Permalänk
Medlem

Fråga: 100Hz på en vanlig Tn-panel?!

Tjaaa!

EDIT: Drog på Vsyncen och det visade sig bara vara en vanlig tn

Igår upptäckte jag att vad tror det är, 100Hz på en helt vanlig Tn-panel.
Skärmen är alltså en "random" Tn-panen, Samsung Samsung P240H.

Det jag skulle vilja ha hjälp med är att verifiera om detta är sant.
Detta är det ända jag kan ge nu http://data.fuskbugg.se/skalman01/fdasfas.JPG
Jag har också testat att göra en ny drivrutin via powerstrip som ligger på 1680x1050 99Hz och den fungerar.

Vad jag har för mig så är detta inte vanligt och bör räknas som en rätt stor upptäckt men samtidigt kan det vara bara jag som inte har tillräckligt med kunskaper.

Mvh Anton C

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Inaktiv

Själv så förstår jag inte vad uppdateringsfrekvens har att göra med en lcd-panel, de funkar ju inte på samma sätt som gamla bildrörs-baserade härken.

Permalänk
Medlem

Har du kollat vilken vertikal frekvens som rapporteras i skärmens egna informationsmeny när du väljer att köra 100Hz i Windows. Kan ju alltid vara någon bugg så att det kanske tillåter att välja 100Hz i Windows men körs fortfarande i 60/75Hz. Du borde ju märka direkt skillnad ifall 100Hz verkligen funkar, rör du på muspekaren borde den röra sig smidigare osv.

Va för anslutning kör du med då? DVI? VGA? Ifall DVI så MÅSTE det använda en dual-link DVI kabel/anslutning att det teoretiskt ens ska ha tillräckligt med bandbredd. Borde också gå med VGA.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RPGWiZaRD
Har du kollat vilken vertikal frekvens som rapporteras i skärmens egna informationsmeny när du väljer att köra 100Hz i Windows. Kan ju alltid vara någon bugg så att det kanske tillåter att välja 100Hz i Windows men körs fortfarande i 60/75Hz. Du borde ju märka direkt skillnad ifall 100Hz verkligen funkar, rör du på muspekaren borde den röra sig smidigare osv.

Va för anslutning kör du med då? DVI? VGA? Ifall DVI så MÅSTE det använda en dual-link DVI kabel/anslutning att det teoretiskt ens ska ha tillräckligt med bandbredd. Borde också gå med VGA.

Han kör med guldplätterad HDMI-kabel om jag inte missminner mig, och jag säger som jag sa förut, det är inte 100hz, det sätter jag foten, benet och halva röven på.

Skulle vara kul ifall de lagt in sådan hz som det är på tvn, den riktigt värdelösa typen alltså