cat5e eller cat6 till mina väggar & kallvind?

Permalänk

cat5e eller cat6 till mina väggar & kallvind?

Tro det eller ej men jag sökte lite, det är ingen enig vote berörande vilken standard man ska satsa på men nu sitter jag här dels stressad då jag ska vara på jobbet för några minuter sedan. Dels att elektrikern menade på att "jag har en rulle 5e liggandes som vi kan köra på" medans jag var inställd på cat6...

Ska alltså dra slangar i väggarna och han menade på att det är bäst att dra kablarna inte jag stänger väggarna för de är svårdragna... Aha tänkte jag, inte bra jag som tänkte pysslat med det i lugn och ro...

Hur som haver... Kabel, till villans väggar, nätverk... Kommer ligga oskyddat uppe på kallvinden..

Standard går ju sällan baklänges, känns ju tryggare att välja cat6 då som är högre standard.. så man slipper ångra sig sen och öppna väggarna ifall kablarna fastnar när de ska dras-om...

Fast är cat6 så superonödigt för den vanlige muppen? Så som jag tolkade det så var cat6 mer garanterad att klara högsta farterna medans cat5e var lite mer chansning.. "det kan uppnås"...?

Tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem

5e klarar gigabit, utan undantag. Det kommer nog dröja väldigt många år innan du behöver bättre kablar än Cat5e.

Permalänk

Skaffar du cat5e så klarar den 1 000 Mbit i 100m kabel. Så det borde väl räcka? Vet iofs inte om det blir mkt dyrare med cat6, men känns inte så värt isåfall. Är det däremot inte så mkt dyrare för dig att skaffa cat6 kan det vara värt då det är mera framtidssäkert (klarar 10ggr så hög hastighet)

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Skillnaden i kostnad mellan Cat5e och Cat6 borde vara nästan försumbar när man ändå drar nytt. Jobbet brukar kosta mer (om man nu inte drar allt själv). Jag hade inte gjort en nyinstallation under Cat6. Konstigt nog vill de flesta bli av med sina Cat5e lager de har. Glöm inte kontaktdon som är godkända för Cat6 också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Skaffar du cat5e så klarar den 1 000 Mbit i 100m kabel. Så det borde väl räcka? Vet iofs inte om det blir mkt dyrare med cat6, men känns inte så värt isåfall. Är det däremot inte så mkt dyrare för dig att skaffa cat6 kan det vara värt då det är mera framtidssäkert (klarar 10ggr så hög hastighet)

Det är cat6a som är speccad till 10G och inte cat6, varför kan folk inte sluta påstå att cat6 är speccad till 10G?

Cat6 klarar upp till 250mhz, cat6a klarar upp till 500mhz - enligt specifikationerna.

Visst kan cat6 klara 10G ethernet men enligt specifikationerna så bör du använda cat6a vid längder över 55m. Cat5e kan säkert också "klara" 10G, men pga. crosstalk så fixar den troligtvis bara det över ett mycket kortare avstånd.

Enligt mig så bör man inte gå ut och säga att cat6 stödjer 10G då den enligt specifikationerna inte "klarar" det över 55m.

Permalänk
Medlem

jag tycker det är självklart att kosta på sig nån extra hundralapp och dra MINST cat6. Gärna cat6a som sagt...

de lär ju vara mkt jobbigare att dra om nya kablar sedan när du märker att du skulle dragit cat6 från början?

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på Cat5e... Det räcker nog en bra tid framöver..

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på cat6, det kostar ju inte mkt mer per meter, kom igen nu.

Visa signatur

- Why AMD?
- Why NOT?

Permalänk
Medlem

Jag skulle föredra Cat6 över Cat5e. Jag tror du får mindre störningar i en Cat6 pga spiralen i dem, därav att en Cat6 är styvare än Cat5e.

Och så vida vad jag vet är inte Cat5e "godkänd" för 1000 mbit? Det funkar nog, men jag tror du förlorar en del pga störningar (därav spiralen och tjockare kopparkablar i Cat6).

Så, för och vara framtidssäker, kör Cat6, och glöm inte Cat6 godkända kontakter till det!

Utdrag från Wikipedia:
# Cat 5e: Currently defined in TIA/EIA-568-B. Defined up to 100 MHz, and is frequently used for both 100 Mbit/s and 1000BASE-T Gigabit Ethernet networks.
# Cat 6: Currently defined in TIA/EIA-568-B. Defined up to 250 MHz, more than double category 5 and 5e.
# Cat 6a: Currently defined in ANSI/TIA/EIA-568-B.2-10. Defined up to 500 MHz, double that of category 6. Suitable for 10GBase-T.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Skulle absolut satsat på minst Cat6.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

Den aktiva utrustningen du använder stödjer nog inte mer än Cat 5e.
Se upp för kondens i elrören om du drar upp dom på kallvinden. Det kan te sig så illa att det droppar vatten langst kabel och rinner ut i appdosan där du har nätverks uttagen, eller till switch etc. Lägg rören under isoleringen för att slippa detta problem.

Cat5e räcker för hemanvändaren ! Givetvis är Cat 6 bättre/snabbare.
Jag har både och i villan, märker ingen direkt skillnad. Iofs sitter jag ju inte och bänkar nätverket...

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem

Detta är vell mer en fråga om din användning, och därmed en smak sak, om du enkelt kan få tag i cat5e med din elektriker som redan är där hade jag nog inte tvekat då frågan är om man kommer behöva så mycket mer "kräm" i kablarna inom dom närmaste åren för en medelsvensson som en själv, man sitter inte direkt å har en serverpark hemma:P och dör nog inte om man kanske förlorar några få % av sin max kapacitet av linan pga av kablarna, men som sagt detta är vell mer en smaksak än fakta vad du borde använda, slutsatsen är vell att om du är kräsen på din trafik och kräver det bästa är det inget snack om saken, skaffa in cat6e kabel på rulle och dra det, om du som mig tycker att ja låt säga 100mbit duger gott och bra för användande och inte ens är i närheten av gigabit användandet skulle jag köra på det elektrikern redan hade

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tozzi
Och så vida vad jag vet är inte Cat5e "godkänd" för 1000 mbit? Det funkar nog, men jag tror du förlorar en del pga störningar (därav spiralen och tjockare kopparkablar i Cat6).

Jodå, cat5e är godkänd för 1GbE (cat5 däremot är det inte).

Men som andra sagt, prisskillnaden (även om du skulle dragit själv - dvs endast betalat material) är så liten mellan 5e och 6a idag att man givetvis lägger 6a med en gång (med mindre man redan har några 305m rullar 5e liggande och drar i flex/vp så man enkelt kan byta ut när/om man behöver 10GbE).

Ang. själva dragningen så tycker jag du samtidigt borde investera i flex eller VP -rör. Inte bara gör det saker mycket enklare när du behöver byta ut kablarna (åsknedslag f.ex. - hade själv ett som kom in genom telefonledningen och tog med sig modem, router, switch, servers, arbetsdatorer, HTPC etc etc. Vissa delar av nätverkskabeln hade smält!) men det skyddar också. En 100m rulle 25mm flexrör bör din elektriker kunna få tag på för max ~300 kronor (att han sedan försöker sälja den till dig för 1100,- eller även 2000,- är dock en annan sak).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk

1. Cat6a... var säljer dom sånt till bra priser? Försökte söka lite men de kända hade ju bara 5e... ibland "cat6"...

2. och jag har för mig att 6an var svårare att montera kontakter på?
-eller är det inte svårare bara man har ett bra verktyg?

----

ska köra flexslang/rör, fast 18mm.. har köpt 2st 100meters rullar som vi ska börja borra och montera upp idag...

fast nu blev jag nyfiken... 200 meter 18mm flexslang och 12st 4kontakts kopplingsdosor av lyxigaste modellen fick jag ge 900kr för, verkar det ett ärligt pris?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeltaMelta
1. Cat6a... var säljer dom sånt till bra priser? Försökte söka lite men de kända hade ju bara 5e... ibland "cat6"...

2. och jag har för mig att 6an var svårare att montera kontakter på?
-eller är det inte svårare bara man har ett bra verktyg?

----

ska köra flexslang, fast 18mm.. har köpt 2st 100meters rullar som vi ska börja borra och montera upp idag...

Om du har Cat6 kontakter ska det nog inte vara någe problem vad jag vet. Försöker du däremot klämma på en Cat5e kontakt kan det bli lite trångt, då kopparkablarna på Cat6 är lite tjockare. (Det går om man tar i lite, inge och rek.)

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

typiskt.. hade ju tänkt kört de där "allt i ett" infällda uttagen som idag bara finns som cat5 utförande och 4 ledare.. och sen byta ut den när de släpper en annan...

fast kan ju säkert gå att modifiera, byta ut kontakten mot en cat6 ifall man ger sig fan på det... samt hittar en lös cat6 som är lättmonterade...

idag borrade vi hålen för dra slangarna till andra våningen. 4slangar, till en dosa... sen den där väggkontakten... hur nu man ska lyckas pressa ihop allt ska ju bli intressant men...

Permalänk

Cat 5e/6a ska passa om varandra då termineringsstandarden tillåter 22 och 24 AWG ledning. Själva isoleringen på 6a är dock tjockare, men detta bör inte spela någon roll.

900,- verkar inte vara något överpris iallafall. Med min rabatt betalar jag väl ~170,- per 100m 20mm flex men drar jag ned till närmaste elbutik och vill köpa ska man inte se bort ifrån att de vill ha minst det tredubbla.

Ang. var man köper 6a så har jag inget bra svar då jag köper mitt från utlandet, har dock sett länkar till Svenska butiker på bl.a. byggahus forumet. Något jag la märke till var att butikerna ofta märkte Cat6a enbart som Cat6 så har du hittat förhandlare med Cat6 kan det vara värt att kolla vad som faktiskt står på kabeln/lådan.

Snygga uttag förresten, var hittat man dessa?

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk

Flertal som säljer den, flesta är dock utländska. ''Satellitproffsen'' hade jag tänkt köpa dem ifrån dock..

http://www.satpro.se/default.asp?id=94401&divshow=0&art_nr=R6...

Skynda dig och köp en sådan samt kompå ett smart sätt att ersätta den cat5 mot en cat6 kontakt

Permalänk
Medlem

fick lära mig att cat5e klarade ca: 850mbit/s.. Jag har då aldrig lyckats koppla cat5e och fått upp 1gbit/s. Kör på cat6.

Permalänk

i takten utvecklingen har så borde man ju verkligen se till att vara framtidssäker, speciellt när det handlar om så "lite" pengar.

Permalänk

Nu har jag försökt fåtag på cat6a kabel vilket jag inte lyckats än...

Fast jag undrar om kontakterna måste vara cat6a märkta eller om cat6 kontakter är de samma?

Permalänk
Medlem

Vad för kontakter pratar vi? Kroneplint?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

rj45 cat6 honor... (kan inte alla olika benämningar)

finns det cat6 och cat6a rj45:or eller kan jag ta en cat6 hona och nyttja cat6a kabeln fullt ut?

Permalänk
Medlem

Nej kravet är att 8P8C kontakten har rätt storlek, funkar inte så bra att köra in AWG24 kabel i en AWG28 klämma.

Sen är det ju det här att jag anser att man inte ska sätta 8P8C kontakter utan använda patchpaneler istället.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Nej kravet är att 8P8C kontakten har rätt storlek, funkar inte så bra att köra in AWG24 kabel i en AWG28 klämma.

Sen är det ju det här att jag anser att man inte ska sätta 8P8C kontakter utan använda patchpaneler istället.

Alla (5e/6/6a) är dock oftast AWG 24. Visst finns det variationer från 22-28 men dessa (kablar/jack) är då gjorda för specifika applikationer - f.ex. industri.

Ang. patchpanel så har du givetvis helt rätt, ska man först installera ett trådat nät kör man en panel också, men även då behöver man ju 8P8C kontakter i varje rum

Förövrigt går det utmärkt att bygga upp nätet av en blandning 5e/6/6a delar (installationskabel, patchkabel, patchpanel, han-/hon- kontakter) med då är det ej längre garanterat att klara full hastighet.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk

Nu är det så många nya benämningar så ni får förlåta mig att jag inte är med på noterna fullt ut...

Börjar bli stressad då det är läge att slutföra mina väggar..

Tillåt mig att illustrera vad jag tänkt:

Eljo trend ram

Eljo Trend 1x8 snäppfäste

Men de flesta butikerna säljer bara cat5e och cat6 (märkt 250) modularkontakter från LexCom

**************************************************
-Var kan jag fåtag på LexCom cat6a märkt 500 då måntro?
"Modularjack STP/CFF Kat 6 10G"

Vad är skillnaden på den och "LexCom Modularjack STP/CFF Kat6 10G FP"

Inte för att jag tycks fåtag på någon cat6a kabel heller ändå men...

***************************************************

Sen fatta jag nada om Patchpaneler och allt de andra, hehe