Permalänk
Medlem

Laptop för student max 5000kr

Jag skall ha en laptop för skolarbeten och ha med mig i skolan på föreläsningar osv.

Det jag är ute efter är bästa möjliga laptop för max 5k

Den skall vara ganska liten (ingen mini pc) ungefär 12" skärm
3gb ram
ingen atom processor
bra batteritid

Kort sagt.

Jag har letat på forumet men hittar inget i mina krav, alla som länkas är 15" och det är för stort för mig.
Hittar inte så mycket vettigt i dom butikerna jag kollat på...
Så någon kanske orkar hjälpa mig?

Edit: den jag hittat är: http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=4725576

Kan någon hitta nåt likvärdigt eller kanske to.m bättre för de priset?

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, ditt förslag ser bra ut. Asus är ett bra märke. Du får väl allt du behöver i den datorn för ett rimligt pris dessutom.

Om du kan tänka dig att gå upp till ca 5500:- så är Acer timeline 1810TZ ett väldigt populärt alternativ. Har själv föregångaren 1810T. Det du får här som jag inte såg på ditt förslag är inbyggd bluetooth. Sedan får du en lite kraftigare processor och lite mer hårddisk. Datorn väger också lite mindre, medan skärmen enligt spec är 0,4 tum mindre.

Men som sagt, ditt val är också bra. Finns en stor tråd om timelineserien här på forumet om du vill läsa mer.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Ja, ditt förslag ser bra ut. Asus är ett bra märke. Du får väl allt du behöver i den datorn för ett rimligt pris dessutom.

Om du kan tänka dig att gå upp till ca 5500:- så är Acer timeline 1810TZ ett väldigt populärt alternativ. Har själv föregångaren 1810T. Det du får här som jag inte såg på ditt förslag är inbyggd bluetooth. Sedan får du en lite kraftigare processor och lite mer hårddisk. Datorn väger också lite mindre, medan skärmen enligt spec är 0,4 tum mindre.

Men som sagt, ditt val är också bra. Finns en stor tråd om timelineserien här på forumet om du vill läsa mer.

Tack för bra svar! jag skall absolut kolla upp detta mera!
Jag får se om ja kan spränga den budgeten dock

Edit: Jag kollade på prisjakt, där kom: " http://medial.se/?ref=prisjakt&artnr=14-602 " den sidan upp som billigast - den sidan ser ju halv seriös ut, och levererar från Norge, blir det lika dyrt som att köpa den från tex elgiganten då eller? där den kostar 5 990:-

Permalänk
Visa signatur

xfx780i, e8500, corsair 650w, 4gb 6400 corsair, 2xleadtek9600gt extreme, vista 64, x-fi extrememusic. 17222 3dmark06 @3,8ghz (för länge sen)

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har en UL20a som jag köpte för lite drygt 2 månader sedan - skillnaden är att min endast har 2GB internminne, är silver samt att jag betalade 4195kr. Jag köpte min på phonehouse.se, men de har inte haft den i lager på väldigt länge nu och de har dessutom höjt priset till något.

Jag är precis som du student och batteriet räcker 4h om du kör tyngre grejer och kanske 8h om du nöjer dej med ordbehandling och surf med energisparläget på - dvs med råge tillräckligt för skolan. Jag har aldrig med mej strömmen.

Jag hade i princip samma krav som du på datorn, dvs ingen Atom, minst 2GB ram och 13" max. Just nu är mina minnen till min stationära inne på RMA och min UL20A är utan tvekan en fullgod ersättare till min stationära sålänge som jag håller mej från spel!

Programmering, surfning, spotify, Word2007, PDF,MSN är de typiska applikationerna jag kör och det märker man ingen skillnad mot min stationära på (om man försöker hitta skillnader går det nog, men inte utan att tänka på det!).

Ett av mina alternativ till UL20A var just 1810TZR (röd, för 4995 på pccity, nu kostar den 5500kr där om jag inte minns fel).

Hur UL20A förhåller sig mot 1810TZ:
+/- 1810TZ något mindre och väger något mindre, men har ju mindre skärm och ett mer kompakt tangentbord
+UL20A ska ha bättre "build quality" (aluminuim lock), bättre TGB
+UL20A ska ha bättre Tangentbord (jag tykcer det flexar rätt mkt, men jag skriver hårt!)
-1810TZ har en något vassare CPU
+? CPU'n i SU2300 ska ha stöd för virtualization technology (det har jag inte testat då datorn skeppas med W7 home, som inte har den funktionaliteten från början. Inte helt 100% på att det är sant och du behöver win7 PRO eller bättre för att dra nytta av det, men det är en ganska viktig funktionalitet om man tänker på XP-compatibility mode), medan SU4100 inte har stöd för det.
- 1810 Tray till Acern ger lägre ljudnivå och mer batteritid (?)
- 1810TZ har HDMI, vilket UL20A saknar (detta är väl egentligen största skillnaden och nackdelen)
+? Jag tror att UL20A har bättre högtalare, vilket spelar rätt liten roll egentligen.

Asus är väl mer respekterat överlag än vad Acer är och dessutom tycker jag att UL20A Black är lite mer stilren än vad just acer 1810TZ är (fast röd är rätt kaxigt häftig).

Det mest irriterande för mej med UL20A är det flexande tangentbordet och musknappen gillar jag inte heller riktigt. I övrigt är den kanon.

Avslutningsvis så hade jag definitivt gjort om mitt val, då det var 800kr som skilde för mej. HDMI är för mej största och viktigaste skillnaden, cpu-kraften kommer du aldrig märka av. Internminnet är i ditt fall samma, fast UL20A har snabbare hastighet på dessa (800Mhz mot 667Mhz, märks inge skillnad på detta i vilket fall gissar jag).

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem

Du menar alltså att du hade valt "1810TZ" i stället då

jag funderar på den som länkades tidigare här: http://www.inet.se/artikel/1968694/acer-aspire-timeline-1810t...

Det är dock lite för mkt för min budget, så ja kanske kör på en: http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbara-da...

Alltså är den dålig på nåt sätt? 1410 modellen? vad är största skillnaden på 1410 och 1810 - jag har väldigt begränsad budget att köra på just nu. Så att gå över 5000kr för min del, och nästan upp till 6000kr är nästan helt uteslutet för min del. Så är 1410 inte helt okej endå?

Jag behöver inte blåtand eller hdmi-portar känner jag, ja skall ha den i skolan mestadels ändå - Så den "stora skillnaden" är väll egentligen att den har mer ram-minne, hdmi och blåtand.

eller har ja fel?

Permalänk
Hedersmedlem

ahh, vafan. Inet höjde priset på sin 1810tz igår kväll. när jag kollade kostade den inte 6000:-. Prisjaktpriset stämde med inets wepbris ;(.

Skit i Inet då. Computer city har den fortfarande för 5500:-
http://www.computercity.se/products/product.aspx?ID=3784163

Om valet står mellan en 1410 och asusdatorn så vinner asus här enligt mig. Med mer minne och mycket bättre batteritid vinner ditt första förlag.

Batteritiden är nämligen guld värd när man använder datorn som skoldator. Jag tar ju inte med laddaren till skolan. Vid programmering och liknande hade jag nära 10 timmars batteritid på min 1810T tills jag själv böt operativsystem till W7 och har inte fått rätt på alla drivrutiner sedan dess ;(. Tappade nästan 3 timmar. Detta problemet gäller dock INTE om du köper 1810TZ med förinstallerat W7. Då det behöver du inte oroa dig för.

På tio timmar + lunchpaus så behöver du aldrig tänka på att ladda datorn i skolan! Värt att tänka på tycker jag.

Så mitt förslag är fortfarande antingen asusmaskinen eller 1810TZ. It´s up to you.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbara-da...

Hittade den nu också, ja vet inte, den verkar helt okej, men den är i största laget, så ja är osäker

Men för min del så står de nog mellan 1410 och ULA20, för 1810 är för dyr asså
de skilljer ändå 1200kr typ, och det är ingen större skillnad som är väsentlig för min del.

vet dock inte vilken jag skall ta.. det är bättre batteri på ULA20, och ska man välja mellan dom så känns det som ULA20 är bättre då den har mera RAM-minne också!

Så mellan dom två så måste väll ULA20 va mer prisvärd eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zek3
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbara-da...

Hittade den nu också, ja vet inte, den verkar helt okej, men den är i största laget, så ja är osäker

Men för min del så står de nog mellan 1410 och ULA20, för 1810 är för dyr asså
de skilljer ändå 1200kr typ, och det är ingen större skillnad som är väsentlig för min del.

vet dock inte vilken jag skall ta.. det är bättre batteri på ULA20, och ska man välja mellan dom så känns det som ULA20 är bättre då den har mera RAM-minne också!

Så mellan dom två så måste väll ULA20 va mer prisvärd eller?

Hej,

Nä jag menade att jag skulle valt UL20A igen.

Skillnaden mellan 1410 och 1810 är att du får en DUAL CORE i 1810 och i 1410 får du en SINGLE CORE. I UL20A får du en Dual core med samma hastighet som den enkärniga cpu'n i 1410, dvs dubbel hastighet.

DM3-1010eo har också den endast en kärna, den var nog isåfall det sämsta av alternativen.

UL20A är det solklara valet i mina ögon, då du inte har behov av HDMI och just HDMI är enda stora fördelen med 1810TZ över UL20A.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Hej,

Nä jag menade att jag skulle valt UL20A igen.

Skillnaden mellan 1410 och 1810 är att du får en DUAL CORE i 1810 och i 1410 får du en SINGLE CORE. I UL20A får du en Dual core med samma hastighet som den enkärniga cpu'n i 1410, dvs dubbel hastighet.

DM3-1010eo har också den endast en kärna, den var nog isåfall det sämsta av alternativen.

UL20A är det solklara valet i mina ögon, då du inte har behov av HDMI och just HDMI är enda stora fördelen med 1810TZ över UL20A.

Då har jag bestämt mig för ULA20 nu då! skall höra med dom på expert också då den bara finns i nordstan i gbg, dock bor jag nära, men skall inte köpa den riktigt än, så ja hoppas man kan beställa den via nätet och hämta den där jag bor istället!

tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

är det stor skillnad mellan Core2Solo SU3500 och SU2300?

verkar vara likvärdigt men förmådar om flera program öppna kanske SU2300 drar ifrån rejält på grund av 2 cores?

är windows 7 mycket bättre jämfört med vista business när det kommer till prestanda?

Permalänk

Denna kanske. 4990 kronor.

Acer TravelMate 8371-353G25n
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=451652

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Jag har nu köpt UL20A dator - fick hem den igår och är mycket nöjd med den.
Har premiär för den idag genom att kolla på en föreläsning på skolans hemsida

Tackar DeluxXxe mycket för hjälp med val av dator

TANGENTERNA är helt underbara på denna tycker jag, då det är mkt mellanrum mellan alla tangenter. Man skriver mycket snabbt på den för att jämföra med ett vanligt t-bord!

Den är snabb och bra prestanda.

Det som gör mig lite besviken dock är batteritiden som påstod sig vara 8h
Jag hade i den i laddaren flera timmar igår (dock var den på, om de spelar nån roll) Men när jag startade den idag så hade jag bara 3½ timme batteri kvar.. även fast den stod på typ 100% - så vad skall man göra för att öka batteritiden undrar jag? eller är det en bluff bara?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zek3
Jag har nu köpt UL20A dator - fick hem den igår och är mycket nöjd med den.
Har premiär för den idag genom att kolla på en föreläsning på skolans hemsida

Tackar DeluxXxe mycket för hjälp med val av dator

TANGENTERNA är helt underbara på denna tycker jag, då det är mkt mellanrum mellan alla tangenter. Man skriver mycket snabbt på den för att jämföra med ett vanligt t-bord!

Den är snabb och bra prestanda.

Det som gör mig lite besviken dock är batteritiden som påstod sig vara 8h
Jag hade i den i laddaren flera timmar igår (dock var den på, om de spelar nån roll) Men när jag startade den idag så hade jag bara 3½ timme batteri kvar.. även fast den stod på typ 100% - så vad skall man göra för att öka batteritiden undrar jag? eller är det en bluff bara?

Det finns energisparfunktioner i Windows t ex.
Kanske står det något i instruktionsboken om andra åtgärder.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
Det finns energisparfunktioner i Windows t ex.
Kanske står det något i instruktionsboken om andra åtgärder.

Jag har fått upp den till 6½ timme nu, så jag är helt nöjd nu!
Denna dator känns dyrare än vad den egentligen är!