Ny disk för 1000 kr

Permalänk

Ny disk för 1000 kr

Hej!

Jag behöver köpa en ny SATA disk till en 2 år gammal Scaleo dator från Fujitsu Siemens för att utöka diskutrymmet. Disken ska användas som lagringsdisk. Jag har tänkt mig en 1 TB eller 1,5 TB modell. Den får inte kosta mer än 1000 kr, där går gränsen.

Vilken modell vill ni föreslå?

Det här är de diskar jag har tittat på hittills.

Maxtor

Samsung

Seagate

Western Digital

Är det bättre om disken har fler eller färre platters?

Vilken betydelse har cachestorleken?

Är intern överföringshastighet detsamma som överföringshastigheten mellan disken och moderkortet?

WD Caviar Green serien har en rotationshastighet på 5400 RPM och dessa diskar använder IntelliPower. Betyder det att den arbetar konstant på 5400 RPM eller kan den öka hastigheten vid behov med hjälp av IntelliPower?

Förlorar man mycket prestanda om man väljer en 5400 RPM disk istället för en 7200 RPM disk?

Är 5400 RPM (Western Digital) eller 5900 RPM (Seagate) för lite för en lagringsdisk?

Det går visserligen att få tag på en 1,5 TB disk för 1000 kr, men är det inte bättre att satsa mer på en riktigt bra 1 TB modell istället?

Jag skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig göra ett mer informerat val.

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Nej de varierar inte i hastighet. Intellipower är 5400 konstant.
Lägre hastighet ger lite sämre prestanda. Framförallt accesstid. Fördelarna väger dock upp enligt mig och passar bra som lagringsdisk.

Om du ska RAID:a diskarna väljer du med fördel diskar som inte har inbyggd error correction.
Och vice versa.

Skulle inte köpa maxtor. Men de kanske har bättrat sig på sistone, det vet jag ej.

Generellt kan man också kika på antal platters. Alltså de fysiska diskarna i "disken".
En 1Tb-drive kan ha 4x250 eller 2x500 Gb tex. Där 2x500 är den solklara vinnaren. (tätare datalagring och mindre roterande massa/rörliga delar)

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Ska du ha den som en lagringsdisk så hade jag köpt denna:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=525440

Permalänk
Medlem

Ska du bara lagra filerna behöver du väl inte så jättehög prestanda.
80mb/s eller 120mb/s t.ex. Jag skulle satsat på mest utrymme per krona.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk

Åsa-Nisse´s förslag låter bra tycker jag med.

mvh Dennis

Visa signatur

Mac (Retina 5K, 27-inch, 2017) 3,5Ghz i5, 24GB RAM, RADEON PRO 575 4096MB, Flash 500GB.

Permalänk
Medlem

WD GP är utmärkt lagringsdisk.
Nya modellen med 64MB cache är dessutom billig.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=510235

Permalänk

1. Ju färre platters desto bättre, genom att det blir mindre roterande massa och rörliga delar. Men varför just detta ska vara bra har jag inte fått svar på, men jag gissar på att disken blir tystare så och vibrerar mindre.

2. Rotationshastigheten har betyder för accesstiden. Jag har Googlat access time och har då fått veta att det är summan av flera tidsfördröjningar: spin-up tid, söktid (seek time), rotationsfördröjning (rotational delay) och överföringstid (transfer time). Det är alltså endast rotationsfördröjningen som påverkas av rotationshastigheten. Så om disken har låg rotationshastighet så blir rotationsfördröjningen längre och därmed också accesstiden, men den kan ha kort söktid och spin-up tid som väger upp den här fördröjningen och accesstiden blir ändå relativt hög.

Vad har då cacheminne för betydelse? De flesta 1 TB diskar har 32 MB cache men en av de här Green Power diskarna har 64 MB, det är den som Sumitomo refererar till. Vad vinner man på om man väljer 64 MB cache modell istället för 32 MB?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
WD GP är utmärkt lagringsdisk.
Nya modellen med 64MB cache är dessutom billig.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=510235

+1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
1. Ju färre platters desto bättre, genom att det blir mindre roterande massa och rörliga delar. Men varför just detta ska vara bra har jag inte fått svar på, men jag gissar på att disken blir tystare så och vibrerar mindre.

Glömde värmen. Blir varmare med fler plattor. För de tar mer plats antar jag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
1. Ju färre platters desto bättre, genom att det blir mindre roterande massa och rörliga delar. Men varför just detta ska vara bra har jag inte fått svar på, men jag gissar på att disken blir tystare så och vibrerar mindre.

Då blir det ju högre lagringsdensitet, kortare utrymme mellan datan.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
WD GP är utmärkt lagringsdisk.
Nya modellen med 64MB cache är dessutom billig.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=510235

2 sånna har jag:D funkar jättebra och är supertysta.:up:

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SeF.Typh00n
Då blir det ju högre lagringsdensitet, kortare utrymme mellan datan.

Och det är något dåligt menar du?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubbää
2 sånna har jag:D funkar jättebra och är supertysta.:up:

Ja, 1 TB modellen med 64 MB cache minne verkar vara mångas favorit. Jag har väl omkring 120 stycken DVD skivor som ska in på den disken, efter det ska det gärna finnas lite ledigt utrymme kvar. Så jag tror att 1 TB ska räcka vad gäller lagringskapacitet. Men man får inte glömma att 1 TB, dvs. 1000 GB i verkligheten blir 931 GB som blir tillgängligt när man har installerat disken i datorn. Så om man har 120 DVD skivor där varje skiva är 4,7 GB och är helt fylld (dvs. 4,32 GB) så är totala datamängden 120 * 4,32 = 518,4 GB. Då bör jag ha 931 - 518 = 413 GB kvar som ledigt utrymme.

Jag är inte helt säker på antalet DVD skivor, det var ett tag sedan jag räknade de sist så jag måste kolla en gång till för att vara säker på hur mycket utrymme jag behöver.

Alina Systems har kampanjpris just nu på Green Power diskarna just nu, så jag ska nog köpa där så slipper jag betala frakt. De tar 790 kr för 1 TB modellen och 990 kr för 1,5 TB modellen. Det är de nya med 64 MB cache då, trots att deras 1 TB modell med 32 MB cache kostar upp emot 830 kr eller nåt sånt, så de kan inte vara mer än prisvärda då.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SeF.Typh00n
Då blir det ju högre lagringsdensitet, kortare utrymme mellan datan.

...vilket innebär att ett varv på hårddisken innehåller med data = högre överföringshastighet. Det är det som gör att dagens 7200rpm diskar är betydligt snabbare än de som fanns för ett antal år sedan, även om rotationshastigheten är densamma.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frispel
...vilket innebär att ett varv på hårddisken innehåller med data = högre överföringshastighet. Det är det som gör att dagens 7200rpm diskar är betydligt snabbare än de som fanns för ett antal år sedan, även om rotationshastigheten är densamma.

Aha! Men då är det ju bara bra om det är kortare utrymme mellan datan dvs. högre lagringsdensitet. Jag förstår då inte vad Typh00n menade. Jag funderar på om han inte menade att det är större risk att något går snett och man förlorar mer data på det sättet, eftersom mer data är packat på en mindre yta och nästan allt är lagrat på en eller två platter.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Prankie på Prisjakt köpte en Caviar Green WD10EADS 32MB 1TB och har fått problem med oljud. Han har lagt upp ett klipp på Youtube där man tydligt kan höra hur illa det låter. Det låter inte alls som en hårddisk ska låta, så det är nog något fel på hans disk. Kanske fick han ett dåligt exemplar. Jag vet inte var han har köpt den ifrån men han säger att frakten skulle kosta 260 - 290 kr för att skicka tillbaka den och få en ny, så han sket i att skicka tillbaka den och väntar i skrivande stund på att den ska krascha, kanske har den redan kraschat.

Han hade alltså 32 MB cache modellen, kanske är det ett varningstecken, men jag skulle ändå köpa 64 MB cache modellen eftersom den är billigare hos Alina Systems trots att den har större cacheminne.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Prankie på Prisjakt köpte en Caviar Green WD10EADS 32MB 1TB och har fått problem med oljud. Han har lagt upp ett klipp på Youtube där man tydligt kan höra hur illa det låter. Det låter inte alls som en hårddisk ska låta, så det är nog något fel på hans disk. Kanske fick han ett dåligt exemplar. Jag vet inte var han har köpt den ifrån men han säger att frakten skulle kosta 260 - 290 kr för att skicka tillbaka den och få en ny, så han sket i att skicka tillbaka den och väntar i skrivande stund på att den ska krascha, kanske har den redan kraschat.

Han hade alltså 32 MB cache modellen, kanske är det ett varningstecken, men jag skulle ändå köpa 64 MB cache modellen eftersom den är billigare hos Alina Systems trots att den har större cacheminne.

Det kan inte vara så att han varit inne och lekt med AAM / acoustic management ? Jag gjorde det på min och då uppstod det ett "malande/grinding" ljud från disken.

Visa signatur

Celeron 300A @ 450MHz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mayo
Det kan inte vara så att han varit inne och lekt med AAM / acoustic management ? Jag gjorde det på min och då uppstod det ett "malande/grinding" ljud från disken.

Han skrev att han ville bygga ett tyst system och valde därför medvetet tysta komponenter som den här Caviar Green disken. Så det är mycket möjligt att han försökte få något som redan var tyst att vara ännu tystare och att planen sprack då.

Om vi utgår från att han har pillat med Acoustic management, går det att återställa hans disk då till fabriksläget?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Det blev en WD Caviar Green WD15EARS, en 1,5 TB modell med 64 MB cache.

Apropå storleken, hur ska den formateras och vilka andra krav måste uppfyllas för att den ska kunna installeras och börja användas? Datorn är som sagt en Scaleo från Fujitsu Siemens och är ca 2 år gammal så den måste ju ha stöd för 48-bit adressering till exempel. Operativsystemet är Windows Vista. Är det något mer utöver det här som jag måste tänka på?

Varför finns det inga SATA ström till SATA ström adapter, typ en en Y-adapter så som det finns till Molex kontakter? Förklaringen jag fick på Alina var att de flesta datorer har fler Molex än SATA strömkontakter eller inga SATA strömkontakter. Jag fick köpa en sån där Molex till SATA Y-adapter.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Aha! Men då är det ju bara bra om det är kortare utrymme mellan datan dvs. högre lagringsdensitet. Jag förstår då inte vad Typh00n menade. Jag funderar på om han inte menade att det är större risk att något går snett och man förlorar mer data på det sättet, eftersom mer data är packat på en mindre yta och nästan allt är lagrat på en eller två platter.

Nädå, det var en kort sammanfattning av vad frispel skrev

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Herrejävvlar, vi andra sorterar efter pris/GB, hittar den med lägst och trycker köp.
Är det verkligen ett så avgörande val i livet att det är värt att skriva flera A4 med text?
Jag blir uppriktigt fascinerad av din förmåga att verkligen dränka läsaren i bokstäver.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Han skrev att han ville bygga ett tyst system och valde därför medvetet tysta komponenter som den här Caviar Green disken. Så det är mycket möjligt att han försökte få något som redan var tyst att vara ännu tystare och att planen sprack då.

Om vi utgår från att han har pillat med Acoustic management, går det att återställa hans disk då till fabriksläget?

Ja det är bara att ändra tillbaka. Kommer inte ihåg vad "default" värdet är dock.

Visa signatur

Celeron 300A @ 450MHz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
WD GP är utmärkt lagringsdisk.
Nya modellen med 64MB cache är dessutom billig.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=510235

Den är 1tb den åsa nisse visade var 1,5tb

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
"Mycke' skrik å lite ull", sa' kärringen som klippte grisen.

Vad har det med den här tråden att göra ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Vad har det med den här tråden att göra ?

Att det pratas väldigt mycket om vilken disk hit och dit medan det nästan bara är att köpa "första bästa"?

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro