Permalänk
Medlem

790 vs 890gx

Hej.

Tänkte köpa ett nytt system.
Jag har en fundering på strömförbrukning.
Om jag köper ett 890gx och använder ett externt grafikkort, hur funkar det?
Stänger moderkortet av det externa grafikkortet och använder det interna tills man behöver det externa?
El stänger det bara av det interna för att det hittar ett externt?

Om så inte är fallet borde inte 890gx dra mer ström än ett 790 i och med att det hänger me ett grafikkort?
El drar det mindre ström för att det är byggt me 55 nm-teknik?

mvh

Simon

Visa signatur

MSI K8N NEO4, a64 3500+, 1024MB pc3200, Gainward 6600gt, 2*200 gb,

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ju 790GX som ju funkar på samma vis som 890:an så det kort som väljs i bios vid start är det du kommer att köra med, ditt externa kommer inte att dra nämvärt, men varför köpa ett om du inte använder det? (externa)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

sry om jag har formulerat mig fel.

Jag ska ha ett externt att köra med. Men vill att datorn ska dra så lite ström som möjligt.
Tänkte om AMD hade en smart strömsparfunktion om man blandade internt och externt grafikkort.

Men är ett 890gx kort snabbare än ett 790fx?
El ska man satsa på ett 790fx el vänta till 890fx?
haha det är jue svårt

Visa signatur

MSI K8N NEO4, a64 3500+, 1024MB pc3200, Gainward 6600gt, 2*200 gb,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simon6
sry om jag har formulerat mig fel.

Jag ska ha ett externt att köra med. Men vill att datorn ska dra så lite ström som möjligt.
Tänkte om AMD hade en smart strömsparfunktion om man blandade internt och externt grafikkort.

Men är ett 890gx kort snabbare än ett 790fx?
El ska man satsa på ett 790fx el vänta till 890fx?
haha det är jue svårt

Alla moderkort är lika snabba på så vis att man inte märker någon skillnad även om du ahr en värstingprocessor samt värstinggrafikkort. Du kan köpa ett moderkort för 300kr, kmr ej bli någon skillnad jämfört med ett för 4000kr. Det som är skillnaden på de dyrare är att de överklockar bättre samt ofta stödjer crossfire.

Du kommer alltså inte märka någon skillnad mellan 790fx och 890gx. Tror de överklockar lika bra med. Dock stödjer 790fx 16x/16x crossfire medans 890gx endast stödjer 8x/8x, vilket i teorin innebär halva hastigheten på grafikkortsportarna när man kör crossifre med två grafikkort. Skillnaden i praktiken är i princip noll, då grafikkorten inte använder 16x hastighet endå.

Enda anledningen till att köpa 890gx är väl att vissa av de moderkorten har nya sata- och usb-teknikerna?

Och det integrerade grafikkortet kommer slås av när du sätter i ett annat (Om du inte köper ett ati kort ur 2xxx serien, då kommer det integrerade kortet och det ditt 2xxxx sammarbeta) , så det bör inte dra mer ström.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Ok så då är det inte värt att köpa ett 890gx i tron att det kommer dra mindre ström

finns ju 790 kort som stödjer nya usb och sata. Lär ju inte vara nån prestandaskillnad på om man har ett extra chip som klarar nya usb och sata jämfört om man har det inbyggt i sb850.

Tack för hjälpen. då har jag typ bestämt va jag ska köpa för ny dator!

Visa signatur

MSI K8N NEO4, a64 3500+, 1024MB pc3200, Gainward 6600gt, 2*200 gb,

Permalänk
Hedersmedlem

Är där ingen större prisskillnad mellan de du har att välja på så välj 890:an eftersom den har inbyggd Sata3 och USB dito, då slipper du krånglet med externa chips som drar lite mer strömmässigt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Finns 790FX med Sata3 och USB3. Mitt kort finns i två versioner, en med och en utan det jag sade först. Priset skiljer sig med 200 - 300 kronor. Asus M4A79T Deluxe är det jag har och Asus M4A79T Deluxe/U3S6 är det nya kortet

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Finns 790FX med Sata3 och USB3. Mitt kort finns i två versioner, en med och en utan det jag sade först. Priset skiljer sig med 200 - 300 kronor. Asus M4A79T Deluxe är det jag har och Asus M4A79T Deluxe/U3S6 är det nya kortet

Är de inbyggda i chipset?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Är de inbyggda i chipset?

Ingen aning faktiskt. Har inte läst så mycket om det kortet men det går väl att läsa på deras hemsida

[Edit]
Nej det var dom inte eftersom det följer med ett kort om man kollar på bilden

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=9J6aWCIPP1ROgopI&temple...

Ett sådant kort
http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=lGYmelQ8mJvPtYTv

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

U3S8 på asus är ett kort man stoppar i PCI-E banan för att få två extra kontakter av vadera anslutning

Visa signatur

Never say sorry. It's a sign of weakness