka men Tele2 har ingen superbra peering.

Pinging ping.sunet.se [192.36.125.18] with 32 bytes of data:
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=7ms TTL=247
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=7ms TTL=247
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=7ms TTL=247
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=7ms TTL=247

Ping statistics for 192.36.125.18:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 7ms, Maximum = 7ms, Average = 7ms

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys
Beror väl på vart dina paket skall åka men Tele2 har ingen superbra peering.

Pinging ping.sunet.se [192.36.125.18] with 32 bytes of data:
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=7ms TTL=247
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=7ms TTL=247
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=7ms TTL=247
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=7ms TTL=247

Ping statistics for 192.36.125.18:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 7ms, Maximum = 7ms, Average = 7ms

jo men det är väl bättre än comhem ? :S och sedan får du ju 7ms , medans jag får allt från 10 upp till 32 ms .. ?

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Jag sitter på Tele2 100/100 och är relativt nöjd.
Får ut ca: 94/66.

Router D-Link 655

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSG
Jag sitter på Tele2 100/100 och är relativt nöjd.
Får ut ca: 94/66.

http://img5.imageshack.us/img5/4401/screenshot20100131at120.p...

Router D-Link 655

hur är pingen mot andra servers ? pingar du högt ? brukar du spela och i så fall hur uppfattar du att det går ping mässigt ?

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EddAa
hur är pingen mot andra servers ? pingar du högt ? brukar du spela och i så fall hur uppfattar du att det går ping mässigt ?

Ledsen, kan inte hjälpa dig där. Spelar inte...sitter på Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EddAa
hur är pingen mot andra servers ? pingar du högt ? brukar du spela och i så fall hur uppfattar du att det går ping mässigt ?

Jag brukar spela en hel del. Har i alla fall gjort det under vintern nu. Inga problem alls.

Men sen så bryr jag mig inte så mycket om saker så som ping heller. Är ping/svarstider under 50 så är det helt ok för min del och det är det inga problem med (så länge det inte är mitt eget fel, vilket har hänt).

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag brukar spela en hel del. Har i alla fall gjort det under vintern nu. Inga problem alls.

Men sen så bryr jag mig inte så mycket om saker så som ping heller. Är ping/svarstider under 50 så är det helt ok för min del och det är det inga problem med (så länge det inte är mitt eget fel, vilket har hänt).

okej .. vad för spel brukar du spela då ? du kan inte pinga mot sunet så man får se vad du får mot de , och du hade 100/10 fiber lan ?

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EddAa
okej .. vad för spel brukar du spela då ? du kan inte pinga mot sunet så man får se vad du får mot de , och du hade 100/10 fiber lan ?

World of Warcraft, EVE Online, HawX, Dungeon & Dragons Online. Mestadels MMO's men det har aldrig vart något strul oavsett vad jag lirat.

Mot sunet får jag 12 stabilt, och ja jag har 100/10 LAN.
Tele2 har inte jättebra peering men frågan är ju vad man har som krav. Jag märker ingen som helst skillnad så länge det håller sig stabilt under eller runt 50, och jag personligen tvivlar på att någon gör det men som sagt, var och en har ju egna krav.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.