Ingredienser till Retr0bright

Permalänk
Medlem

Ingredienser till Retr0bright

Tjena!

Drog fram min Dreamcast och tänkte lira lite virtual tennis och upptäcker till min förskräckelse att den under senaste året gulnat till rejält i plasten. Ni har säker sett fenomenet på någon elektronik- eller leksaksplast nån gång. Hittade Retr0bright som har ett fiffigt recept på en smet som återställer plasten till originalfärgen igen. Tänkte blanda till en sats och snygga till mitt fina Sega. Problemet är att receptet är på engelska med amerikanska ingredienser. Listan är:

1 pint (500ml) Hydrogen Peroxide, 10 to 15% strength (40 vol) (available from hairdressers' supplies, e.g. the 'Sally Beauty' franchise in the UK)
2 heaped tablespoonfuls of Xanthan Gum (available from health food shops or online)
1 level teaspoonful of Glycerine (available from pharmacies)
1/4 teaspoonful of "Oxy" laundry booster

Är det nån som vet vad dessa heter på svenska och var man köper dem? Väteperoxid, finns det på färgaffären? Oxy action finns väl på typ ICA. Svårare blir det när man kommer till Glycerin och Xanthan Gum. Har aldrig hört talas om någon av dem, men Glycerin kanske finns på apoteket som det står?

Svårast blir Xanthan Gum, är det nån som vet vad den svenska motsvarigheten är? Detta kanske är den minst nödvändiga ingrediensen dock, maizena eller nåt annat förtjockande verkar kanske funka.

Om någon har testat att fixa en gulnad gammal konsol och har några tips så tar jag gärna emot dessa!

Tack på förhand!

Här kan ni läsa mer om Retr0bright:
http://retr0bright.wikispaces.com/

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB