Permalänk
Medlem

Problem med Wubi

Tjohej! Nu har jag problem igen xD, Har Installerat Xubuntu genom Wubi(Jag har förnuvarande Windows Xp.) och nu kommer det såklart problem;en.

Jag installerade Ubuntu först men tog bort det (vet inte rikitigt varför).
Så tänkte jag skulle göra ett nytt försök, men denna gången fick det bli Xubuntu för jag har hört att det är lättare för en open -source nybörjare att navigera i. Jag valde att låta Xubuntu ha en marginal på 30 gigabyte på hårdisken, som var det största man kunde välja.

Sedan så startade jag om datorn för att byta över till Xubuntu, då gjorde den en massa laddningar och hållde på, Jag var inte så uppmärksam var det var den gjorde för det inte gick att klicka förbi det. När den hade laddat färdigt så var jag tvungen att starta om datorn för att sedan kunna gå in Xubuntu.

Då kommer en text upp, Jag kan tyvärr inte memorera allt. Men den nämner grub, och ser lite ut som cmd i windows. Det står även att jag kan klicka på Tab för att se vilka kommandon som finns.

Jag har testat att skriva in några av kommandona(?) utan framgång.

Om mer information krävs för att hjälpa mig så är det bara att fråga.

Tack i förhand.
- Alve

Permalänk
Medlem

Det är kanske grub som spökar då, kolla boot ordningen i bios om du har flera diskar. Annars kan du testa och installera om grub. Här finns en guide:

http://www.littlejohn.se/index.php?option=com_content&view=ar...

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

GNU GRUB version 1.97~beta4

[Minimal BASH-like line editing is supported. For the first word, TABlist possible command completions. Anywhere else TABlist possible device/file completions.]

det är det som står när jag startar det förövrigt.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem. Hittade denna lösning, och det funkade!

http://sourceforge.net/apps/mediawiki/bootinfoscript/index.ph...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ah misade det där med wubi, så mitt inlägg kan ignoreras, ett tipps är att göra en riktig installation det är lika lätt som att använda wubi och har mycket färre problem.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem ett antal gånger och till sist slutade ersättningsfilen för wubildr att fungera av nån anledning. Tydligen kan det bli sådär med vissa uppdateringar från update manager. Min rekommendation är att installera det på riktigt som ovan nämnde.