Är männniskor som inte vill ha barn psykiskt sjuka?

Permalänk
Inaktiv

En befolkning där varje individ gör allt för att fortplanta sig skulle ganska fort dö ut jämfört med en befolkning där en stor del av individernas möda går till saker runt omkring fortplantning.

Det finns alltså ett selektivt tryck på att ha personer som inte förökar sig i en befolkning.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
En befolkning där varje individ gör allt för att fortplanta sig skulle ganska fort dö ut jämfört med en befolkning där en stor del av individernas möda går till saker runt omkring fortplantning.

Det finns alltså ett selektivt tryck på att ha personer som inte förökar sig i en befolkning.

Nu kom den där vanföreställningen igen.

Hur tänkte du dig att generna för de som frivilligt är utan barn skulle sprida sig?
Ska de magiskt hoppa in i nästa generation för att det vore bra för befolkningen?

Fundera över hur situationen vore om det var så att alla hade låt oss säga 50% chans att bli frivilligt barnlösa och att detta var bra för befolkningen i stort. Tänk dig sedan att en mutation uppkom som "sket i det" och gjorde att alla individer med genen skulle få så många ungar som de kunde.
Vad skulle stoppa denna gen från att svepa genom befolkningen?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Nu kom den där vanföreställningen igen.

Hur tänkte du dig att generna för de som frivilligt är utan barn skulle sprida sig?
Ska de magiskt hoppa in i nästa generation för att det vore bra för befolkningen?

Fundera över hur situationen vore om det var så att alla hade låt oss säga 50% chans att bli frivilligt barnlösa och att detta var bra för befolkningen i stort. Tänk dig sedan att en mutation uppkom som "sket i det" och gjorde att alla individer med genen skulle få så många ungar som de kunde.
Vad skulle stoppa denna gen från att svepa genom befolkningen?

Troligtvis kollapsen av befolkningen och att merparten dör i svält, sjukdomar och dylikt när de blir urkonkurerade av snarliga befolkningar utan den genen.

EDIT: och generna skulle sprida sig genom deras genetiskt väldigt lika syskon

Evolution verkar på en grupp, ej på individer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
En befolkning där varje individ gör allt för att fortplanta sig skulle ganska fort dö ut jämfört med en befolkning där en stor del av individernas möda går till saker runt omkring fortplantning.

Det finns alltså ett selektivt tryck på att ha personer som inte förökar sig i en befolkning.

Jag vet inte om jag skulle kalla det för selektivt tryck bland människor, dock håller jag med att populationer som förökar sig för mycket kan bli lidande av det och får svårt att klara sig emot andra populationer. Det finns även en liten tillgång och efterfrågan, som påverkar valet kring prioritering kring barnafödande eller arbete.
Kina är ju ett bra exempel, där de faktisk har utfört selektivt tryck på att minska. Sveriges flerbarnstillägg är ett exempel på motsatsen.

Men pratar om andra flockdjur så finns det alfahanar och dylikt där det verkligen är så att alla inte får försöka sig, mest extremt är det bland djur där individer utvecklas olika. Jag tänker främst på myror och bin.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Du gör en väldigt märklig koppling utifrån ett genetiskt perspektiv här, om man är kåt på någon annan, varför behöver man överge sina barn?
Det är ju nästan helt och hållet sociala konstruktioner som gör att det är på det viset.

Visst är det sociala konstruktioner.
Men jag med ilskan behöver inte ge upp min ovänskap mot någon bara för att jag har träffat en ny ovän.

Nej det jag syftar på är att många låter deras sexualitet ha en stor roll i när de avgöra hur sociala kontakter ska skapas och brytas. Visst får det göra det. Men jag anser att förnuftig människa inte blandar in sexualitet i sådant, absolut inte överge sina barn p.g.a. detta.
Sexualiteten kan dock var en hobby något de gör på fritiden. Riktigt korkat är det att blanda in sexualitet i valet av fader/mor till barnet. Istället bör detta noga planeras med stor eftertänksamhet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Känslor får folk att tänka orationellt. Det är inget unikt för just sexualiteten och jag tror inte att sexuella känslor ställer till större problem än många andra, som t.ex. ilska..

visst, jag kan hålla med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Detta förstår jag inte alls, vad syftar du på? Kanske bara jag som inte kopplar, men hjälp med vad?

Jag försökte vara ironisk över gruppsex.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
[B]Jag vet inte om jag skulle kalla det för selektivt tryck bland människor, dock håller jag med att populationer som förökar sig för mycket kan bli lidande av det och får svårt att klara sig emot andra populationer. Det finns även en liten tillgång och efterfrågan, som påverkar valet kring prioritering kring barnafödande eller arbete.
Kina är ju ett bra exempel, där de faktisk har utfört selektivt tryck på att minska. Sveriges flerbarnstillägg är ett exempel på motsatsen.

Men pratar om andra flockdjur så finns det alfahanar och dylikt där det verkligen är så att alla inte får försöka sig, mest extremt är det bland djur där individer utvecklas olika. Jag tänker främst på myror och bin.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Visst är det sociala konstruktioner.
Men jag med ilskan behöver inte ge upp min ovänskap mot någon bara för att jag har träffat en ny ovän.

Och jag med min sexualitet behöver inte ge upp en sexuell partner för att jag träffat en ny som attraherar mig.
Så jag förstår inte skillnaden på ett genetiskt plan, det är ett socialt plan du verkar prata om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Nej det jag syftar på är att många låter deras sexualitet ha en stor roll i när de avgöra hur sociala kontakter ska skapas och brytas. Visst får det göra det. Men jag anser att förnuftig människa inte blandar in sexualitet i sådant, absolut inte överge sina barn p.g.a. detta.

Om jag läser sexualitet som sociala förhållningssätt till sexualitet så kan jag hålla med om vad du menar.
Men återigen, då handlar det om hur vi socialt förhåller oss till en viss känsla, inte känslan i sig.

Sen tror jag det där med att överge sina barn pga sexualitet är rätt ovanligt, det finns allt som oftast många olika känslor inblandade där.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag försökte vara ironisk över gruppsex.

Ok, det missade jag helt. Och missar det fortfarande faktiskt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Ok, det missade jag helt. Och missar det fortfarande faktiskt.

En kille kämpar i 15minuter utan att lyckas och så kommer en annan kille och försöker... Sett ur perspektivet att göra henne gravid.
Den påminner lite om historian om gammal gubbe som en som skulle äta en köttbulle. Gubben satt där med gaffeln och försökte fånga köttbullen, men den rullade bara iväg. Efter några minuter kom en undersköterska och hjälpte honom och sa: -Se där jag fick den.
Tro fan det så gubben, när jag har tröttat ut köttbullen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Troligtvis kollapsen av befolkningen och att merparten dör i svält, sjukdomar och dylikt när de blir urkonkurerade av snarliga befolkningar utan den genen.

Du föreställer dig en enormt stark gruppselektion som helt enkelt inte finns.
Kan du nämna ett djur där frekvensen av befruktning mellan grupper är så låg och konkurrensen mellan dem så hög att det du beskriver skulle kunna ske?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml

EDIT: och generna skulle sprida sig genom deras genetiskt väldigt lika syskon

Visst, under så extrema förhållanden kan man föreställa sig att frivillig barnlöshet kan sprida sig.
Men då krävs det extremt absurda saker som att man hjälper sina syskon till att få mer än dubbelt så många barn extra som du hade fått om du själv skaffade barn. Det är en orimlig fantasi.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Evolution verkar på en grupp, ej på individer.

Ursäkta? Var får du det ifrån?
Selektion sker på gennivå. (Alltså ännu "lägre" än individnivå.)
Jag tror att du har missat koncept som den själviska genen. Var du fått att det skulle agera mer på grupp än på individ ifrån vet jag inte, jag tror inte att någon insatt skulle skriva under på det du precis skrev.

Permalänk
Medlem

Så frivilligt barnlös är genetiskt betingat? Är inte det något vem som helt kan få för sig?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Visst, under så extrema förhållanden kan man föreställa sig att frivillig barnlöshet kan sprida sig.
Men då krävs det extremt absurda saker som att man hjälper sina syskon till att få mer än dubbelt så många barn extra som du hade fått om du själv skaffade barn. Det är en orimlig fantasi.

Alltså det finns många arter där just detta sker där det finns ett alfapar. Ta vargen som exempel.

Människan däremot är jag skeptisk till, jag känner till för dåligt kring hur de urtida människorna levde. Hur stor var flocken, fick alla para sig hur de ville, var det en alfahane, kanske en alfahona?
Tar man senare tid så har inte ungdomar fått skaffa barn när de ville, det har legat en tryck på att de ska kunna vara självförsörjande innan de gör detta.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Alltså det finns många arter där just detta sker där det finns ett alfapar. Ta vargen som exempel.

Nej.
Jag tror att jag var lite vag.
För att det Lyml föreslår skulle väga upp för frivillig barnlöshet så skulle det kräva att någon genom sin barnlöshet ger dubbelt så många barn för något av syskonen.
Så om man räknar med att en individ i genomsnitt skulle få två barn så måste det ge minst fyra barn extra för syskonen.
Det kräver att man delar båda föräldrarna, har man bara mamman gemensamt så stiger siffran till 4 ggr så många.

Vargflocka har inte mycket med det här att göra, de är förvisso ofta syskon och föräldrar men de agerar inte såhär. Det finns inte vargar som frivilligt väljer att inte para sig för att ta hand om syskonens ungar. Eller har jag missat något?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Människan däremot är jag skeptisk till, jag känner till för dåligt kring hur de urtida människorna levde. Hur stor var flocken, fick alla para sig hur de ville, var det en alfahane, kanske en alfahona?
Tar man senare tid så har inte ungdomar fått skaffa barn när de ville, det har legat en tryck på att de ska kunna vara självförsörjande innan de gör detta.

Man kan inte räkna med situationer som för gorillan där det är långt ifrån säkert att en hane kommer få para sig i någon riktig utsträckning. De gör det inte frivilligt.
Det låter lite som om du är inne på den linjen.

Knogen:
Nej, jag tror som du säkert ser inte att frivillig barnlöshet har en stark genetisk grund. Det folk har föreslagit här håller inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Nej.
Jag tror att jag var lite vag.
För att det Lyml föreslår skulle väga upp för frivillig barnlöshet så skulle det kräva att någon genom sin barnlöshet ger dubbelt så många barn för något av syskonen.
Så om man räknar med att en individ i genomsnitt skulle få två barn så måste det ge minst fyra barn extra för syskonen.
Det kräver att man delar båda föräldrarna, har man bara mamman gemensamt så stiger siffran till 4 ggr så många.

Vargflocka har inte mycket med det här att göra, de är förvisso ofta syskon och föräldrar men de agerar inte såhär. Det finns inte vargar som frivilligt väljer att inte para sig för att ta hand om syskonens ungar. Eller har jag missat något?

Man kan inte räkna med situationer som för gorillan där det är långt ifrån säkert att en hane kommer få para sig i någon riktig utsträckning. De gör det inte frivilligt.
Det låter lite som om du är inne på den linjen.

Jag pratar om en grupp som påverkar och bestämmer vilka som får föröka sig. Inte att individer som är gruppen får föröka sig, men ändå inte gör det för att de tycker det är för gruppens bästa. Det krävs en hel del intelligens och kontroll för att kunna göra sådant, vilket inte ens de flesta av nutida människan skulle klara.
Det finns dock människor som frivilligt uppoffrar sig(främst extremreligiösa), men dessa är så få så man helt kan bortse från dem.

Angående alfapar måste skaffa lika många ungar som det annars hade blivit, så är det väldigt förenklat. En stark familj är viktig och de kan jaga bort konkurrenter, antalet ungar som föds är inte det enda viktiga.
Eller jag kanske missuppfattade dig, självklart måste alfaparet skaffa ungar för att ersätta en massa individer.

*edit*
På tal om kontroll, finns det inte något djur som inte väljer att föröka sig vid matbrist? (väljer som väljer, den blir ej intresserad) Men detta gäller inte människan. Dock kan vissa kvinnor förlora sin mens vid hårdbantning. (jag har hängt för mycket på dietforum)
Så nutida människans kropp fungerar faktisk så att vid svält så ställer sig kvinnokroppen om till att ej vara mottaglig för befruktning.
Nu skulle man i .o.f.s. säga att kroppen sparar in på blod och dylikt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knogen
Så frivilligt barnlös är genetiskt betingat? Är inte det något vem som helt kan få för sig?

Frivilligt barnlös är psykologiskt betingat.
Ofrivilligt barnlös kan vara genetiskt betingat (ärftlig sterilitet någon?).
Vem som helst kan få för sig att gå barnlös.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Hur vissa tolkar genetiskt, naturligt, biologiskt osv som = bra är intressant.

Det är naturligt att tolka det som bra!!

Skämt å sido verkar diskussionen mest ligga på ett filisofiskt plan med avstickare som är rätt stora områden i sig.

Tex hur drifter som är inblandade i processen som leder till att vi förökar oss påverkar våra liv etc.
Det blir lätt en defineringsfråga men jag tror, kanske lite som bud_bundy, att de har oerhört stor betydelse. Vilket är omtvistat, så stor betydelse som jag tror det har går antagligen inte ihop men vissa genusteorier osv.

Uttrycket sociala konstruktioner tycker jag är överanvänt, det kan man kalla mycket men i många fall finns det mer passande sätt att beskriva saker.
Några nämner att tjejer ofta använder smink. Visst, kalla det social konstruktion eftersom de inte kunde göra det om det inte fanns smink eller vad som helst men det ska mycket till om man ska få det till något annat än att det används för att försöka se attraktivare ut. Sociala fakta är ett bättre uttryck om man nödvändigtsvis vill använda något sådant eftersom konstruktion får det att låta som att någon skapat situationen. Eller så gör man det lätt för sig om man ska generalisera och kallar det för sexualdrift som jag skulle göra.

Citat:

Du gör en väldigt märklig koppling utifrån ett genetiskt perspektiv här, om man är kåt på någon annan, varför behöver man överge sina barn?
Det är ju nästan helt och hållet sociala konstruktioner som gör att det är på det viset.

Tar mest slumpvis dessa rader, finns mycket i tråden man kan citera som beskriver liknande tankar.
Nej, jag har svårt att se hur någon konstruerat detta. Att de flesta inte ligger med folk till höger och vänster, speciellt när de redan är tillsammans med någon tycker jag ganska enkelt verkar förklaras av hur våra känsloliv fungerar. Och om man nödvändigtvis måste generalisera med stora övergripande områden så tycker jag igen att det är enklast att bunta ihop betendena med sexualdriften.

Som Kilroy snuddar vid så behöver det inte finnas värderingar i allt, 2+2 är 4 och det har ingen annan betydelse. Saker är som de är.

Permalänk

Mitt svar är "kanske". Vad som klassificeras som psykiskt sjuk är högst beroende av samhällsbilden.

Driften att föröka sig är verkligen inte den starkaste driften. Viljan att inte gå hungrig eller att överleva är betydligt mer... omedelbar.

Sedan måste man akta sig för att försöka påstå att alla som inte vill ha barn i varje möjlig situation är psykiskt sjuk. Viljan att skaffa barn uppkommer vid vissa tidpunkter: vanligtvis handlar det om en högst irrationell vilja. Det skulle säkert gå att argumentera för att det tvärtom är de som vill ha barn som är psykiskt sjuka: om de blir kraftfullt påverkade av sina egna känslor, på ett sådant sätt att de går emot sin egen rationella tanke på att avstå från barn (i de fall där det rationella valet är att inte skaffa barn). Det här går även att applicera på buzzwords såsom "moders-/faderskänsla".

Gravida människor är ju ett fint exempel på det hela: känslorna som skapas gör det ofta mycket svårt att hålla fast vid ett rationellt resonemang. Fast det är definitivt inte politiskt korrekt att kalla gravida människor för "psykiskt sjuka".

Nu till en separat punkt nämnd innan: idén att homosexuella inte vill ha barn är vad jag vet en myt, byggd på fördomar. Finns det någon forskning som verkligen tyder på att homosexuella vill ha barn mindre än heterosexuella?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Eller så gör man det lätt för sig om man ska generalisera och kallar det för sexualdrift som jag skulle göra.

Jo, man kan ju göra det lätt för sig att bara se till hur det ytligt ter sig istället för att undersöka strukturer på djupet ur olika perspektiv och med bred kulturell och historisk kunskapsbas.
Men grejen när man förenklar är att man kan missa hela poängen...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Som Kilroy snuddar vid så behöver det inte finnas värderingar i allt, 2+2 är 4 och det har ingen annan betydelse. Saker är som de är.

Var snuddar jag vid det?
Jag tycker mig argumentera mer för raka motsatsen, att det finns värderingar för allt.
Om man tycker att 2+2 är 4 och att det inte har någon annan betydelse har man antagligen bara inte inte tittat djupt nog...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag pratar om en grupp som påverkar och bestämmer vilka som får föröka sig. Inte att individer som är gruppen får föröka sig, men ändå inte gör det för att de tycker det är för gruppens bästa.

Okej. Men det du citerade och skrev att det skedde bland vargar handlade om att det under vissa extrema förutsättningar skulle ligga i genens intresse att få individen att inte få barn. Alltså att detta skulle hjälpa spridningen av genen.
Orsaken till detta är att vi delar så mycket genetiskt material med syskon att chansen är stor att den genen som styr denna frivilliga barnlöshet skulle finnas bland syskonen (50% om de delar båda föräldrarna och 25% om de delar ena föräldern) även om den inte finns i befolkningen i stort.

Det är lite i linje med det klassiska citatet om släktskapsselektion:
"Would I lay down my life to save my brother? No, but I would to save two brothers or eight cousins. "

Sedan undrar jag fortfarande varför just vargar är ett exempel på något som kan likna detta.
Vargar lever ju i familjer. En av hanarna parar sig med en av honorna, de övriga är dess avkomma. Valde du att inte para dig med någon i din familj för att gruppen påverkade dig till det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Det krävs en hel del intelligens och kontroll för att kunna göra sådant, vilket inte ens de flesta av nutida människan skulle klara.

Inte för det jag syftar på.
Det jag syftar på skulle utan problem kunna finnas även bland encelliga organismer bara de kan urskilja genetiska band, vilket skulle kunna tänkas ske med någon kemisk signal.

Bönsyrsehanar som offrar sitt liv för att få befrukta en hona behöver inte vara medvetna om att det finns en evolutionär rationalitet för dess beteende.
Gener för detta beteende selekteras för oavsett graden av insikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Jo, man kan ju göra det lätt för sig att bara se till hur det ytligt ter sig istället för att undersöka strukturer på djupet ur olika perspektiv och med bred kulturell och historisk kunskapsbas.
Men grejen när man förenklar är att man kan missa hela poängen...

Var snuddar jag vid det?
Jag tycker mig argumentera mer för raka motsatsen, att det finns värderingar för allt.
Om man tycker att 2+2 är 4 och att det inte har någon annan betydelse har man antagligen bara inte inte tittat djupt nog...

Tja så uppfattade jag det jag citerade.
Som du säkert förstod syftade jag på värderingsfrågan. Jag har ingen åsikt om hurvida 2+2 är 4 är bra eller dåligt när man är ute efter vad resultatat av 2+2 råkar vara.

Jag vet vad vissa menar med tex social konstruktion, det vanliga är att man menar att det är en produkt av ********* och inte ordagrant har konstruerats av någon. Poängen är att man kan beskriva saker på olika sätt utan att på något sätt ha fel. Tex kan man diskutera något ur fortplatningsperpektiv eller genperspektiv. Beroende på vad man vill diskutera får man välja hur man vill beskriva saker och då finns det mer och mindre träffande uttryck. Kategorin sexualdrift behöver mao inte vara ett mer förenklande än än tex kategori social kunstruktion eftersom båda ofta är lika generaliserande. Just de båda används lustigt nog ofta som genetik kontra miljö.

För att hålla sig till ämnet tycker jag Random-person gick igenom termen psykiskt sjuk på ett bra sätt. Att inte skaffa barn behöver inte vara irrationellt precis som det inte behöver vara rationellt att skaffa barn, ofta är det tvärt om irrationellt att skaffa barn och rationellt att inte göra det. Ingen av dessa kallas i sig inom medecinen psykiska sjukdommar, det är jag ganska säker på. Om termen borde användas för detta i vardagligt tal känns som en filosofisk fråga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Tja så uppfattade jag det jag citerade.
Som du säkert förstod syftade jag på värderingsfrågan. Jag har ingen åsikt om hurvida 2+2 är 4 är bra eller dåligt när man är ute efter vad resultatat av 2+2 råkar vara.

Ok, det kan jag hålla med om i större utsträckning då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Jag vet vad vissa menar med tex social konstruktion, det vanliga är att man menar att det är en produkt av ********* och inte ordagrant har konstruerats av någon. Poängen är att man kan beskriva saker på olika sätt utan att på något sätt ha fel. Tex kan man diskutera något ur fortplatningsperpektiv eller genperspektiv. Beroende på vad man vill diskutera får man välja hur man vill beskriva saker och då finns det mer och mindre träffande uttryck. Kategorin sexualdrift behöver mao inte vara ett mer förenklande än än tex kategori social kunstruktion eftersom båda ofta är lika generaliserande. Just de båda används lustigt nog ofta som genetik kontra miljö.

Men här håller jag inte med.
Jag anser att det är helt omöjligt att undersöka t.ex. människans sexualdrift ur ett genetiskt perspektiv eftersom det tar sig sociala uttryck.
Det går inte att särskilja människan som biologisk varelse från människan som social varelse.

Man kan hitta samband mellan vissa biologiska egenskaper, som hormonnivåer, vissa genetiska uppsättningar osv, och vissa beteenden.
Men för att förstå vad det betyder måste man analysera och förstå beteendet i sin sociala och kulturella kontext.

Alla våra biologiska instinkter och drifter tar sig sociala uttryck, för att förstå det ena måste vi förstå det andra.
Ju mer jag läst desto mer uppenbart har det blivit.

Permalänk
Medlem

Det som skiljer oss från djuren är att vi kan resonera kring föräldrarskap. Och jag har svårt att se ett rationellt fattat beslut om frivilig barnlöshet som en psykisk sjukdom.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja vända på steken. Hur kommer det sig att månniskor förökar sig i sådan rasande takt? Uppenbarligen finns det individer som bör tänka till både en och två gånger innan de skaffar barn; sett ur deras och barnens perpektiv. Jag har funderat mycket kring detta om varför jag ska skaffa barn. Är det för min egen skull eller för barnets skull? Sett ur barnets perspektiv så insåg jag att en del grundläggande vilkor måste vara uppfyllda innan barn kan komma på fråga. Vilkor som: bra ekonomi, stabilt samhälle, stabila famlijerelationer och god hälsa, psykiskt som fysisk, naturligtvis. Detta räcker dock inte för mig. Tanken på att jag ska behöva ge upp 20 år eller så på att fostra en eller flera individer är bara för mycket. Jag lever bara en gång och så som jag känner nu så; barn, nej tack.

Det är inte så att man utsätter sig själv eller andra för fara genom att inte skaffa barn. Dock bör jag nämna att om jag var en av få individer kvar av mänskligheten så skulle jag sätta så många barn som möjligt till världen. Som det ser ut nu så behöver inte jag. Jag kan ägna mig åt annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabz
Jag skulle vilja vända på steken. Hur kommer det sig att månniskor förökar sig i sådan rasande takt? Uppenbarligen finns det individer som bör tänka till både en och två gånger innan de skaffar barn; sett ur deras och barnens perpektiv. Jag har funderat mycket kring detta om varför jag ska skaffa barn. Är det för min egen skull eller för barnets skull? Sett ur barnets perspektiv så insåg jag att en del grundläggande vilkor måste vara uppfyllda innan barn kan komma på fråga. Vilkor som: bra ekonomi, stabilt samhälle, stabila famlijerelationer och god hälsa, psykiskt som fysisk, naturligtvis. Detta räcker dock inte för mig. Tanken på att jag ska behöva ge upp 20 år eller så på att fostra en eller flera individer är bara för mycket. Jag lever bara en gång och så som jag känner nu så; barn, nej tack.

Det är inte så att man utsätter sig själv eller andra för fara genom att inte skaffa barn. Dock bör jag nämna att om jag var en av få individer kvar av mänskligheten så skulle jag sätta så många barn som möjligt till världen. Som det ser ut nu så behöver inte jag. Jag kan ägna mig åt annat.

Det låter rimligt. Men jag är nyfiken på en sak. Jag förutsätter at du har sexlusten kvar...
Om du går på stan, ser en snygg brud och tänker att denna donna hade det varit gött att ta med hem och ha sex med... Är detta då för att du tänker att det är skönt och kul att ligga, eller är det på detta vis en djupt rotad fortplantningsinstinkt visar sig (=kåthet). Troligtvis finner du denna kvinna attraktiv, vilket i sin tur gör att er avkomma har stor chans att bli attraktiv, träffa en attraktiv partner osv... Fast det lite mer "grundare" medvetandet vet att det inte kommer att bli några barn, så därför blir det bara ett ligg. Jag menar, man vill ju inte ha sex med alla kvinnor, utan bara de man finner attraktiva... Det måste ju bero på något.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabz
Jag skulle vilja vända på steken. Hur kommer det sig att månniskor förökar sig i sådan rasande takt? Uppenbarligen finns det individer som bör tänka till både en och två gånger innan de skaffar barn; sett ur deras och barnens perpektiv. Jag har funderat mycket kring detta om varför jag ska skaffa barn. Är det för min egen skull eller för barnets skull? Sett ur barnets perspektiv så insåg jag att en del grundläggande vilkor måste vara uppfyllda innan barn kan komma på fråga. Vilkor som: bra ekonomi, stabilt samhälle, stabila famlijerelationer och god hälsa, psykiskt som fysisk, naturligtvis. Detta räcker dock inte för mig. Tanken på att jag ska behöva ge upp 20 år eller så på att fostra en eller flera individer är bara för mycket. Jag lever bara en gång och så som jag känner nu så; barn, nej tack.

Det är inte så att man utsätter sig själv eller andra för fara genom att inte skaffa barn. Dock bör jag nämna att om jag var en av få individer kvar av mänskligheten så skulle jag sätta så många barn som möjligt till världen. Som det ser ut nu så behöver inte jag. Jag kan ägna mig åt annat.

Varför vi förökar oss i en sådan rasande takt? För att det behövs. Barndödligheten har varit enorm under nästan hela vår existens.

Att vi är så pass intresserade av att skaffa barn är uppenbart starkt genetiskt influerat. Vår kropp tvingar oss mer eller mindre att skaffa barn. Vilket såklart kan vara högst problematiskt, även om det såklart finns uppenbara fördelar.

De grundläggande villkor du pratar om har varit i princip helt inkompatibla med hur människor har levt. Tänk dig tillbaka till människor för låt säga 100.000 år sedan: hur många människor tror du kan uppfylla dina villkor? Att skaffa barn under dåliga villkor har ofta varit bättre än att inte skaffa barn alls.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Sedan undrar jag fortfarande varför just vargar är ett exempel på något som
kan likna detta.
Vargar lever ju i familjer. En av hanarna parar sig med en av honorna, de övriga är dess avkomma. Valde du att inte para dig med någon i din familj för att gruppen påverkade dig till det?

Katterna i bygden gör det och ännu värre har det blivit på senare tid då folk har börjat kastrerat sina hankatter. Men dessa har aldrig tagit en funderare på att göra detsamma på de själva. -Då kanske de som de kastrerade hankatterna inte ränner lika mycket ute...

Nå min poäng var att vissa djur offrar sig och tar han om familjen och inte förökar sig fast de kan det, där jag tog vargen som exempel.
Vargarna kan överge flocken och skaffa ungar på egen hand.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Varför vi förökar oss i en sådan rasande takt? För att det behövs. Barndödligheten har varit enorm under nästan hela vår existens.

Det kan misstolkas som tesen Jean-Baptiste de Lamarck skrev i boken Philosophie Zoologique
Ett djur förlorar de egenskaper som det inte använder, och förstärker de egenskaper som är djuret till nytta.

Jag skulle snarare säga att individer som har haft bäst lämpad förökningstakt mot miljön, är den vars avkomma har klarat sig bäst och blivit flest av. Och att detta av sig själv optimeras, så att vissa djur får barn rätt tid på året, kanske flera kullar etc.
Inget om att det egentligen behöver komma ett viss antal ungar eller att det inte behövs fler, fast det får ju en indirekt påverkan som konkurrens om mat. (det blir en återkoppling)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Men återigen, då handlar det om hur vi socialt förhåller oss till en viss känsla, inte känslan i sig.

Visst kan hålla med, men så har vi det där med åtrå. Om någon glor på en annan individ för att den är intresserad av denna, så kan denna individ tolka det som en "privat krigsförklaring".

Om folk bara höll sin sexualitet för sig själva och inte blandade in andra människor i den, så skulle livet vara så mycket enklare. Jag själv har t.ex. blivit påflygen av en för att denna var kåt i en tjej, vet dä tusan vad jag hade med saken att göra, men stryk fick han.

Det finns gott om människor som man skulle kunna kalla för förnuftiga, ändå har de låtit deras sexualitet förstöra deras karriär/liv. Senast är Tigerskandalen. visst kunde han ha lite sex här och där, men sköt det då snyggt. Man kan skylla på vad omgivningen tycker, men många gör lite halvskumma saker som inte bör komma ut. Men tänk efter innan och låt inte någon känsla påverka så att man tar dumma risker i onödan.

Så jag tror att människan utan sexualitet kommer blir förnuftigare.
*edit*
Jag har inte pratat om tvångskastrering, utan bara vad jag tror kommer hända då genmodifierade barn blir standard som de flesta kommer göra. (vilket lär dröja mycket länge) Och inte kastrera dem, utan kanske inte prioritera att barnet ska en "starkt sexualdriven" person.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Katterna i bygden gör det och ännu värre har det blivit på senare tid då folk har börjat kastrerat sina hankatter. Men dessa har aldrig tagit en funderare på att göra detsamma på de själva. -Då kanske de som de kastrerade hankatterna inte ränner lika mycket ute...

Syftar du på att katter har sex med sina föräldrar?
Det är mycket möjligt, men man kan inte se på ett djur som har tagits från sin naturliga miljö och som dessutom avlats kraftigt för exempel på evolutionära strategier.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Nå min poäng var att vissa djur offrar sig och tar han om familjen och inte förökar sig fast de kan det, där jag tog vargen som exempel.
Vargarna kan överge flocken och skaffa ungar på egen hand.

Jag förstår att du tror att vargarna är ett bra exempel på det här men jag köper det inte för en sekund.
Yngre hanar har knappast ett smörgåsbord av honor framför sig som de väljer bort. Honor har inte sex av helt andra orsaker, de måste vara petiga då ungar är en stor investering för dem.
Sedan är det väldigt vanligt att djur har drifter som ska förhindra inavel, vargarna inom flocken är i regel föräldrar, barn eller syskon.

Men visst, för all del, visa mig någon källa där det påstås något i stil med det du skriver så kanske jag köper det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy

Men här håller jag inte med.
Jag anser att det är helt omöjligt att undersöka t.ex. människans sexualdrift ur ett genetiskt perspektiv eftersom det tar sig sociala uttryck.
Det går inte att särskilja människan som biologisk varelse från människan som social varelse.

Man kan hitta samband mellan vissa biologiska egenskaper, som hormonnivåer, vissa genetiska uppsättningar osv, och vissa beteenden.
Men för att förstå vad det betyder måste man analysera och förstå beteendet i sin sociala och kulturella kontext.

Alla våra biologiska instinkter och drifter tar sig sociala uttryck, för att förstå det ena måste vi förstå det andra.
Ju mer jag läst desto mer uppenbart har det blivit.

Om jag förstår dig rätt så håller jag definitivt inte med dig.
Det finns mycket forskning där det är uppenbart biologiska drifter som studeras och inte kulturella normer.

Forskningen på kvinnors val av män med hänseende till varianten av MHC-komplex är kanske det snyggaste av dem.
Kvinnor gillar lukten av män som har en så annorlunda variant av detta genkomplex som möjligt. De väljer i högre grad män med ett annorlunda MHC-komplex och de är mer nöjda i relationen om de är tillsammans med en man med ett MHC-komplex som skiljer sig från deras.
Det är hela är väldigt rimligt ur ett biologiskt perspektiv då heterozygota (olika varianter från föräldrarna) MHC-komplex innebär stora fördelar för individen.
Samma trender har hittats bland andra djur som studerats, som möss.

Det är väl ett av de mer klockrena exemplen, men det finns många andra som också är uppenbara studier av våra biologiska drifter. Om man nu inte ser verkligheten genom ideologiska glasögon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Men här håller jag inte med.
Jag anser att det är helt omöjligt att undersöka t.ex. människans sexualdrift ur ett genetiskt perspektiv eftersom det tar sig sociala uttryck.
Det går inte att särskilja människan som biologisk varelse från människan som social varelse.

Man kan hitta samband mellan vissa biologiska egenskaper, som hormonnivåer, vissa genetiska uppsättningar osv, och vissa beteenden.
Men för att förstå vad det betyder måste man analysera och förstå beteendet i sin sociala och kulturella kontext.

Alla våra biologiska instinkter och drifter tar sig sociala uttryck, för att förstå det ena måste vi förstå det andra.
Ju mer jag läst desto mer uppenbart har det blivit.

Som sagt, det du säger är antagligen helt sant förutom möjligen den första biten. Om inte generna påverkade våra liv skulle genetiken inte alls fungera som vi trott. Till exempel om sexualdriften ur ett genetiskt perspektiv inte påverkade det sociala samspelet skulle vi få omdefiniera vad vi menar med sexualdrift.

Blir lätt lite hönan eller ägget diskussion. Exakt vilka uttryck sexualdriften tar sig beror givetvis delvis på miljön individen befinner sig i men grunden blir ju fortfarande sexualdrifen. Så tex att tjejer ofta väljer att sminka sig kan man försöka förklara med både miljö och genetik. Om man är ute efter någon gemensam nämnare för mänskligheten väljer jag personligen att se det som att tjejerna i fråga vill vara attraktiva, vilket verkar vara djupt biologiskt rotat. Med det sagt kan vi givetvis försöka påverka, förstå eller ha åsikter om positiva och negativa konsekvenser av miljön vi lever i, tex ideal för hur vi ska se ut för att knyta an till sminket igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Som sagt, det du säger är antagligen helt sant förutom möjligen den första biten. Om inte generna påverkade våra liv skulle genetiken inte alls fungera som vi trott. Till exempel om sexualdriften ur ett genetiskt perspektiv inte påverkade det sociala samspelet skulle vi få omdefiniera vad vi menar med sexualdrift.

Nu måste du ha missuppfattat mig totalt.
Jag säger att våra gener påverkar allt vi gör, men inte ensamt. Allt vi gör, allt vi känner, allt vi tänker är en kombination av gener, annan biologi, sociala och kulturella krafter.
Och samspelet däremellan är väldigt komplext och praktiken omöjligt att helt skilja från varandra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Blir lätt lite hönan eller ägget diskussion. Exakt vilka uttryck sexualdriften tar sig beror givetvis delvis på miljön individen befinner sig i men grunden blir ju fortfarande sexualdrifen. Så tex att tjejer ofta väljer att sminka sig kan man försöka förklara med både miljö och genetik. Om man är ute efter någon gemensam nämnare för mänskligheten väljer jag personligen att se det som att tjejerna i fråga vill vara attraktiva, vilket verkar vara djupt biologiskt rotat. Med det sagt kan vi givetvis försöka påverka, förstå eller ha åsikter om positiva och negativa konsekvenser av miljön vi lever i, tex ideal för hur vi ska se ut för att knyta an till sminket igen.

Ja, det är ett samspel mellan genetik och miljö. Och ja, människor har antagligen en genetisk vilja att vara attraktiva. Vad som anses attraktivt varierar väldigt beroende på kultur.
Precis som du säger.
Men om vi pratar praktiskt om smink missar man väldigt mycket om man gör den förenklingen. Att sminka sig rätt och moderiktigt handlar minst lika mycket om att ha en framstående roll i gruppen. Det handlar inte bara om att göra sig vacker för en eventuell partner, det handlar också bland annat om att göra sig attraktiv genom att visa sig som en ledare i den sociala gruppen.
Och massa andra saker som jag inte direkt vill koppla till sexualitet. Att ta en stark roll i flocken t.ex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Visst kan hålla med, men så har vi det där med åtrå. Om någon glor på en annan individ för att den är intresserad av denna, så kan denna individ tolka det som en "privat krigsförklaring".

Om folk bara höll sin sexualitet för sig själva och inte blandade in andra människor i den, så skulle livet vara så mycket enklare. Jag själv har t.ex. blivit påflugen av en för att denna var kåt i en tjej, vet då tusan vad jag hade med saken att göra, men stryk fick han.

Jag förstår inte hur du automatiskt kopplar att den här personen flyger på dig till sexualiteten. Hans känslor gentemot dig var nog inte direkt sexuella. Såg han dig som ett hot? Ett hinder? Jag vet inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Det finns gott om människor som man skulle kunna kalla för förnuftiga, ändå har de låtit deras sexualitet förstöra deras karriär/liv. Senast är Tigerskandalen. visst kunde han ha lite sex här och där, men sköt det då snyggt.

Att han ljög för sin fru tycker inte jag har så mycket med sexualiteten att göra. Som du säger, om han skött det snyggt hade det ju inte varit några problem.
Att man sköter saker och ting osnyggt händer med många andra saker, inte bara sex.
Ens förhållande till alkohol/droger, spel och dobbel, grighet, intolerans och många andra saker funkar som precis lika bra exempel på det du pratar om.
Jag förstår inte varför du singlar ut sex.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Man kan skylla på vad omgivningen tycker, men många gör lite halvskumma saker som inte bör komma ut. Men tänk efter innan och låt inte någon känsla påverka så att man tar dumma risker i onödan.

Så jag tror att människan utan sexualitet kommer blir förnuftigare.

Människan utan känslor kommer bli förnuftigare är det jag tycker du argumenterar för egentligen.
Att våra normer och sociala konventioner kring sex och sexualitet leder till mycket bekymmer tycker jag är en korrekt iakttagelse.
Men att sexuella känslor på något sätt skulle vara värre än andra starka känslor på något sätt håller jag inte med om.
Som med alla andra känslor handlar det om hur man hanterar dom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
*edit* Jag har inte pratat om tvångskastrering, utan bara vad jag tror kommer hända då genmodifierade barn blir standard som de flesta kommer göra. (vilket lär dröja mycket länge) Och inte kastrera dem, utan kanske inte prioritera att barnet ska en "starkt sexualdriven" person.

Ok, jag tror inte riktigt det. Jag hoppas verkligen inte det iaf.
Personligen tycker jag att min sexualitet är en av dom bästa sakerna i mitt liv.
Vad är meningen med livet? Rent genetiskt är det att föra sina gener vidare, en rätt tråkig och för mig helt meningslös mening.
För mig är sexualitet och dom känslor som är inblandade när jag lever ut den en stor del i det som jag ser gör livet värt att leva.
Är det då inte mer förnuftigt att hålla kvar vid den känslan?

Vad är liksom syftet menar du när det kommer till att genmodifiera bort sexualiteten? Vad innebär det att vara mer förnuftig?

Om vi nu pratar genmodifiering så verkar det ju mycket bättre att öka impulskontrollen ordentligt istället. För det är snarare den som är problemet i allt du tagit upp, och i allt annat där starka känslor tar överhanden.

För mig är starka känslor en väldigt stor del av livet, och framförallt av det liv jag vill leva.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knogen
Det låter rimligt. Men jag är nyfiken på en sak. Jag förutsätter at du har sexlusten kvar...
Om du går på stan, ser en snygg brud och tänker att denna donna hade det varit gött att ta med hem och ha sex med... Är detta då för att du tänker att det är skönt och kul att ligga, eller är det på detta vis en djupt rotad fortplantningsinstinkt visar sig (=kåthet). Troligtvis finner du denna kvinna attraktiv, vilket i sin tur gör att er avkomma har stor chans att bli attraktiv, träffa en attraktiv partner osv... Fast det lite mer "grundare" medvetandet vet att det inte kommer att bli några barn, så därför blir det bara ett ligg. Jag menar, man vill ju inte ha sex med alla kvinnor, utan bara de man finner attraktiva... Det måste ju bero på något.

Sexlusten är det inget fel på. Jag ligger gärna och ofta. Som du själv skriver så vill man ju inte ha barn varje gång man ligger. Så visst. Att det är "skönt" är en stark bidragande orsak. Finns ju få saker som klår kroppens egna husdroger; endorfiner samt andra substanser som verkar i en när man gör saker man gillar.

Din fråga angående skönhet är en lurig en att ge svar på. Vad är skönhet? Skönhet ligger i betraktarens öga. Ens egen förmåga att uppskatta symmetrier. Allt handlar om symmetrier och balanas mellan ett objekts olika delar. Kanske följer man även vissa normer som samhället satt, så att dessa samverkar. Svårt att veta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Varför vi förökar oss i en sådan rasande takt? För att det behövs. Barndödligheten har varit enorm under nästan hela vår existens.

Att vi är så pass intresserade av att skaffa barn är uppenbart starkt genetiskt influerat. Vår kropp tvingar oss mer eller mindre att skaffa barn. Vilket såklart kan vara högst problematiskt, även om det såklart finns uppenbara fördelar.

De grundläggande villkor du pratar om har varit i princip helt inkompatibla med hur människor har levt. Tänk dig tillbaka till människor för låt säga 100.000 år sedan: hur många människor tror du kan uppfylla dina villkor? Att skaffa barn under dåliga villkor har ofta varit bättre än att inte skaffa barn alls.

Jag håller med angående genernas påverkan. Man är verkligen sin egen slav. Dock så kan man förneka tillkomsten av barn genom preventinmedel! Hurra!

För 100 000 år sedan behövde man fler männsikor till sin flock för att samla in mat. I dag, i vår del av världen, så gäller andra regler. Fortfarande i vissa delar av världen, dock, så skaffar man barn som någon form av försäkring inför framtiden.

På 1950-talet var vi 3 miljarder människor. I dag närmar vi oss 7 miljarder. En människa för mig är en människa oavsätt var man kommer från. Så i mina ögon så behövs det verkligen inte födas väldigt många till. Krympande befolkning i vissa delar av väst kan lösas med invandring. Jag talar inte om att hela befolkningsgrupper ska röra på sig. Utan driftiga människor kommer att söka sig dit möjligheter finns. Vilket man ser i historien alltid har skett. Folk flyttar på sig, nya kulturer och språk uppstår. Ständig förändring genom påverkan. Utveckling.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knogen
Om du går på stan, ser en snygg brud och tänker att denna donna hade det varit gött att ta med hem och ha sex med... Är detta då för att du tänker att det är skönt och kul att ligga, eller är det på detta vis en djupt rotad fortplantningsinstinkt visar sig (=kåthet). Troligtvis finner du denna kvinna attraktiv, vilket i sin tur gör att er avkomma har stor chans att bli attraktiv, träffa en attraktiv partner osv... Fast det lite mer "grundare" medvetandet vet att det inte kommer att bli några barn, så därför blir det bara ett ligg. Jag menar, man vill ju inte ha sex med alla kvinnor, utan bara de man finner attraktiva... Det måste ju bero på något.

Nu förutsätter du något som jag inte tror är så enkelt.
Att djupt rotad fortplantningsinstinkt = kåthet tror jag inte riktigt på. Det är en del av det hela, men det finns många andra saker som hänger ihop med det också.
Och attraktion handlar inte bara om ytliga saker, personlighetsdrag, samhällsställning, status och många andra saker spelar också in i vad som räknas som attraktivt. Varav vissa av sakerna i princip är helt sociala.

Sen kan jag ju bara tala om mig själv men om jag ser en snygg tjej på stan så är liksom inte min känsla och tanke att jag vill ha sex med henne. Att vilja ha sex med någon handlar iaf för mig om många olika saker.