Smart sätt att starta upp dator och skärm(ar)

Permalänk

Smart sätt att starta upp dator och skärm(ar)

Försöker komma på nåt bra sätt att med en knapptryckning starta datorn och mina 2 skärmar när jag kommer hem. Jag är mycket väl medveten att detta är dagens I-landsproblem, men det känns som onödigt jobb. Som det är nu får jag klättra bakom skrivbordet för att komma åt datorns powerknapp och jag sätter på båda skärmarna med deras knappar eftersom den ena står och blinkar med ett störigt blått ljus annars (när den inte får signal).

Har tänkt på en vanlig förgrenardosa med on/off på, men detta startar väl inte datorn?

Har funderat på WoL, men får det inte att funka med mitt moderkort:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...

Har lurat på om man kan göra nån annan lösning för att starta datorn, "power on by mouse" eller liknande:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...

Har inte fått så mycket respons, så jag kanske borde lägga ner, men jag har lite svårt att släppa det

Om någon har några fina idéer på är jag tacksam!

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Tja!

Jag Har försökt med ungefär samma sak som du försöker med. Det är lite klurigt arbete. Det var mycket bättre för några år sedan när nätaggen hade en förgreningskontakt i sig som man kunde koppla både skärm, högtalare och externa hårddiskar Det försvann väl när man upptäckte att datorn drog för mycket kräm för att kunna ha det så

Hur som helst, ska hålla mig OnT. Om jag förstår dig rätt så är din högsta önskan att kunna trycka på en knapp så går allt igång? Spontant tänker jag att du skulle kunna få datorn att starta så fort den får el, vilket gör det möjligt med en sån där elfjärr kopplad till vägguttaget där grenen sitter och bara starta allt "with the click of a button" Det ska gå att gå in i BIOS och ställa om den till power on power eller ngt sånt

Illustration ^^: http://dl.dropbox.com/u/3180401/Yes.JPG

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Eller så tejpar du för alla leds, så har jag löst problemet i alla fall.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deathdancer
Hur som helst, ska hålla mig OnT. Om jag förstår dig rätt så är din högsta önskan att kunna trycka på en knapp så går allt igång? Spontant tänker jag att du skulle kunna få datorn att starta så fort den får el, vilket gör det möjligt med en sån där elfjärr kopplad till vägguttaget där grenen sitter och bara starta allt "with the click of a button" Det ska gå att gå in i BIOS och ställa om den till power on power eller ngt sånt

Illustration ^^: http://dl.dropbox.com/u/3180401/Yes.JPG

Snygg lösning! (och snygg bild )

Kollade just upp att mitt moderkort klarar "Full-On" när den får ström, och det gör det! Blir att handla en sån där fjärr! Tack för hjälpen, blir en fin lösning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Eller så tejpar du för alla leds, så har jag löst problemet i alla fall.

Ja, du har rätt i att det inte behöver vara svårare. Hade funkat om inte datorn står så dumt till.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk

Jag tror du behöver en sån här.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135949753

Finns givetvis andra med samma funktion.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HikiSpray
Jag tror du behöver en sån här.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135949753

Finns givetvis andra med samma funktion.

Åhå, den lösningen var också snygg, visste inte att det fanns. Dock samma problem att datorn står dumt till? Eller jag kanske kan koppla masteruttaget till en av skärmarna?

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mackansson
Åhå, den lösningen var också snygg, visste inte att det fanns. Dock samma problem att datorn står dumt till? Eller jag kanske kan koppla masteruttaget till en av skärmarna?

Jag har för mig att du kopplar datorn till mastern, och så när grenuttaget märker att det är belastning på mastern (dvs. du knäpper på datorn) så slår den på strömmen på allt, är ej helt hundra på det dock.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HikiSpray
Jag har för mig att du kopplar datorn till mastern, och så när grenuttaget märker att det är belastning på mastern (dvs. du knäpper på datorn) så slår den på strömmen på allt, är ej helt hundra på det dock.

Jo, det är det klart mest logiska, men det passar ju inte riktigt mig.

Jag tycker det borde funka att koppla master till skärmen istället, om datorn klarar "Full-on" vid strömtillslag?

Måste bara bestämma mig om jag vill sätta på datorn med skärmknappen eller om jag vill ha en fjärrkontroll vid dörren

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk

Du kan ju alltid köpa den grendosan från classe och sedan bara dra fram en ny startknapp till datorn som du kan sätta tex. under skrivbordet. Det ända du behöver är lite kunskaper i hur en startknapp funkar och hur du skarvar en kabel

Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mackansson
Snygg lösning! (och snygg bild )

Kollade just upp att mitt moderkort klarar "Full-On" när den får ström, och det gör det! Blir att handla en sån där fjärr! Tack för hjälpen, blir en fin lösning.
Ja, du har rätt i att det inte behöver vara svårare. Hade funkat om inte datorn står så dumt till.

Tack ^^

Det där grenuttaget verkar iofs väldigt sjyst och om du kombinerar det med en fjärris så kan du med datorn i masteruttaget och en fjärr till grenen, starta dator som har full on och därmed starta hela grenen trådlöst

Jag ska smita och köpa en sån där gren själv iaf perfekt till tv:n och htpc:n och den klarar en massa watt ^^

Meddela gärna när du spikat en lösning

mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adde_2000
Du kan ju alltid köpa den grendosan från classe och sedan bara dra fram en ny startknapp till datorn som du kan sätta tex. under skrivbordet. Det ända du behöver är lite kunskaper i hur en startknapp funkar och hur du skarvar en kabel

Eller med full on och en fjärris så kan han starta allt trådlöst? ;o

Med en extra slant kan han ju köpa en fjärris som kan styra belysning också

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Förstår inte riktigt meningen med ett master/slave uttag + fjärrströmbrytare? Antingen eller väl?

Jag köpte fjärris på kjell:
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Med "Full-on" på datorn och ett vanligt grenuttag "efter" fjärrdosan så startar jag nu dator + 2 skärmar redan när jag tar av mig skorna i tamburen

Tack för all hjälp, det uppskattas!

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mackansson
Förstår inte riktigt meningen med ett master/slave uttag + fjärrströmbrytare? Antingen eller väl?

Jag köpte fjärris på kjell:
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Med "Full-on" på datorn och ett vanligt grenuttag "efter" fjärrdosan så startar jag nu dator + 2 skärmar redan när jag tar av mig skorna i tamburen

Tack för all hjälp, det uppskattas!

Oj det glömde jag (a)

Ja varsågod hoppas det blev bra

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Jag kom på att om du kopplar för mycket på grenen kan det bli överlast i fjärrdosan. Klarar 1Kw tror jag bestämt. Om det skulle vara så kan du ju skaffa en sån där master/slave-gren och sätta fjärrdosani master. På så sätt kommer den enda gränsen i kapacitet vara att du inte får ha en dator som drar mer än 1000w, men å andra sidan, om du har en dator som drar så mycket är nog fjärrdosan ditt sista problem ;O

Ha det bra!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Tja det finns ju många sätt att starta en dator på

Varför inte köpa detta på ebay:
http://cgi.ebay.com/Wireless-Switch-1CH-Momentary-Remote-Rela...

Och sen kör du med ett enerrgi besparande uttag då med sändaren/mottagaren
som räcker ung 200M kan du typ vara utanför och "fjärrstarta" datorn du ansluter bara common och no till powerknappen paralellt typ...

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

ett sånt där fjärrtstyrt el uttag klarar mer än 1000w i allafall om man köper kvalitet, kollade på mina som jag har till belysning i vardagsrummet och dom klarar 3500w (dimmern klarar "bara" 1500w)
det är Nexa jag har..

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mackansson
Åhå, den lösningen var också snygg, visste inte att det fanns. Dock samma problem att datorn står dumt till? Eller jag kanske kan koppla masteruttaget till en av skärmarna?

Skulle rekommendera att du kopplar datorn som master, då kommer allting att stängas ned om datorn stänger ned. är ju inte så kul att klippa strömmen till burken utan att göra en shutdown.

Sen tar du och ställer in i bios så att burken är start on key (eller vad det nu heter.) så du kan starta burken med att trycka på any-key på tangentbordet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Eller så tejpar du för alla leds, så har jag löst problemet i alla fall.

Eller så tar man helt enkelt och kopplar ur HDDled och/eller Pled? Behövs ju inte för att datorn skall starta Så löste jag mitt "all-seeing eye" problem, skiten lyser ju upp hela rummet!

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shinjed
Så löste jag mitt "all-seeing eye" problem, skiten lyser ju upp hela rummet!

Det kallas för nattlampa! Att sova utan en massa lysande dioder? Det är för mörkt och läskigt.

Personligen hade jag i tanken att köra WOL och starta med mobilen. Men det fungerade inte med min mobil. Jag har inget större behov av att ha det heller. Jag ska nog köra på Start-on-key som Lordsqueak nämnde.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lordsqueak
Skulle rekommendera att du kopplar datorn som master, då kommer allting att stängas ned om datorn stänger ned. är ju inte så kul att klippa strömmen till burken utan att göra en shutdown.

Sen tar du och ställer in i bios så att burken är start on key (eller vad det nu heter.) så du kan starta burken med att trycka på any-key på tangentbordet.

Mitt moderkort stödjer inte start on keyboard eller start on mouse för tangentbord/mus med USB. Och eftersom jag bara har en PS2 port och en trådlös T/M-kombo så måste jag köra via USB. Tyvärr.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

I power management i vissa BIOS finns ett alternativ, som heter power on power failure eller nåt i den stilen.

Det innebär alltså om datorn tappar strömmen, så kan den starta direkt när nätagget får ström.

då funkar det med röda knappen på en förgrenare

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p_stman
ett sånt där fjärrtstyrt el uttag klarar mer än 1000w i allafall om man köper kvalitet, kollade på mina som jag har till belysning i vardagsrummet och dom klarar 3500w (dimmern klarar "bara" 1500w)
det är Nexa jag har..

Meeen, om dina fjärrdosor klarar vad det nu blir, 16A - 230v kan du ju inte köpt något från vare sig Jula, Classe eller Biltema ^^ Dom är ju inte ens anpassade för vanliga uttag på 10A

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HikiSpray
Jag tror du behöver en sån här.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135949753

Finns givetvis andra med samma funktion.

Den lösningen fungerar bra om datorn är master. Annars stängs datorn av när någon stänger ner skärmen. Inget hälsosamt alternativ.
Men eftersom du säger att datorn powerknapp står oläglift till så får du väll förlänga den och ha en liten dosa på bordet.

Permalänk
Medlem