Google Nexus One England/USA->Kina, skatt?

Permalänk
Medlem

Google Nexus One England/USA->Kina, skatt?

Jag funderar på att köpa mobiltelefonen Google Nexus One (www.google.com/phone) med hjälp av Borderlinx (http://www.borderlinx.com).

Borderlinx ger mig en adress i USA och England, varefter de vidarebefordrar paketet till valfri adress i utlandet.

Initialt tänkte jag: Google UK -> Sverige för att på så sätt slippa tull. (Dock 17% skatt i England) varefter min far tar med sig telefonen till Kina, där jag bor.

Sen slog det mig, kanske: Google USA -> Kina gör det skattefritt?
I och med att jag inte är amerikansk eller kinesisk medborgare kan varken den Amerikanska eller Kinesiska staten inte dra skatt på mig.

Visst borde det vara fullt lagligt och helt legitimt?

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Citat:

Sen slog det mig, kanske: Google USA -> Kina gör det skattefritt?
I och med att jag inte är amerikansk eller kinesisk medborgare kan varken den Amerikanska eller Kinesiska staten inte dra skatt på mig.

Utan att vara expert på vare sig amerikansk eller kinesisk skatterätt låter det där väldigt naivt.

Permalänk
Medlem

Re: Google Nexus One England/USA->Kina, skatt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aiwi
Jag funderar på att köpa mobiltelefonen Google Nexus One (www.google.com/phone) med hjälp av Borderlinx (http://www.borderlinx.com).

Borderlinx ger mig en adress i USA och England, varefter de vidarebefordrar paketet till valfri adress i utlandet.

Initialt tänkte jag: Google UK -> Sverige för att på så sätt slippa tull. (Dock 17% skatt i England) varefter min far tar med sig telefonen till Kina, där jag bor.

Sen slog det mig, kanske: Google USA -> Kina gör det skattefritt?
I och med att jag inte är amerikansk eller kinesisk medborgare kan varken den Amerikanska eller Kinesiska staten inte dra skatt på mig.

Visst borde det vara fullt lagligt och helt legitimt?

Du betalar väll moms när du handlar saker? Dvs drar dem skatt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Köper du online i USA betalar du olika sales tax beroende på vilken stat du befinner dig i. Så skatten beror på var i USA man köper saken.

Ang. naivt: Vad menar du, det är ett väl ett helt logiskt argument? Jag köpte tidigare en produkt för 400USD från ebay USA som jag skeppade direkt till dörren i Kina, utan att någon som helst skatt/tull lades på.

Det är därför jag undrar om det är så "by design", eller om jag hade tur.

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem

Du får väl kolla upp hur de kinesiska reglerna för moms och tull på privatimporterade varor ser ut. Jag antar att det inte finns många som känner till kinesisk skatterätt på det här forumet.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Re: Google Nexus One England/USA->Kina, skatt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aiwi

Sen slog det mig, kanske: Google USA -> Kina gör det skattefritt?
I och med att jag inte är amerikansk eller kinesisk medborgare kan varken den Amerikanska eller Kinesiska staten inte dra skatt på mig.

Visst borde det vara fullt lagligt och helt legitimt?

Jag tror inte det har nån betydelse i vilket land du är medborgare. Tex även utlänningar betalar skatt i Sverige om dom ska jobba här i mer än 6 månader. Detsamma gäller momsen på saker dom betalar men där kan dom få tillbaka en viss del när dom lämnar landet och måste då kunna visa upp bevis både på när dom kom in i landet eller lämnade. Tex en flygbiljett funkar i detta fallet.
Men det jag nyss skrev gällde då Sverige och hur det är i ditt fall vet jag tyvärr inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aiwi
Ang. naivt: Vad menar du, det är ett väl ett helt logiskt argument? Jag köpte tidigare en produkt för 400USD från ebay USA som jag skeppade direkt till dörren i Kina, utan att någon som helst skatt/tull lades på.

Det är därför jag undrar om det är så "by design", eller om jag hade tur.

Oavsett om du hade tur eller inte så var det nog inte ditt medborgarskap som avgjorde, menar jag.

Permalänk
Medlem

Det känns som vi kommit så långt vi kan komma på detta området, tack för alla era svar! Ni har helt rätt att det kanske inte är det bästa stället att ta upp kinesiska importregler, men jag behövde bolla mina tankar o idéer med någon

Om någon i framtiden vill ha nytta av denna tråd kan jag hänvisa till
http://forum.hktdc.com/cgi-bin/forumdisplay.cgi?action=topics...
och
http://www.china-customs.com/customs-tax/

för att få fram just vad du behöver betala

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk

Vad jag vet så är den kinesiska momsen (VAT) på 17%, så det kommer kosta dig ungefär lika mycket oavsett vilken väg du gör det på.

Köper du ifrån UK betalar du 17.5% till den Engelska staten men ingenting i Sverige (eller Kina om din far tar med telefonen i person). Köper du från USA betalar du ingen salestax alls (sålänge du handlar online och får den shippad out-of-state) men den Kinesiska tullen ska ta 17% av det totala värdet uppgett på paketet (alltså vara + frakt) och vidarebefodra denna summa till State Administration of Taxation.

Att du tidigare har kommit undan är väl då bara en miss (eller att värdet på paketet inte var uppgett till $400.00).

Det kan också vara värdt att kolla vilket 3G band som används i Kina och om det är någon skillnad, rent tekniskt, mellan USA/Euro versionerna av telefonen. Ofta är telefoner köpta i USA anpassade för deras 3G nätverk vilka skiljer sig ifrån Europa och till viss del Australien (vet dock inte hur det är i Kina).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]