Ny mekanisk systemdisk

Permalänk
Medlem

Ny mekanisk systemdisk

Hej,

Ska nu skaffa ny systemdisk och innan jag fortsätter så NEJ de ska inte vara någon SSD disk då dom är på tok för dyra och verkligen inte prisvärda om man inte e rik eller nått asså...

Men i alla fall, funderade på att inhandla en disk för runt max 500 (mindre är bättre)

Men har ingen egentlig koll på vilka diskar som e bra osv, o tomshardware disk chart har inte funkat för mig o google ger massa skit resultat och så.

Har alltid kört på Western Digital diskar som aldrig har klabbat över huvudtaget, bara fungerat som dem ska.

Har alltid kört på diskar med 32mb cache, vet ej hur en med 16mb skulle prestera..

Kör W7 o spelar de senaste spelen..

Så vad jag letar är:

minst 160gb
16mb cache om de nu pallar med att ladda stora spel o andra stora filer utan att sega ner?
Max 5-600:- helst under

Ska va hyffsat prisvärd, lägger inte 400 för 160 gb om jag får 320 för 420... ganska givet? såvida inte 160gbarn har sjuk prestanda.

Kollat lite på:

http://www.inet.se/artikel/4303384/500gb-western-digital-cavi...

Verkar prisvärd i mitt tycke o de e ju WD (inte krav på det

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk

Cachen har väldigt liten betydelse när den väl är >= 16 MB.

När man använder en mekanisk disk som systemdisk är det viktigare att man partionerar upp disken så att man får en liten partition dedikerad för operativsystem och program (spel installerar man med fördel på en separat partition, behöver inte nödvändigtvis vara en annan disk). På så sätt begränsar man ytan som läs-/skrivarmen måste röra sig över för att göra "systemrelaterade uppgifter".

Permalänk
Medlem

okej, men du anser att 16 mb cache räcker till system och spel på en annan partition(på samma disk)?

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -