Hej,
Jag har en UL20a som jag köpte för lite drygt 2 månader sedan - skillnaden är att min endast har 2GB internminne, är silver samt att jag betalade 4195kr. Jag köpte min på phonehouse.se, men de har inte haft den i lager på väldigt länge nu och de har dessutom höjt priset till något.
Jag är precis som du student och batteriet räcker 4h om du kör tyngre grejer och kanske 8h om du nöjer dej med ordbehandling och surf med energisparläget på - dvs med råge tillräckligt för skolan. Jag har aldrig med mej strömmen.
Jag hade i princip samma krav som du på datorn, dvs ingen Atom, minst 2GB ram och 13" max. Just nu är mina minnen till min stationära inne på RMA och min UL20A är utan tvekan en fullgod ersättare till min stationära sålänge som jag håller mej från spel!
Programmering, surfning, spotify, Word2007, PDF,MSN är de typiska applikationerna jag kör och det märker man ingen skillnad mot min stationära på (om man försöker hitta skillnader går det nog, men inte utan att tänka på det!).
Ett av mina alternativ till UL20A var just 1810TZR (röd, för 4995 på pccity, nu kostar den 5500kr där om jag inte minns fel).
Hur UL20A förhåller sig mot 1810TZ:
+/- 1810TZ något mindre och väger något mindre, men har ju mindre skärm och ett mer kompakt tangentbord
+UL20A ska ha bättre "build quality" (aluminuim lock), bättre TGB
+UL20A ska ha bättre Tangentbord (jag tykcer det flexar rätt mkt, men jag skriver hårt!)
-1810TZ har en något vassare CPU
+? CPU'n i SU2300 ska ha stöd för virtualization technology (det har jag inte testat då datorn skeppas med W7 home, som inte har den funktionaliteten från början. Inte helt 100% på att det är sant och du behöver win7 PRO eller bättre för att dra nytta av det, men det är en ganska viktig funktionalitet om man tänker på XP-compatibility mode), medan SU4100 inte har stöd för det.
- 1810 Tray till Acern ger lägre ljudnivå och mer batteritid (?)
- 1810TZ har HDMI, vilket UL20A saknar (detta är väl egentligen största skillnaden och nackdelen)
+? Jag tror att UL20A har bättre högtalare, vilket spelar rätt liten roll egentligen.
Asus är väl mer respekterat överlag än vad Acer är och dessutom tycker jag att UL20A Black är lite mer stilren än vad just acer 1810TZ är (fast röd är rätt kaxigt häftig).
Det mest irriterande för mej med UL20A är det flexande tangentbordet och musknappen gillar jag inte heller riktigt. I övrigt är den kanon.
Avslutningsvis så hade jag definitivt gjort om mitt val, då det var 800kr som skilde för mej. HDMI är för mej största och viktigaste skillnaden, cpu-kraften kommer du aldrig märka av. Internminnet är i ditt fall samma, fast UL20A har snabbare hastighet på dessa (800Mhz mot 667Mhz, märks inge skillnad på detta i vilket fall gissar jag).