Permalänk
Medlem

Ditt värsta IE6-tillfälle?

Jag har just vaknat upp efter en helvetesnatt och kände att jag måste få avreagera mig på något sätt.

Igår fick jag instruktioner av en kund att ändra lite saker på hemsidan, jag tänker naivt att de inte ska vara något problem.

Jag börjar med småsakerna, och det tar bara några minuter. Sen går jag vidare till layoutförändringarna, vilket kanske tar en halvtimme; allt inom min tidsram. Jag öppnar upp IE6 och möts av ett inferno, vilket ända var ganska väntat. Jag börjar leta fixar, men inser snart vad det är jag gett mig in på. 12 och en halv timme senare, klockan halv 6 på natten har jag äntligen fått det att lira med hjälp utav en massa krångliga fula expressions.

IE6 ökade alltså arbetsmängden med 1200% och totalförstörde min helg!

Dela med er av era erfarenheter med denna underbara gåva från Microsoft!

Permalänk
Medlem

Men herregud, att folk ens tror att man försöker koda till IE6 nu för tiden, det är för jävligt

Permalänk
Medlem

När kundens besökare till stor del består av IE6-användare så är det ett krav, gå och trolla någon annanstans!

Permalänk
Medlem

Ni webbutvecklare borde ta minst 40% extra för att utveckla för IE6.

Permalänk

IE6 kan vara riktigt jobbigt ibland men man måste stödja det eftersom att det finns så många användare. Hade varit så jävla skönt om alla webbläsare hade hanterat css, html och javascript exakt lika dant, men det är en önskedröm som antagligen aldrig kommer slå in.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Tycker inte man måste stödja IE6 längre. Det är just för att så många fortfarande tänker "vi måste ju stödja IE6" som gör att det finns kvar. Flera stora sidor har ju slutat stödja IE6, så det är hög tid att fler följer efter tycker jag.

Sen håller jag med TS att IE6 är ett helvete att utveckla för. Men tycker du borde ta 1200% mer betalt av din kund också..

Permalänk

Det är ju inte bara att ta och sluta stödja det för att det ska bli bra. Finns fortfarande väldigt många som använder IE6 och vissa har kanske inget val, företagspolicy etc. Att låsa ute dem är inte alltid en bra idé, även om jag såklart tycker att folk bör uppdatera

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Låsa ute behöver man inte göra, men man kan gott acceptera att nånting inte ser riktigt lika bra ut i IE6.

Permalänk
Medlem

Det är de som kodar för ie6 som hjälps åt att hålla skiten vid liv. Ju mer som överger den ju fortare dör den och då spar webbkodarna mycket tid. Om jag kodat hade jag hållit sidan kompatibel en version av webbläsarna tillbaka. Känns bakåtsträvande och jobbigt att se till att den fungerar med massa gammalt skit men visst med lite extra betalt säger jag kanske inte nej.

Permalänk
Avstängd

Ett helvete att utveckla för kanske men för en användare tycker jag att IE6 var hästlängder bättre än IE7 iaf. Kör fortfarande IE6 på en av servrarna. Används ju inte för att surfa med på den burken men får finnas av nostalgiska skäl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Det är de som kodar för ie6 som hjälps åt att hålla skiten vid liv. Ju mer som överger den ju fortare dör den och då spar webbkodarna mycket tid. Om jag kodat hade jag hållit sidan kompatibel en version av webbläsarna tillbaka. Känns bakåtsträvande och jobbigt att se till att den fungerar med massa gammalt skit men visst med lite extra betalt säger jag kanske inte nej.

Nej, det är dom som vill ha siten IE6-kompatibel som håller IE6 vid liv, inte de som skapar den. Kommun- och företagssidor måste ofta vara kompatibla med den skiten (ja) eftersom de internt använder operativsystem och datorer som var moderna för sju år sen. Om man jobbar inom den sektorn så är det ju bara att göra det bästa av situationen.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk

Finns det människor s0m använder IE6 nu? 2010?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LightBlizz
Finns det människor s0m använder IE6 nu? 2010?

ja folk som installerar om sitt XP och inte orkar installera IE7 eller 8

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myrsloken91
http://www.little-gamers.com/comics/2010-02-26.gif

Haha.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LightBlizz
Finns det människor s0m använder IE6 nu? 2010?

Tragiskt men så är det.

Kan inte ni som fortfarande koder till IE6an bara sluta så att skiten dör nångång ?

Permalänk

Vet att t.ex. att SEB för tillfället kör IE6 och de är ju bara där ett par tusen anställda(även om de planerar att byta upp sig snart). De har heller inget val.

Kan tänka mig att det är ett helvete att byta ut alla webläsare på ett så stort företag (förstår att de inte gör det manuellt men det kommer alltid att strula).

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalle87
Tycker inte man måste stödja IE6 längre. Det är just för att så många fortfarande tänker "vi måste ju stödja IE6" som gör att det finns kvar. Flera stora sidor har ju slutat stödja IE6, så det är hög tid att fler följer efter tycker jag.

Sen håller jag med TS att IE6 är ett helvete att utveckla för. Men tycker du borde ta 1200% mer betalt av din kund också..

Jag håller helt med din princip, men det fungerar inte riktigt i praktiken. De stora spelarna som facebook och youtube etc. kan ju droppa stödet, för de vet att folk uppgraderar för att få tillgång till dem, och om inte annat så saknar de inte några tusen besökare. Men för ett litet företag som lever på sin hemsida så fungerar det inte riktigt att bara skicka ut ett meddelande med "Uppgradera din webläsare" till hälften av sina kunder.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
Vet att t.ex. att SEB för tillfället kör IE6 och de är ju bara där ett par tusen anställda(även om de planerar att byta upp sig snart). De har heller inget val.

Kan tänka mig att det är ett helvete att byta ut alla webläsare på ett så stort företag (förstår att de inte gör det manuellt men det kommer alltid att strula).

Även vattenfall sitter kvar på IE6, det är ju flertalet tusen anställda där.

Permalänk
Medlem

Men vilken är den bästa webbläsaren för företag?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apro
Men för ett litet företag som lever på sin hemsida så fungerar det inte riktigt att bara skicka ut ett meddelande med "Uppgradera din webläsare" till hälften av sina kunder.

Fast precis så såg det ju ut för några år sedan (ok, många år sedan i datorår räknat ). Det var ju väldigt många sidor som skrev ut "denna sida fungerar endast/bäst med IE4", trots att Netscape på den tiden hade en betydande marknadsandel.

Sen behöver man ju inte stänga ute de med en för gammal version heller, men att visa en varning kan man gott göra tycker jag. Att layoten inte ser klockren ut i IE6 är heller inget stort problem i mina ögon, däremot bör man kontrollera funktionen så att sidan är användbar om det är "IE6-publik" man är ute efter.

EDIT: Är det en intern sida eller en sida som kommer attrahera 100% IE6 så är det såklart en annan sak. Men då får man ju också ge upp tanken på att använda moderna tekniker med gott resultat också.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nord_93
Men vilken är den bästa webbläsaren för företag?

Den som de anställda är vana vid.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

De sidor jag gör idag så ser jag enbart till att de är funktionsdugliga till IE6, visst är det något som är layoutmässigt helt åt helvete så får man hyffsa till det.

Sen beror det ju på givetvis sidans omfattning och målgrupp. Är det en tekniksida för geeks så kanske 100% IE6 stöd känns lite overkill, är det en internetbank man gör så är IE6 stöd extremt viktigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nord_93
Men vilken är den bästa webbläsaren för företag?

Skulle säga IE PGA att man i 95% av fallen kör med windows domäner i företag och i många fall använder sig utav intranät system som har NTLM autentisering, typ sharepoint som är populärt och kostnadseffektivt om man har en befintlig windowslösning i företaget. Går ju försvisso att ha andra webbläsare också, tror firefox också fixar NTML men inte out-of-box.

Tycker förövrigt att IE > 6 är helt okej. Kanske inte kör det privat men i företagsmiljö så finns det en del fördelar med det, man kan tex sätta GPO principer mot det så att man tvingar domänanvändarna att använda vissa inställningar i webbläsaren.

Permalänk
Medlem

Du är inte ensam Apro.
Jag håller på med designimplementation av en aningen avancerad portal rent layoutmässigt. För några månader sedan efter att jag kommit ungefär halvvägs inser jag att jag inte testat mot IE6, efter att jag slängt upp en virtuell miljö och surfat in på sidan så känner jag migränen knacka på. Det mesta såg förfärligt ut vilket resulterade i 12 timmar omstrukturering och IE6-fixar.

2010 ut, därefter släpper jag IE6 och de 5% användare eller vad siffran nu kan landa på. När framtida kund vill ha stöd så måste det finnas alternativa lösningar, uppgradering av interna system etc. IE6 måste bort.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalle87
Tycker inte man måste stödja IE6 längre. Det är just för att så många fortfarande tänker "vi måste ju stödja IE6" som gör att det finns kvar. Flera stora sidor har ju slutat stödja IE6, så det är hög tid att fler följer efter tycker jag.

Sen håller jag med TS att IE6 är ett helvete att utveckla för. Men tycker du borde ta 1200% mer betalt av din kund också..

Till och med banker har slutat supporta den versionen då det är en säkerhetsrisk att använda IE6. Själv skulle jag aldrig använda nån webbläsare från microsoft utom då jag ska uppdatera windows eftersom det är väl ingen annan version som kan användas?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Till och med banker har slutat supporta den versionen då det är en säkerhetsrisk att använda IE6. Själv skulle jag aldrig använda nån webbläsare från microsoft utom då jag ska uppdatera windows eftersom det är väl ingen annan version som kan användas?

I xp är man låst till ie för windows update ja. men inte i vista och 7 då kör man ett separat program. Det går att lösa med något ful hack tror jag.

Permalänk
Medlem

Fast användandet av IE6 minskar rätt rejält och jag anser att man snart kan skita i det. Senaste året har användningen av IE6 minskat från 20% till 7% i snitt på dom siter jag driver, (Procentuellt av Internet Explorer då givetvis).

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att man får helt enkelt se till vilken målgrupp man riktar sig till när man ska besluta vilka webbläsare man ska stödja. Om man utvecklar en sajt som riktar sig till en bred målgrupp, tänk en dagstidning (ex. dn.se) eller annonssajt (ex. blocket.se) så bör man nog fortfarande ta med IE6. Gör man däremot kanske en entusiastsajt för utvecklare eller någon annan sajt med ett väldigt specifikt användningsområde och en snäv målgrupp så inbillar jag mig att det inte är lika noga. Ett tredje scenario är om man utvecklar en intern applikation åt exempelvis ett företag och de bara har IE6, ja, då är det ju inget annat som gäller (även om det förmodligen är ett + om man ser till att det funkar i IE7/8 också).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Jag tycker att man får helt enkelt se till vilken målgrupp man riktar sig till när man ska besluta vilka webbläsare man ska stödja. Om man utvecklar en sajt som riktar sig till en bred målgrupp, tänk en dagstidning (ex. dn.se) eller annonssajt (ex. blocket.se) så bör man nog fortfarande ta med IE6. Gör man däremot kanske en entusiastsajt för utvecklare eller någon annan sajt med ett väldigt specifikt användningsområde och en snäv målgrupp så inbillar jag mig att det inte är lika noga. Ett tredje scenario är om man utvecklar en intern applikation åt exempelvis ett företag och de bara har IE6, ja, då är det ju inget annat som gäller (även om det förmodligen är ett + om man ser till att det funkar i IE7/8 också).

Både dn.se och facebook.com (som du förvisso inte nämner) visar stora skyltar om att man bör uppgradera webbläsaren och att sidan kanske ej fungerar som den ska. Facebook fungerar faktiskt uruselt i IE6.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Avstängd

Håller på att installera Windows 2000 på en gammal Pentium III 500MHz dator. Ska ha den och spela Diablo II på med Voodookort och allt Tydligen finns bara IE6 att få till 2000 eller? eftersom den inte uppgraderas när jag kör windows update.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Håller på att installera Windows 2000 på en gammal Pentium III 500MHz dator. Ska ha den och spela Diablo II på med Voodookort och allt Tydligen finns bara IE6 att få till 2000 eller? eftersom den inte uppgraderas när jag kör windows update.

Satt i samma sits fast på en virtuell 2000-maskin. IE 7 och 8 går inte att installera. Inte heller Chrome. Fast Firefox 3.5 gick bra

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com