Skärmproblem med Dell Vostro 1500. ca 2.5 år gammal.

Permalänk
Medlem

Skärmproblem med Dell Vostro 1500. ca 2.5 år gammal.

Tja, har haft en dell vostro 1500 i närmare 2.5 år nu (fick den i september 2007, ingen garanti eller så kvar). Igår märkte jag att hela den högra halvan av skärmen, och en bit in på den vänstra, är myyycket mörkare än resten. Gränsen mellan regionerna är inte helt jämn, det är mer som en halvcirkel ungefär. Dessutom började datorn göra ett pipigt ljud, låter typ som det man hör när man kommer hem från en nattklubb eller en konsert, fast inte lika starkt. Ljudet verkar bli en annan ton om jag kör med eller utan sladden ikopplad. Har provat att starta om två gånger, dra ut batteriet (i avstängt tillstånd) och blåsa lite på det, ta ut och in cd-läsaren. Inget hjälpte.

Min första tanke var att grafikkortet kanske hade pajjat (pga skärmgrejerna), så jag startade red alert 3 i 1280*800 med medium och det flöt på finfint så antagligen inget fel på grafikkortet. Eller? (kan inte så mycket om sånt här)

När jag tittar riktigt nära på den delen av skärmen som är normalt ljus så ser jag att den flimmrar lite grann.

Det här stör mig jättemycket! Att titta på något som föreställer "mörkt" blir jättejobbigt. Jag ser liksom min spegelbild fastän jag har en matt skärm. Det är även jobbigt att programmera (något jag roar mig med rätt ofta) eftersom att det syns så pass tydligt mot en vit bakgrund.

Några idéer på vad jag kan göra? Om det skulle vara fel på skärmen, vet nån då om dell säljer skärmar till laptops som man kan köpa av dem om garantin gått ut? Är det värt det?

En grej som kanske kan ha orsakat skärmproblemen är att jag spelade pc-versionen av Metal Gear Solid 1 i helgen. Den känner inte igen grafikkort som är nyare än GeForce 4 eller så, så jag var tvungen att hitta en fixad .exe på internet för att kunna spela i hög upplösning och undvika diverse crasher som spelet annars hittar på. När jag kollade på spelets cutscenes så blinkade fönstret lite grann, det kanske kan ha gjort något med skärmen??

Tack så jättemycket på förhand!

edit: När jag ändrar skärmens ljusstyrka så påverkas båda regionerna lika mycket, så det blir bara ännu mörkare på den högra, och normalt mycket mörkare på den vänstra. Att byta energiläge hjälper inte.

edit2: Kom just på att jag bytte grafikdrivrutin i början av december, men om det är orsaken så borde jag väl ha sett skillnad innan dess?

Visa signatur

Lenovo Y500: i7-3630QM / 8GB / 1TB + 16GB SSD / 2x GT650M 2GB SLI / 15.6'' 1080p

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl troligen ett att de två CCFL-rören i bakgrundsbelysningen som gått sönder. Ex. så du vet vad det är: http://www.lcdparts.net/CCFL.aspx

LED-belysning finns på en del men CCFL är absolut vanligast. En typ av lysrör, så flimret är nog inte så konstigt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Aj då.. Du råkar inte känna till nåt ställe i Stockholmsregionen som, mot betalning, byter sånt här åt en? Vill helst inte utsätta min dator för ett par amatörhänder som mina ;P

Visa signatur

Lenovo Y500: i7-3630QM / 8GB / 1TB + 16GB SSD / 2x GT650M 2GB SLI / 15.6'' 1080p

Permalänk
Medlem

Det där låter kostsamt. Förmodligen är det bättre att kassera laptopen.

Permalänk
Medlem

Aa, jag kollade dells sida för utgången garanti; 49$ för att diagnostisera felet, sen 199$ för att åtgärda det samt extra avgift pga det är skärmen som felet är på.

Får kolla runt efter nå folk som kan fixa det åt mig för gillar daton och det känns synd att göra sig av med den när det bara är skärmen som är fel liksom

Hur lång tid borde det ta innan skärmen dör helt? Så att jag vet hur lång tid jag har på mig att fatta mitt beslut!

Visa signatur

Lenovo Y500: i7-3630QM / 8GB / 1TB + 16GB SSD / 2x GT650M 2GB SLI / 15.6'' 1080p

Permalänk
Medlem

Hej!
Håll inne "Fn" tangenten innan du startar datorn och fortsätt hålla inne den tills ett test startar. Kolla om felet är detsamma där och när färgerna på skärmen testas
Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag körde alla skärmtesten och det ända som var lite små problem var färgerna som blev lite svårare att tyda ju längre åt höger på skärmen de visades, förmodligen då pga ljusproblemen. Tex. Så såg vit längst åt höger mer ut som ljusgrå. Den klarade LCD brightness testet och alla systemtesten etc (passade på hehe).

Visa signatur

Lenovo Y500: i7-3630QM / 8GB / 1TB + 16GB SSD / 2x GT650M 2GB SLI / 15.6'' 1080p

Permalänk
Medlem

När du kör BIST testet på skärmen så måste du vara ärlig och trycka N om det inte ser bra ut på skärmen. Därefter genereras en stop kod och maskinen börjar pipa. Skriv ner felkoden ring till Teknisk support så skickar dom nog ett kostnadsförslag på en ny skärm till dig.

Du har ett annat test du kan köra som heter 32 Bits diagnostic test som finns på Dell Drivers & Utilities skivan där har du ett grafiskt test som du har lite olika alternativ. Du kan kika och se om du hittar något under Symptom tree som passar in på ditt problem, om inte så är det "FN + Power" som du får köra.