Dustinhome - TV-historia
Bakgrund: Jag köpte en TV hos Dustinhome. Det var ett demo-ex med följande beskrivning:
"Produkten är kontrollerad, funktionstestad och levereras med full tillverkargaranti.
Komplett, slitet originalemballage. Mindre skönhetsfel kan förekomma."
Problemet var att den var inte alls komplett. Fotstativ och fjärrkontroll saknades. Dessutom hade TVn ett pixelfel, en lysande röd pixel som syns hur tydligt som helst mot svart bakgrund, den värsta typen jag vet.
Då de hade slarvat bort fjärrkontroll och stativ och inte hade någon motsvarande TV att erbjuda mig var ett återköp det enda som kunde ske. Då kontaktade jag dem igen för att se om det var möjligt att jag kunde behålla TVn mot rabatt för de saknade tillbehören samt pixelfelet. Jag ville gärna få behålla TVn oavsett felen om priset blev rätt helt enkelt för att slippa besväret med att försöka hitta en ny prisvärd TV.
Kopierar in mitt inlägg från Minhembio:
"Okej då var det här avklarat. TVn är på väg tillbaks till Dustinhome och de har tappat mig och min familj som kunder. Vill först bara säga att de ju tog tillbaks TVn utan kostnad för mig givetvis så det är ju ett litet plus att de åtminstone inte försöker vara överdrivet besvärliga, men där tog det slut på det roliga.
Efter totalt 8 dagar har jag enbart fått 3st mailsvar av dem, det tog mer än 48h mellan varje mail, ibland hela 3 dagar. Bara det är ju oacceptabelt lång tid. Sedan om man ringer in dit får man svaret att man ska vänta på deras mailsvar istället...
Först fick jag reda på att någon fjärrkontroll eller bordsstativ fanns inte kvar, de var borta. Lustigt att TVn stod som komplett då kan man ju tycka. Funktionstestad? Ja det kan man ju fråga sig med tanke på det extremt tydliga pixelfelet som syns hur bra som helst mot svart bakgrund.
Hursomhelst, vad jag försökte göra var att komma överens med dem om ett rabatterat pris. De bad mig då komma med ett förslag på hur mycket avdrag jag ville ha. Jag kollade då först upp vad det skulle kosta att köpa en ny fjärrkontroll till den och priset för den inkl. frakt, tull och moms skulle bli ca 500:-. Den fanns inte ens att köpa i Sverige och motsvarande Samsung fjärrkontroller i sverige som reservdelar kostar ca 500:-. Sen kollade jag upp foten och den hittade jag knappt åt. Ca 80 dollar kostade den och lägger man till tull, moms och allt sånt är det ju ca 800:-. Så totalt 1300:- skulle det kosta mig att ersätta de förlorade tillbehören.
Då var det ju det här med pixelfelet. Det är vad jag kallar en trasig panel, speciellt med tanke på att det är den värsta typen, nämligen en klart lysande röd pixel. Är väl svårt att uppskatta ett pris, men jag jämförde med vad jag sett en del demo-ex på Komplett säljas som har pixelfel, det brukar vara minst 1000:- i rabatt på dem, varierar givetvis med vilket nypris produkten har. Sen ska även tilläggas fraktkostnaderna. Jag betalade 349:- i frakt från Dustinhome och om det nu var den fraktkostnad de faktiskt betalar själva betyder det 349:- x 2 = ca 700:- i fraktkostnad som de skulle spara om jag inte behöver returnera den.
Jag valde mot det här underlaget att begära 2000:- i kompensation för saknade tillbehör, trasig panel, besvär och besvikelse av inte få utlovade saker samt att de sparar 700:- i fraktkostnader. Visst 2000:- kanske var lite i överkant på en TV som kostat mig 5344:-, men jag tyckte det skulle vara rimligt ändå och de kunde gott och väl visa lite goodwill.
Det tog 72h innan jag fick svar av dem. Hade funderat lite innan om det var rimligt att tro de skulle gå med på det eller försöka pruta lite på kompensationen åtminstone. Men jag hade verkligen inte förväntat mig vad de faktiskt erbjöd. De ville skicka mig en multifjärrkontroll, ett väggfäste och 500:- i rabatt... De skrev inte ens ut vad det var för multifjärrkontroll, men det kan man ju räkna ut att det blir något billigt skit som jag redan har. En multifjärrkontroll vill jag absolut inte ha då det är ofta de inte ens går att få att fungera perfekt mot TVns alla funktioner.
Sen ett väggfäste... Jag har en TV-bänk som har en enkom vägg för att hänga upp TV utan att behöva hänga den på en vägg. Vill helst inte använda den för det, men hade tänkt göra det nu då jag inte fick något stativ, annars har den bara fungerat som kabelgömmare.
Sen att de har mage att bara erbjuda 500:- rabatt vilket inte ens är vad de sparar in i fraktkostnader är ju absurt. Jag tycker det här är fullständigt vansinne, kanske bara är jag som överreagerar, men de ersätter ju inte ens tillbehören på ett tillfredsställande sätt och sen erbjuder de vad som max skulle vara en vettig kompensation för ett icke-störande pixelfel.
Vilket skämt den här butiken har blivit. Visst låt bli att erbjuda mig något annat än att återsända TVn, men om ni erbjuder något så gör det åtminstone på ett allvarligt menat sätt och inte som ett dåligt skämt som det tog nästan 1v för er att komma på. "