Bra image program någon ?

Permalänk

Bra image program någon ?

Hej !
har nu tröttnat på att installera om datorer till höger och vänster, mest vänster
Min tanke är att skapa en exakt kopia av disken, när den är "nyfixad och fräsch" för att enkelt ( om det skulle behövas ) blåsa om datorn till samma nya och fräscha läge
fråga: Går det ?
Är det i så fall med hjälp av ett sk. image program ?
Finns det något gratis image program som ni kan rekomendera ?

Mvh // Patrik

Visa signatur

// Patrik (rookie)
AMD Phenom II x2 555, ASUS MA478T-E, Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz, SSD OCZ-AGILITY2 40Gb, Radeon 4850 X 2 CF,
Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

Har ingen erfarenhet av sådant, men finns ju t.ex Norton Ghost tror jag. Det är dock inte gratis skulle jag tro

Permalänk
Medlem

Som Eroish skriver finns "Norton Ghost" till att kopiera hela "skiten"
Även "Acronis" som är mycket bra programvara.

Dock är inga av dessa program gratis.

Min google knapp är död denna morgon så kan inte leta gratis program.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem

Tjena Patrik!

Jag kan rekommendera dessa två gratisalternativ:

EASEUS Todo Backup

Paragon Backup & Recovery Free Edition

Tillvägagångssättet att göra en avbild av systempartitionen och återställningen av systemet är ungefär detsamma för dessa två.

TILLÄGG:

Tillvägagångssättet är något i stil med detta:

1. Välj den partition du vill göra en avbild av.
2. Välj var du vill spara avbildningsfilen.
3. Skapa en bootbar skiva.
4. Bränn avbildningsfilen till den bootbara skiva du har skapat. (Du kan också välja att lägga filen på annat media.)
5. Boota från skivan.
6. Välj vilken avbild du vill vill återställa och välj målpartition.
7. Låt mjukvaran göra sin grej.

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem

Istället för att göra ominstallationer till höger och till vänster kanske du ska börja lära folk att inte vara inloggad som administratör?
Efter jag började med att förklara för folk hur dom gör + att jag slutat installera XP åt folk och kört Vista, 7:an så har alla folks problem försvunnit.

Fungerar bra att vara inloggad som användare även på XP.

Dom få ggr en normalsvensson installerar ett program så får dom sonika logga in som administratör på XP eller skiva in adminlösenordet på Vista/7:an.
Svårare än så är det inte.

Lovar att du kommer sluta springa runt bland folk...

Detta gäller ju som du kanske förstår folk över 16 år... Då folk under 16 år brukar installera exakt all skit dom kan se så fungerar det inte med detta för då kommer dom tycka att allt är skit då dom måste skriva in adminlösenordet hela jäkla tiden.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mannen99
Som Eroish skriver finns "Norton Ghost" till att kopiera hela "skiten"
Även "Acronis" som är mycket bra programvara.

Dock är inga av dessa program gratis.

Min google knapp är död denna morgon så kan inte leta gratis program.

Min google knapp funkar...men jag var ute efter ett gratis program som NI kunde rekomendera, kanske hade provat det eller så..

Tack ändå !

Visa signatur

// Patrik (rookie)
AMD Phenom II x2 555, ASUS MA478T-E, Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz, SSD OCZ-AGILITY2 40Gb, Radeon 4850 X 2 CF,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Istället för att göra ominstallationer till höger och till vänster kanske du ska börja lära folk att inte vara inloggad som administratör?
Efter jag började med att förklara för folk hur dom gör + att jag slutat installera XP åt folk och kört Vista, 7:an så har alla folks problem försvunnit.

Fungerar bra att vara inloggad som användare även på XP.

Dom få ggr en normalsvensson installerar ett program så får dom sonika logga in som administratör på XP eller skiva in adminlösenordet på Vista/7:an.
Svårare än så är det inte.

Lovar att du kommer sluta springa runt bland folk...

Detta gäller ju som du kanske förstår folk över 16 år... Då folk under 16 år brukar installera exakt all skit dom kan se så fungerar det inte med detta för då kommer dom tycka att allt är skit då dom måste skriva in adminlösenordet hela jäkla tiden.

Tack för tippset

//Patrik

Visa signatur

// Patrik (rookie)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fnosk
Tjena Patrik!

Jag kan rekommendera dessa två gratisalternativ:

EASEUS Todo Backup

Paragon Backup & Recovery Free Edition

Tillvägagångssättet att göra en avbild av systempartitionen och återställningen av systemet är ungefär detsamma för dessa två.

TILLÄGG:

Tillvägagångssättet är något i stil med detta:

1. Välj den partition du vill göra en avbild av.
2. Välj var du vill spara avbildningsfilen.
3. Skapa en bootbar skiva.
4. Bränn avbildningsfilen till den bootbara skiva du har skapat. (Du kan också välja att lägga filen på annat media.)
5. Boota från skivan.
6. Välj vilken avbild du vill vill återställa och välj målpartition.
7. Låt mjukvaran göra sin grej.

Tusen tack för visat intresse och för länkarna, har du möjligen provat dessa program själv ?

//Patrik

Visa signatur

// Patrik (rookie)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ministerkrister
http://clonezilla.org/

tackar för länken, är detta program något som du har använt själv ?

Visa signatur

// Patrik (rookie)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrik.maria
tackar för länken, är detta program något som du har använt själv ?

Jag har tittat på det och använt det en gång, men det är Acronis som gäller - ytterst prisvärt program.

Clonezilla är väldigt kraftfullt men inte så enkelt som man skulle önska och inte alls lika intuitivt som sina kommersiella konkurrenter.

Men läs på och prova själv, det kan göra mycket mer än andra gratis program.

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrik.maria
Tusen tack för visat intresse och för länkarna, har du möjligen provat dessa program själv ?

//Patrik

Japp, jag har provat dem båda. Jag har för mig att de är snarlika och jag kan därför inte sätta den ena framför den andra. Båda fyllde iaf sin funktion mycket väl!

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk

tack för all hjälp

Visa signatur

// Patrik (rookie)